Dzieła zebrane, tom 1
Dzieła zebrane Tymoteusza Karpowicza to przypomnienie twórczości niezwykle istotnej dla rozwoju polskiej literatury, przywrócenie jej należytej rangi, a także wypełnienie dotkliwej nieobecności twórcy, który był odkrywcą nowych terytoriów wyobraźni językowej. Pierwszy tom obejmuje poezje z książek: Żywe wymiary (1948), Gorzkie źródła (1957), Kamienna muzyka (1958), Znaki równania (1960), W imię znaczenia (1962) i Trudny las (1964).
Żywe wymiary (1948)
Ziemia nazwana
Ziemia nadodrzańska
Świt
Dzień
Zmierzch
Noc
Nad Odrą
Św. Jakub
Dom Lojców
Praca
Wieczorne zmęczenie
Jesienny pejzaż
Noc pomorska
Ścieżki morskie
Ballada o ziarnku piasku
Morze w porcie
Pieśń harpuniarzy
Na wzburzonym morzu
Sieci
Serce przed falą
Wycieczka prasowa
Pożegnanie na dworcu
Warsztaty w Troylu
Przeładunek
Żelazne skrzydła
Galeria rzemieślników
Młoda krawczyni
Blaszane strofy
Dramat dwóch kół
Młodzi robotnicy
Dojrzałe kłosy
Modlitwa żniwiarzy
Południe
Żyjące ziarna
O wsi i tęczy
Wspólne i osobiste
Koncert
Poziomka
Spokój
Poranek
Gorzkie źródła (1957)
Źródło
Jesteśmy
Pożar
Miłość
Lekcja ciszy
Las
Nagroda
Przemiany
Rozczarowanie
Maski
Imiona
Chory
Powroty
Siedem kwiatów
Kamienna muzyka (1958)
Kamienna muzyka
I
Zmyślony człowiek
Obłok
Pożar
Lekcja ciszy
Fałszywy alarm
Ten człowiek
Sąd
Pomyłka
Chory
Nagroda
Tchórze
Głaz
Pióra
Cisza
Piony
Maski
Imiona
Agitator
Ruchome schody
Żeglarze
II
Strony świata
Człowiek
Dramat
Ślepiec
Łowy
Nurek
Łza
Pamięć
Sen
Nikt nie wie
Miłość
Bezsensownie zmarła
Dialogi
Las
Źródło
Marzyciele
Jesteśmy
Poranek
Gniazdo
Czarne i białe
Wrażliwi
Powroty
Podróże
Życie
Dotyk
Etiuda poranna
Powaleni
III
Trawienie świata
Ryba
Rękawica
Studnia
Granice nieskończoności
Biały niedźwiedź
Ucieczka ptaków
Podróż gałęzi
Biały punkt
Czarodziejska góra
Nóż
Martwe połowy
Znaki równania (1960)
Zwycięstwo
Zmylona droga
Wyprzedaż
Jawa
Kuglarze
Polowanie
Fałszerze
Porachunek z prorokiem
Błękitna kokardka
Zmylona droga
Ballada o wzgórzu
Bohater
Przerażenie
Jezioro
Drzewostan wody
Księga Eklesiastesa
Zwierzęta z lasu zielonego
Zwierzęta z lasu zielonego
Tamten lipiec
Spotkanie
Jeden razy jeden
Choda
Łoś policzony
Zasypianie
Obroty
Jeleń
Matka w krześle drewnianym
Sen ołówka
Studium ciszy drzewa
Kot
Na odwrót
Zatoka drzew spokojnych
Siekiera
Kwadratura twarzy
Na odwrót
W imię znaczenia (1962)
W imię znaczenia
I
Zepsuty koń
Rozkład jazdy
Dąb pomylony
Zajęcie łąki
Poradnik fotografa
Historia przed płotem
Moje buty
Drzewo które obsiadły ptaki
Pies co się zaszczekał
Dojrzewanie jabłek
Zacinanie zębów
Stojąca chmura
Trudny las
II
Poranne drzwi do ogrodu
III
Historia białopiennego źródła
Trudny las (1964)
Trudny las
Drzewa dowolne
Przejście przez las czerwony
Po obu stronach
Bracia przy ogniu
Czekanie na śpiew
Do brzozy wyraźnie
Poruszenie do lasu
Do drzewa
Powiązania
