wywiady / o pisaniu

Nie opowiadam już historyjek

Adam Wiedemann

Marta Podgórnik

Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję...

Adam Wie­de­mann: Dro­ga Mar­tu­niu, w zasa­dzie jedzie­my na jed­nym wóz­ku, debiu­to­wa­li­śmy pra­wie rów­no­cze­śnie, bywa­li­śmy na tych samych impre­zach poetyc­kich, etc., Ty wszak­że swo­ją lite­rac­ko-śro­do­wi­sko­wą ini­cja­cję prze­ży­łaś w bar­dzo mło­dym wie­ku, ja wręcz prze­ciw­nie – odby­łem ją ze spo­rym opóź­nie­niem. Dla mnie ostat­nie pię­cio­le­cie było okre­sem gwał­tow­nych prze­war­to­ścio­wań, utra­ty róż­nych cał­kiem nie­źle ugrun­to­wa­nych złu­dzeń, i teraz nie ma już we mnie pra­wie nic z tego, co pozwo­li­ło mi napi­sać trzy pierw­sze książ­ki. Cie­kaw jestem, jak to wyglą­da z Two­jej per­spek­ty­wy, czy zosta­ło Ci jesz­cze coś z „epo­ki przed­li­te­rac­kiej”, jakieś przy­zwy­cza­je­nia, przy­jaź­nie, poglą­dy? Czy zda­rza Ci się za tymi cza­sa­mi tęsk­nić?

Mar­ta Pod­gór­nik: Dość dra­ma­tycz­nie sta­wiasz spra­wę. Owa ini­cja­cja lite­rac­ko-śro­do­wi­sko­wa, o któ­rej wspo­mi­nasz, fak­tycz­nie mia­ła w moim wypad­ku miej­sce wcze­śnie, z per­spek­ty­wy paru lat mogę nawet powie­dzieć, że zbyt wcze­śnie, ale nie sądzę, aby mia­ło to jakieś szcze­gól­ne zna­cze­nie. Roz­cza­ro­wa­nia? Owszem, gene­ral­nie jed­no ogrom­ne roz­cza­ro­wa­nie. W ogó­le życie to prze­cież pasmo roz­cza­ro­wań, z tym, że są zwy­kłe roz­cza­ro­wa­nia – ludź­mi, świa­tem, oraz te bar­dziej przy­kre – sobą. Jeśli cho­dzi o lite­rac­ko-śro­do­wi­sko­wy aspekt życia, takich zwy­kłych roz­cza­ro­wań spo­tka­ło mnie mnó­stwo, co nale­ży zło­żyć na karb naiw­no­ści, z jaką wkra­cza­łam w doro­słość. Dzi­siaj jestem zado­wo­lo­na z tego, że napraw­dę bar­dzo trud­no mnie zasko­czyć in minus. Byto­wa­nie w śro­do­wi­sku mło­do­li­te­rac­kim to cen­ne doświad­cze­nie, cza­sem przy­po­mi­na­ją­ce szko­łę prze­trwa­nia, bo przede wszyst­kim trze­ba się nauczyć czy­tać mię­dzy wier­sza­mi i odróż­niać ziar­na od plew, a to wyma­ga dłu­gie­go grze­ba­nia się w ple­wach. Na szczę­ście wyle­czy­łam się już cał­ko­wi­cie z uprzej­mo­ści i ufno­ści. Nic nie spra­wia mi takiej przy­jem­no­ści, jak świa­do­mość, że jestem uwa­ża­na za nie­sym­pa­tycz­ną oso­bę. Wszyst­kie przy­kro­ści, jakie spo­tka­ły mnie ze stro­ny bran­ży wyni­kły z moich dobrych chę­ci. Gorzej, że tę uza­sad­nio­ną w śro­do­wi­sku, że tak powiem zawo­do­wym, nie­uf­ność prze­kła­dam na życie pry­wat­ne, choć nie wyda­je mi się, żebym na tym źle wycho­dzi­ła.

