Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
Przyznaję: nie mam klucza do tomiku Nadjeżdża. Dobieram wytrychy, kręcę, wciąż zamknięty. Niby powinnam wiedzieć, jak się do niego dostać – w końcu autor, Szymon Słomczyński, trafił do mojej grupy warsztatowiczów podczas Połowu 2012, to ja opiekowałam się redakcyjnie jego arkuszem Wysokie obroty, który znalazł się w almanachu wieńczącym połowowy projekt, a później redagowałam także niniejszy tom. Niby powinnam – a nie wiem.
Już w pierwszym wierszu, który możemy potraktować jako swoiste praefatio ad benevolum lectorem, Słomczyński ostrzega czytelnika: ty będziesz kluczył, a ja się będę niecnie wykręcał. Utwór ten, tak samo jak tomik, nosi dwuznaczny tytuł „Nadjeżdża”. Może on zapowiadać przybycie kogoś (tylko kogo, skoro podmiot, jak przyznaje, „ukrywa się dość zręcznie”) lub czegoś (nowej ostrej frazy, debiutu z wierszami?). Ale zarazem Nadjeżdża to imię dziewczyny – zapewne tej, która czeka na poboczu, wsiada do samochodów przygodnych kierowców, przegląda się w bocznych lusterkach wierszy Słomczyńskiego. Nadzieja to jednak również – nie bądźmy naiwni! – imię matki głupców: tych wszystkich, dla których sens poetycki jest dobrze oznakowaną, ale nieco przyciasną uliczką jednokierunkową, a nie szeroką derridiańską autostradą z jeżem prowokującym co i rusz karambole kalamburów.
Nadjeżdża to swoista kronika – czy może katalog (bo taki tytuł nosi drugi z wierszy w książce) – poetyckich wypadków na trasie szybkiego ruchu. Słomczyński na żywo notuje momenty, kiedy rozpędzony język wypada z torów na wirażach, a błyszcząca karoseria, strzaskana w katastrofie, odsłania pogruchotane wnętrze rzeczywistości.
Żeby uchwycić jak najwięcej takich wypadków, autor nadaje w różnych rejestrach, zmienianych niekiedy – jak biegi w samochodzie – po kilka razy w tym samym tekście. Czytelnik może wybierać do woli z wachlarza możliwości. Mamy więc w książce debiutanta wątki autotematyczne obok patriotycznych (smoleńskich i powstańczych), żarliwy nastrój zaangażowania towarzyszy ironicznej kpinie z uniwersyteckich markietanek rewolucji, przyziemne życie literackie sąsiaduje tu ze wzniosłą śmiercią alpinistów, alkoholizm dopełnia się z kurestwem, przekleństwa dziedziczności konweniują z nostalgią po utraconym dzieciństwie, zaś serwowany „bez tłumika” maczyzm wcale nie kłóci się z czułym, kobiecym dojrzewaniem do matczyności.
Słomczyński pisze proteuszowo, uprawia swoisty „liryzm lawirujący”. Jego podmiot z niezwykłą zwinnością zmienia maski i wcielenia. W jednej chwili jest prostytutką zza wschodniej granicy, w drugiej – dzieckiem pijaczki lub żoną pijaka, w kolejnej zamienia się w mknącego dwusetką dziwkarza, by w ułamku sekundy przedzierzgnąć się we wrażliwca złamanego grozą przemijania, jednego z żałobników posmoleńskich, chłodnego obserwatora osiedlowych współmieszkańców, zjadliwego krytyka kolegów po piórze czy znudzonego telewidza wgapionego w relację z łyżwiarstwa figurowego.
Mogłabym te role i maski wymieniać jeszcze długo, opatrując wyliczenia stosownymi tytułami (nie opatruję, państwo sobie znajdą), ale to skromny szkic towarzyszący książce, a nie błyszczący folder promocyjny. Wymieniam kilka z nich, jak leci, po to, by zwrócić uwagę na proteuszową niepochwytność poezji Słomczyńskiego. Czy ta uparta zmienność autora, jego uciekanie w kolejne historie i piętrowe wieloznaczności, żeby tylko nie dać się złapać w sidła łatwych utożsamień, jest przemyślaną strategią, czy może raczej wynika z zagubienia w sieci dróg własnej wyobraźni?
