10 przyszłych kandydatów do Nobla

15/04/2016 Projekty

Zna­my dzie­siąt­kę naj­cie­kaw­szych Nowych Gło­sów z Euro­py. Nazwi­ska naj­le­piej zapo­wia­da­ją­cych się pisa­rzy, któ­rzy debiu­to­wa­li w cią­gu ostat­niej deka­dy, ogło­szo­no w czwar­tek 14 kwiet­nia pod­czas Tar­gów Książ­ki w Lon­dy­nie, w ramach pro­jek­tu plat­for­my Lite­ra­ry Euro­pe Live, zrze­sza­ją­cej szes­na­ście zna­czą­cych euro­pej­skich insty­tu­cji i festi­wa­li lite­rac­kich. Pol­skę w plat­for­mie repre­zen­tu­je Biu­ro Lite­rac­kie, któ­re jest tak­że jed­nym z pomy­sło­daw­ców tego pro­jek­tu.

 

Biuletyn__15_04_2016__10-przyszłych-kandydatów-do-Nobla

 

Fina­ło­wa dzie­siąt­ka auto­rów wybra­na zosta­ła z ponad trzy­dzie­ścior­ga nomi­no­wa­nych. Pod uwa­gę bra­ni byli twór­cy z wszyst­kich (bli­sko pięć­dzie­się­ciu) euro­pej­skich kra­jów, któ­rzy zade­biu­to­wa­li w cią­gu dzie­się­ciu ostat­nich lat. W cią­gu naj­bliż­szych mie­się­cy ich twór­czość zosta­nie zapre­zen­to­wa­na pod­czas festi­wa­li lite­rac­kich i wyda­rzeń w Euro­pie i na świe­cie. Celem ini­cja­ty­wy jest poka­za­nie róż­no­rod­no­ści i bogac­twa euro­pej­skiej lite­ra­tu­ry tak pod wzglę­dem gatun­ko­wym, jak i języ­ko­wym.

 

Wśród Nowych Gło­sów z Euro­py zna­la­zła się trój­ka poetów: Juana Adcock (Szko­cja), Anja Golob (Sło­we­nia), Árpád Kol­lár (Węgry), oraz trój­ka auto­rów piszą­cych zarów­no poezję jak i pro­zę: Bru­no Vie­ira Ama­ral (Por­tu­ga­lia), Cla­re Azzo­par­di (Mal­ta), Albert Forns (Kata­lo­nia), a tak­że czwór­ka pro­za­ików: Rume­na Buža­ro­vska (Mace­do­nia), Eri­ka Fatland (Nor­we­gia), Ciwan­merd Kulek (Tur­cja) i Zoran Pilić (Chor­wa­cja).

 

„Auto­rzy wybra­ni do gro­na Nowych Gło­sów dosta­ną szan­sę, jakiej nie dają inne mię­dzy­na­ro­do­we czy euro­pej­skie nagro­dy”, powie­dzia­ła pod­czas Tar­gów Książ­ki w Lon­dy­nie Ale­xan­dra Büchler, dyrek­tor Lite­ra­tu­re Across Fron­tiers. „Pre­zen­tu­ją oni bogac­two euro­pej­skiej lite­ra­tu­ry. Nie­któ­rzy z nich piszą w języ­kach, w któ­rych albo nie czy­ta­ją naro­do­we gre­mia przy­zna­ją­ce wyróż­nie­nia, albo któ­re nie są uzna­ne za języ­ki ofi­cjal­ne w ich kra­jach, choć posłu­gu­ją się nimi milio­ny osób”.

 

Zda­niem Artu­ra Bursz­ty z Biu­ra Lite­rac­kie­go: „Coraz wię­cej festi­wa­li o mię­dzy­na­ro­do­wych aspi­ra­cjach opie­ra swój pro­gram wyłącz­nie na auto­rach o usta­lo­nej pozy­cji i wie­lo­let­nim dorob­ku. O ile pre­zen­to­wa­ni są jesz­cze mło­dzi twór­cy z kra­jów, w któ­rych odby­wa się dany festi­wal, to bar­dzo rzad­ko czy­tel­ni­cy mają oka­zję na pozna­nie auto­rów z innych kra­jów. Wyni­ka to stąd, że orga­ni­za­to­rzy czę­sto nie wie­dzą, kogo zapra­szać. Teraz mogą sko­rzy­stać z naszej reko­men­da­cji”.

 

Pro­jekt Nowych Gło­sów z Euro­py orga­ni­zo­wa­ny jest w ramach plat­for­my Lite­ra­ry Euro­pe Live koor­dy­no­wa­nej przez Lite­ra­tu­re Across Fron­tiers i współ­fi­nan­so­wa­nej w ramach pro­gra­mu Unii Euro­pej­skiej „Kre­atyw­na Euro­pa”.

 

 

Inne wiadomości z kategorii