Kanapeczka, Ogień
nagrania / wydarzenia Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Ostapa Sływynskiego, Kārlisa Vērdiņša, Bohdana Zadury i Jacka Dehnela podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Zmiana czasu, wydanej w Biurze Literackim 21 października 2024 roku.
Karol Maliszewski: Jak to się stało, Bohdanie, że przeoczyłeś Schreibera?
Bohdan Zadura: Sam nie wiem, to znaczy chyba rozumiem mechanizm. Z biegiem lat, z biegiem dni tak przybywało tych postaci, na które nie mogłem patrzeć, których nie mogłem słuchać, że mógł mi się po prostu zgubić w tłumie. Ale w tym przypadku mógł też zadziałać mechanizm wyparcia, bo akurat na niego byłem szczególnie uczulony – ktoś się zachowuje po chamsku i wszystko jasne, a tutaj miało się do czynienia z pozorami ogłady, z pozorami dobrego wychowania, z sympatyczną wydawałoby się twarzą dość przystojnego i inteligentnego mężczyzny, ale kiedy otwierał usta, to bił pianę ewidentnego pustosłowia, zadowolony z poziomu swego krasomówstwa, wił się jak piskorz, wykręcał kota ogonem, a najbardziej alergicznie reagowałem na jego obłudny uśmieszek, który nie schodził mu z twarzy, kiedy kłamał w żywe oczy. Może podświadomie bałem się, że jak go włączę do tego bukietu polskich kwiatów czy kwiatków, to on się z niego wyłamie i będzie mnie kusiło, żeby pójść w regiony, w które zapuszczać się nie wypada, ale które są naoczne – brzmiące z niemiecka nazwisko, (jak wiele w tej partii, której szef ma antyniemiecką szajbę), przeszłość utalentowanego kiedyś szachisty, który powinien przewidywać wiele ruchów do przodu, deklarowany konserwatyzm i druga żona, której pomysły są w sam raz do Pudelka, miotająca się między klatką MMA (nawet freak fights) a żołnierską służbą w Wojsku Polskim, niedoszła „pierwsza dama Bydgoszczy”.
Pierwsza myśl przy lekturze była taka, że bawiąc się, tropisz intelektualne, w tym językowe, porażki byłej władzy. Natręctwo epitetu „duchowe” szybko załatwiłem odmownie.
No i bardzo dobrze, każda przesadnie uduchowiona władza jest śmieszna i groźna, i paradoksalnie bezduszna, Wszystkim posłom kazałbym oprócz ślubowania recytować z pamięci wiersz Kasprowicza „Rzadko na moich wargach” i zabronił częściej niż raz używać w przemówieniu słowa „Polska”. Na pytanie, kto ty jesteś? – odpowiedziałbym z przekonaniem: „Polak stary”, bo osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą. Gdybym nie był, to bym się nie wstydził za rząd i prezydenta. Gdybym nie był, to bym się nie wkurzał, że Igi Świątek – poza szlemami w Eurosporcie i Olimpiadą – nie można zobaczyć w otwartej telewizji.
Gdy czytałem żonie na głos Zmianę czasu, klaskała z uciechy. Usłyszałem, że to prawdziwy przewodnik po pisowskiej nocy, pamiętnik, dzięki któremu można sobie przypomnieć to, co już zapomniane, wyparte. I że trzeba nieustannie czuwać, bo każda władza wywija numery.
To powinieneś przeczytać żonie też Korniki gniewu, 2021, Radosława Wiśniewskiego, bardziej kronikę właśnie niż pamiętnik. Co do patrzenia na ręce, to inaczej można by to nazwać „zasadą ograniczonego zaufania”. Głosuję, na kogo głosuję, ale świetnie pamiętam, jak niewiele brakowało, by w 2005 roku powstał POPIS, zaledwie rok po euforii związanej z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Strach pomyśleć, czego wtedy taka koalicja mogłaby dokonać.
Jak myślisz, czy ktoś inaczej zorientowany politycznie pisze teraz podobnie zaangażowane wiersze, wymierzone w „bodnarowców” czy „bandę Tuska” (to były cytaty)?