Twój debiut był rze­czą zaska­ku­ją­cą – poja­wi­łaś się jako oso­ba dosko­na­le obzna­jo­mio­na ze wszyst­ki­mi poetyc­ki­mi „sztucz­ka­mi”, swo­bod­nie wła­da­ją­ca tym całym zaso­bem środ­ków, któ­ry­mi Twoi star­si kole­dzy po pió­rze dopie­ro uczy­li się posłu­gi­wać (jak­kol­wiek sami je wprzód wytwo­rzy­li). Skąd wzię­ła się ta wcze­sna doj­rza­łość, byłaś tak pra­co­wi­ta, czy też spa­dło Ci to z nie­ba? A może tra­fi­łaś na odpo­wied­nich mistrzów? Jak w ogó­le oce­niasz swo­je ter­mi­no­wa­nie w „ślą­skiej szko­le poezji życia”?

Łatwość, z jaką przy­swo­iłam sobie pod­sta­wo­we meto­dy poezjo­wa­nia, obo­wią­zu­ją­ce pod­ów­czas w bar­ba­rzyń­sko zorien­to­wa­nej mło­dej poezji, wyni­ka­ła z nicze­go inne­go jak z pro­sto­ty, by nie rzec banal­no­ści owych metod. Mnie wte­dy (teraz zresz­tą nadal) w poezji inte­re­so­wa­ła treść, dla któ­rej szu­ka­łam for­my jak naj­wy­god­niej­szej, i taką for­mą oka­za­ło się pisa­nie w sty­lu ślą­skim (chcia­ła­bym wie­rzyć, że jed­nak tro­chę zmo­dy­fi­ko­wa­nym). Nie trze­ba być wyjąt­ko­wo pojęt­nym, by pisać zno­śne wier­sze w opar­ciu o lek­tu­rę doko­nań kil­ku kole­gów plus wła­sne wyobra­że­nie o gięt­ko­ści mowy. Jeśli coś spa­da­ło mi z nie­ba, to łatwość ucze­nia się, asy­mi­la­cji i adap­ta­cji na swo­je potrze­by. Bądź­my szcze­rzy – zro­bie­nie cze­goś nowe­go z for­mal­ne­go punk­tu widze­nia jest gru­bo przed nami wszyst­ki­mi i raczej poza moim zasię­giem. Wciąż szu­kam form, któ­re przede wszyst­kim nie sank­cjo­nu­ją tre­ści. Ide­ałem było­by dla mnie zna­le­zie­nie for­my prze­źro­czy­stej – na razie zado­wa­lam się daro­wa­ną sobie dowol­no­ścią wier­sza. Ter­mi­no­wać nato­miast moż­na u mistrzów, nie u kole­gów. Sto­ję i zawsze sta­łam na wła­snych nogach.

Pró­by nego­cja­cji to – co tu dużo mówić – strasz­nie posęp­na i przy­gnę­bia­ją­ca książ­ka. W Two­ich nowych wier­szach dostrze­gam wszak­że cał­kiem nowe ten­den­cje: z jed­nej stro­ny prze­śmiew­cza iro­nia, z dru­giej – melan­cho­lij­na zadu­ma i – strach powie­dzieć – sen­ty­men­ta­lizm. Czyż­by ta dra­ma­tycz­na wizja świa­ta sprzed kil­ku lat już prze­sta­ła Cię prze­ko­ny­wać?

