Wojna rabatowa na rynku książki
Grzegorz Krasnodębski
Odpowiedzi Grzegorza Krasnobęskiego z Księgarni Bullerbyn na pytania zawarte w raporcie „Autorskie księgarnie w Polsce 2023”.
strona debaty
Autorskie księgarnie w Polsce – raport 2023: wprowadzenie1/ Jaki typ literatury sprzedaje się dzisiaj najlepiej w Twojej księgarni?
Najlepiej sprzedaje się u nas literatura dziecięca, picture-booki, komiksy.
2/ Kto przychodzi dzisiaj do księgarń po książki? Co można powiedzieć o tych osobach? Czy nastąpiła w ostatnich dwóch, trzech latach jakaś zmiana w tym zakresie?
Do naszej księgarni przychodzą przede wszystkim rodzice (często z dziećmi), dziadkowie lub osoby potrzebujące dobrej literatury dziecięcej (najczęściej na prezent dla dziecka, które nie jest ich dzieckiem). W ostatnich dwóch latach nastąpił potężny odpływ klientów, obecnie w księgarni pojawia się o 50%-60% mniej klientów niż przed pandemią.
3/ Co lub kto Twoim zdaniem wpływa dzisiaj najbardziej na literackie wybory czytelników, przekładające się na zakupy w księgarniach?
W naszej księgarni na pewno informacje zaczerpnięte z internetu (tzw. blogerzy książkowi, instagram), polecenia znajomych oraz doradztwo księgarza/księgarki.
4/ Jakie inicjowane przez władze działania, które przełożyłyby się na wzrost czytelnictwa i większe zainteresowanie książkami, byłyby obecnie najbardziej skuteczne?
Myślę, że wzrost liczby księgarń miałby przełożenie na wzrost czytelnictwa i większe zainteresowanie książką. Walka z głębokim kryzysem systemowym polskiego księgarstwa powinna się zacząć od uchwalenia ustawy o książce wraz z zapisami o stałej cenie książki.
5/ Co najbardziej zagraża dzisiaj autorskim księgarniom w Polsce?
Bezwzględna wojna rabatowa na rynku książki.
O AUTORZE
Grzegorz Krasnodębski
Związany z książkami, prywatnie odkąd pamięta, a zawodowo od 2004 r. W 2012 r. otworzył Księgarnię Bullerbyn, w której stara się zaprezentować najlepsze książki dla dzieci i najpiękniejsze picture-booki dla wszystkich wrażliwych czytelników.