Strona A, strona B nr 107: Odkrywanie wieloznaczności
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Dziś zanurzymy się w literackiej wieloznaczności – w książkach, które nie podsuwają prostych odpowiedzi, a zamiast tego oferują przestrzeń dla rozmaitych interpretacji. Autorki i autorzy, których poznamy, z premedytacją łamią schematy, stawiając pytania o sens istnienia i tożsamość języka. Prowadzą subtelną grę z literaturą, badając jej granice i redefiniując sposób doświadczania tekstu pisanego.
Trzy osobliwe nowości i trzy wznowienia. Po pierwsze: „Pies i anioł” Jona Fossego, czyli zbiór wierszy noblisty, w którym norweskie krajobrazy splatają się z egzystencjalnymi refleksjami o życiu, śmierci i sile słowa. Po drugie: „Reguła trzech” Aleksandry Góreckiej – książka, która łączy nieobliczalne aspekty sztuki ze strukturami logicznymi, tworząc poezję pełną paradoksów i zmysłowych obrazów. Po trzecie: „Jak pisałem powieść kryminalną” Krzysztofa Jaworskiego – błyskotliwa i bezkompromisowa opowieść o świecie, w którym zło nie bierze urlopu.
Do tego wznowienia książek, które badają tożsamość i przestrzeń twórczą oraz poszukują sensu w rozmaitych rejonach rzeczywistości – „Samotność przestrzeni” Emily Dickinson, „Przestworzone rzeczy” Johna Lennona i „Amerykańska Szkoła Pisania” Elizabeth Bishop.
Od strony muzycznej czeka nas mieszanka dźwięków, które balansują na granicy eksperymentu i przemyślanej formy. Zaczniemy od nut, które rozbijają klasyczne struktury i tworzą przestrzenie pełne kontrastów. Następnie sprawdzimy, jak dźwięki mogą formować naszą wyobraźnię. Będziemy przemieszczać się od skomplikowanych, wielowarstwowych narracji do momentów czystych, niemal minimalistycznych wrażeń.
To będzie stuminutowa podróż po światach, które zachęcają do odkrywania wieloznaczności zawartej w prostych słowach i dźwiękach. Wszyscy gotowi? Możemy zaczynać?
Posłuchaj poprzednich odcinków o nowych książkach Biura Literackiego
Strona A, strona B nr 106: Koniec literatury