Wręcz prze­ciw­nie… A to, co mówisz o Pró­bach nego­cja­cji, to wra­że­nie wła­ści­we lek­tu­rze więk­szo­ści wcze­snych debiu­tów. Rzad­ko zaczy­na­my pisać wier­sze z miło­ści do świa­ta. Pisząc tę książ­kę mia­łam naście lat i jak każ­dy nor­mal­ny czło­wiek w tym wie­ku byłam zbun­to­wa­na i zdez­o­rien­to­wa­na nad­cho­dzą­cą doro­sło­ścią. Swo­ją wizję świa­ta opar­łam na poszla­kach, sygna­łach, któ­rych nie potra­fi­łam zin­ter­pre­to­wać. Teraz widzę bar­dziej cało­ścio­wo i rze­czy tra­cą jed­no­wy­mia­ro­wość – coś, co się przy­da­rza, nie jest już po pro­stu strasz­ne, jest też śmiesz­ne czy banal­ne. Nie opo­wia­dam już histo­ry­jek (żegnaj „ślą­ska szko­ło”), sta­ram się powięk­szać wier­szem takie frag­men­ty obra­zu, któ­re, jeśli nie przej­dą nie­zau­wa­żo­ne, narzu­ca­ją zupeł­nie inny odbiór, szu­kam owe­go dia­bła w szcze­gó­łach, no wiesz, ubar­wie­nia tej plisz­ki… W pierw­szej książ­ce czu­je się agre­sję, będą­cą reak­cją na strach, któ­ry jest głów­nym jej boha­te­rem. Strach, bo coś wyda­rza się po raz pierw­szy i nie wia­do­mo, co będzie dalej, bo zawsze jest to samo, nie ma sen­su wierz­gać. Nie muszę już wykrzy­ki­wać wier­szem tego, co oczy­wi­ste. Sama rze­czy­wi­stość nato­miast jest nie­skoń­cze­nie pro­sta, wszyst­ko tkwi w oku patrzą­ce­go.

Pod­czas jed­ne­go z wie­czo­rów autor­skich (bodaj w War­sza­wie) stwier­dzi­łaś, że za war­to­ścio­wą uwa­żasz tyl­ko taką poezję, któ­ra Cię wzru­sza. Czy mogła­byś się z tej wypo­wie­dzi wytłu­ma­czyć? Na czym pole­ga ta siła wzru­sza­ją­ca?, czy moż­na ją czym­kol­wiek mie­rzyć?

Może tak – nie zno­szę wier­szy pustych, tzn. obli­czo­nych na wywo­ła­nie efek­tu. Naj­wyż­szą war­to­ścią w lite­ra­tu­rze jest dla mnie auten­tycz­ność. Czym to mie­rzyć? Ja bar­dzo poważ­nie pod­cho­dzę do lek­tu­ry wier­szy, nie­za­leż­nie czy­je­go są autor­stwa, no i bio­rę powiedz­my numer takie­go Stu­dium, czy­tam wiersz mło­de­go poety, któ­ry bar­dzo dobrze brzmi, bo jest ryt­micz­ny, są obce wyra­zy pięk­nie brzmią­ce, jest wyra­zi­sta puen­ta, tyl­ko, jeże­li pró­bu­jesz go prze­czy­tać napraw­dę to tam nic nie ma, żad­ne­go sen­su. Roz­bie­rasz go, roz­bie­rasz, i zosta­jesz z pust­ką w rękach. Podob­nie wier­szy­ki bar­dzo bły­sko­tli­we – masz ostry jak brzy­twa czte­ro­wers, żon­gler­kę słow­ną, wygi­ba­sy pierw­szej kla­sy, wszel­kie cechy maj­stersz­ty­ku – ale star­czy tę per­łę potrzeć paznok­ciem i odpry­ska farb­ka. Niech­że sobie wiersz będzie nie­do­sko­na­ły, mamy całe życie na naukę warsz­ta­tu, ale niech będzie o czymś. Napi­sa­ny z potrze­by ser­ca, a nie z potrze­by dru­ku. Prze­ra­ża­ją­cy jest odse­tek wier­szy, w któ­rych nic nie ma poza kom­bi­na­cją ład­nych słów. Wier­szy pseu­do­her­me­tycz­nych, gdzie sam autor nie wie, o co cho­dzi, albo kla­sy­cy­stycz­nych bibe­lo­tów z dmu­cha­ne­go szkła. Nie­ste­ty kon­wen­cja, w jakiej się teraz pisze, pozwa­la na hochsz­ta­pler­kę, bo w koń­cu nie udo­wod­nisz auto­ro­wi, że pisał byle co, sko­ro on się uprze, że to jest wła­śnie her­me­tyzm, a ty nic nie zro­zu­mia­łeś.

