recenzje / ESEJE

Dominuje technika „makijażu”

Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W Maki­ja­żu, naj­now­szej książ­ce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, ude­rza nas przede wszyst­kim dosyć żar­to­bli­wy ton wie­lu wier­szy, zwłasz­cza tych o miło­snych trój­ką­tach. Na począt­ku zbio­ru naj­wię­cej pisze się wła­śnie o miło­ści prze­ży­wa­nej w trój­ko­wym ukła­dzie: on (pod­miot piszą­cy), ona i jej mąż; na koń­cu – pod­miot jest już poza tym ukła­dem, a opi­sy­wa­na namięt­ność – poza kadrem. Raz domi­nu­ją gry słow­ne, retu­szo­wa­nie i cyze­lo­wa­nie; innym razem – klau­stro­fo­bia nowo­cze­sne­go mia­sta z bil­bor­da­mi, gieł­do­wy­mi infor­ma­cja­mi, pla­ca­mi budo­wy i wzma­ga­ją­cą się dez­orien­ta­cją. Moż­na opi­sać ten podział tak­że ina­czej: naj­pierw mamy do czy­nie­nia z wier­sza­mi, w któ­rych z poten­cjal­ne­go dra­ma­tu miło­sne­go czy­ni się far­sę oraz bawi sen­ty­men­tal­nym kiczem, a w dal­szej czę­ści patrzy na to z odda­le­nia i z ukry­cia (rza­dziej już mamy do czy­nie­nia z Ja, czę­ściej z Ty), uzy­sku­jąc bez­piecz­ny dystans, któ­ry jaw­ność wcze­śniej­szych sytu­acji zaczy­na zakry­wać.

Cie­ka­wa jest więc w Maki­ja­żu per­spek­ty­wa miło­snej przy­go­dy, w któ­rej trój­kąt i wszyst­kie dyle­ma­ty z tym zwią­za­ne poda­ne są w sty­lu Woody’ego Alle­na, i wymy­ka­ją się kon­wen­cjo­nal­nym roz­wią­za­niom, nawet tym, któ­re kie­dyś uwa­ża­no za rewo­lu­cyj­ne w pisa­niu miło­snym. Myślę o dwóch książ­kach z ostat­nich lat, po któ­rych opu­bli­ko­wa­niu mogło wyda­wać się, że pisać o miło­ści moż­na już tyl­ko bru­tal­nie albo meta­li­te­rac­ko: o Zda­niach z tre­ścią Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dłu­gim maju Mar­ty Pod­gór­nik. Sam Jar­nie­wicz wybie­rał do tej pory raczej stra­te­gię mini­ma­li­stycz­ną i bar­dziej „pro­za­icz­ną” niż poetyc­ką. W Maki­ja­żu zde­cy­do­wa­nie wię­cej jest fajer­wer­ków i pomy­sło­wo­ści – nie słu­żą one lirycz­no­ści jed­nak, a efek­to­wi komicz­ne­mu i poka­za­niu ambi­wa­lent­nych emo­cji. Obie czę­ści zbio­ru zosta­ły pod­po­rząd­ko­wa­ne kil­ku meta­fo­rom. Sytu­ację „tego dru­gie­go” Jar­nie­wicz przed­sta­wia w zamknię­tym krę­gu reto­rycz­nych tro­pów. Poja­wia­ją się one tak­że w dru­giej czę­ści zbio­ru. To dosyć cha­rak­te­ry­stycz­ne dla auto­ra Oran­ża­dy uję­cie: w poprzed­nich książ­kach opo­wia­da­ne histo­rie tak­że posia­da­ły kil­ka wyra­zi­stych pla­nów meta­fo­rycz­nych, któ­re kon­se­kwent­nie kie­ro­wa­ły przy­go­da­mi pod­mio­tu z toż­sa­mo­ścią i wła­sną prze­szło­ścią ku roz­wią­za­niom kry­mi­nal­nym i detek­ty­wi­stycz­nym. Tak było w Nie­po­zna­kach, Dowo­dzie z toż­sa­mo­ści i Oran­ża­dzie.

W pew­nym sen­sie kon­cep­ty, w jakich tkwią wszyst­kie wier­sze miło­sne, oraz prze­sa­da, zwięk­sza­ją­ca inten­syw­ność opi­sy­wa­nej sytu­acji, pozo­sta­ją w dobrym kon­tra­ście z otwie­ra­ją­cym książ­kę mot­tem. Jego koń­ców­ka brzmi tak: „[…] sło­wo ludz­kie jest jak pęk­nię­ty kocioł, na któ­rym wygry­wa­my melo­die god­ne tań­czą­ce­go niedź­wie­dzia, gdy tym­cza­sem chcie­li­by­śmy wzru­szyć gwiaz­dy” (Gusta­ve Flau­bert, Pani Bova­ry). Ade­kwat­ność tego kon­tra­stu pole­ga na tym, że uświa­da­mia on nam pod­sta­wo­wy man­ka­ment samo­świa­do­mo­ści: wie­my, że jeste­śmy śmiesz­ni, i nic na to pora­dzić nie może­my, jedy­ne, na co nas stać, to popa­dać w coraz więk­szą śmiesz­ność, uda­jąc, że nad nią panu­je­my lub nawet od cza­su do cza­su ją reży­se­ru­je­my.

Dla­te­go pod­sta­wo­wy para­doks tej książ­ki tkwi w geście ilu­zjo­ni­sty. W tek­stach, w któ­rych domi­nu­je tech­ni­ka „maki­ja­żu”, odgry­wa­nia róż­nych miło­snych sce­na­riu­szy, wymy­śla­nia coraz to innych wer­sji życia, pod­miot zde­cy­do­wa­nie bar­dziej się odsła­nia. Nie dla­te­go oczy­wi­ście, że może­my pod war­stwą pudru i szmin­ki doj­rzeć praw­dzi­wą twarz, ale dla­te­go, że to wła­śnie śmiesz­ność wszyst­kich sytu­acji, któ­rą pod­miot piszą­cy uwy­pu­kla, mówi o nim naj­wię­cej. W tek­stach, któ­re nastę­pu­ją póź­niej, i któ­re wyda­ją się bar­dziej bez­po­śred­nią rela­cją o życiu, ponie­waż maki­jaż meta­for nie daje o sobie tak moc­no znać, Ja wca­le nie jest bar­dziej „nagie”, nawet gdy mówi: „Weź kre­dyt. Jesteś tego war­ta”. Bli­skość tych dwóch spo­so­bów pisa­nia uświa­da­mia jedy­nie nie­moż­li­wość speł­nie­nia się pra­gnie­nia pod­mio­tu z ostat­nie­go wier­sza: tak napraw­dę nie moż­na doko­nać dema­ki­ja­żu i nie moż­na „zmyć się ze słów” (Maki­jaż). Powiedziane/napisane – czy to w kon­wen­cji miło­snej far­sy, czy popo­wej kli­szy – nazna­cza jed­nak dłu­żej i trwa­lej pod­miot oraz prze­strzeń wokół nie­go niż szmin­ka i tusz.

O autorze

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Powiązania

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Aż pęknie jej serce*

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Uzależnienia

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Roz­mo­wa Joan­ny Orskiej z Jerzym Jar­nie­wi­czem, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Cztery krótkie wiersze dla Doroty Nieznalskiej

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Bieżnia

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Makijaż

dzwieki / AUDYCJE Jerzy Jarniewicz

Audy­cja poświę­co­na pre­mie­rze książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza z udzia­łem auto­ra.

Więcej

Mokry parkiet

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Lęk przed sztucznością

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Co zgrzyta w języku miłości?

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej