04/12/24

Strona A, strona B nr 107: Odkrywanie wieloznaczności

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Dziś zanu­rzy­my się w lite­rac­kiej wie­lo­znacz­no­ści – w książ­kach, któ­re nie pod­su­wa­ją pro­stych odpo­wie­dzi, a zamiast tego ofe­ru­ją prze­strzeń dla roz­ma­itych inter­pre­ta­cji. Autor­ki i auto­rzy, któ­rych pozna­my, z pre­me­dy­ta­cją łamią sche­ma­ty, sta­wia­jąc pyta­nia o sens ist­nie­nia i toż­sa­mość języ­ka. Pro­wa­dzą sub­tel­ną grę z lite­ra­tu­rą, bada­jąc jej gra­ni­ce i rede­fi­niu­jąc spo­sób doświad­cza­nia tek­stu pisa­ne­go.

Trzy oso­bli­we nowo­ści i trzy wzno­wie­nia. Po pierw­sze: Pies i anioł” Jona Fos­se­go, czy­li zbiór wier­szy nobli­sty, w któ­rym nor­we­skie kra­jo­bra­zy spla­ta­ją się z egzy­sten­cjal­ny­mi reflek­sja­mi o życiu, śmier­ci i sile sło­wa. Po dru­gie: Regu­ła trzech” Alek­san­dry Górec­kiej – książ­ka, któ­ra łączy nie­obli­czal­ne aspek­ty sztu­ki ze struk­tu­ra­mi logicz­ny­mi, two­rząc poezję peł­ną para­dok­sów i zmy­sło­wych obra­zów. Po trze­cie:Jak pisa­łem powieść kry­mi­nal­ną” Krzysz­to­fa Jawor­skie­go – bły­sko­tli­wa i bez­kom­pro­mi­so­wa opo­wieść o świe­cie, w któ­rym zło nie bie­rze urlo­pu.

Do tego wzno­wie­nia ksią­żek, któ­re bada­ją toż­sa­mość i prze­strzeń twór­czą oraz poszu­ku­ją sen­su w roz­ma­itych rejo­nach rze­czy­wi­sto­ści – Samot­ność prze­strze­ni” Emi­ly Dic­kin­son, Prze­stwo­rzo­ne rze­czy” Joh­na Len­no­na i Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia” Eli­za­beth Bishop.

Od stro­ny muzycz­nej cze­ka nas mie­szan­ka dźwię­ków, któ­re balan­su­ją na gra­ni­cy eks­pe­ry­men­tu i prze­my­śla­nej for­my. Zacznie­my od nut, któ­re roz­bi­ja­ją kla­sycz­ne struk­tu­ry i two­rzą prze­strze­nie peł­ne kon­tra­stów. Następ­nie spraw­dzi­my, jak dźwię­ki mogą for­mo­wać naszą wyobraź­nię. Będzie­my prze­miesz­czać się od skom­pli­ko­wa­nych, wie­lo­war­stwo­wych nar­ra­cji do momen­tów czy­stych, nie­mal mini­ma­li­stycz­nych wra­żeń.

To będzie stu­mi­nu­to­wa podróż po świa­tach, któ­re zachę­ca­ją do odkry­wa­nia wie­lo­znacz­no­ści zawar­tej w pro­stych sło­wach i dźwię­kach. Wszy­scy goto­wi? Może­my zaczy­nać?


Posłu­chaj poprzed­nich odcin­ków o nowych książ­kach Biu­ra Lite­rac­kie­go 

Stro­na A, stro­na B nr 106: Koniec lite­ra­tu­ry

Stro­na A, stro­na B nr 105: Co dalej?

Stro­na A, stro­na B nr 103: Kasprzak, Siw­czyk, Róże­wicz