No nie wiem, jaki jest potencjał poetycki tych zaangażowanych inaczej. Sądząc po latach, przed 2016 rokiem to największym osiągnięciem były dystychy: „Donald matole, twój rząd obalą kibole” i „Cała Polska z was się śmieje, komuniści i złodzieje”. Niespecjalnie wielki to wkład do skarbnicy ojczystej poezji. A ten ostatni dystych to może być swego rodzaju bumerang.
Pożartowaliśmy sobie, a teraz poważnie, bo w końcu na okładce stoi jak byk „zmiana czasu”. W tej książce porusza mnie najbardziej to, co dotyczy odczuwania przez ciebie zmiany – tej potwornej, politycznej, i może jeszcze potworniejszej, osobistej, egzystencjalnej, dotyczącej szpitala, cmentarza, umierających i umarłych, i tego, z jaką trzeźwością i swoistym humorem tworzysz szybkie „listy poległych”.
„Listy poległych”, rozumiane metaforycznie, ale nie ironicznie, tworzą się same; czasem dowiadujesz się o czyimś odejściu z opóźnieniem, myślisz sobie: po co wlazłem na tę stronę, po co mi ktoś powiedział – ona czy on żyliby sobie jeszcze spokojnie w mojej świadomości. Jak ktoś jest dostatecznie, by tak rzec, stary, to ma więcej przyjaciół i znajomych po drugiej stronie niż po tej. Dobra, te listy tworzone są na trzeźwo, ze swoistym humorem, ale – mam nadzieję – z czułością. „Listy poległych” rozumiane jako listy tych, co przegrali na polu polityki, powstają według ich zasług, ale bez czułości. Są szybkie, bo to się szybko zmienia.
Przeczytawszy kilka wierszy z początku, miałem pytanie w stylu: „Czym, Bohdanie, prócz tłumaczeń z ukraińskiego i pisania satyryczno-zjadliwych wierszy zajmowałeś się w czasie rządów parszywców i szubrawców?”. Jednak wycofałem się z tego pytania. Doszedłem do przekonania, że zajmowałeś się czymś, o czym na razie nie mam pojęcia, a o czym opowiada każdy następny zapis – walką o zdrowie i życie, przetrwaniem, podsumowywaniem i wspominaniem, czymś niewymiernym, a jednak zmierzonym czy ściśle odmierzonym w rozlewających się poematach.
Jednak krótko ci odpowiem na pytanie, z którego się wycofałeś. W czasie rządów parszywców i szubrawców przechodziłem na emeryturę, ale o rozstaniu z „Twórczością” nie chcę opowiadać. Postawiłem sobie za cel nie pójść w ślady Tadeusza Komendanta i nie umrzeć pierwszego dnia emerytury. Oprócz Ukraińców tłumaczyłem również Białorusinów. Wiesz, ta walka o zdrowie i życie tak długo nie trwała (co prawda, każdy ją toczy od urodzenia, ale niepostrzeżenie). PIS rządził osiem lat, moje problemy na poważnie zaczęły się w początkach marca bieżącego roku. Więc właściwie już po politycznej zmianie. Poszedłem na operację, można powiedzieć, w pełni sił. Z planowanych dwóch tygodni w szpitalu zrobiły się prawie trzy miesiące. Reoperacja, kolejna, respirator, śpiączka, zapalenie trzustki, zapalenie płuc, parę transfuzji (pytanie, co się dzieje z twoim DNA po czymś takim). Mnóstwo doświadczeń, prócz doświadczenia bólu, ale ból jest raczej nieprzydatny jako doświadczenie nadające się do wykorzystania w literaturze. Paradoksy – medycyna jako dziedzina służąca człowiekowi, a jednocześnie bardziej chyba odhumanizowana niż wojsko. Co jest najtrudniejsze? Zapomnieć o godności, o wstydzie. Wszechświat pielęgniarek, w klinice – ładnych, inteligentnych dziewczyn, w powiatowym szpitalu przeważnie wiejskich jędz w podeszłym wieku z niewybrednymi żartami – lekcja prawdziwego języka, przy którym Rada Języka Polskiego powinna popełnić zbiorowe samobójstwo. W szpitalu powiatowym, jeśli nie chodzisz, załatwiasz się w pampers, problem sikania załatwia cewnik. Ten