Śpiąc w okularach
Rozmowa z mumią
Rozmowa z Hammurabim
Skóra
Strip-tease potoczny
Na fotografii
Jedzie jasio na koniku
Wyuzdane konie
Pasowanie po drodze
O lasce
Czyhanie na chleb i wodę
Śniadanie z gazetą
Karabin
Rąbanie drzewa
Rzeka
Zapora
Można się jakoś
Lampa dowolna
Trochę za las
Nieco przed lasem
Na pewno
Lichtarze
Nadzy i żywi
Gwiazda
Najwyższe od dołu
Własność
Trochę za las
Okrycia
Gramatyka przez sen
Trzeźwa misa o poranku
Obcy sen
Nakładanie papuci
Pokrowiec
Po przemówieniu
Prolegomena do pierwszych myśli
Po żadnej stronie
Rozmowa z nogą
Oprowadzanie po domu-muzeum
Czapeczka – czapka
Ciuchy na łachy
Nagość
Zachód cielesny
Nota edytorska (Jan Stolarczyk)
Alfabetyczny spis tytułów i incipitów
Pierwsze tomy dzieł zebranych mają zaś do siebie to, że z reguły zawierają teksty bardzo wczesne. Darzę je za to swoistym sentymentem. Niebagatelną przyjemnością jest bowiem odkrywanie, co powstało przed tymi wierszami, z powodu których Karpowicz stał się poetą, którego należy wznawiać, a także – jaki w ogóle zachodzi związek między tekstami kanonicznymi a (że brzydkiego sloganu użyję) tak zwanymi początkami drogi twórczej.
Paweł Kozioł
Poezja Karpowicza mimo upływu lat wciąż jest żywa; żywe są jej wymiary i meandry. Poezja niemożliwa, szorstko opakowana i tajemniczo brzmiąco. Fenomen Karpowicza opiera się na przemyślanej naturalności, tęsknocie, pełnej totalności.
Daria Paryła
Czytać Tymoteusza Karpowicza od początku? Szalony, ale fascynujący pomysł. Pierwszy tom dzieł zebranych jest oczywiście do tego idealną okazją, ale też od razu wrzuca nas w sam środek ogromnych kłopotów. Od początku, to znaczy: od pierwszych napisanych przez poetę wierszy, czy od tych, które da się czytać? Czytać: co to w ogóle znaczy w odniesieniu do poezji Karpowicza?
Jakub Momro
Sięgając po pierwszy tom Dzieł zebranych, musimy przygotować się na wszystko. Nie jest to jeszcze ten najtrudniejszy okres twórczości autora Słojów zadrzewnych, jednak wystarczająco wymagający, by spędzić nad nim wiele bardzo produktywnych dni.
Marcin Sierszyński
Inne książki autora
Tymoteusz KARPOWICZ
Małe cienie wielkich czarnoksiężników. Zarejestrowane w paśmie cyfr od 797 do 7777
Teksty i materiały o książce w biBLiotece
- ESEJE Niechęć wobec dźwigów Recenzja Pawła Kozioła z pierwszego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza.
- ESEJE Karpowicz: zarys encyklopedyczny Recenzja Jakuba Momro z pierwszego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza.
- IMPRESJE We wszystkim będę pana słuchał. O pierwszych kontaktach z Tymoteuszem Karpowiczem Esej Janusza Stycznia towarzyszący premierze pierwszego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza.
- POEZJE Dzieła zebrane, tom 1 Fragmenty książki Tymoteusza Karpowicza Dzieła zebrane, tom 1, wydanej w Biurze Literackim 15 grudnia 2011 roku.