Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
„Na brzegu dziecięcego pokoju siadłam i płakałam” – takie motto chciałam umieścić w jednym z wierszy, który ostatecznie nie wszedł do „Piratów dobrej roboty”. Ale biblijna fraza, niesiona skocznym rytmem piosenki Boney M, odwróciła mi łzawą falę na inną: „Na brzegu dziecięcego pokoju siadłam i pisałam”. Szepnę Wam o tym, jak chcecie, dwa słowa. O piraceniu pisania pod własną banderą.
*
– Piszesz coś teraz? Kiedy nowa książka?
– Właśnie skończyłam. Wyjdzie w październiku.
– O, super!
– „Piraci dobrej roboty”. Z wierszami dla dzieci.
– Dla dzieci? Hmm, aha, pff…
Hmm, aha, pff – nie, to nie odgłos Tuwimowskiej lokomotywy, tylko typowa reakcja kolegów i koleżanek po klawiaturze na moje zboczenie z toru „prawdziwej literatury” i „fatalny” skręt ku tej dziecięcej. Ile takich dialogów wymieniłam w ostatnich miesiącach? Sporo. Wystarczająco wiele, żebym zaczęła zastanawiać się nad rzekomą „gorszością” literatury dla dzieci. Pociąg dudnił po torach small-talków dystychami z „debiutu w internecie” Podgórnik: „na ogół gdy w małżeństwo wstępują poeci/ kończą karierę pisząc książeczki dla dzieci”, i dalej, tak to to, i gna coraz prędzej: „spłodzenie dziecka dla pisarza jest twórczą podnietą/ pod warunkiem że pisarz ten nie jest kobietą”. Wreszcie zamiast cieszyć się nową książką, zaczęłam się martwić, czy ten piąty poetycki wagonik nie dowiózł mnie właśnie do końcowej stacji.
*
Tu brzegi Babilonu, tu wysiadka na krańcówce. Tu moje próby pisania o pirackiej robocie przy pracowitej domowej sobocie. A było tych prac chyba ze czterdzieści; nie wiem, czy choć jedną więcej dzień by zmieścił.
Od rana zajmowałam się krzątaniem i odwlekaniem. Szykowaniem śniadań i kolacji, obieraniem, siekaniem, doprawianiem, panierowaniem, gotowaniem, odlewaniem, smażeniem, nakładaniem, wydzielaniem łakoci i ograniczaniem, pieczeniem i lukrowaniem, nastawianiem pralki i zmywarki oraz ich opróżnianiem (wszystko po czterokroć), wieszaniem i składaniem prania, sortowaniem dziecięcych ubrań, zabawek i pościeli, odprowadzaniem i spacerowaniem, robieniem zakupów i ich wnoszeniem, wycieraniem rozlanego, zakurzonego i zasmarkanego, wysadzaniem na nocnik i przebieraniem, włączaniem bajek tudzież ich wyłączaniem, podnoszeniem rozrzuconego i nasypywaniem do pustego, podziwianiem wykreowanego i korygowaniem błędnego, pomaganiem i poganianiem, ustawianiem, budowaniem oraz rozwalaniem, wysłuchiwaniem i ignorowaniem, przytulaniem, rozdzielaniem, myciem, spłukiwaniem, czesaniem, do łóżek zaganianiem, usypianiem. Przez cały dzień – pisania odwlekaniem.
Siostry w odwlekaniu znajduję w wielu z Was – i nie pierwszy raz o tym współdzielonym losie piszę. Jedną z nas wpuściłam też na fale „Piratów dobrej roboty”. Moja bohaterka – manatka z „bajki o zwlekaniu” – pragnie opuścić ciepłe wody Florydy i udać się w podróż do przyjaciółki foki znad Bałtyku. Wybiera się tam jak sójka Brzechwy i podobnie jak ona raczej nigdy na miejsce nie dociera. Dla wielu z nas takim Bałtykiem (albo odległym od wód Babilonu Syjonem) jest pisanie. I nie chodzi o stereotypowe artystowskie przeniesienie: „kołyska twego dziecka jest grobem twojej twórczości”, tylko o to, że kobiety w ogóle – niekoniecznie matki-manatki – mają problem, by zakrzątanie o cudze życia odsunąć choć na chwilę na rzecz własnej kreatywności.