pampers musi chyba być czymś nasączony, bo nie ma na sali zapachu. Czym cię myją, bo to zaledwie kilka mało delikatnych ruchów? Dziewczyny na Radziwiłłowskiej mówią ci, że jesteś ich najmilszym pacjentem, domyślasz się, że ever. Kiedy nauczyłeś się już ich imion i nazwisk lekarzy, w trakcie jednego z obchodów odpowiadasz na pytanie szefa kliniki (nazywa się tak samo jak poeta Jan Polkowski, ale jak się nazywa Polkowski?) o samopoczucie i apetyt, mówisz: „Strasznie marnie karmią w tej pana knajpie, panie profesorze. I mam jeszcze jeden postulat: czy mógłby pan zakazać używania na oddziale deminutywów, które urągają godności pacjentów, w rodzaju jedzonko?” Zapominasz słowa, widzisz roślinę, widzisz zupę z niej, ale zamiast „brokuła” jest pustka. Jak się nazywa to kwaśne, z zielono czerwonymi grubymi łodygami, z czym twoja matka piekła ciasto i gotowała kompot, ma duże jak łopian postrzępione liście? Nie madagaskar, ale jak? Masz pomysł na duży poemat „Spartańska versus Radziwiłłowska”, porównujący doświadczenie zawału i wszczepienia stentu z resekcją kawałka żołądka i dwunastnicy, coś próbujesz zapisać, ale nawet nie możesz się podpisać pod zgodą na jakąś medyczną procedurę i wychodzi ci coś w rodzaju pół centymetra prawie płaskiego elektrokardiogramu. A jest jeszcze mania prześladowcza, z której zdajesz sobie sprawę, równocześnie jednak znajdując przekonujące dowody przemawiające za tym, że to nie chora wyobraźnia działa. Daruję ci szczegóły. Podsłuchałem rozmowę lekarza z kimś, byłem przekonany, że mówią o mnie. „I tak nie ma innego wyjścia jak hospicjum”. Zrobiło mi się przykro, ale przestałem się bać, że zostanę zamordowany. Jak mnie mają oddać do hospicjum, to nie muszę być czujny przez całą noc. No dość tego epatowania.
Zmiana czasu to pojemny tytuł, można go rozumieć na trzy sposoby: jak w wierszu tak zatytułowanym, czyli zmiana z normalnego na szpitalny, metaforycznie jako zmiana społeczno-polityczna i wreszcie jako zmiana czasu z letniego na zimowy. Tej drugiej myślałem, że nie doczekam, a doczekałem, Tej trzeciej nie lubię, już miała zostać zniesiona, ale się odwlekło. Jedna rzecz mnie w tym tytule uwierała: jeden z moich wcześniejszych tomików nazywał się podobnie – Kwestia czasu, ale nie wyszedł odrębnie, utonął w wierszach zebranych.
Ani esej, ani felieton, tylko raczej poetycka gawęda – tak sobie myślałem o tych tekstach, które zaczynają dominować w drugiej części tomu. Nie nudna to gawęda, błyskotliwa, zaciekawiająca, realistyczna do bólu. Rozpoznaję znajome imiona i nazwiska, wyobrażam sceny i sytuacje, wiem, o czym i o kim mówisz, ale młody, niewtajemniczony czytelnik może mieć problemy.
Gryzę się w język, żeby nie powiedzieć – a co mnie obchodzi młody, niedoświadczony czytelnik? Jednak serio, to od dawna żyję w przeświadczeniu, że w zasadzie piszę proste, aż za bardzo zrozumiałe wiersze. Oczywiście, gdybym w jakimś wierszu użył określenia „mieszkańcy barci” to ktoś, kto w teleturnieju „Jeden z dziesięciu” na pytanie o to, co się hoduje w barciach, odpowiada, że króliki, miałby problemy. Żeby rozumieć cokolwiek, co się czyta, trzeba mieć jakąś wiedzę. Jeśli kiedyś ubzdurałem sobie, że wiersz powinien się sprawdzać na wszystkich piętrach znaczeń, to jakieś piętro rzeczywiście wymaga być może wtajemniczenia, rozpoznawania imion i nazwisk, ale myślę, że to piętro – ważne dla autora – dla czytelnika wcale takie być nie musi. To trochę tak jak z mottami, bardziej istotna jest ich zawartość niż to, z kogo i czego są zaczerpnięte.
Zaczynasz od olimpiady w Tokio, a kończysz aluzjami dotyczącymi tej ostatniej, w Paryżu, to ciekawe. Dlaczego tak ważne są w twojej twórczości odniesienia sportowe? To jakby jedna z podstaw twojego świata, kontrolowanie tego, co w sporcie piszczy i dlaczego.
Tak, tomik zaczyna się od Tokio, kończy na Paryżu. Wiersze w Zmianie czasu, poza jednym, pochodzą z trzech lat, Tokio było odłożone o rok przez covid i odbywało się przy nomen omen pustych trybunach. Pisane były w zasadzie w trzech rzutach, latem 2021, w grudniu 2023 („Głębia ostrości”), a cała reszta latem 2024. Chociaż pierwsza olimpiada za mojego życia, świadomie przeżywana, to były Helsinki 1952. Wszystko, co najciekawsze, ze szczególnym uwzględnieniem sukcesów sportowców Związku Radzieckiego, pierwszy raz startujących w tej imprezie, obejrzałem jako ośmiolatek czy dziewięciolatek w kinie. To był pełnometrażowy barwny film, nie wiem już, czyjej produkcji. Wcześniej był Londyn, czytałem o brązowym medalu Aleksego Antkowiaka w Pamiętnikach Feliksa Stamma. Skąd ten sport? Nie dość, że byłem dzieckiem dość chorowitym, przez siedem lat jedynakiem, więc poznałem wszystkie rozkosze nadopiekuństwa, to jeszcze bardzo dałem się zindoktrynować chrześcijaństwu, niezwykle poważnie traktując zasadę nadstawiania drugiego policzka, więc żadne oddawanie, jak cię biją rówieśnicy, nie wchodziło w grę. W podstawówce byłem więc łamagą, ofermą i czym tam jeszcze, zgniłkiem i zdechłą kurą, bez właściwej koordynacji ruchów, o którą było trudno, jak się przez rok urosło o 23 centymetry.
Nie będę mówił, kim byłem w wyobraźni. Czytałem „Przegląd Sportowy”, znałem na pamięć minima olimpijskie przypisane do wieku trzynastolatków i czternastolatków, wszystkie rekordy świata i Polski w lekkoatletyce. Ojciec jeździł rowerem, a ja kilkanaście metrów za nim biegłem po chodniku ulicą Partyzantów i Zieloną do Skowieszyńskiej, na podwórku pchałem kulą, skakałem wzwyż, rzucałem tarczami słoneczników jak dyskiem, a ich zdrewniałymi łodygami jak oszczepem. Grałem trochę w tenisa, wyobrażając sobie, że jestem Lewisem Hoadem. W szkole średniej to już dało rezultat. Wybiłem się na sportową wybitność (na szkolną skalę) w siatkówce i koszykówce.
Nie było nic przyjemniejszego niż fizyczne zmęczenie po fizycznym wysiłku. Był w tym jeszcze młodzieńczy idealizm, nie zwycięstwo, a udział w szlachetnej rywalizacji, jasne reguły gry, bezinteresowność. Coś z tego zostało. Ale jak papież Franciszek apeluje o zawieszenie broni na czas igrzysk w Paryżu, to mnie to tylko śmieszy. Prawie tak, jak śmieszyły mnie stand-upy Adama Glapińskiego (jakie to byłoby słowo, gdyby nie ten łącznik!).
W wierszu „Limited Edition” wspominasz o przejęzyczeniu. Zamiast „bezinteresowności” pojawiła się „bezużyteczność”. Od razu w oczach stanął wiersz Wojaczka z frazą, że „poetę należy używać”, ale przede wszystkim Twój tekst „Nieprzydatność” i te słowa „strach pomyśleć, co byłoby, gdyby wszyscy byli tacy nieprzydatni jak ja”. Ta Twoja problematyczna nieprzydatność służy mi od wielu lat, sprowadza na ziemię itd., tutaj każdy czytelnik (Twój fan) podałby pewnie swoją wersję uzasadnienia.