Obstaję przy pierwszym domniemaniu. Wydaje mi się, że Szymon Słomczyński doskonale wie, co robi, i – szczerze powiedziawszy – tę wiedzę (tak uparcie podkreślającą moje własne „nie wiem”!) mam mu nawet trochę za złe. Złości mnie, że dwudziestopięcioletni debiutant nie daje się przyłapać na gorącym uczynku autobiograficzności (lub chociaż – namacalnej autentyczności); że jego wiersze przemawiają wielogłosowo, ale żadnego z tonów nie można odnieść bezpośrednio do „nadrzędnej instancji”; że autor maskuje się tak sprytnie, szczelnie i bezczelnie – a jednocześnie bez litości demaskuje wszystkich innych, w tym mnie samą.
Ta demaskacja bodaj najmocniejsza jest w wierszu „Katalog”. Każdemu dostaje się tam po równo, bez względu na zasługi, wyłącznie wedle skrytych potrzeb:
Zmieniam tonację – z oschłej na soczystą,
bo sam(a) przyznaj, czy ci się nie marzy:
nowa łazienka, miłość od pierwszego,
dorodny kutas, młoda, ciasna cipka,
modny telefon, audiencja u papy,
wspinaczka górska, pełna demokracja,
przełom w nauce, medale dla naszych
(albo Oscary), domek nad jeziorem
strzeżony przez psy (ze schroniska) albo
niesienie ulgi, ciągły wolontariat
na rzecz ubogich – naprawianie świata?
Słomczyński zamienia swój wiersz w nęcącą wyliczankę luksusów, by obnażyć małostkowość naszych pragnień. Jednak mechanizm zastosowany w wierszu jest obosieczny – autor wprawdzie nęci przyjemnostkami, a przecież robi nam się nieprzyjemnie; wprawdzie demaskuje nasze słabostki, ale jednocześnie obnaża katalogową konstrukcję własnego tomu. „Wybieraj sobie swobodnie z katalogu” – kusi, pytając zarazem: „Czy zadowolę?/ Nabiję w butlę (po winie z najlepszego/ szczepu i rocznika)? Kogo to obchodzi?”. A więc – kolejna obosieczność! – niby przyznaje się, że w swojej poezji nabija nas w butelkę (i może też: nabija się z naszych min, gdy się o tym dowiadujemy), ale zarazem w puencie „Katalogu” uderza we wzniosłość, której nie wypacza nawet popkulturowe nawiązanie do Bonda: „Jasne, że wstrząsnę – aż poczujesz w gardle”.
Innym wierszem, w którym mechanizm demaskacji rozpędza się do końca skali, jest „Bez tłumika”. Metafora motoryzacyjna zachęca do wyzwolenia się z pełnych hipokryzji zahamowań i stłumień:
Bez tłumika jest przynajmniej szybko i skutecznie;
to jak wódka bez soku, seks bez rozmowy, bungee dla opornych.
Przyznaj, że byłoby pięknie przyłożyć komuś w twarz dobrze
wykrzyczaną „kurwą”, a on ci pięścią, bo jeśli ona,
to tylko oczy rozdziawi rybio i odejdzie.
Przestań się chować za chrześcijaństwem, pacyfizmem
albo uprzejmością – nie jesteś skrojony na ich lepką miarę.
Jesteś mężczyzną i masz święte prawo do nagłych wzwodów,
bólów gardła, skrętów żołądka. Po co masz być dżentelmenem
i całować jej dłonie pełne bakterii?
