recenzje / ESEJE

Aż pęknie jej serce*

Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik, która ukazała się w styczniu 2013 roku w „Nowych Książkach”.

Nie mogę uwol­nić się od wra­że­nia, że tytuł naj­now­szej książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik jest tan­det­nie pio­sen­ko­wy, chwy­tli­wy, ckli­wy, a jed­nak dobry, naj­lep­szy dla tych tek­stów.

Nic o mnie nie wiesz – gdy­by spa­ra­fra­zo­wać jako „nie znasz mnie, nigdy się nie dowiesz, kim jestem” – jest tak wyraź­nie auto­pre­zen­ta­cyj­ne, przez co „wysta­wio­ne” na ewen­tu­al­ne żar­ty i dow­ci­py, że aż strach myśleć o tych moż­li­wych para­fra­zach, któ­rym Pod­gór­nik się „pod­kła­da”, suge­ru­jąc, że choć wie­le opo­wia­da o swo­ich wier­szach, to i tak naj­waż­niej­sze pozo­sta­je zakry­te. No bo w zasa­dzie dla­cze­go mie­li­by­śmy w ogó­le cokol­wiek o kimś wie­dzieć, chcieć wie­dzieć, inte­re­so­wać się nim? Zaprze­cze­nie „nic o mnie nie wiesz” zakła­da nasze wzmo­żo­ne zain­te­re­so­wa­nie, obse­syj­ne nie­mal pra­gnie­nie wyśle­dze­nia czy­ichś naj­bar­dziej intym­nych szcze­gó­łów życia/pisania, miłość po pro­stu, para­no­icz­ne uza­leż­nie­nie, w naj­bar­dziej let­niej wer­sji – nie­obo­jęt­ność. Oczy­wi­ście – książ­ka jest pierw­szą publi­ka­cją po otrzy­ma­niu przez Mar­tę Pod­gór­nik Lite­rac­kiej Nagro­dy Gdy­nia, tytuł tomu suge­ru­je nie­obo­jęt­ność (są wszak dowo­dy uzna­nia!). Ale w przy­pad­ku Pod­gór­nik nie o to chy­ba jed­nak cho­dzi: tytuł czy­tam raczej jako sygnał wysu­nię­cia na pierw­szy plan auto­kre­acyj­nej gry, tym razem z czy­tel­ni­kiem, o czy­tel­ni­ka. Jak­by mimo­cho­dem docho­dzi dzię­ki temu do cie­ka­wych usta­wień pod­mio­tu w per­spek­ty­wie tzw. praw­dy, egzy­sten­cji i wyzna­nia.

Książ­ka nie jest ani nowa (w sen­sie nie­opu­bli­ko­wa­nych do tej pory wier­szy), ani do koń­ca Mar­ty Pod­gór­nik, bo ukła­dał ją poeta Roman Honet i to jemu tom zawdzię­cza osta­tecz­ny kształt. Sama Mar­ta Pod­gór­nik mówi jed­nak w roz­mo­wie z Krzysz­to­fem Siw­czy­kiem zamiesz­czo­nej w „Gaze­cie Nagro­dy Lite­rac­kiej Gdy­nia. Dodat­ku Lite­rac­kim” (nr 10/2012) o tej publi­ka­cji jak o nowo­ści, zaska­ku­ją­cym powie­wie świe­żo­ści, nie pozna­je swo­ich wier­szy w takim ukła­dzie. Gru­ba prze­sa­da, ale trze­ba przy­znać, że Honet wybrał cał­kiem nie­źle i książ­kę czy­ta się zwy­czaj­nie dobrze.

