Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 4
debaty / ankiety i podsumowania Paweł ChmielewskiGłos Pawła Chmielewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
Nie uwierzysz, księżyc/ sam zajrzał mi w okno;/ był z plasteliny i miał czerwone włosy. Zacytowałem fragment wiersza Julii Fiedorczuk „Czekając na telefon”. Zilustrowany przez Gretę Samuel, jest moim zdaniem najlepszą pracą w antologii Komiks wierszem w trybie żeńskim.
Niecały rok po publikacji „Powrotu Barbarzyńców i nie” (recenzja w „Projektorze” 3/2013), antologii poetyckiej przełożonej na komiks w „trybie męskim” (autorami liryków byli wyłącznie mężczyźni, m.in, Świetlicki, Baran, Jaworski, Sendecki, Foks) Biuro Literackie ogłasza kolejny konkurs. Tym razem w książce znalazło się dwanaście utworów, należących wyłącznie do kobiet: Justyny Bargielskiej, Julii Fiedorczuk, Zuzanny Ginczanki, Kamili Pawluś, Kornelii Pieli, Anny Podczaszy, Marty Podgórnik i Agnieszki Wolny-Hamkało. Wśród autorów komiksów też próżno szukać mężczyzn. Nawet Karol Król to w rzeczywistości Karolina Zalewska. Obok dwóch, już wymienionych, ilustratorek w Komiksie w trybie żeńskim znalazły się obrazkowe historie Liwii Dzierżawy, Marty Kubiczek, Agnieszki Świętek, Judyty Mierczak (najwyżej ocenionej w plebiscycie publiczności), Katarzyny Balickiej, Anny Krztoń, Joanny Łańcuckiej, Oktawii Ogniew, Moniki Nowak.
Jaki jest ten tom? Nierówny. Czy słabszy od „Powrotu…”? Niestety tak. Nie piszę tu o jakości utworów poetyckich, ale ich zderzeniu z elementem graficznym, z którym stworzyć powinny komiks. Nie zawsze jest to jednak… komiks. Czasem tylko ilustracja obok tekstu. Przy okazji paru prac, autorkom jakby zabrakło odwagi. Popatrzmy na Karolinę Zalewską – do „Pól bawełny” Justyny Bargielskiej wybiera styl, nazwijmy go „makatkowy”. Niestety nie jest w tym konsekwentna. Niby jest ostro, ale tak jakoś cukierkowo i fajnie, a powinno być odjechanie. To jeden z kilku przykładów.
Na drugim biegunie są prace bardzo dobre. Wspomniana już Greta Samuel. Konsekwentna, w stylistyce nawiązująca do opakowań po zapałkach z lat 50., i 60., starych etykiet, znaczków pocztowych. Rozwiązania nie dziwią, gdy przeczytamy w biogramie, że autorka zbiera dawne reklamy. Komiks Magdaleny Chojnowskiej (do wiersza Kornelii Pieli „Mała i dinozaury”) to naśladownictwo rysunków małego dziecka, koślawe napisy, biedy, przekreślenia. Pozorne niedbalstwo, ale bardzo trudne w realizacji. Jak w „Gapiszonie”. Ciekawe są również jako ilustracje (ale już nie do końca jako spójny komiks) prace Agnieszki Świętek. Po prostu potwierdza się stara prawda – w dzieciństwie chłopcy są bardziej komiksowi, a dziewczynki bardziej ilustracyjne. I to jest wspaniałe.
Poza tymi dywagacjami o spójności tekstu i grafiki, pozostaje jeden, bezdyskusyjny fakt: wydawca wybierając jako narzędzie promocji poezji właśnie komiks, ma siłę rażenia kilkudziesięciu krytyków i kilkuset nauczycieli.
Urodzony w 1971 roku. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Redaktor naczelny kieleckiego magazynu kulturalnego „Projektor”. Publikował m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Studiach sienkiewiczowskich”. Autor m.in. książek Słowacki w supermarkecie i Kilku panów przy barze nie licząc Yorgiego. Opowieść o kieleckim komiksie. Mieszka w Kielcach.
Głos Pawła Chmielewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejEsej Pawła Chmielewskiego towrzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Wiersze i proza 1964–1971 Rafała Wojaczka.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Dusze monet Krzysztofa Jaworskiego
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Drażniące przyjemności (1988–2008) Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Warzywniak i inne opowiadania Krzysztofa Jaworskiego.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Powrót Barbarzyńców i nie.
WięcejRecenzja Emilii Walczak z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejRecenzja Macieja Jasińskiego z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejKomentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.
WięcejKomentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.
WięcejEsej Michała Chudolińskiego towarzyszący premierze książki almanachu Komiks wierszem w trybie żeńskim.
Więcej