Wczoraj czy przedwczoraj jeden z uczestników „Jednego z dziesięciu” na pytanie o szesnastowiecznego autora Figlików, odpowiedział bez wahania: Juliusz Słowacki. Ujawnił podwójną niewiedzę, nie tylko w odniesieniu do Figlików i Mikołaja Reja, ale również w odniesieniu do Juliusza Słowackiego. Ale jak się chwilę zastanowić, to do czego – poza tym teleturniejem – może mu się przydać taka wiedza? Zdobywając medal na olimpiadzie, przynosisz radość, jeśli nie milionom, to setkom tysięcy ludzi. Pisząc dobry wiersz? Kilku, kilkunastu, w porywach kilkudziesięciu. Pycha przeze mnie przemawia czy pokora? Nazwisk tylu wynalazców rzeczy, które zmieniły życie ludzi na lepsze, nie uczą nas w szkole: pierwsza lokomotywa, telefon, lampa naftowa, żarówka, w porządku – ale gdzie dla przykładu pralka, ekspres do kawy, szybkowar? Wodzowie, politycy, i – z zachowaniem proporcji – pisarze bardziej się zasłużyli dla ludzkości?
Zmianę czasu kończą dwie ważne, niepokojące myśli. Jedna o wędrującej po piętrach śmierci, co koresponduje z otwierającymi tom słowami o „mieszkaniach w domu ojca”. Druga niepokoi mnie jeszcze bardziej, bo dotyczy marzenia, by twoje pisanie przetrwało i było „bez terminu przydatności do spożycia”. Wyczuwam w tym zawahanie… Doskonale wiesz, jaka cenę płaci się, gdy tekst jest zbyt doraźny, oddany sprawie, nie dba o uniwersalność. Mam wrażenie, że Ty nieraz chcesz pogodzić w jakimś jednym błysku, celnej frazie interwencyjną doraźność z duchem uniwersalności.
Wiersz o mieszkaniach w domu ojca, jeden z niewielu datowanych, napisał mi się w rocznicę jego odejścia, w 2018 roku, Ten drugi, który przywołujesz, zanotowałem jako swego rodzaju post scriptum do wiersza „Krótkie fale” z tomu Starzy znajomi: ta sąsiadka, która zmarła dziesięć dni temu, była matką bliźniaczek z parteru, które w nim się pojawiają. W rzeczywistości to może były tylko siostry. Wiesz, Karolu, czasem staram się tę interwencyjną doraźność ukryć. Jeśli wiesz – a wiesz – co to jest akrostych, przeczytaj sobie jeszcze raz wiersz „Głos w sprawie przyszłości”. Ta interwencyjność jest w nim tak dobrze ukryta, że postanowiłem dorzucić wskazówkę, jaką jest podtytuł. Mam cichą nadzieję, że z kolei w wierszach jawnie doraźnych ukryta jest jakaś wartość dodana, coś, co może aspirować do uniwersalności. W „Kwiatach polskich” to rytm czy onomatopeiczność, w każdym razie z ich ostatniej linijki jestem zadowolony. Zamykający książkę wiersz przyszedł mi do głowy w ostatniej chwili. Sól, cukier, miód są uniwersalne. Jasne, że nie miałbym nic przeciwko temu, żeby przynajmniej niektóre moje wiersze, nawet bezużyteczne, były jak sól, cukier i miód.
Bohdanie, bardzo dziękuję za rozmowę.
Ur. w 1945 r. Poeta, prozaik, tłumacz i krytyk literacki. W latach 2004-2020 redaktor naczelny „Twórczości”, od lat pozostaje związany z „Akcentem” i „Literaturą na Świecie”. Laureat licznych polskich i zagranicznych nagród, w tym: Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2011), Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. H. Skoworody (2014) oraz Nagrody im. C.K. Norwida (2015). W Biurze Literackim w latach 2005–2007 ukazały się jego dzieła zebrane, a w kolejnych latach publikował w oficynie następne premierowe książki, w tym w 2020 roku wybór wierszy Sekcja zabójstw. W 2018 r. został uhonorowany Silesiusem za całokształt twórczości.
Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Ostapa Sływynskiego, Kārlisa Vērdiņša, Bohdana Zadury i Jacka Dehnela podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejGłos Bohdana Zadury w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Killing Kanoko Hiromi Itō w tłumaczeniu Anny Zalewskiej, wydanej w Biurze Literackim 3 czerwca 2024 roku.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa i Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2023, która ukaże się w Biurze Literackim 29 lipca 2024 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Zsófii Balli, Istvána Kovácsa, Pétera Kántora i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejZapis rozmowy z udziałem Julii Fiedorczuk, Jolanty Kowalskiej, Kuby Mikurdy, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Sławomira Elsnera, Krystyny Miłobędzkiej i Bohdana Zadury podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Zeszyt ćwiczeń Joanny Łępickiej, wydanej w Biurze Literackim 4 grudnia 2023 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejSpotkanie z udziałem Ołeksandra Irwanecia, Hałyny Kruk, Serhija Żadana, Bohdana Zadury i Dariusza Buglaskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki lorem ipsum Jakuba Pszoniaka, wydanej w Biurze Literackim 24 października 2022 roku.
WięcejOdpowiedzi Karola Maliszewskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Piszą, więc żyją. Pierwszych sto dni wojny w tłumaczeniu Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 22 sierpnia 2022 roku.
WięcejRozmowa Łukasza Dynowskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Piszą, więc żyją. Pierwszych sto dni wojny w tłumaczeniu Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 29 sierpnia 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Piszą, więc żyją. Pierwszych sto dni wojny w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 29 sierpnia 2022 roku.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury, towarzyszący premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy w tłumaczeniu Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę 100 wierszy wolnych z Ukrainy w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 30 maja 2022 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Ktokolwiek, tylko nie ja Hałyny Kruk w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 23 maja 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę 100 wierszy wolnych z Ukrainy w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wszystko dobrze Marii Krzywdy, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WięcejOdpowiedzi Bohdana Zadury na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejCzytanie z książki Puste trybuny z udziałem Bohdana Zadury w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejPierwszy odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.
WięcejSpotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejCzternasty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
Więcej12. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Andreja Adamowicza, Andreja Chadanowicza, Wasyla Machny i Bohdana Zadury podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jurija Anruchowycza, Andreja Chadanowicza i Bohdana Zadury podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury, towarzyszący premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bohdana Zadury podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WięcejFragment zapowiadający książkę Puste trybuny Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa Jána Ondruša w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Jurija Andruchowycza, Andrija Bondara, Nazara Honczara, Mykoły Riabczuka, Ostapa Slywynskiego, Serhija Żadana, Darka Foksa oraz Bohdan Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WięcejSzkic Bohdana Zadury, towarzyszący wydaniu książki Semiona Chanina Ale nie to, w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 9 grudnia 2020 roku.
WięcejAutorski komentarz Siemiona Chanina, towarzyszący wydaniu książki Semiona Chanina Ale nie to, w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 9 grudnia 2020 roku.
Więcej2. odcinek z cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WięcejFragment zapowiadający książkę Semiona Chanina Ale nie to, w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek z cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej7. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury, towarzyszący wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
Więcej6. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
Więcej5. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Tomasza Majerana, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas Portu Literackiego 2004.
WięcejSpotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejFragment zapowiadający książkę Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
Więcej4. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
Więcej3. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego z Katariną Šalamun-Biedrzycką, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun-Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
Więcej2. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej1. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w cyklu „Ludzie ze Stacji”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Istvána Kovácsa i Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2003.
WięcejGłos Bohdana Zadury w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Credo Tadeusza Różewicza w opracowaniu Jana Stolarczyka, która ukazała się w Biurze Literackim 29 stycznia 2020 roku.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki roku 2019”.
WięcejSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejKomentarz Bohdana Zadury, opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bohdana Zadury w trakcie Portu Legnica 2002.
WięcejSzkic Karola Maliszewskiego opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejZapis rozmowy Tomasza Majerana z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejSpotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejZapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2001.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego książki Chyba na pewno Jakuba Pszoniaka, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 1 kwietnia 2019 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WięcejPodsumowanie projektów edukacyjnych 2008/2009, podczas którego uczestnicy spotkań z Karolem Maliszewskim zaprezentowali publiczności swoje wiersze.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego książki Poza sezonem Michała Domagalskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 23 lipca 2018 roku.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejBohdan Zadura odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Nocne życie, wydanej w wersji elektronicznej w Biurze Literackim 11 lipca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu Poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejWiersz z tomu Wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Wszystko gubione” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejFragment „Nocy Zadury”, podczas której Bohdan Zadura oprócz czytania wierszy smażył także naleśniki.
WięcejWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.
WięcejWiersz z książki Wszystko (2008).
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Po szkodzie Bohdana Zadury, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 19 lutego 2018 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Po szkodzie Bohdana Zadury, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 19 lutego 2018 roku.
WięcejWiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Na scenie czy w polu?”.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Wiersze z gazet” z Ryszardem Krynickim, Zbigniewem Machejem i Bohdanem Zadurą 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.
WięcejPrezentacja antologii Leszka Engelkinga Maść przeciw poezji. Przekłady z poezji czeskiej. Książkę komentują Grzegorz Jankowicz, Bohdan Zadura oraz tłumacz. Wiersze Jaroslava Vrchlickiego „Śpiąca Praga” i „Venus Verticordia” we własnej aranżacji muzycznej wykonuje Sambor Dudziński.
WięcejMityczne pytanie o klasycystów i barbarzyńców zadane Darkowi Foksowi, Tadeuszowi Piórze, Adamowi Wiedemannowi i Bohdanowi Zadurze.
WięcejW rejs z Bohdanem Zadurą wyruszyli Marta Podgórnik i Krzysztof Siwczyk. Filmowa etiuda do wiersza „Z czego wyrosłem” w reżyserii Anny Jadowskiej.
WięcejCzy istnieje opozycja „poeta i naród”? Czego literat może potrzebować od społeczeństwa (i odwrotnie)? Mówią Bohdan Zadura i Marcin Świetlicki, Port Legnica 2002.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
WięcejZbigniew Machej, Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki i Bohdan Zadura zastanawiają się, czy istnieją słowa o ujemnym potencjale poetyckim. Port Legnica 2002.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze e‑booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978–1990), wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejKarol Maliszewski o poezji Rafała Gawina.
WięcejPiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Bohdanem Zadurą.
WięcejKarol Maliszewski o poezji Marcina Biesa.
WięcejWiersz z książki Wszystko (2008).
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Już otwarte, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.
WięcejRozmowa Moniki Brągiel z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Już otwarte, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejRozmowa Karola Maliszewskiego z Szymonem Słomczyńskim towarzysząca premierze książki Dwupłat, która ukazała się 1 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Być może należało mówić (1984–2012) Jacka Podsiadły.
WięcejWiersz Bohdana Zadury z książki Wiersze zebrane, t.3.
WięcejWiersz Bohdana Zadury książki Wiersze zebrane, t.3.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Pod słońce było Filipa Zawady, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 31 grudnia 2014 roku.
WięcejZ Bohdanem Zadurą, tłumaczem Tragedii człowieka Imre Madácha, rozmawia Miłosz Waligórski.
WięcejWiersz z tomu Wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Wszystko gubione” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Kropka nad i, która ukazała się w Biurze Literackim 22 września 2015 roku.
WięcejRozmowa Darka Foksa z Bohdanem Zadurą o jego nowej książce Kropka nad i, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 22 września 2014 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Mieliśmy swoich poetów”.
WięcejAutorski komentarz do fragmentu tekstu Powieści o ojczyźnie.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki ta chwila Andrzeja Falkiewicza.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejEsej Mai Staśko towarzyszący premierze książki Klasyk na luzie Bohdana Zadury.
WięcejKarol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.
WięcejFragment posłowia Karola Maliszewskiego z almanachu Powrót Barbarzyńców i nie.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Zmartwychwstanie ptaszka.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Ius primae noctis z książki Zmartychwstanie ptaszka, która ukazała się 17 maja 2012 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Bohdanem Zadurą o książce Zmartwychwstanie ptaszka rozmawia Malwina Mus.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury do książki Klasyk na luzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 września 2011 roku.
WięcejZ Bohdanem Zadurą o książce Psalmy i inne wiersze Tadeusz Nowak rozmawiają Michał Raińczuk i Katarzyna Lisowska.
WięcejZ Bohdanem Zadurą o książce Szkice, recenzje, felietony rozmawia Anna Krzywania.
WięcejZ Andrijem Bondarem o książce Historie ważne i nieważne rozmawia Bohdan Zadura.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Bohdanem Zadurą o książce Nocne życie rozmawia Jarosław Borowiec.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Biały anioł z książki Nocne życie, wydanej nakładem Biura Literackiego 21 października 2010 roku.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Krzysztofa Szeremety.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Bartosza Sadulskiego.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Mariusza Partyki.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Rafała Gawina.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Marcina Biesa.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejAutorski komentarz Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Sajgon.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Wszystko, która ukazała się w Biurze Literackim 1 września 2008 roku.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Meleckiego, Zbigniewa Macheja, Macieja Roberta.
WięcejKomentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
WięcejKomentarze Wojciecha Bonowicza, Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży oraz Bohdana Zadury.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WięcejKomentarze Adama Wiedemanna, Marcina Świetlickiego, Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Wojciecha Bonowicza, Rafała Skoniecznego, Miłosza Biedrzyckiego, Jarosława Nowosada.
WięcejPrzedmowa Bohdana Zadury do pierwszego wydania antologii poezji ukraińskiej Wiersze zawsze są wolne, wydanej nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Anny Krzywani z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu w Biurze Literackim antologii Węgierskie lato.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Karola Maliszewskiego i Bogusława Kierca.
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.
WięcejKomentarze Adama Wiedemanna, Mariana Stali, Artura Grabowskiego, Radosława Kobierskiego, Karola Maliszewskiego, Rafała Rżanego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Brzytwa Ockhama Jacka Dehnela
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.
WięcejKomentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Plankton Bogusława Kierca.
WięcejKomentarze Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Bohdana Zadury, Bożeny Keff i Lwa Nikołajewicza Myszkina.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wiersze zebrane (tom 3) Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 13 lutego 2006 roku.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Wiersze zebrane (tom 1), wydanej w Biurze Literackim 18 maja 2005 roku.
WięcejZ Bohdanem Zadurą rozmawia Jacek Kopciński.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Ptasia grypa, wydanej w Biurze Literackim w 2002 roku.
WięcejAutorski komentarz Bohdana Zadury do wierszy z książki Kopiec kreta, wydanej w Biurze Literackim w 2004 roku.
WięcejRozmowa Andrzeja Sosnowskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Klasyk na luzie. Rozmowy z Bohdanem Zadurą, wydanej w Biurze Literackim 15 września 2011 roku.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Poetyckie książki 2004”.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.
WięcejGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Kiedy debiutować?”.
WięcejRozmowa Gabrieli Bar z Bohdanem Zadurą.
WięcejRecenzja Adama Poprawy, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejRozmowa Marty Podgórnik z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
WięcejRecenzja Marty Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
WięcejWiersz z książki Wszystko (2008).
WięcejWiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejPiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Bohdanem Zadurą.
WięcejWiersz z książki Wszystko (2008).
WięcejRecenzja Ilony Podleckiej towarzysząca premierze książki Już otwarte Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.
WięcejRecenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku „Lampa”.
WięcejRecenzja Krzysztofa Vargi z książki Węgierskie lato. Przekłady z poetów węgierskich w przekładzie Bohdana Zadury, która ukazała się 4 maja 2010 roku na łamach „Gazety Wyborczej”.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Jacka Bieruta z książki Sajgon Karola Maliszewskiego.
WięcejZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
Więcej