Zdjęcie tłumika pozwala w pełni usłyszeć hałas „wysokich obrotów” (taki tytuł nosi arkusz Słomczyńskiego i ostatni wiersz w jego tomie). Kiedy jednak moc i osiągi przekroczą pewien poziom, łatwo o wypadek i wejście na naprawdę najwyższą – śmiertelną – orbitę.
Jak to się ma do języka poetyckiego? Czas chyba wrócić do Derridiańskiego jeża na autostradzie, który przemykał już w drugim akapicie mojego tekstu. Tomik Słomczyńskiego jest najeżony relacjonowanymi „na chłodno” historiami, które aż kłują w oczy swoją obcością i nie pozwalają się czytelnikowi łatwo utożsamić. Dodatkowo (co dla mnie stanowi zaletę książki, a dla innych może być drażniące) Słomczyński wyostrza swoje teksty wycyzelowanym rytmem, otacza je wałem obronnym wieloznaczności, kłuje czytelnika w oczy igiełkami ironicznych pomówień czy aluzyjnych niedomówień. Ale pamiętajmy, że – jak pisał Derrida – jeż poetycki nie tyle chroni samego siebie, ile – wystawiając swoje ostre znaki na zewnątrz na środku autostrady – prowokuje wypadek.
Szymon Słomczyński jest poetą zachłannym i dlatego z katalogu metaforycznych ról, które tu wymieniłam, wybiera opcję all inclusive. Jak Derridiański jeż ukrywa wnętrze osobistej historii, najeżając się cudzymi narracjami, ale zarazem świadomie naraża się na kraksę. Autor prowokuje wypadek również w innym ze swoich proteuszowych wcieleń – a mianowicie wtedy, gdy zdejmuje tłumik ze swego ścigacza i z ostrym jazgotem, na najwyższych obrotach mowy, nadjeżdża, żeby wziąć udział w wyścigu z podobnymi poetyckimi straceńcami. To drażnienie się z losem widać już w pierwszym tekście, gdzie podmiot kusi: „czekają otwarte/ trumny (wybierz mi którąś)”, a w puencie przyznaje, że liryzm lawirujący prawdopodobnie skończy się malowniczą kraksą: „Tu już nie wykręcę”. Również ostatni wiersz książki zachęca do wywołania katastrofy:
jedź na
trzeciego, na styk; to Styks, pod mostem; zmierzą cię
i wszystko wyjdzie na jaw – ale pędź, nie zwalniaj.
Tomik Nadjeżdża jest dla mnie dopiero zapowiedzią prawdziwego wypadku. Proszę mnie dobrze zrozumieć – z całych sił kibicuję Szymonowi Słomczyńskiemu, podziwiam niesamowity rozpęd, z jakim wjechał w wiraże polskiej poezji, z ogromną satysfakcją obserwuję jego zręczne wykręty i potrójne tulupy metamorfoz, a nieprzyjemne prawdy, które demaskuje w swoich wierszach, łatwiej znoszę dzięki czytelniczej przyjemności czerpanej z lektury. A jednak od autora tej miary oczekuję, że w kolejnych książkach, na kolejnych wirażach, będzie – jak Derridiański jeż – ryzykował więcej siebie, a mniej narażał wszystkich innych. I jeszcze mam nadzieję, że nigdy nie da mi satysfakcji, o którą prosiłam się na początku tego tekstu. Nie pozwól znaleźć klucza do siebie, Szymonie, nie daj się zadomowić, Proteuszu, pędź dalej, lawiruj, a przed kraksą się, drogi jeżu, nie wykręcaj!
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejWiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania „Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejFragment z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego, zarejestrowany podczas spotkania „Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie męskim” z Szymonem Słomczyńskim w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego z Szymonem Słomczyńskim.
WięcejRecenzja Wiktora Lorkowskiego z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejWiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania „Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejKomentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Po dziesiątym.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.
WięcejRecenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego, która ukazała się 8 grudnia 2013 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
WięcejAutorski komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Wysokie obroty z książki Nadjeżdża.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejKomentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Tik
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej