Skamandryci i dinozaury
recenzje / ESEJE Emilia WalczakRecenzja Emilii Walczak z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejRecenzja Macieja Jasińskiego z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
To już druga edycja konkursu Komiks Wierszem. Dwanaście najlepszych prac przesłanych na konkurs wydano w postaci antologii. Wśród nich można znaleźć naprawdę ciekawe projekty będące udanym połączeniem języka komiksu i poezji.
Tematem drugiej edycji konkursu były wiersze stworzone przez kobiety. I jak się okazuje najlepiej z tematem poradziły sobie rysowniczki. Choć w stopce jest jeden mężczyzna – Karol Król, to okazuje się, że nawet on jest kobietą – Karoliną Zalewską ukrywającą się pod męskim pseudonimem.
Odnoszę wrażenie, że rysowniczki z dużym zrozumieniem i właściwą sobie kobiecą wrażliwością odczytały język poetek. Komiksy, które stworzyły, w różny sposób albo opowiadają treść wiersza, albo są jego autorską interpretacją. I z całą pewnością to drugie podejście sprawdza się znacznie lepiej.
Najciekawszym – moim zdaniem – komiksem jest ten stworzony przez Agnieszkę Świętek. Autorka nie tylko doskonale opowiedziała historię zawartą w wierszu, ale także idealnie wkomponowała jego wersy w ilustracje: słowo „wino” tonie w ogromnym kieliszku, a wers „garść mijanych gwiazd na obrusie z mgły” wyświetla się na niebie w postaci gwiazdozbiorów.
Niesamowity klimat zamkniętego oddziału psychiatrycznego udało się stworzyć Oktawii Ogniew. Natomiast Greta Samuel w swojej pracy nawiązuje do stylistyki plakatu oraz etykiet towarów z okresu PRL‑u. Bardzo oszczędny w formie komiks przemawia bardziej swoją warstwą plastyczną niż treścią wiersza.
Podobały mi się również prace Judyty Mierczak oraz Marty Kubiczek. Pierwsza z nich jest adaptacją wiersza opowiadającego dość prostą historię polityczną. Mimo to autorka ilustracji zdołała stworzyć ciekawą interpretację, w której pobrzmiewa klimat Folwarku Zwierzęcego. Natomiast praca Marty Kubiczek to graficzna opowieść, która jest zupełnie obok treści wiersza, a mimo to w dziwny sposób komponuje się z nim.
Najgorzej wypadają te prace, których autorzy chcą pokazać każde słowo poetyckiego przekazu. Chociaż z takiej formy graficznej ilustracji wiersza wychodzi zwycięsko Magdalena Chojnowska, stylizując swój komiks na ilustracje małego dziecka.
Brałem udział w pierwszej edycji konkursu Komiks Wierszem i nawet w nim zwyciężyłem. Dobrze znam zatem komiksy, które rok temu znalazły się w finałowej grupie. Patrząc na drugą konkursową antologię, mam wrażenie, że tym razem jest więcej ciekawych prac. Dobrze to rokuje na przyszłość i mam nadzieję, że będą kolejne edycje tego konkursu.
Urodził się 12 maja 1977 roku. Dużo pisze, głównie o popkulturze i historii. Od 15 lat tworzy scenariusze komiksów, gier i filmów. Lubi czytać, fotografować i rysować. Sporo czasu spędza ze swoim dwuletnim synem i świetnie się z nim bawi jego zabawkami. Mieszka w Bydgoszczy.
Recenzja Emilii Walczak z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejRecenzja Pawła Chmielewskiego z książki Komiks wierszem w trybie żeńskim.
WięcejKomentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.
WięcejKomentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu „Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.
WięcejEsej Michała Chudolińskiego towarzyszący premierze książki almanachu Komiks wierszem w trybie żeńskim.
Więcej