Joanna MUELLER i Joanna ŁAŃCUCKA: Niewidka i Zobaczysko

10/07/2023 Premiery

Nie­zwy­kła kami­shi­baj­ka Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej naresz­cie w sprze­da­ży! Książ­ka uka­zu­je się dzię­ki wspar­ciu Mini­ster­stwa Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go.

 

 

Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko naresz­cie w sprze­da­ży! Opo­wieść skie­ro­wa­na szcze­gól­nie do naj­młod­szych czy­tel­ni­ków to efekt współ­pra­cy Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej – auto­rek poetyc­ko-gra­ficz­nej książ­ki Waruj. Tym razem jeste­śmy zapro­sze­ni do świa­ta Nie­wid­ki: dziew­czyn­ki-eve­ry­ma­na, któ­ra z nie­wia­do­mych powo­dów zosta­ła zamknię­ta w prze­strze­ni wła­sne­go poko­ju i trwa w nim mimo marzeń o dale­kiej podró­ży. To pierw­sza publi­ka­cja Joan­ny Muel­ler po tym, jak war­szaw­ska poet­ka wyróż­nio­na zosta­ła Sile­siu­sem za cało­kształt twór­czo­ści.

 

Jed­ną z cech tej wyjąt­ko­wej książ­ki – kami­shi­baj­ki – jest inspi­ra­cja nur­tem japoń­skie­go teatru ilu­stro­wa­ne­go kami­shi­bai. Histo­ria toczy się tutaj nie­mal jak w ulicz­nym teatrzy­ku kukieł­ko­wym, w któ­rym zamiast lalek wystę­pu­ją obra­zy. To lek­tu­ra szcze­gól­nie nasta­wio­na na doświad­cze­nie, nie­mal sen­so­rycz­ne, gdzie posta­ci w ruch wpra­wia nie tyl­ko sło­wo, ale też jego syn­te­za z kształ­tem. Pory­wa­ją­ca opo­wieść o nie­zna­nym sta­no­wi rów­no­cze­śnie lek­cję uważ­no­ści i kon­cen­tra­cji, odby­wa­ną z uży­ciem wciąż mało zna­ne­go w Pol­sce spo­so­bu pro­wa­dze­nia nar­ra­cji.

 

O głów­nej boha­ter­ce Joan­na Muel­ler opo­wia­da w Maga­zy­nie Lite­rac­kim biBLio­te­ka: „Wie­le rze­czy, któ­re arty­stycz­nie robię (i robi­my) od jakie­goś cza­su, bie­rze się z doświad­cze­nia bycia kobie­tą i dziew­czyn­ką. To doświad­cze­nie naj­bar­dziej mnie boli, zaj­mu­je, dla­te­go chcę je wyra­żać. Stwo­rze­nie takiej boha­ter­ki było pró­bą wzię­cia jej w obro­nę, a przy oka­zji wzię­cia w obro­nę samej sie­bie oraz innych kobiet i dziew­czy­nek, któ­re pozna­łam i któ­rym chcia­łam pomóc, wycią­gnąć je z pew­ne­go zatrza­śnię­cia”.

 

„Kie­dy czy­ta­łam Nie­wid­kę kil­ka pierw­szych razy i póź­niej ryso­wa­łam do niej ilu­stra­cje, to pła­ka­łam nie­raz nad tym tek­stem, a nawet póź­niej, gdy przed­sta­wia­ły­śmy tę baj­kę wspól­nie w for­mie teatru kami­shi­bai, to też zda­rza­ło się, że głos mi się trząsł. To moc­no we mnie ude­rza­ło, bo już jako oso­ba doro­sła mia­łam poczu­cie nie­wi­dzial­no­ści prze­nie­sio­nej z dzie­ciń­stwa” – zdra­dza Joan­na Łań­cuc­ka. Pro­jekt książ­ki jest ści­śle zwią­za­ny z teatrem, dla­te­go rów­no­le­gle uka­zu­je się rów­nież wyda­nie limi­to­wa­ne – z kar­ta­mi A4 prze­zna­czo­ny­mi do poka­zy­wa­nia w teatrzy­ku kami­shi­bai.

 

Zda­niem Joan­ny Roszak: „Nie­wid­ka jest u począt­ku opo­wie­ści for­mą ist­nie­nia dobrze zba­da­ną przez nie­ma­łą część mło­dzie­ży – dziew­czyn­ką z cho­rą duszą, oto­czo­ną przez doro­słych mają­cych umy­sły będą­ce jed­no­cze­śnie więź­nia­mi i straż­ni­ka­mi wię­zien­ny­mi. Nie­wid­ka ule­czy­ła umysł; zaczę­ła od skrom­nych aktyw­no­ści: od gra­nia w kra­tach okien­nych w kół­ko i krzy­żyk, póź­niej wsłu­cha­ła się we wła­sne tęsk­no­ty, nie zaprze­cza­ła im i pozwo­li­ła im prze­mó­wić. A książ­ka? Od pierw­szej do ostat­niej plan­szy jest for­mą obec­no­ści, towa­rzy­sze­nia i azy­lem”.

 

„Sko­ro tu jestem, jak­by mnie wca­le nie było – pomy­śla­ła któ­re­goś dnia dziew­czyn­ka – to może spró­bu­ję nie być, a wte­dy się poja­wię” – czy­ta­my we frag­men­cie pięk­nie wyda­nej książ­ki, uka­zu­ją­cej się tak­że w limi­to­wa­nej edy­cji z osob­no dru­ko­wa­ny­mi kar­ta­mi. Gdy do poko­ju Nie­wid­ki wpa­da­ją goście z odle­głych stron, nio­są ze sobą opo­wie­ści o Wiel­kim Zoba­czy­sku – Dzi­kim Zacho­dzie, Dale­kim Wscho­dzie, Mroź­nej Pół­no­cy i Pie­ką­cym Połu­dniu. Czy boha­ter­ka odwa­ży się posta­wić krok w nie­zna­ne, a może to wła­śnie maleń­ki pokój jest dla niej całym świa­tem?

 

Joan­na Muel­ler uro­dzi­ła się w 1979 roku w Pile. Jest poet­ką, ese­ist­ką i wie­lo­dziet­ną mamą, autor­ką licz­nych tomów poetyc­kich i publi­ka­cji ese­istycz­nych oraz redak­tor­ką setek ksią­żek, zwłasz­cza poetyc­kich. Była nomi­no­wa­na do Nagro­dy Lite­rac­kiej Gdy­nia, Nagro­dy Lite­rac­kiej m.st. War­sza­wy i Wro­cław­skiej Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius. Jej utwo­ry zosta­ły prze­tłu­ma­czo­ne na takie języ­ki jak: cze­ski, serb­ski, rosyj­ski, ukra­iń­ski, nider­landz­ki, angiel­ski, nie­miec­ki. Miesz­ka w War­sza­wie, gdzie m.in. jest człon­ki­nią gru­py arty­stycz­no-femi­ni­stycz­nej Wspól­ny Pokój.

 

Joan­na Łań­cuc­ka uro­dzi­ła się w 1978 roku w Skier­nie­wi­cach, stu­dio­wa­ła na Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych im. W. Strze­miń­skie­go w Łodzi. Malu­je, rysu­je, pisze. Jest autor­ką krót­kich form komik­so­wych oraz ilu­stra­cji i gra­fik okład­ko­wych – głów­nie do wydaw­nictw poetyc­kich. Współ­pra­co­wa­ła z cza­so­pi­sma­mi lite­rac­ki­mi i kwar­tal­ni­kiem „Prze­krój”, two­rząc komik­sy do wier­szy zamiesz­cza­nych w dzia­le „Wier­szów­ka”. W 2013 roku wyda­ła powieść Sta­ra Sła­bo­nio­wa i Spie­kła­du­chy. Pisze rów­nież opo­wia­da­nia gro­zy. Miesz­ka w War­sza­wie.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go.

 

Inne wiadomości z kategorii
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
  • o książce W oku cyklonu, na ostrzu granicy Roz­mo­wa Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze kami­shi­baj­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku. więcej
  • POEZJE Niewidka i Zobaczysko Frag­men­ty książ­ki Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2023 roku. więcej
  • transPort Literacki Niewidka i Zobaczysko Czy­ta­nie z książ­ki „Nie­wid­ka i Zoba­czy­sko” z udzia­łem Joan­ny Muel­ler i Joan­ny Łań­cuc­kiej ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na. więcej