Tytu­ło­we „nic o mnie nie wiesz” to dewi­za pod­mio­tu, któ­ry, jak może się czy­tel­ni­ko­wi wyda­wać, jest na wycią­gnię­cie ręki, bli­ski i zna­jo­my, doty­kal­ny nie­omal w swo­ich wyzna­niach. Ale prze­cież owe wyzna­nia zawsze (nie tyl­ko u Pod­gór­nik) bywa­ją osło­nię­te – cza­sem w spo­sób bar­dziej widocz­ny, przez rymo­wa­ne zesta­wie­nia, któ­re prze­no­szą aurę tych wier­szy w kaba­re­to­we rejo­ny („To był napraw­dę dyna­micz­ny wie­czór i cały bar pogry­wał w Czar Par”, z wier­sza „Rezy­den­cja sury­ka­tek”), cza­sem w spo­sób pra­wie nie­zau­wa­żo­ny („raz tyl­ko byłam szczę­śli­wa w miło­ści ale źle się skoń­czy­ło”, z wier­sza „Luxem­burg i inne wier­sze”). Nie­mniej jed­nak rzecz zosta­ła pomy­śla­na w ten spo­sób, by wzmoc­nić linię kon­fe­syj­no­ści i tak wyra­zi­stą u Pod­gór­nik. W swo­ich autor­skich książ­kach poet­ka neu­tra­li­zo­wa­ła tę kon­fe­syj­ność, roz­cień­cza­ła ją wier­sza­mi z nie­co innej baj­ki; w Nic o mnie nie wiesz świa­ta smut­ku i cyr­ko­wej ramy miło­snych unie­sień nie prze­sła­nia już nic. Ale prze­cież „nic o mnie nie wiesz”.

To, w jaki spo­sób Mar­ta Pod­gór­nik poka­zu­je boha­ter­kę swo­ich utwo­rów, jak nawią­zu­je rela­cję z tzw. rze­czy­wi­sto­ścią poza wier­szem, przy­po­mi­na mi meto­dę, któ­rą z kolei posłu­żył się nie­miec­ki malarz Ger­hard Rich­ter, malu­jąc swo­ją cór­kę. Na obra­zie zaty­tu­ło­wa­nym Bet­ty (1991) widzi­my wszyst­ko bar­dzo wyraź­nie: fak­tu­rę ubra­nia dziew­czy­ny, nie­mal czu­je­my wygnia­ta­ny wzór na jej (naj­praw­do­po­dob­niej) koszu­li noc­nej, upię­cie jasnych wło­sów. Dziew­czy­na ma odwró­co­ną od nas twarz, patrzy w coś ciem­ne­go, czar­ne­go, nam może się wyda­wać, że zaraz się odwró­ci, jest tak bli­sko i tak wyraź­nie. A jed­nak. „Nic o mnie nie wiesz”. U Pod­gór­nik jest podob­nie: niby zapra­sza się nas w miej­sca dobrze oświe­tlo­ne, ale świa­tło pada w nich pod takim kątem, że choć dostrze­ga­my naj­drob­niej­sze szcze­gó­ły, całość umy­ka. Jeśli poka­zu­je się nam tło, nie widzi­my głów­nych akto­rów, jeśli głów­ni akto­rzy są na sce­nie, hory­zont tra­ci kon­tu­ry. Odczu­wa­my sil­ną obec­ność pod­mio­tu stwo­rzo­ne­go przez poet­kę, a zara­zem jego nie­do­stęp­ność, kon­fron­tu­ją nas te wier­sze z obiet­ni­cą bez­po­śred­nio­ści i uświa­da­mia­ją, że jest ona powią­za­na z roz­cza­ro­wu­ją­cym uczu­ciem obco­ści.

Pod­kre­ślić trze­ba przede wszyst­kim jed­no: fra­zę Pod­gór­nik roz­po­zna­my od razu, ton jej wier­szy jest zupeł­nie nie­pod­ra­bial­ny, nie­trud­no dowieść, że w żad­nej innej twór­czo­ści sło­wa „ser­ce” nie uży­wa się tak natręt­nie i że w żad­nej innej twór­czo­ści natręt­ność ta, choć ckli­wa, nie jest zara­zem tak poru­sza­ją­ca i wzru­sza­ją­ca jak tu. Dba­łość o for­mę, nawet pewien rygor for­mal­ny, to naj­więk­sza pisar­ska obse­sja autor­ki Para­di­so. Stwo­rzy­ła swój język, wznio­sła gmach, czas pew­nie go zbu­rzyć.


Recen­zja uka­za­ła się w „Nowych Książ­kach” nr 1/2013 s. 60–61. Dzię­ku­je­my Autor­ce i Redak­cji za wyra­że­nie zgo­dy na prze­druk.

O autorze

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Powiązania

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Uzależnienia

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej