recenzje / IMPRESJE

„śniło mi się, że wojna była niczyja”

Klaudia Pieszczoch

Paulina Pidzik

Impresja Pauliny Pidzik i Klaudii Pieszczoch na temat poezji Natalii Szumnej, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.

pierw­szy raz czy­ta­łam wier­sze Nata­lii Szum­nej póź­ną wio­sną, zapi­su­ję sło­wa tej lau­da­cji jesie­nią, gdy Izra­el ata­ku­je pale­styń­ską Stre­fę Gazy. myślę o tym, ile w tym cza­sie się zmie­ni­ło, jak wie­le nie, ile razy pasto­wa­łam w tym cza­sie już buty. myślę, jak pra­cu­ją we mnie pod skó­rą przy skó­rze te wier­sze.

cią­gle stan wyjąt­ko­wy świat wciąż dzia­ła na żylet­ki kwia­ty idą pod nóż, ale jed­no­cze­śnie wiet­nam wiet­nam jest zawsze gdzieś indziej. pasto­wa­nie butów jak pozo­sta­wa­nie w sta­nie owa­dzie­go letar­gu (całe­go ula), pozor­ne uspa­ka­ja­nie ryt­mu odde­chu, roje­nie się i roje­nie w sobie, ale jed­nak ruch ruch dło­ni, licze­nie dni pomia­ry odle­gło­ści, bada­nie gdzie od kogo do cze­go.

„Kie­dy w polu kuku­ry­dzy znaj­dziesz czte­ry ciała/ to będzie trzy­dzie­ści dni” – pisze Nata­lia w wier­szu „stan wyjąt­ko­wy”, i mogło­by się wyda­wać, że zapra­sza czy­tel­ni­ka do prze­wrot­nej gry w (po)rachunki, wiel­ko­ści, roz­pię­to­ści. I może cho­dzi­ło­by tu wła­śnie o grę, gdy­by nie ten bez­wład, ta iner­cja. Mia­ry bez­rad­no­ści i mie­rze­nie się z nią. W innym wier­szu, zaty­tu­ło­wa­nym „to nie jest wiet­nam”, pod­miot­ka tłu­ma­czy uspo­ka­ja­ją­co-nie­po­ko­ją­co: „to tyl­ko tro­chę dalej niż ostat­ni wypad do bab­ci” i skru­pu­lat­nie pod­li­cza, że „pastu­je buty pięt­na­sty raz pod­czas tej woj­ny”. Czy pre­cy­zyj­ne pomia­ry i rachun­ki to spo­sób na strach? A może cho­dzi tu raczej o licze­nie owie­czek, szep­ta­nie zaklęć, by wresz­cie zasnąć? W koń­cu w innych tek­stach autor­ki pada­ją takie zda­nia jak: „zobacz dziecko/ ty wca­le nie śpisz”, albo: „idź spać natalka/ mówi­ła moja bab­cia”.

Mała dygre­sja: zgod­nie z tech­ni­ką relak­sa­cji wg Jacob­so­na, aby dopro­wa­dzić do roz­luź­nie­nia, koniecz­ny jest cał­ko­wi­ty brak ruchu każ­de­go mię­śnia. Oczy­wi­ście, napi­na­nie mię­śni jest nie­zbęd­ne, aby wyko­ny­wać róż­ne pra­ce i prze­miesz­czać się, ale duża część napię­cia mię­śnio­we­go jest zbęd­na i bez­ce­lo­wa (ze stro­ny pokonajlek.pl).

Wyda­je się, że w wier­szach Nata­lii Szum­nej mamy do czy­nie­nia ze swo­istym wido­wi­skiem „roz­luź­nia­nia mię­śni”, odpusz­cza­nia napię­cia. Ale spek­takl wca­le nie roz­gry­wa się w przy­ta­cza­nych tutaj wier­szach – one go jedy­nie przy­bli­ża­ją, per­for­mu­ją, ale nie wytwa­rza­ją. Bo prze­cież ten spek­takl i tak trwa bez prze­rwy, zaczy­na się wciąż od nowa i zosta­wia po sobie memy z puti­nem. Gra­ją w nim letarg i przy­zwy­cza­je­nie, para­liż i znie­czu­li­ca. „Część napię­cia jest zbęd­na i bez­ce­lo­wa” – powta­rza ktoś uspo­ka­ja­ją­cym gło­sem zza kadru. „Zamiesz­ka­łam w domu z wido­kiem na czas” – mówi pod­miot­ka jed­ne­go z wier­szy w komen­to­wa­nym zesta­wie. I co naj­bar­dziej upior­ne, ten czas – nasz czas – sam zda­je się coraz czę­ściej tyl­ko wido­kiem, a patrze­nie, przy­glą­da­nie się, powo­li poże­ra wszyst­ko na swo­jej dro­dze, po czym gład­ko prze­cho­dzi w odwra­ca­nie wzro­ku.

Na szczę­ście wier­sze Nata­lii Szum­nej to nie tyl­ko oczy i choć roi się w nich od widzów, to same nie ogra­ni­cza­ją się do patrze­nia. Jakie mia­ry przy­kła­da poet­ka do sytu­acji wojen­nej i z cze­go (z kogo) te wier­sze mia­rę zdej­mu­ją?

to wier­sze gdzieś spo­mię­dzy bez­rad­no­ści roz­cza­ro­wa­nia bez­na­dziei i prze­ni­kli­we­go poru­sze­nia głę­bo­kiej odpo­wie­dzial­no­ści chłod­ne­go w swo­im spo­ko­ju, ale i tak samo wraż­li­we­go spoj­rze­nia. pra­cu­ją roz­pię­to­ścia­mi miar prze­su­nię­cia­mi. nawet jeśli wiet­nam jest gdzie indziej niż my, to zawsze bli­żej niż nam się wyda­je. nawet jeśli boli tyl­ko tro­chę moc­niej niż codzien­ność, to jed­nak boli. nawet jeśli mamy poczu­cie, że nie moż­na nic zro­bić, moż­na choć zapi­sać to wypo­wie­dzieć.

wier­sze wer­sy są jak dra­śnię­cia na kra­wę­dziach, drza­zga, któ­ra wcho­dzi w tkan­kę pod czu­ły opu­szek, doło­że­nie czy­ste­go szkła na (nie)dowidzące oczy. wier­sze Nata­lii dzia­ła­ją kon­se­kwent­nie. pod­miot­ka nie pod­no­si ani nie ści­sza gło­su, nie wpa­da w pani­kę ani ckli­we tony, ma świa­do­mość pla­mek na swo­jej źre­ni­cy. woj­na nie jest niczy­ja ani niczy­ja nie jest za nią odpo­wie­dzial­noś

. obo­jęt­ność wobec tego, co się wyda­rza wokół, nie jest obo­jęt­na. drza­zgę moż­na wyjąć z cia­ła – wystar­czy pęse­ta, moż­na jesz­cze to miej­sce po odka­zić. drza­zga może zostać w cie­le, przy­po­mi­nać o sobie w każ­dym drob­nym ruchu. ale już tak czy ina­czej z tym śla­dem po drzaz­dze po prze­czy­ta­niu zesta­wu wier­szy się zosta­je.

Tytuł zesta­wu – „kwia­ty pod nóż” – nie­wąt­pli­wie przy­wo­dzi na myśl zagro­że­nie, nie­win­ną ofia­rę oraz, mówiąc wprost, rzeź. Ale nie tyl­ko. Kwia­ty, przy­naj­mniej te o podłuż­nych płat­kach, same w sobie mogą koja­rzyć się z ostrza­mi. I, jak­kol­wiek gór­no­lot­nie by to nie zabrzmia­ło, jest w wier­szach Nata­lii Szum­nej coś z ostrze­nia płat­ków; szli­fo­wa­nia tego, co deli­kat­ne, by gład­ko wcho­dzi­ło w mię­so.

czu­ję, że poetyc­ki głos Nata­lii jest bar­dzo waż­ny. łatwiej było­by śnić, że wier­sze mogą być apo­li­tycz­ne, nie zbli­żać się do tego, pomno­żyć odle­gło­ści tak, by (każ­dy) stan wyjąt­ko­wy był poza polem (poetyc­kie­go) widze­nia oczu. Nata­lia skra­ca odle­głość do otwar­tych ramion oczu zbie­ra swo­im pal­cem ostre dro­bi­ny.

O autorach i autorkach

Klaudia Pieszczoch

Pisze poezję i prozę, z wykształcenia iberystka. Publikowała w antologiach poetyckich i prozatorskich oraz czasopismach. Laureatka projektów „Połów” i „Pracownia pierwszej książki” Biura Literackiego oraz konkursu na opowiadanie Festiwalu Góry Literatury. Pochodzi z Sanoka, mieszka w różnych miejscach.

Paulina Pidzik

urodziła się 9 maja 1986 roku w Częstochowie. wychowała pomiędzy lasem a rzeką. od czasu studiów mieszka w Krakowie. prawniczka. pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą autonomii pacjenta. poetka. autorka tomu (wejście w las), Kontent, 2019. fotografuje otworkowo. ratowniczka kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

(miejsca ich jesiony)

nagrania / transPort Literacki Paulina Pidzik Resina

Czy­ta­nie z książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) z udzia­łem Pau­li­ny Pidzik w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

ruń

nagrania / transPort Literacki Klaudia Pieszczoch

Czy­ta­nie z książ­ki ruń z udzia­łem Klau­dii Piesz­czoch w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

„odśmierć mnie znajdź szczelinę”

recenzje / ESEJE Klaudia Pieszczoch Paulina Pidzik

Impre­sja Pau­li­ny Pidzik i Klau­dii Piesz­czoch na temat poezji Marii Rości­szew­skiej, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Fascynują mnie roślinne strategie przetrwania

wywiady / o książce Agata Puwalska Klaudia Pieszczoch

Roz­mo­wa Aga­ty Puwal­skiej z Klau­dią Piesz­czoch, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książk ruń Klau­dii Piesz­czoch, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Historia (nie)jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Klaudia Pieszczoch

Autor­ski komen­tarz Klau­dii Piesz­czoch, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ruń, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Do znikania

wywiady / o książce Katarzyna Szaulińska Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Pau­li­ną Pidzik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: (pinus sylvestris)

recenzje / KOMENTARZE Paulina Pidzik

Autor­ski komen­tarz Pau­li­ny Pidzik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

ruń (2)

utwory / zapowiedzi książek Klaudia Pieszczoch

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę ruń Klau­dii Piesz­czoch, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

miejsca ich jesiony (2)

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

ruń (1)

utwory / zapowiedzi książek Klaudia Pieszczoch

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę ruń Klau­dii Piesz­czoch, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

miejsca ich jesiony

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

amazonie

utwory / premiery w sieci Klaudia Pieszczoch

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Klau­dii Piesz­czoch ama­zo­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka wier­szem 2020”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2019

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019 z udzia­łem Paw­ła Har­len­de­ra, Nata­li Kubi­cius, Paw­ła Kusia­ka, Micha­ła Myt­ni­ka, Mar­le­ny Nie­miec, Klau­dii Piesz­czoch, Aga­ty Puwal­skiej i Jaku­ba Sęczy­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Uważność – rola tła – życie flory – linie, punkty, kreski – próba „odwidzenia”

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Marlena Niemiec

Roz­mo­wa Mar­le­ny Nie­miec z Klau­dią Piesz­czoch, lau­re­at­ką 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

bylina

recenzje / KOMENTARZE Klaudia Pieszczoch

Autor­ski komen­tarz Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród w szkle

utwory / premiera w sieci z Połowu Klaudia Pieszczoch

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Klau­dii Piesz­czoch Ogród w szkle. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Śmieszę, ale i przestraszam

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Natalia Kubicius

Roz­mo­wa Klau­dii Piesz­czoch z Nata­lią Kubi­cius, lau­re­at­ką 14. Edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

(we krwi)

utwory / premiery w sieci Paulina Pidzik

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Pau­li­ny Pidzik. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­ni pierw­szej książ­ki 2018”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Upadek bez amortyzacji – „ruń” Klaudii Pieszczoch jako test zaufania

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książk ruń Klau­dii Piesz­czoch, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Żywe ciało, tkanki martwe

recenzje / ESEJE Łukasz Kraj

Recen­zja Łuka­sza Kra­ja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Między łykiem a drewnem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Ogród w szkle Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej