Gdybym wiedział. Rozmowy z Ryszardem Krynickim
Gdybym wiedział to niecodzienne spotkanie z Ryszardem Krynickim, który przez długi czas objęty był zakazem druku i nie mógł udzielać wywiadów poza nielicznymi wyjątkami. Po zniesieniu cenzury rozmowy z poetą ukazywały się głównie w prasie, Biuro Literackie postanowiło zebrać je i w porozumieniu z autorem opublikować zdecydowaną większość z nich. Z książki wyłania się fascynujący portret – poety, tłumacza, wydawcy – człowieka, dla którego twórczość jest fundamentalną częścią jego istnienia.
Rozmowa o poezji, która uczy myśleć (Kazimierz Wóycicki)
Spotkanie z Ryszardem Krynickim (Marianna Bocian)
Nazywać rzeczy po imieniu (Grażyna Banaszkiewicz)
Literatura jest tłumaczeniem (fragment) (Bronisław Maj i Marian Stala)
Poezja nie ocali świata (Piotr Kępiński)
Początek rozmowy (Andrzej Niziołek)
Uczmy się czytać bezinteresownie (Dariusz Suska)
Wiersz jest dziełem otwartym (Andrzej Bernat)
"»…jakieś Ja, które szuka swojego Ty…«" (Krzysztof Myszkowski)
Gdybym ja to wiedział! (Marcin Baran i Adam Wiedemann)
O milczeniu (Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski)
Bicie mojego serca (Dariusz Suska)
Bicie przerażonego serca (Katarzyna Kubisiowska)
Ćwiczenie w cierpliwości (Ewa Sonnenberg i Radosław Lièvre)
Chodzenie z wierszami (Magdalena Rybak)
Książki nic nie zastąpi (Włodzimierz Jurasz)
Polityka jest dla mnie obcym światem (Stanisław Bereś)
Z olśnienia umysłu (Katarzyna Janowska)
Mojego czasu by już zabrakło (Ryszard Kozik)
Odzyskać Herberta (Justyna Sobolewska)
Cały kosmos Wisławy Szymborskiej (Anna Bikont)
Wiersze, niestety, ostatnie (Małgorzata I. Niemczyńska)
Kwestionariusz "Książek" (Donata Subbotko)
Poezja precyzji (Renata Gorczyńska)
Przyznać się komuś, że jest się poetą, to rzecz wstydliwa (Wacław Krupiński)
Drugi talent Wisławy Szymborskiej (Maria Anna Potocka)
Jak obronić się przed zalewem słów (Jarosław Mikołajewski)
Przypis (Ryszard Krynicki)
Wykaz pierwodruków
Indeks osób
Rozmowy z Ryszardem Krynickim to książka mądra. Wyłania się z niej portret poety skromnego i rozważnego. Czytelnik może poznać jego drogę twórczą i dowiedzieć się, jakie okoliczności historyczne, społeczne i egzystencjalne kształtowały jego wyobraźnię. Istotnym składnikiem literackiej biografii autora Magnetycznego punktu okazuje się milczenie. I nie chodzi jedynie o przerwy w publikowaniu wierszy. Raczej o ostrożność wobec słów, zwłaszcza po roku 1989, w czasach, które kipią od językowego nadmiaru. Jak wyznaje w jednej z rozmów, "asceza przychodzi w miarę dojrzewania". Jednocześnie za jedno z głównych zadań poezji Krynicki uznaje przełamywanie samotności. Na pytanie Dariusza Suski o powody, dla których zaczął pisać, odpowiada: "Chyba dlatego, że dla mnie, człowieka zamkniętego w sobie, była to jedyna możliwość porozumienia się z innymi ludźmi".
Marcin Orliński
Paradoksalne sprzężenie milczenia i rozmowy, samotności i spotkania z Drugim to jedna z zasadniczych cech poezji Krynickiego. Sprzężenie to nie znika, gdy poeta staje się rozmówcą, odpowiadającym na pytania stawiane z zewnątrz.
Marian Stala
Ryszard Krynicki jawi się w tych rozmowach jako poeta świadomy własnych ograniczeń oraz poeta wysoce dyskretny. Nieśmiało potwierdzający ważność swoich wierszy i jednocześnie śmiało mówiący o sprawach ostatecznych, z powodu których wiele z tych wierszy powstawało.
Jarosław Czechowicz
Rozmowy z Krynickim stanowią fantastyczny materiał, nie można natomiast przeczytać Gdybym wiedział jednym tchem. Na książkę tę składa się seria wywiadów, których dla różnych czasopism poeta udzielał od 1974 do 2014 roku, czyli w ciągu 40 lat. Najciekawsze są rozmowy długie, przeprowadzone dla miesięczników czy kwartalników, w nich jest bowiem miejsce na poważną wymianę myśli.
Paulina Małochleb
Z Gdybym wiedział wyłania się obraz poety sprzeciwiającego się ekshibicjonizmowi i nieprzerwanie wiernego swojej hierarchii wartości, która pozwoliła mu opublikować tylko te wiersze powstające z "nagłego olśnienia” lub wcześniej "długo żyjące własnym życiem” i dogłębnie związane ze swoim naturalnym rytmem.
Przemysław Koniuszy