Mam wra­że­nie, że ostat­nio wszy­scy kla­sycz­nie­je­my, prze­sta­je­my się prze­ciw cze­mu­kol­wiek bun­to­wać. Czy mogła­byś powie­dzieć, co w kul­tu­rze współ­cze­snej budzi Twój gorą­cy pro­test? Czym czu­jesz się zagro­żo­na?, a co Cię naj­zwy­czaj­niej draż­ni?, obu­rza?

Kla­sycz­nie­je­my? I kto to mówi! Pew­nie, że kla­sycz­nie­je­my, bo się sta­rze­je­my. Mnie coraz mniej rze­czy doko­ła prze­szka­dza, w zasa­dzie jeże­li coś mnie nie doty­ka bez­po­śred­nio, to niech sobie będzie. Nie pod­ję­ła­bym się urzą­dze­nia ide­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, gdzie nie ma wojen i wszy­scy czy­ta­ją dobrą poezję. Jeśli idzie o kul­tu­rę, co mnie draż­ni? Sezo­no­we mody, powierz­chow­ność i nie­kom­pe­ten­cja tych, któ­rzy je kreu­ją, komer­cja­li­za­cja prze­pro­wa­dza­na tak, że zamiast kul­tu­rę pro­mo­wać ośmie­sza się ją do resz­ty, nie­udol­ność mediów, obo­jęt­ność, kry­ty­cy ogła­sza­ją­cy ese­je o gra­fo­ma­nach. Ale to są rze­czy natu­ral­ne, sami do tego dopro­wa­dzi­li­śmy i nic już z tym nie zro­bi­my. Jeśli cho­dzi o samą sztu­kę, no dobra, kul­tu­rę – o ten­den­cje, to nie jestem zachwy­co­na tym, co się teraz wypra­wia w muzy­ce czy w kinie, ale jak mówię – jest to natu­ral­na kon­se­kwen­cja zapo­trze­bo­wa­nia spo­łecz­ne­go, któ­re z cze­goś prze­cież wyni­kło. Być może z indo­len­cji samej kul­tu­ry? War­to tak na to spoj­rzeć, zamiast bia­dać, ze zdej­mu­ją z ante­ny pro­gra­my lite­rac­kie. Zdej­mu­ją, bo nikt ich nie oglą­da. Tyl­ko czy to ma cokol­wiek wspól­ne­go z tym, co robi­my?

Czy w odnie­sie­niu do naj­now­szych zja­wisk lite­rac­kich (i ogól­nie: arty­stycz­nych) moż­na jesz­cze sto­so­wać kate­go­rie intym­no­ści i przy­zwo­ito­ści? Czy była­byś w sta­nie okre­ślić ich gra­ni­ce?

O przy­zwo­ito­ści moż­na mówić w odnie­sie­niu do osób przy­zwo­itych i takie oso­by, takie zja­wi­ska ist­nie­ją. Nie bar­dzo rozu­miem, o co Ci cho­dzi w tym pyta­niu. Czy uwa­żam za słusz­ne publicz­ne obna­ża­nie się, pira­mi­dy z wypcha­nych z wypcha­nych zwie­rzą­tek czy pro­gra­my typu „Big Bro­ther”? Nie, nie uwa­żam tego za słusz­ne, ale ani nie jestem cen­zo­rem ani kry­ty­kiem sztu­ki, żeby usta­lać gra­ni­ce słusz­no­ści. Ja sądzę, że prze­cięt­nie inte­li­gent­ny odbior­ca sam jest w sta­nie oce­nić, gdzie koń­czy się sztu­ka, a zaczy­na jar­mark. A jeśli ktoś lubi jar­mark, to jego spra­wa. Może ujmę to tak – są pew­ne zja­wi­ska, któ­re pre­ten­du­ją do ran­gi sztu­ki, choć w rze­czy­wi­sto­ści są, czym są – sen­sa­cją, cie­ka­wą co naj­wy­żej dla dok­to­ran­ta socjo­lo­gii. A sko­ro sztu­ką nie są, to nie ma powo­du mar­twić się o kon­dy­cję przy­zwo­ito­ści w sztu­ce.

Jesteś jed­ną z naj­młod­szych repre­zen­tan­tek poetyc­kie­go poko­le­nia lat sie­dem­dzie­sią­tych. Jak sobie wyobra­żasz twór­czość gene­ra­cji uro­dzo­nej w następ­nej deka­dzie? Cze­go od nich ocze­ku­jesz?

Nie­wie­le mogą zro­bić. Uro­dze­ni w latach sie­dem­dzie­sią­tych kon­ty­nu­ują to, co zaczę­li uro­dze­ni w sześć­dzie­sią­tych, dla­cze­go więc nagle ktoś led­wie parę lat młod­szy miał­by wsz­czy­nać rewo­lu­cję? Nie­ste­ty póki co musi­my jesz­cze tro­chę pomę­czyć o’ha­ryzm, idiom potocz­no­ści, kla­sy­cyzm, pono­wo­cze­sność, i co tam jesz­cze mamy. Nie są moż­li­we w lite­ra­tu­rze poko­le­nio­we zmia­ny war­ty co dzie­sięć lat. Nam, uro­dzo­nym w sie­dem­dzie­sią­tych przy­pa­dła pośled­niej­sza nie­co wzglę­dem for­ma­cji „bru­Lio­nu” rola kon­ty­nu­ato­rów, w naj­lep­szym razie kon­te­sta­to­rów cze­goś, co już się doko­na­ło. Podob­nie nasto­let­ni dziś poeci będą się męczyć z baga­żem waszym powięk­szo­nym o nasz. Nie wyobra­żam sobie, żeby mie­li doko­nać jako for­ma­cja poko­le­nio­wa cze­goś nie­zwy­kłe­go. Nicze­go zresz­tą nie muszę sobie wyobra­żać. Czy­tam wier­sze uro­dzo­nych w latach osiem­dzie­sią­tych w pra­sie lite­rac­kiej. Są jesz­cze gor­sze od naszych.

O autorach i autorkach

Adam Wiedemann

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Kresach”, „Nowym Wieku”, „Czasie Kultury”. Był stałym felietonistą w „Res Publice Nowej” i „Przekroju”. W 2008 r. otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia. Laureat Nagrody im. Kościelskich (1999), trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Mieszka w Warszawie.

Marta Podgórnik

Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Wysokoprocentowe ze średniej półki

debaty / ankiety i podsumowania Marta Podgórnik

Odpo­wie­dzi Mar­ty Pod­gór­nik na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nie uciekam od rzeczywistości, staram się ją widzieć jasno, choć trudno, żeby w zachwyceniu

wywiady / o książce Bohdan Zadura Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 10 Przepowieść w ścinkach

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Dzie­sią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2005

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Domi­ni­ka Bie­lic­kie­go, Mar­ci­na Jago­dziń­skie­go, Łuka­sza Jaro­sza, Szcze­pa­na Kopy­ta, Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Klasyk na luzie, ale jednak klasyk

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Śliczni chłopcy, garbate wampiry

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Prequel

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Trzech poetów słoweńskich

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Aloj­za Iha­na, Mikla­vža Komel­ja, Pete­ra Semo­li­cia, Agniesz­ki Będ­kow­skiej-Kop­czyk i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Przepowieść w ścinkach

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Koty. Podręcznik użytkownika i Bajki zwierzęce

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia Toma­sza Maje­ra­na i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2002.

Więcej

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Niną Manel towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Uroki macheizmu

recenzje / ESEJE Adam Wiedemann

Szkic Ada­ma Wie­de­man­na opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wiersze i opowiadania doraźne 2019

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Daj mi tam, gdzie jem kurę w poście, Środa, bar Zdrowie, Plaster (2)

recenzje / KOMENTARZE Adam Wiedemann

Szkic Ada­ma Wie­de­man­na opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wiersze ludowe i Konwalia

dzwieki / WYDARZENIA Adam Wiedemann Wojciech Bonowicz

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Woj­cie­cha Bono­wi­cza i Ada­ma Wie­de­man­na pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2001.

Więcej

Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całe­go potka­nia autor­skie­go Dar­ka Fok­sa i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Mordercze ballady (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Zapis dys­ku­sji wokół książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Kup kota w wor­ku z udzia­łem Mar­ty Pod­gó­nik, Karo­la Pęche­rza, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / o książce Marta Podgórnik Piotr Czerski

Roz­mo­wa Pio­tra Czer­skie­go z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Marta Podgórnik

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Pierw­szy odci­nek pro­gra­mu „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Zimna książka (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Dro­bia­zgo­wa eks­plo­zja” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Zimna książka (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / z fortu do portu Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Adam Wie­de­mann i Boh­dan Zadu­ra spie­ra­ją się o iko­nos­fe­rę współ­cze­sno­ści. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Gdybym to ja wiedział…

wywiady / o książce Adam Wiedemann Marcin Baran Ryszard Krynicki

Roz­mo­wa Mar­ci­na Bara­na i Ada­ma Wie­de­man­na z Ryszar­dem Kry­nic­kim.

Więcej

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / o książce Marta Podgórnik Paweł Konnak

Roz­mo­wa Paw­ła „Kon­jo” Kon­na­ka z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Filtry i Zima w małym mieście na granicy

nagrania / między wierszami Adam Wiedemann Zbigniew Machej

O książ­kach Zbi­gnie­wa Mache­ja i Ada­ma Wie­de­man­na roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik, Krzysz­tof Siw­czyk, Tomasz Maje­ran i Andrzej Fra­na­szek.

Więcej

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Mitycz­ne pyta­nie o kla­sy­cy­stów i bar­ba­rzyń­ców zada­ne Dar­ko­wi Fok­so­wi, Tade­uszo­wi Pió­rze, Ada­mo­wi Wie­de­man­no­wi i Boh­da­no­wi Zadu­rze.

Więcej

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go z lau­re­ata­mi 10. edy­cji pro­jek­tu Połów, auto­ra­mi e‑booka Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / o książce Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Lau­re­aci 10. edy­cji pro­jek­tu Połów odpo­wia­da­ją na pyta­nia Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go, redak­to­rów alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wyko­na­niu Mar­ty Pod­gór­nik, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tram­waj” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do wier­sza „[Nino, niech będzie Rota]” z książ­ki Zawsze, któ­ra uka­za­ła się 2 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Gdybym to ja wiedział…

wywiady / o pisaniu Adam Wiedemann Marcin Baran Ryszard Krynicki

Roz­mo­wa Mar­ci­na Bara­na i Ada­ma Wie­de­man­na z Ryszar­dem Kry­nic­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze jego książ­ki Gdy­bym wie­dział wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Papier­skie­go.

Więcej

„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Oli­wii Bet­cher.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Swoimi słowami

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Jaku­ba Głu­sza­ka, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej i Adria­na Sin­kow­skie­go.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwi­ku, co też Pan naro­bił, wsia­da­jąc kie­dyś w ten legen­dar­ny auto­bus ze swo­imi pod­opiecz­ny­mi! Wie­lu z nich już nigdy nie patrzy­ło na życie pro­zą.

Więcej

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski kome­natrz Mar­ty Pod­gor­nik do wier­sza „Trans­la­cja” z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 lute­go 2011 roku.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czy­tam te tek­sty z rzad­ko odczu­wa­ną satys­fak­cją – oto zre­ali­zo­wa­ny kon­se­kwent­nie pro­jekt. W przy­pad­ku debiu­tu – rzecz co naj­mniej wyjąt­ko­wa. Tak iść za języ­kiem, któ­ry wyda­je się zim­ny i pozba­wio­ny głę­bi, jak audy­cje z ruskiej radio­sta­cji…

Więcej

Ta mała na ś

recenzje / IMPRESJE Adam Wiedemann

Esej Ada­ma Wie­de­man­na towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Gładkość slajdu

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann

Nota Ada­ma Wie­de­man­na o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

To nie jest kółko literackie

wywiady / o pisaniu Marcin Bies Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Mar­ci­nem Bie­sem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu przez Biu­ro Lite­rac­kie w serii Połów 2009 arku­sza poetyc­kie­go Atra­pizm.

Więcej

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / książki i autorzy Różni autorzy

Deba­ta „Wokół ‘Kup kota w wor­ku (work in pro­gress”) z udzia­łem Karo­la Pęche­rza, Mar­ty Pod­gór­nik, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Oddziale otwartym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Brzo­ski, Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jaku­ba Winiar­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Dobrych manierach

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Julia Szychowiak Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Mar­ty Pod­gór­nik, Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O Listopadzie nad Narwią

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Andrzej Sosnowski Bartłomiej Majzel

Komen­ta­rze Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na.

Więcej

O Pieśniach Muniny Schwartz vel Adabisi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Fran­ka L. Vigo­dy, Mar­ty Pod­gór­nik i Edwar­da Pase­wi­cza.

Więcej

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pan­na Dal­lo­way opu­ści­ła kil­ka przy­jęć, jak wia­do­mo, by w zaci­szu swe­go kosz­mar­ne­go poko­iku nad skle­pi­kiem z narzę­dzia­mi ćwi­czyć krocz­ki, geści­ki i póz­ki. Gra­mo­fon wibro­wał boską Ellą, a panień­ską paka­me­rę wypeł­niał blask ryko­sze­tu…

Więcej

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięk­nie piszesz, „opo­wia­da pewien zbiór histo­rii”. Jest ukła­dem otwar­tym. Ukła­dy sprze­da­wa­ne jako zamknię­te, zapro­jek­to­wa­ne jako samo­wy­star­czal­ne, nie mają racji bytu w rozu­mia­nej prze­ze mnie lite­ra­tu­rze; to lipa.

Więcej

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomy­śla­łam, że sko­ro sió­dem­ka to szczę­śli­wa licz­ba, a Rade­me­nes był napraw­dę mądrym kotem, w przeded­niu świąt wiel­kiej nocy, przed­wio­śniem, wypo­wiem życze­nia w for­mie oko­licz­no­ścio­wych aneg­do­tek…

Więcej

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyż­by więc moje życie nabra­ło roz­pę­du? Och nie, nic z tych rze­czy, może jedy­nie sta­ję się, naresz­cie, nie­co bar­dziej uważ­na? Reflek­syj­na zgo­ła?

Więcej

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Hoł­du­ję poglą­do­wi, że sztu­ka ma przede wszyst­kim wywo­ły­wać wzru­sze­nie, a mnie wier­sze wymie­nio­nych auto­rów wzru­szy­ły i to na tyle, że zaczę­łam sama pisać. Wzru­sze­nie to dla mnie pod­sta­wo­wa kate­go­ria oce­ny, doty­czy to wszyst­kich dzie­dzin sztu­ki, któ­rą w tym sen­sie trak­tu­ję użyt­ko­wo…

Więcej

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik do wier­szy „Opo­le w wodzie”, „wkrót­ce w pol­sa­cie”, „[nie­praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” i „[praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” z książ­ki Dłu­gi maj, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sła­wy i pro­zy uni­wer­sy­te­tu war­szaw­ki, posa­da w resor­cie, kumu­la­cja w toto­lot­ku, nagro­da lite­rac­ka x‑y, sko­ki na bun­gee, miłość tych kil­ku panów oraz pań

Więcej

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeże­li będą Pań­stwo kie­dyś w Gli­wi­cach, zapra­szam do baru Zie­lo­na Gęś na Raci­bor­skiej.

Więcej

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

„Literatura piękna jest” albo o sztuce wybierania wierszy

recenzje / ESEJE Juliusz Pielichowski

Recen­zja Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moni­ki Glo­so­witz o poezji Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recen­zja Micha­ła Sie­dlec­kie­go z książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Zawsze, któ­ra uka­za­ła się w kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym Pro­jek­tor.

Więcej

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Miło było Cię poznać

recenzje / IMPRESJE Michał Czaja

Esej Micha­ła Czai towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Szóste opakowanie

recenzje / ESEJE Maciej Woźniak

Recen­zja Macie­ja Woź­nia­ka z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komen­ta­rze Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Karo­la Mali­szew­skie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Igo­ra Stok­fi­szew­skie­go, Joan­ny Orskiej, Anna Myślak.

Więcej

Ciche wnioski

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Opium i Lament Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej