recenzje / IMPRESJE

Blanchot: śmierć jako forma życia

Julia Fiedorczuk

Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice'a Blanchota.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W L’e­cri­tu­re du désa­stre (1980) Blan­chot for­mu­łu­je nastę­pu­ją­cą myśl: „umie­ram przed moimi naro­dzi­na­mi„1. W ten mini­ma­li­stycz­ny spo­sób autor wyra­ża prze­ko­na­nie, że czło­wiek ist­nie­je tyl­ko jako isto­ta śmier­tel­na. Jedy­nie śmierć pozwa­la naro­dzić się. śmierć nada­je byciu blask, pozwa­la ema­no­wać świa­tłem, tym samym świa­tłem, któ­re przy­da­wa­ło pięk­na Anty­go­nie, kie­dy już była uwię­zio­na „pomię­dzy dwo­ma zgo­na­mi”, sym­bo­licz­nym (wyrok pra­wa) i real­nym (rze­czy­wi­sta śmierć)2. Wsze­la­ko ów blask nie może być niczym innym, niż tyl­ko chwi­lo­wym roz­bły­skiem. Bycie jest wyłącz­nie w zni­ka­niu – nie ma inne­go jest niż tyl­ko takie, któ­re natych­miast wyco­fu­je się w nie­byt – i jeśli w ogó­le moż­na go doświad­czyć, to tyl­ko pod warun­kiem, że wej­dzie się w sam śro­dek pło­mie­nia, któ­ry je tra­wi od wewnątrz i któ­ry spra­wia, że owo jest, jestem, jesteś nigdy nie jest zupeł­ne. Pisar­stwo (pismo, pisa­nie) Blan­cho­ta odważ­nie wcho­dzi w ten pło­mień i tam już pozo­sta­je; krą­żąc wokół trau­ma­tycz­nej Rze­czy pozwa­la prze­świe­cać pust­ce, z któ­rą w ten spo­sób nawią­zu­je intym­ną więź3. W posło­wiu do wyda­nej wła­śnie przez Biu­ro Lite­rac­kie książ­ki zawie­ra­ją­cej dwa tek­sty Blan­cho­ta (Tomasz Mrocz­ny i Sza­leń­stwo dnia) Anna Wasi­lew­ska pisze, że dla tego auto­ra „prze­strzeń lite­rac­ka jest (…) toż­sa­ma z prze­strze­nią śmier­ci„4.

Oto ilu­stra­cja: w cza­sie dru­giej woj­ny świa­to­wej Blan­chot nale­żał do ruchu opo­ru, wia­do­mo, że w roku 1944 o mało nie został roz­strze­la­ny pod ścia­ną rodzin­ne­go domu. Doświad­cze­nie to, przed­sta­wio­ne w for­mie lite­rac­kiej fik­cji, sta­ło się potem tema­tem krót­kiej pro­zy zaty­tu­ło­wa­nej „L’in­stant de ma mort” (1994)5. Boha­ter tego opo­wia­da­nia, zasko­czo­ny przez oddział nie­miec­kich żoł­nie­rzy, sta­je przed plu­to­nem egze­ku­cyj­nym. Decy­zja o jego śmier­ci zapa­dła, zna­lazł się więc, podob­nie jak laca­now­ska Anty­go­na, pomię­dzy dwo­ma zgo­na­mi. I wła­śnie wte­dy poczuł „nie­zwy­kłą lek­kość”. Był mar­twy, a zatem – nie­śmier­tel­ny. W tym dziw­nym momen­cie został nie­spo­dzie­wa­nie ura­to­wa­ny przez woj­sko rosyj­skie. Nie doszło do roz­strze­la­nia, jed­nak boha­ter już na zawsze pozo­stał miesz­kań­cem apo­rii, tej jaśnie­ją­cej pust­ki, któ­ra jest jedy­ną dostęp­ną pod­mio­to­wi for­mą życia (śmier­ci). W „Demeu­re„6, podą­ża­jąc tro­pem blan­cho­tow­skiej apo­rii, Jacqu­es Der­ri­da odno­to­wał, że tytu­ło­we sło­wo „L’in­stant” ozna­cza zarów­no moment (co suge­ru­je uni­kal­ność), jak i przy­kład, egzem­plum (co z kolei kono­tu­je koniecz­ność powtó­rze­nia). Tytuł pro­zy Blan­cho­ta ozna­czał­by zatem zara­zem „Moment mojej śmier­ci” jak i „Przy­kład mojej śmier­ci”. Te dwie z pozo­ru sprzecz­ne ze sobą jako­ści – uni­ka­to­wość i powta­rzal­ność – łączą się w pro­ce­sie wytwa­rza­nia zna­czeń. Wiecz­nie powra­ca­jąc do momen­tu trau­my (zni­ka­nie bycia), język z koniecz­no­ści repro­du­ku­je ją, w nie­skoń­czo­ność powie­la­jąc pust­kę, któ­ra tkwi, jak drza­zga, u samych źró­deł sen­su. Opo­wieść Blan­cho­ta jest wszak świa­dec­twem, któ­re opo­wia­da o czymś, co nigdy się nie wyda­rzy­ło (egze­ku­cja), o czym moż­na zaświad­czyć tyl­ko pod warun­kiem, że się tego nie doświad­czy­ło. Podob­nie sło­wo prze­cho­wu­je pust­kę: w uję­ciu Blan­cho­ta to nie­obec­ność jest źró­dło­wa, a jeśli cokol­wiek się poja­wia, to tyl­ko w for­mie chwi­lo­we­go zakłó­ce­nia pust­ki.

Pisa­nie Blan­cho­ta jest więc kom­pul­syw­nym powra­ca­niem do nocy, któ­ra jest praw­dzi­wym obli­czem każ­de­go dnia. Roz­pro­szo­ny pod­miot jego pro­zy ogni­sku­je się wokół skraw­ka ciem­no­ści, któ­ra zara­zem fascy­nu­je i prze­ra­ża, bo tyl­ko tam poja­wia się życie, na ten krót­ki moment, któ­re­go potrze­bu­je, aby zostać uni­ce­stwio­ne. Oto frag­ment powie­ści Tomasz Mrocz­ny:

Trud­no uwie­rzyć, że uczy­nił te kil­ka kro­ków. Bez wąt­pie­nia jego ruch był raczej pozor­ny niż rze­czy­wi­sty, ponie­waż to nowe miej­sce niczym nie róż­ni­ło się od poprzed­nie­go, napo­ty­kał w nim te same trud­no­ści, i było to w pew­nej mie­rze to samo miej­sce, z któ­re­go się odda­lał, gna­ny trwo­gą, że się odda­la. W owej chwi­li Tomasz popeł­nił nie­ostroż­ność i rozej­rzał się dooko­ła. Noc była jesz­cze czar­niej­sza i bar­dziej posęp­na, niż mógł ocze­ki­wać. Mrok pochła­niał wszyst­ko, nie było nadziei na prze­nik­nię­cie cie­ni, ale stwa­rza­ło to wręcz pora­ża­ją­ce poczu­cie wię­zi z ich rze­czy­wi­stym wymia­rem. Spo­strzegł przede wszyst­kim, że może jesz­cze posłu­gi­wać się wła­snym cia­łem, zwłasz­cza ocza­mi; nie żeby coś ujrzał, ale wpa­tru­jąc się tak dłu­go, nawią­zał kon­takt z bry­łą nocy, któ­rą mgli­ście postrze­gał jako z nim toż­sa­mą i w niej się zanu­rzał7.

Noc jest w nas.


Przy­pi­sy:
[1] Korzy­sta­łam z wer­sji angiel­skiej: The Wri­ting of the Disa­ster, L’e­cri­tu­re du désa­stre, tłum. Ann Smock (Lin­coln and Lon­don: Uni­ver­si­ty of Nebra­sca Press, 1986).
[2] Nawią­zu­ję oczy­wi­ście do słyn­ne­go odczy­ta­nia Anty­go­ny w VII czę­ści Semi­na­rium Jacqu­esa Laca­na (The Ethics of Psy­cho­ana­ly­sis, red. Jacqu­es-Ala­in Mil­ler, tłum. Den­nis Por­ter, New York: Hor­ton, 1992).
[3] Por. Mau­ri­ce Blan­chot, Tomasz Mrocz­ny tłum. Anna Wasi­lew­ska (w: Tomasz Mrocz­ny, Sza­leń­stwo Dnia, tłum. Anna Wasi­lew­ska, Andrzej Sosnow­ski, Biu­ro Lite­rac­kie 2008) str. 15.
[4] Tomasz Mrocz­ny, Sza­leń­stwo dnia, str. 96.
[5] Korzy­sta­łam z wer­sji angiel­skiej: Mau­ri­ce Blan­chot, Jacqu­es Der­ri­da The Instant of My Death, Demeu­re, tłum. Eli­za­beth Rot­ten­berg (Stan­ford, Calif.: Stan­ford Uni­ver­si­ty Press, 2000).
[6] Cza­sow­nik „demeu­rer” ozna­cza tyle, co pozo­sta­wać w jakimś miej­scu, zamiesz­ki­wać.
[7] Op. cit. Str. 13.

O autorze

Julia Fiedorczuk

Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Pospieszny Legnica-Wroclaw

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis roz­mo­wy z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jolan­ty Kowal­skiej, Kuby Mikur­dy, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Listopad nad Narwią i danc

dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk i Anny Pod­cza­szy pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Ułamek świetności

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Tajemnicze zaułki Williamsa

wywiady / o książce Julia Fiedorczuk Julia Hartwig

Roz­mo­wa Julii Fie­dor­czuk z Julią Har­twig, towa­rzy­szą­ca uka­za­niu się książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie…

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Szkic Julii Fie­dor­czuk poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Dzisiaj przemocy dokonuje się za zgodą ofiar

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

7 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Będą kwiaty

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Plastik to my. O Polimerach Adama Dickinsona

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

5 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Wiersz jako organizm. O Wylinkach Joanny Mueller

felietony / cykle PISARZY Julia Fiedorczuk

4 odci­nek cyklu „Ule i mrów­ki” autor­stwa Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Survival

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Pla­ne­ta rze­czy zagu­bio­nych (2006). Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Wieczorem

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Pla­ne­ta rze­czy zagu­bio­nych (2006). Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Fort-Da

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do wier­sza „Fort-Da” z książ­ki tuż-tuż.

Więcej

What next, big sky? (fragment)

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Frag­ment posło­wia Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Język przy­szło­ści Lau­rie Ander­son, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Julia Fiedorczuk o książkach Laury Riding

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do ksią­żek Obro­ty cudów i Koro­na dla Han­sa Ander­se­na Lau­ry (Riding) Jack­son, wyda­nych nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Gottfried Benn: Ziemia woła

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Nigdy samot­niej i inne wier­sze Got­t­frie­da Ben­na.

Więcej

Rozbitka

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski kome­natrz Julii Fedor­czuk do książ­ki Bia­ła Ofe­lia, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 14 kwiet­nia 2011 roku.

Więcej

Poranek Marii… Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia.

Więcej

Przychody i rozchody sensu

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Doba hote­lo­wa Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Być więc i nie być

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Esej Julii Fie­dor­czuk towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki (1987–2007) Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Ciężko utrzymać poziom, ale jeszcze trudniej wiarygodność poetycką

debaty / wydarzenia i inicjatywy Różni autorzy

Gło­sy Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Mate­usza Kotwi­cy, Mar­ty Kuchar­skiej i Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go w deba­cie „Dożyn­ki 2008”.

Więcej

Ronald Firbank: Literatura jako model życia

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Dziwadełko, Wiersz

recenzje / Julia Fiedorczuk

Auto­ko­men­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Tlen.

Więcej

Żółty pępek snu

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Esej Julii Fie­dor­czuk o wier­szach Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa.

Więcej

O „Najryzykowniej”

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Dariu­sza Sośnic­kie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

O Egzotycznych ptakach i roślinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Wajs Julia Fiedorczuk Krzysztof Siwczyk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk, Joan­ny Wajs, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

Przygoda ze słowami

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Listo­pad nad Narwią, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Arizona Dream, Jeden jeż, [Kiedy cowieczorny skurcz strachu]

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Autor­ski komen­tarz Julii Fie­dor­czuk do książ­ki Listo­pad nad Narwią.

Więcej

Fotosynteza, Przejście

recenzje / KOMENTARZE Julia Fiedorczuk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk do wier­szy z książ­ki Bio, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­rza Lite­rac­kie­go.

Więcej

Zdarzenie: tęcza na farfoclisku (fragmenty)

recenzje / IMPRESJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Tomasz Mroczny

nagrania / złodzieje wierszy Maurice Blanchot

Frag­ment pocho­dzi z książ­ki Tomasz Mrocz­ny Sza­leń­stwo dnia. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Doświadczenie lektury, lektura eksperymentalna – Heidegger, Blanchot

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Jankowicz

Esej Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Tomasz Mrocz­ny Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta.

Więcej

Miłość i żądanie śmierci

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta.

Więcej

Julia Fiedorczuk prozatorsko i w pełnym metrażu

recenzje / ESEJE Michał Mazur

Recen­zja Micha­ła Mazu­ra z książ­ki Bia­ła Ofe­lia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

tuż-tuż, czyli coraz bliżej i coraz dalej

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki tuż-tuż Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Ofelia V.2.2

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recen­zja Moni­ki Glo­so­witz z książ­ki Bia­łą Ofe­lia Julii Feidor­czuk, któ­ra uka­za­ła się 1 grud­nia 2011 roku na łamach por­ta­lu art­Pa­pier.

Więcej

Jesteś, ale cię nie ma

recenzje / ESEJE Marta Cuber

Recen­zja Mar­ty Cuber z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Maria i Julia (Poranek Marii)

recenzje / ESEJE Anna Wajner

Recen­zja Anny Waj­ner z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Szpilki zdań

recenzje / ESEJE Justyna Sobolewska

Recen­zja Justy­ny Sobo­lew­skiej z książ­ki Pora­nek Marii i inne opo­wia­da­nia Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Drwina z listopada. Impresje na marginesie

recenzje / ESEJE Radosław Kobierski

Recen­zja Rado­sła­wa Kobier­skie­go z książ­ki Listo­pad nad Narwią Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Przyszłam tu, żeby oddychać. O Tlenie Julii Fiedorczuk i innych cząstkach

recenzje / ESEJE

Recen­zja Grze­go­rza Cze­mie­la z książ­ki Tlen Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Pustka i czułość

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Tlen Julii Fie­dro­czuk.

Więcej

Ludzki sposób na przetrwanie

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Listo­pad nad Narwią Julii Fie­dor­czuk. .

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej