Wysokie obroty
dzwieki / RECYTACJE Szymon SłomczyńskiWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
WięcejRecenzja Pawła Dunina-Wąsowicza z książki Połów poetyckie debiuty 2012 .
Sprawy mają się tak, że z nową poezją jestem jakieś dziesięć lat w plecy. Odkąd wydaję „Lampę” jako miesięcznik, staram się delegować zadanie krytycznego trzymania ręki na jej pulsie swym współpracownikom (kolejno Paweł Gołoburda, Krzysztof Fiołek i Paweł Kozioł), sam co najwyżej wybieram wiersze z nadsyłanych propozycji, jeśli robią na mnie wrażenie. Jeśli jednak przyszła mi ochota zapoznania się z książką wydaną przez głównego zawiadowcę ruchu w temacie poetyckich debiutów czyli Biuro Literackie, łaskawie wpuszczające nowych autorów na kontrolowaną przez siebie linię magistralną, moja niekompetencja może być jednak zaletą. Nie będę umiał bowiem wykryć kto znalazł się pod czyim wpływem, dzieląc się wrażeniami z lektury. Poza tym, że najwyraźniej ani Suska, ani Różycki, ani Tkaczyszyn-Dycki nie są idolami tegorocznych autorów dorocznego almanachu debiutów – brak śladu tak regularnego rytmu jak rymu. Czego zatem laik dowie się o najnowszych trendach w nowej poezji?
Połów. Poetyckie debiuty 2012 zawiera osiem zestawów (arkuszy) poetyckich twórców w wieku 21–32 lata (w tym jedna kobieta), wybranych przez czworo selekcjonerów w wieku 34–53 lata (w tym dwie kobiety), również aktywnie uprawiających poezję. Podżyrowali oni swoimi autorytetami ten almanach, gwarantując podstawową literacką jakość. I rzeczywiście, trudno się do czegoś przyczepić – grafomańska wydała mi się tylko fraza Pociąg kołuje, bardzo intercity (z wiersza Dwadzieścia jeden i pół Szymona Słomczyńskiego) zaś moją niechęć wobec słów Ptactwo kołuje wokół głodnych pinakli, pinakli umazanych ochrą (Piotr Nita, proza poetycka Dom/Rtęć/Skrzydła – autor ten wyjawia w biogramie, że prowadzi warsztatową edukację z zakresu creative writing, może jednak wziąłby się za to dopiero po książkowym debiucie?) wytłumaczyć mogę zarówno wrogością wobec kołowania jak ograniczonym zaufaniem do mowy wzniosłej. Tej ostatniej jest jednak w ogólnym rozliczeniu mniej więcej tyle co wulgaryzmów, więc trudno mówić o jakiejś tendencji. W zawartych w almanachu utworach pojawiają się motywy zarówno odnoszące się do kultury wysokiej (te w mniejszości) jak komputerowe i popkulturowe. Wrażenie wywarło na mnie wplecenie cytatów z piosenki The Cure w historię o rozjechanym przez samochód kocie w 2# (the love cats) Dawida J. Kujawy, motywy automobilowej mikrosocjologii pojawiają się też w Wysokich obrotach Słomczyńskiego pożywiających się przydrożną prostytucją. Odnotować trzeba też objawy niezdrowego nieco zainteresowania życiem literackim, gdy twórcy terminy z nim związane przekładają na życie realne – idzie mi o intymny debiut w Wydaje się, wydałam się Oliwii Betcher czy 5# Kujawy, piszącego mamy rozpierdol jak w wierszach przed redakcją (najwyraźniej funkcjonariusze Biura nieźle przeczołgali swoich podopiecznych).
Czy coś poza tym zapamiętałem z tej książki? Tak, poczucie wyrazistości dwóch poetów wobec szóstki niewyrazistych. Moje typy pod tym względem to Patryk Czarkowski i Seweryn Górczak. Nie jest to jednoznaczne z tym, że podoba mi się to, co jest w ich wierszach, raczej prowokują w swych postawach do starcia.
Czarkowski to nowy partyzant prawdy (że zacytuję tytuł książeczki Krzysztofa Koehlera, dziś profesora UKSW), w bardzo oszczędnych kawałkach chętnie posługuje się trybem rozkazującym: nie mów do mnie niczego / co mogłoby być prawdą/ mów prawdę [naucz mnie mowy i spraw], i wyobraź sobie / że nie ma w tym żadnej ironii, / jest tylko prośba [wyobraź sobie], naucz mnie mowy i spraw / by na mnie w niej / nie było miejsca [naucz mnie mowy i spraw]. Tu przypomina mi się szmonces o posiadaczach 100% racji.
Przez Górczaka – jedynego zresztą autora tej książki, którego nazwisko wcześniej znałem, a wiersze nawet drukowałem w „Lampie” – przemawia natomiast wkurw. Wtedy gdy w Dwóch stronach złotówki rozpoczynających się słowami Zabij mi jakiegoś Żyda stwierdza, że w tym kraju uczy się angielskiego, abyś spierdalał stąd / jak najszybciej (…). I wtedy gdy drwi Obywatel wie przecież, że żyje w najlepszej z możliwych Polsk (Konstytucja), a ja mu chcę powiedzieć, że jak dotychczas w historii to jest właśnie ta najlepsza Polska, choć pewnie możliwa byłaby lepsza. A poza tym, gdy pisze w Bajce o wilkach i owcach noszących m.in. swetry z wilczej sierści – i tym jako jedyny z tegorocznego Połowu mnie rozśmieszył.
Na koniec bardzo przepraszam Maciejów Papierskiego i Kulisa, iż dopiero teraz wymieniam te nazwiska, ale widać ich twórczość zawarta również w Połowie jest do tego stopnia autonomiczna, że wystarcza w zupełności autorom a nie takiemu czytelnikowi jak ja, który czuje się najwyżej skołowany. Odpowiedniejsze towarzystwo dla Górczaka widzę raczej w postaci innych tegorocznych debiutantów jak Rafał Krause (Pamiętnik z powstania, patrz także „Lampa” 7/2013) czy Xawery Stańczyk (Skarb piratów). Ale ich autorskie debiuty w postaci solowych książek nie ukazują się bynajmniej w Biurze Literackim lecz dzięki oddziałowi łódzkiemu SPP i Lampie i Iskrze Bożej (he, he), wreszcie sam Górczak debiutuje książkowo w warszawskim Staromiejskim Domu Kultury. Oj, coś dziurawe sieci mają wrocławscy rybacy.
Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.
WięcejKomentarz Seweryna Górczaka do wiersza „I. Orzełek. Zabij mi jakiegoś Żyda”.
WięcejKomentarz Macieja Papierskiego do wiersza „u kresu”.
WięcejAutorski komentarz Dawida Kujawy do wiersza „#5”
WięcejKomentarz Macieja Kulisa do wiersza „Herbatka”.
WięcejAutorski komentarz Piotra Nity do wiersza „Dom / Rtęć / Skrzydła”.
WięcejAutorski komentarz Patryka Czarkowskiego do wiersza „pytanie”.
WięcejAutorski komentarz Oliwii Betcher do wiersza „przestrzenny”.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejKarol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.
WięcejZ Maciejem Kulisem o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Kulisa.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejMarta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.
WięcejZ Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Patryka Czarkowskiego.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
Więcej