Strona A, strona B nr 110: Parcele ze słów
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury i społecznik.
Ponieważ podobno perfekcja tłumi autentyczność, a niedoskonałość języka otwiera drzwi do szczerości i głębszego przeżywania świata, to pierwsze nasze spotkanie w 2025 roku będzie takie, jakiego sam bym się po sobie nie spodziewał. Przygotujcie się na surową, autentyczną, nieidealną sztukę. Sponsorem 110. odcinka jest literka W. W jak Woźniak. W jak wojna. W jak „Węgierskie morze”.
Wspólnym mianownikiem trzech przedstawianych dzisiaj premier jest poezja jako medium przekraczające granice języka, formy i doświadczenia. Zarówno Łukasz Woźniak w Umalmu, Serhij Żadan w tomie Skrypnykówka, jak i Marcin Sendecki w Węgierskim morzu poszukują nowych dróg wyrazu, łącząc osobiste, czasami niewyobrażalne dla nas przeżycia z najważniejszymi dzisiaj tematami. Poezja staje się tu przestrzenią interwencji etycznej, filozoficznej i językowej. Dynamicznym procesem, który zapisuje i zmienia rzeczywistość, balansując między intymnością a wspólnotowością. Tym, co najbardziej intymne i ostateczne.
Granice języka wyznaczają granice naszego świata. Te słowa Wittgensteina mogłyby być punktem wyjścia do rozważań o trzech prezentowanych tomach. Języki poetyckie Woźniaka, Żadana i Sendeckiego są na swój sposób przestrzeniami dialogu i oporu, narzędziami burzącymi podziały między ludzkim a nieludzkim, tym, co teraźniejsze, a tym, co utracone. Te trzy książki przypominają też, że perfekcja tłumi autentyczność, a współczesna poezja rodzi się głównie tam, gdzie niedoskonałość języka pozwala na szczerość oraz – co za tym idzie – na głębsze przeżywanie świata.
Zrywając w tym odcinku z perfekcją, zapomniałem wspomnieć, jaki jest muzyczny klucz do dzisiejszej audycji. A jest to coś, czego jeszcze w „Stronie A, stronie B” nie było. Zamiast prezentowania płyt, które już się ukazały, proponuję dzisiaj dziesięć albumów, które dopiero będą miały premiery w styczniu. To więc nie tylko rekomendacje muzycznych nowości, ale także kalendarz premier, który pozwoli Wam wyczekiwać konkretnych tytułów w kolejne styczniowe dni.
A teraz już zapraszam Was do rozmowy o tym, jak język tworzy fundamenty naszych doświadczeń – parcele ze słów, na których każdego dnia od nowa możemy odkrywać świat.
Posłuchaj poprzednich odcinków o nowych książkach Biura Literackiego
Strona A, strona B nr 107: Odkrywanie wieloznaczności
▪ Aleksandra GÓRECKA: Reguła trzech, Jon FOSSE: Pies i anioł, Krzysztof JAWORSKI: Jak pisałem powieść kryminalną (w tym biednym kraju)
Strona A, strona B nr 106: Koniec literatury
▪ Maciej WNUK: Miejsca odległe, Antonina TOSIEK: żertwy, Jerzy JARNIEWICZ: Przezrocza. Rozmowy z Jerzym Jarniewiczem, Ezra POUND: Wiersze, poematy i pieśni
Strona A, strona B nr 105: Co dalej?
▪ Jakub BELINA-BRZOZOWSKI: córka tańczy, Jakub PSZONIAK: Karnister, Bohdan ZADURA: Zmiana czasu
Strona A, strona B nr 103: Kasprzak, Siwczyk, Różewicz
▪ Aleksandra KASPRZAK: Wydrąż mi rodzinę w serze, Krzysztof SIWCZYK: Na przecięciu arterii, Tadeusz RÓŻEWICZ: Wiersze ostatnie