Strona A, strona B nr 106: Koniec literatury
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Czy czeka nas koniec literatury, jaką znamy? Czy to, co przepadło, jeszcze kiedyś wróci?
Natura wystawia nam kolejne rachunki. Technologie przenikają w naszą psychikę, wpływają na zachowania, potęgują informacyjny chaos. Rozmywają się definicje życia. Stajemy się sobie coraz bardziej obcy. Doświadczenie zawsze było fundamentem języka. Przeżycia wzbogacały nasz wewnętrzny słownik, umożliwiając pełniejszą komunikację i zrozumienie świata. Bez prywatnych doświadczeń i relacji międzyludzkich język pozostanie pusty, straci swoją autentyczność i związek z rzeczywistością.
„Miejsca odległe” uświadamiają ogrom problemów zglobalizowanej współczesności. „Żertwy” pytają, czy jesteśmy gotowi na utratę najbliższych. „Przezrocza” uświadamiają skalę zmian, jakie zachodzą w literaturze w ostatnich dziesięcioleciach. Nową serię, która nie bez powodu będzie nazywać się „This Is Not America”, inaugurują „Wiersze, poematy i pieśni” Ezry Pounda. Ponawiamy też wizje, refleksje o codzienności oraz językowe eksperymenty: Williama Blake’a („Wyspa na Księżycu”), Philipa Larkina („Śnieg w kwietniową niedzielę”) i Henriego Michaux („Meskalina i muzyka”).
W audycji usłyszymy: Macieja Wnuka, Antoninę Tosiek, Karola Porębę i Jerzego Jarniewicza. Sięgniemy po „Jedną linijkę” Andrzeja Sosnowskiego, głosy Ezry Pounda, Leszka Engelkinga, Jacka Dehnela i Tadeusza Sławka. Zaprosimy na „Książkobranie”. Zastanowimy się, co wynika dla literatury z raportu „Policzone i policzeni” przygotowanego na zlecenie MKiDN. Posłuchamy też siedmiu premierowych płyt. Tym razem bardziej rockowych, osadzonych w tradycji, ale też eksperymentujących, świetnie odnajdujących się w nowych czasach.
Siedem książek wydanych w listopadzie 2024 roku przez Biuro Literackie zaprasza do refleksji nad współczesnym światem. Czy są one przestrogą przed końcem znanej nam rzeczywistości, czy też próbą ocalenia naszego człowieczeństwa? Odpowiedzi szukajcie, słuchając tej audycji.