A mogłaby manatka uczyć się od innego bohatera mojej książki – „lewka skaczącego po levelach” (tak jak ja uczę się od dzieci grających w Minecrafta) – umiejętności oddzielania tego, co się robi na survivalu, od tego, czego można dokonać na creativie. Bez chwilowej choćby rezygnacji z troski o cudze „lajfy” kobieta nigdy nie wejdzie w tryb beztroski, który – jako rzecze psychoanaliza – jest konieczny do tego, by stać się artystą. Artystą, czyli dzieckiem: narcystycznym, pogrążonym w fantazjowaniu, przedłużającym sobie dzieciństwo dzięki zabawie własnym dziełem artystycznym.
Tako rzecze psychoanaliza, nie mówi jednak niczego o tej, która jednocześnie chce zabawiać dzieci i zabawiać się w pisanie, która pragnie pozostać dzieckiem i dzieci na świat wydawać, a do tego – cóż za narcyzm w tej masochistce! – nie rezygnować z wydawania książek. A raczej, owszem, psychoanalitycy mówią o niej – o matce – ale najczęściej obwiniająco i besztająco, wykluczając możliwość łączenia ze sobą sfery kobiecej troski i twórczości literackiej. Pewnie najostrzej wyraziła to uczennica Freuda Helene Deutsch zdaniem: „Mothers don’t write, they are written” („Matki nie piszą, one są pisane”).
Tyle psychoanaliza, przynajmniej ta źródłowa, spod znaku ojca i syna, bo na szczęście przepisały ją na rzecz matek i córek autorki feministyczne (by wspomnieć choćby Luce Irigaray czy Hélène Cixous). Ja zresztą również próbowałam zdekonstruować tę krzywdzącą alternatywę: „albo rodzisz, albo tworzysz” w kilku własnych esejach i wierszach, więc nie będę tu dalej uprawiać psychoanalitycznych rozkmin. Zamiast marudzenia o Freudzie („freudzenia”?) miało być o piraceniu, a zatem – ahoj, do roboty!
*
Piractwo to – jak definiuje mój siedmiolatek – „złodziejstwo skarbów”. Piraci przejmują wszelaką cudzą własność: czy to statek obcej załogi, czy własność intelektualną w internecie, czy wreszcie niewłaściwy pas na drodze szybkiego ruchu. A co robi pirat, który jest pisarzem? Kradnie cudze pomysły lub nawet całe teksty? To raczej plagiator. Przejmuje języki innych autorów? To parodysta, postmodernista, zręczny stylista. A jeśli piracką banderę wywiesza poetka – to co, mój synu złotousty, to co?
Piraceniem skarbów językowych zajmuję się – przyznaję – od zawsze. Cała moja poezja wzięła się z podsłuchów, przejęzyczeń, nieporozumień. Od ponad dekady osobami pokrzywdzonymi w tym korsarskim procederze są nie tylko dorośli (dalsi i bliscy znajomi, przypadkowi pasażerowie w środkach komunikacji, wreszcie – inspirująca pisarska brać, od której jeno brać i brać), lecz także moje dzieci. Skrzętnie spisuję ich językowe olśnienia i wynalazki (o których nawet nie wiedzą, jak bardzo są nowatorskie!), a później bezkarnie używam ich w wierszach. Do tej pory rabowałam pacholęce frazy i składowałam je na łajbie poezji dla dorosłych, teraz wreszcie – w piątym tomie poetyckim – płynę katamaranem rymów z dziecięcą załogą.
Jednak tytułowe piracenie pisania to nie tylko twórcze przywłaszczanie cudzych tezaurusów. Dla poetki, zwłaszcza poetki-matki, już samo pisanie jest aktem – z patriarchalnego punktu widzenia – rabunkowym. Ona przecież podstępnie wykrada czas na kreację z twierdzy codziennego survivalu (vide: opis matczynej soboty), ona dzień w dzień od nowa dokonuje abordażu „własnego pokoju” („swojego cichego miejsca”, jak przed momentem syn nazwał mój kuchenny kącik do pisania), ona nieustannie obwinia się o to (co już wcale nie jest tak chojracko pirackie), że kolejna linijka własnego tekstu to zarazem linijka wykrzywionej w płaczu dziecięcej buzi, „bo mama znowu pracuje i nie ma czasu się ze mną pobawić”.
O wydzieraniu z lepkich dziecięcych łapek czasu dla siebie piszę w kilku miejscach książki „Piraci dobrej roboty”. Najdotkliwiej zapewne w wierszu „Zajęczanka”, gdzie dorośli i dzieci wzajemnie opędzają się od siebie magicznymi słowami „zaraz” i „za chwilę”, nie zauważając, że zaczynają blaknąć i maleć w „zajęciach, co prowadzą do zniknięcia”. Dla rodzica takim zajęciem jest praca, którą czasem bywa twórczość artystyczna, dziecko z kolei – podobnie jak „lewek łażący po levelach” – znika w ekranach: tabletów, komórek, komputerów.
Ale, ale, żeby nie smęcić morałem (nie ma go także w bajce o grającym lewku) – warto się z tej pułapki wywinąć sposobem pirackim. Efektem takiego fortelu są właśnie „Piraci dobrej roboty”. Zmęczona wieloletnimi „wrogimi przejęciami” czasu i uwagi, których to rabunków dokonywaliśmy bezlitośnie na sobie nawzajem – ja na jedenastoletniej Marysi, siedmioletnim Janku, pięcioletniej Adze i dwuletnim Józiu, oni zaś na mnie – pomyślałam, że może warto zaprosić tę żywiołową bandę na statek, którym dotąd płynęłam („stara matka i morze”) pod własną banderą, całkiem sama.
Zaprosiłam – i wsiedli. Dali się namówić na współpisanie. Czasem ja byłam przy sterze, czasem któreś z nich. Raz szorowała pokład matka-kapitanka, raz jeden czy drugi siuś-majtek. Zamiast wydzierać sobie skrawki czasu – wydziergaliśmy korsarską banderę ze wspólnych emocji, przeżyć i pomysłów. W pewnym momencie dołączyła do nas ilustratorka Marianna Sztyma, którą zgodnie uznaliśmy za najlepszą pod słońcem „ożywicielkę” stworów z naszej pisarskiej arki: bojaków, morskiego konia, manatki, Wieloryba-Niedoryba, wychuchola, hieny Ireny itd.
Teraz pozostaje nam zaprosić na pokład osoby, które są skłonne podjąć trudne pirackie wyzwanie – czytanie. Dzięki dialogom napędzanym refrenem „hmm, aha, pff” wiem, że i tym zaproszeniem dokonuję jako autorka „wrogiego przejęcia” odbiorczych przyzwyczajeń. Książką dla dzieci ukradłam samej sobie – a zapewne także tym z Was, którzy czekaliście na mój nowy „dorosły” zbiór wierszy czy esejów – przynajmniej dwa lata autorskiego życia. Zdobyłam się na pisarski psikus, a jednak nie uważam „Piratów dobrej roboty” za słabostkę, odskocznię od „dojrzalszych” zatrudnień czy odwlekanie „poważnego” pisania. „Piraci” – choć współrealizowani załogowo, a może właśnie dzięki temu – są MOJĄ pisarską potrzebą, równie ważną (i odważną) jak wszystkie inne. Nawet jeśli śmieszną, to śmiechem hieny Ireny, która odmawia udziału w zbiorowym chichocie do czasu, gdy „radość będzie szczera, nie szczerzona”, i tymże zdaniem zamyka karty „Piratów”. Albo „śmiechem Meduzy” Hélène Cixous – feministycznej piratki, która przejęła na rzecz kobiet mizoginiczną łajbę psychoanalizy, a w której wykładzie miałam okazję uczestniczyć już w trakcie wymyślania wierszy do książki. Niech słowa Cixous – przekonanej o tym, że kobiety aby pisać, muszą kraść: swój czas, własny głos, osobistą niezależność – będą pocieszeniem dla spętanej „lękiem przed wypływem” (bo taka jest kobieca wersja męskiego „lęku przed wpływem”) manatki. Kto wie, może wreszcie dopłynie do chłodnych wód, w których ja sama wypływałam „Piratów” – nad Bałtyk?
„Ach! Więc oto jej morze, powie mi on, który podstawia mi swój basenik pełen fallicznej i mamusinej wody, od której nie może się uwolnić. Ale oto nasze morza staną się tym, czym je zrobimy, rybne lub nie, ciemne lub przejrzyste, czerwone lub czarne, w przypływie lub odpływie, wąskie lub bezbrzeżne, to my same dla siebie jesteśmy morzem, piaskiem, koralem, algami, plażami, pływaczkami, przypływami, dziećmi, falami” (H. Cixous, „Śmiech Meduzy”, tłum. A. Nasiłowska).
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejRecenzja Olgi Masiuk książki Piraci dobrej roboty Joanny Mueller, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej