11/12/24

Strona A, strona B nr 108: Natura pisania

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Dziś zasta­no­wi­my się, czym wła­ści­wie jest Połów Biu­ra Lite­rac­kie­go. Roz­ło­ży­my na czyn­ni­ki pierw­sze obec­ną for­mu­łę pro­jek­tu, któ­ry nie­prze­rwa­nie od 2005 roku orga­ni­zu­je lite­rac­ki start kolej­nym autor­kom i auto­rom. Roz­wa­ży­my, czy pra­ca w Pra­cow­niach pod okiem men­tor­ki lub men­to­ra jest fak­tycz­nie nie­zbęd­nym eta­pem poprze­dza­ją­cym wybór ksią­żek do wyda­nia. Omó­wi­my, jakie zna­cze­nie ma miej­sce, w któ­rym odby­wa­ją się zaję­cia. Usta­li­my wspól­nie, co jest klu­czo­we dla piszą­cych na począt­ku ich dro­gi. Inny­mi sło­wy – zgłę­bi­my „Natu­rę pisa­nia”.

Anto­ni­na Tosiek zasta­no­wi się, jakie zna­cze­nie ma Połów dla osób przed debiu­tem lite­rac­kim. Joan­na Muel­ler opo­wie, jak natu­ra – góry, a teraz morze – wpły­wa­ją na pro­ces twór­czy. Kata­rzy­na Szau­liń­ska zdra­dzi, jak udział w festi­wa­lo­wych Pra­cow­niach może zmie­nić życie osób piszą­cych. Mag­da­le­na Genow spraw­dzi, co wydaw­cy w Pol­sce ofe­ru­ją począt­ku­ją­cym pisa­rzom i pisar­kom. Prze­my­sław Owcza­rek porów­na self-publi­shing z kla­sycz­nym wyda­wa­niem ksią­żek oraz wska­że, jak te dwie ścież­ki wpły­wa­ją na debiu­tan­tów i debiu­tant­ki, ich decy­zje i przy­szłość lite­rac­ką.

Kata­rzy­na Jaku­biak zre­fe­ru­je, jak wyglą­da wspar­cie dla począt­ku­ją­cych auto­rek i auto­rów w Sta­nach Zjed­no­czo­nych, a jak w Pol­sce. Jakub Pszo­niak opo­wie o tym, co zysku­je autor dzię­ki udzia­ło­wi w Pra­cow­niach. Iwo­na Bas­sa wyja­śni, dla­cze­go byli uczest­ni­cy i uczest­nicz­ki Poło­wu potra­fią być lep­szy­mi men­to­ra­mi niż zawo­do­wi wykła­dow­cy. Alek­san­dra Szy­mań­ska pod­nie­sie temat opłat w lite­ra­tu­rze, w tym kosz­tów udzia­łu w Poło­wie. Na koniec Kac­per Bart­czak odwo­ła się do tema­tu kry­zy­su lite­ra­tu­ry i czy­tel­nic­twa, a tak­że roli, jaką w tym kon­tek­ście ma do ode­gra­nia Połów.

W stro­nie muzycz­nej mam dla Was dwa­na­ście debiu­tanc­kich płyt z 2024 roku. Takich, któ­rych jesz­cze nie gra­li­śmy w tej audy­cji. Poczu­je­my inten­syw­ność mło­dej ener­gii, któ­ra nie boi się eks­pe­ry­men­to­wa­nia i prze­ła­my­wa­nia gra­nic. Zanu­rzy­my się w pul­su­ją­cych, klu­bo­wych ryt­mach, by zaraz potem prze­nieść się w kra­inę suro­wych gita­ro­wych brzmień, któ­re tęt­nią emo­cja­mi i nie­ocze­ki­wa­ny­mi zwro­ta­mi. Nie zabrak­nie tajem­ni­czych, mrocz­nych momen­tów, któ­re będzie­my prze­ła­my­wać nie­ocze­ki­wa­ny­mi melo­dia­mi. W koń­cu poja­wią się kon­tra­sty: od dzi­kiej ener­gii, przez chwi­le zadu­my, aż po reflek­sję o nas samych.

Cze­ka­ją na Was odkry­cia, któ­re – mam nadzie­ję – zosta­ną z Wami na dłu­go. Cze­go życzę tak­że Waszym książ­kom, któ­re zgło­si­cie do Poło­wu, aby i one zosta­ły z czy­tel­ni­ka­mi na dłu­gie lata.


Wyślij swo­je zgło­sze­nie do 12 stycz­nia

Posłu­chaj audy­cji o szcze­gó­łach nabo­ru

Dowiedź się wię­cej o Poło­wie

Prze­czy­taj naj­czę­ściej zada­wa­ne pyta­nia i odpo­wie­dzi

Zobacz książ­ki lau­re­atek i lau­re­atów ostat­nie­go Poło­wu

Dołącz do festi­wa­lo­wej gru­py