pamięć niczyja, ciało moje
nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman HonetCzytanie z książki pamięć niczyja, ciało moje z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Roman Honet: W rozmowach z Tobą często poruszano tematy dotyczące rozwoju, projektowania, nowego głosu itd. Czyli – mówiąc ogólnie – związane z określonym kształtem przyszłości. Chciałbym zapytać Cię o rzecz odwrotną – o zamieranie. Wyczerpanie. Trzeźwe i świadome, pozbawione przyczyn tkwiących w zdarzeniach losowych. Czy zdarza Ci się przyłapywać na myśli, że pewnego dnia dojdziesz do wniosku, że nie masz już nic do powiedzenia? Czy wyobrażasz sobie nadejście tego dnia? Czy wyobrażasz sobie – może tak powinienem zapytać – ten stan? Interesuje mnie zwłaszcza, co byś w tej sytuacji – dla Ciebie hipotetycznej, ale w historii literatury spotykanej – zrobiła? Zamilkniesz czy nie?
Joanną Mueller: Cieszę się, że zadałeś to pytanie. Opozycja projektowania (czyli tak jakby rzucania światła w przyszłość, oświetlania widoków, które na razie pozostają jedynie w fazie potencjalności) i zamierania (czyli – idąc tropem tej metafory – wygaszania światła, zanikania widoków, wyczerpywania tego, co istnieje), to chyba jedno z najważniejszych „wahadełek” poezji. Zresztą nie tylko poezji, bo to przecież rzecz głęboko ludzka – wszystko, co czynimy, jest świetlanym projektem, który niemal natychmiast zostaje dotknięty zamieraniem, zanikaniem, wyczerpaniem, utratą. I nawet jeśli nie każda poezja porusza się między tymi biegunami, to ja się do nich jak najbardziej przyznaję. Z jednej strony mamy coś bardzo awangardowego – bo przecież awangarda, jako „straż przednia”, zawsze chciała iść do przodu, zmieniać coś w przyszłości, wyznaczać nowe ścieżki, zawłaszczać te rejony, których nigdy wcześniej nie pokalało słowo. A z drugiej strony jest „straż tylna”, ta „korektorka wieczna”, która „tuż za nami spore czyni kroki”… Ta opozycja, to wahadełko – ma swoją tradycję literacką, bo na przykład każda awangarda w końcu uświadamia sobie, że to, co uważała za własną oryginalność, już dawno zostało napisane, a kiedy to zauważa, zaczyna patrzeć bardziej za siebie niż przed siebie (wtedy klasycznieje albo właśnie milknie).
Dla mnie poezja nieodmiennie jest „grzebaniem w utraconym”, „stratygrafią”, czyli „pisaniem stratą”, ale Twoje pytanie dotyczyło troszkę czegoś innego. Pytałeś o konkretną sytuację, o moment utraty własnego pisania… Wykluczyłeś sytuacje losowe, których oczywiście boję się najbardziej (może dlatego tak silne wrażenie zrobił na mnie film Iris, w którym bohaterkę-pisarkę dopada coś najgorszego – choroba kradnąca słowa). Czy umiem sobie wyobrazić, że pewnego dnia moje pisanie się wyczerpie? Gdyby to miało przyjść z zewnątrz, gdyby pisanie miało samo-się-wypisać, to może to i nawet było łatwiejsze do zniesienia. Ale Tobie chodzi o świadomą, trzeźwą rezygnację, a to, przyznam, jest już znacznie trudniejsze. Odjąć sobie język, odebrać sobie pisanie – to jest nie lada (wręcz samobójcza) decyzja i nie wiem, czy byłoby mnie na nią stać. Oczywiście myślę o tym bardzo często, prawie przy każdym kolejnym wierszu. Czy nowy tekst nie zapętlił się w jakąś nieistotność lub pustotę, czy czegoś w nim nie przekłamuję, czy nie brzmi fałszywie, wreszcie – czy nie kopiuję w nim cudzych głosów, ale też czy nie kseruję samej siebie. Bardzo trudno jest to wszystko samemu wyczuć i rozgraniczyć, zwłaszcza gdy wiersz jest świeży, kiedy dopiero się rodzi. I to dobrze, że jest trudno, bo dzięki temu pisanie nie jest przyjemnostką, miłym zabijaniem czasu, ale jest wiecznym zmaganiem się, walką z samym sobą, ze swoimi przyzwyczajeniami, łatwościami, wygodami itd. Chciałabym, żeby ta walka trwała jak najdłużej, ale też życzyłabym sobie, żeby udało mi się – jeśli przyjdzie na to czas – pokonać w tej walce samą siebie, kazać sobie zamilknąć.
Pomówmy jeszcze o wyczerpanych. Może tak: o milczących. Moi milczący to choćby Robert Pawlak, autor świetnego tomu Ja, samogłoska, Mariusz Baryła czy Robert Adamczak. Odczuwam brak wierszy Jacka Podsiadły, dotkliwy przede wszystkim przez kontrast z jego minioną częstotliwością pisania. Czy masz blisko siebie poetów, którzy byli, może nadal są, dla Ciebie ważni, ale zamilkli? Może dodajmy, poetów współczesnych, żebyśmy o Rimbaudzie nie rozmawiali.
Powiem szczerze, że w tym momencie głosu żadnego poety (żyjącego, współczesnego) mi jakoś szczególnie bardzo nie brakuje. Obawiałam się o kilku ważnych dla mnie autorów, kiedy za długo milczeli, ale na szczęście w końcu pojawiały się wyczekiwane tomiki – tak było na przykład z Bartkiem Majzlem, jeszcze zanim wyszedł z ciszy z Białą Afryką, mogłabym wymienić jeszcze kilka osób, ale nie o to przecież ci chodzi. Nie mam w tej chwili w głowie żadnych wielkich zamilknięć – chociaż kto wie, czy w tym momencie jakiś ważny dla mnie autor nie podejmuje nieodwołalnej decyzji o własnym niepisaniu. Mam jednak nadzieję, że nie!
Mówiąc, że wiersz, zwłaszcza współczesny, jest trudny i wymagający, nie wypowiadam niczego odkrywczego. Ale na tej skali trudności w pewnych miejscach znajdą się wiersze – dajmy na to – Jana Twardowskiego czy Wisławy Szymbowskiej, a w odmiennych – na przykład – wiersze Joanny Mueller. Kiedy czytam niektóre pytania zadawane Ci w wywiadach, zastanawiam się, czy nie obawiasz się, że zostaniesz skazana na konieczność permanentnego komentowania własnych wierszy? A jeśli tak, to czy może to wynikać ze sposobu Twojego pisania, ja na przykład tak nie uważam, czy też wynika ze sposobu czytania?
Wiesz co, faktycznie, często – tu i ówdzie – muszę komentować własne wiersze, ale w pewien sposób zgadzam się na to, niekiedy w wywiadach specjalnie – prowokacyjnie – „wykładam komentarz na stół”, żeby pokazać, że interpretacja nie gryzie, nie jest taka groźna, jak się niektórym wydaje, choć – i to jest cała zagwozdka – może być zaraźliwa. Chciałabym innych zarazić interpretacją, pokazać, że wysiłek lektury może być fajny, wartościowy, ciekawy, budujący. Nie wiem, skąd w ludziach bierze się taki lęk przed interpretowaniem, dociekaniem, uważnym czytaniem, kombinowaniem. To jakaś szkolna trauma, czy co? Oczywiście, że komentowanie swoich wierszy nie jest żadną przyjemnością, i jasne, że nie chciałabym być skazana na autokomentarz. Na szczęście od czasu do czasu trafiam na nieuprzedzonych czytelników i świetne, głębokie, odkrywcze (nawet dla mnie samej) interpretacje moich tekstów.
O właśnie – uprzedzenia! Myślę, że to jest główny problem czytelników, że są uprzedzeni: bo pozjadali wszystkie rozumy, przeczytali wszystkich mądrych krytyków, teoretyków i filozofów, bo wszystko o wszystkim wiedzą najlepiej, i to wiedzą, zanim rzeczywiście przeczytają tekst, który krytykują. Mam wrażenie, że coraz częściej jest tak, że ludzie wypowiadają się „górnie i durnie” o książkach, których nawet na oczy nie widzieli albo widzieli, ale tylko pobieżnie przejrzeli w księgarni. Tak było na przykład z antologią Solistki, którą współredagowałam z Justyną Radczyńską i Marią Cyranowicz – książka jeszcze leżała w drukarni, nikt prócz nas, graficzek i wydawcy jej na oczy nie widział, a już różni mądrale na nieszufladzie napisali, co na ten temat myślą. I co znamienne – kiedy książka już się pojawiła, to nagle cisza jak makiem zasiał, bo przecież teraz trzeba by na czymś swój sąd oprzeć, książkę przeczytać, sąd zweryfikować lub potwierdzić na podstawie lektury, a na to czytelnik uprzedzony sobie nie pozwoli. Bo po co?
Więc – odpowiadając na Twoje pytanie – oczywiście, że w pewien sposób w swoich wierszach prowokuję trudność, drażnię się z przyzwyczajeniami i uprzedzeniami czytelnika, używam figury, którą formaliści rosyjscy nazywali „chwytem zawiedzionego oczekiwania”, atakuję automatyzmy i stereotypy odbiorcy. Ale nie robię tego dla własnego widzimisię, tylko po coś – chciałabym mówić do czytelników, którzy potrafią wyjść ze swoich skorup, żeby się ze mną spotkać w wierszu, bo ja też w tym wierszu wychodzę z własnych skorup, zrywam swoje maski. Ryzyko za ryzyko i wysiłek za wysiłek – czysty układ!
Wiem, że dla Ciebie ważny pozostaje Karpowicz, że jego obecność była znacząca przy fundamentach Twojego pisania. Że ważni są dla Ciebie Wirpsza czy Białoszewski, a z dawniejszych Norwid. Ale od Karpowicza chyba sporadycznie zaczyna się lekturowe podróże, choćby ze względu na – mówiąc krótko – niedobrą dostępność jego dzieła. Zatem – czy miałaś odmienne punkty odniesienia, odmiennych, potem nieprzydatnych, mistrzów?
Wymieniłeś tych mistrzów (dorzuciłabym do nich jeszcze Chlebnikowa i Barańczaka), którzy są jakby „na wierzchu” – bo o nich piszę, zajmowałam się nimi naukowo, ale też jakoś wpłynęli na moje wiersze. Jednak o wiele więcej było takich „cichych autorytetów”, do których nie odwołuję się wprost, ale oni wryli się w moją wyobraźnię. Nigdy – mimo wielkich chęci – nie pisałam na przykład o Grochowiaku, a to właśnie on poetycko wiódł mnie, zwodził i uwodził przez pół liceum i początek studiów. Myślę nawet, że neolingwizm był dla mnie prywatną wersją Grochowiakowego turpizmu – dla niego ciekawe było opisywanie kalectwa, uchybień, brudów i brzydoty rzeczywistości, ja tego samego szukałam w języku. Przed Karpowiczem bardzo istotny był też Różewicz, choć jego akurat zawsze bardziej ceniłam za dramat niż za poezję. Stachura – niby typowo (jak na liceum), ale z naciskiem na to, co w jego twórczości było otchłanne, mroczne, ale też mistyczne, a nie na to, co ze Stachury zrobiła „moda na Stachurę”: dżinsowa seria, balladowość, bieszczadzkość i tego typu cukierkowe „cudne manowce”. Jeszcze Wojaczek. I znowu: nie ciekawiła mnie nigdy jego biografia, te wszystkie przeklęte historie i wódczane zmyślenia, ale Wojaczek – klasyk, Wojaczek – poeta neobarokowy, Wojaczek – zręczny stylista. I poeci, którzy są dla mnie tak drodzy jak straszna, choć piękna baśń, mgliście zapamiętana z dzieciństwa: Czechowicz (Paweł Kozioł kiedyś odkrył, że dużo u mnie czechowiczowskich zaśpiewów, bardzo mnie to zdumiało), Gajcy (strasznie się cieszę, że wyszła płyta z interpretacjami jego wierszy, a kolęda z 1942 roku w wykonaniu Karoliny Cichej to już po prostu mistrzostwo świata!), Jasieński, Leśmian. Kto wie, czy oni nie są dla mnie ważniejsi niż mistrzowie, którzy prowadzili mnie ścieżką typowo awangardową, lingwistyczną? No i jeszcze wielu młodszych poetów, bez których nie wyobrażam sobie współczesnej poezji, ale ich nie będę wymieniać, bo jeszcze kogoś pominę i przykrość gotowa.
Somnambóle fantomowe to był tom niezwykły i odważny także dlatego, że nikt tak nie pisał i nadal zresztą nie pisze. Ale czy nie bałaś się swojej nieadekwatności do tego, co wydawano wtedy, moim zdaniem poeta nie może się jej obawiać, choć nie zawsze tak bywa. Zapewne podstawą czy gwarancją tej śmiałości mogła być pewna zgoda z Tobą samą, załóżmy nawet, że zapewniała Ci bezpieczeństwo i prawdę w granicach Twojego własnego świata, tyle że zakres tego świata, tego Twojego paktu z mową znacząco różnił się od obrazu współczesnej liryki. Czy nie było tak, że – dajmy na to – na spotkaniach autorskich mówiono Ci: tak, tak dobrze, a poetów „bruLionu” czytałaś? Ale może tak nie było. Zatem: jak to było?
Kiedy wydawałam ten tom (o czym chyba dobrze wiesz, bo bez Ciebie by nie zaistniał w takiej postaci, w jakiej zaistniał), na pewno nie miałam pojęcia o tej – jak ją nazywasz – nieadekwatności, nieprzystawalności. Zupełnie wtedy o tym nie myślałam, bo dla mnie – ówczesnej zahukanej studentki polonistki – największym zdumieniem było to, że ktoś w ogóle chce tę książkę wydać (i jeszcze kto?! Zielona Sowa!). Poczucie nieprzystawania pojawiło się potem, w trakcie spotkań autorskich, przy okazji recenzji, kiedy wprost pokazano mi, że te moje wiersze to jakieś takie dziwolągi, że w jakiś sposób ja i pozostali neolingwiści (bo traktowano nas wtedy jako grupę) wywołaliśmy skandal w języku, nabruździliśmy w saloniku. Dla mnie samej to nie było nieadekwatne – ponieważ było jak najbardziej spontaniczne, naturalne, niewykoncypowane. Ja naprawdę wówczas nie myślałam, jak to pisanie wygląda na tle brulionowców czy kogokolwiek, bo przecież – na Boga! – nie przychodziło mi nigdy do głowy umiejscawianie własnych wierszy w historii polskiej poezji! Poza tym, co tu dużo gadać, ja bardzo lubię być nieadekwatna, nieprzystawalna – i jeżeli nadal jestem tak postrzegana, to okej, cieszy mnie to, odpowiada mi taka szuflada.
Redagowałaś wydanego przez trzema laty Faetona Wirpszy. Zagadnienie władzy, pewnej – tak bym to ujął – potencji przechodzącej w możność boskiego sprawstwa to wyraźny wątek w owym poemacie, podczas gdy w Twojej liryce chyba nie ma sensu poszukiwanie tego typu tropów. Nie zamierzam do niczego dochodzić przy pomocy tak prostych analogii. Chciałem po prostu zapytać, czym jest dla Ciebie Featon Wirpszy?
Cóż, Faeton Wirpszy był przypadkiem i to, jak się okazało, dosyć dziwnym przypadkiem… Leszek Szaruga, w porozumieniu z chłopakami z Mikołowa, przekazał mi maszynopis tego poematu do przepisania, co zrobiłam, a potem wynikły różne dziwne sprawy, ale o to mniejsza. Cieszyło mnie oczywiście „obcowanie” z maszynopisem Wirpszy, ale sam poemat jakoś mnie nie uderzył, może do niego jeszcze nie dorosłam? Za to przy okazji przeczytałam inne rzeczy tego poety – i zachwyciłam się mistyką „Liturgii” (to chyba moje ulubione dzieło Wirpszy), filozoficzną i krytyczną przenikliwością „Gry znaczeń”, a także jego „Komentarzami do fotografii”, które są mistrzowskim zbiorem ekfraz, pięknym przenikaniem się obrazu fotograficznego i słowa poetyckiego. Wirpsza jest dla mnie jakoś tam ważny, ale to jednak bardzo wykoncypowana twórczość, nie potrafię zachwycić się nim i przejąć jego sposobem pisania tak dogłębnie jak chłopcy z Mikołowa. Dla mnie to miejsce w wyobraźni zajął Karpowicz, a to jest mistrz, który nie lubi dzielić się władzą nad umysłami (hehe!).
Teraz krótko i sentencjonalnie. „Musi umrzeć w życiu, co ma powstać w pieśni”. Chodzi mi o zaprzeczenie tego prostego przełożenia. Chciałem zapytać, czy było coś, co liryka Ci zabrała, a czego – z pewnych powodów, które albo możesz tu odsłonić, albo zachować przy sobie – nie byłabyś zdolna zapisać w wierszach?
Powiem prosto: moja prawie czteroletnia córka ostatnio oznajmiła, że nie cierpi wierszy, a zapytana dlaczego, potwierdziła moje przypuszczenia – bo zabierają jej mamę. Zabierają w tym znaczeniu, że kiedy czytam wiersze na jakimś wieczorku, to ona nie może być ze mną po tej „drugiej stronie”, nie może mi siedzieć na kolanach, musi siedzieć cicho wśród słuchaczy itd. Przy czym oczywiście ta sama córka uwielbia się ze mną bawić w wymyślanie rymów (lub przekręcanie cudzych) i wtedy potrafi wykrzyknąć, że „kocha wiersze”, ma też frajdę, bo wie, że czasem podbieram jej jakieś słowa czy frazy, a w dodatku umie je sobie w konkretnych wierszach wyszukać i wskazać: „to moje!”, więc pewnie niedługo zażąda ode mnie podziału honorariów.
A tak na serio, to nie sądzę, że pisanie coś mi zabiera. A jeśli nawet zabiera, to raczej nic bardzo ważnego – odbiera mi czas, który zmitrężyłabym zapewne na jakieś nieistotności, zajmuje mi uwagę, którą mogłabym rozproszyć na coś, co na tę uwagę nie zasługuje… Tak więc w sumie – same zyski. Oczywiście zawsze jest ktoś, kogo, pisząc, zostawiam po drugiej stronie. Tylko, że jestem niepoprawną introwertyczką i dlatego wiersze są często jedynym sposobem porozumienia się z tym kimś, powiedzenia jemu czy jej tego, o czym w normalnej rozmowie nie umiałabym powiedzieć.
I jeszcze: czy jest coś, czego nie potrafiłabym napisać w wierszach? Jeżeli jest – to szybko staje się to dla mnie wyzwaniem, zadaniem do napisania. Myślałam, że nie będę w stanie opisać tak nieprzekładalnego, granicznego doświadczenia jak brzemienność czy poród, ale w Zagniazdownikach napisałam o tym i mam wrażenie, że w jakiś sposób się udało. Nie wiem, czy umiałabym wysłowić jakąś naprawdę głęboką traumę, ale nic takiego mnie osobiście nie dotknęło, więc nie mogę się na ten temat wypowiadać.
Zahaczę o internet, ale – że tak powiem – nie o t e n internet. Wiem, że czasem zaglądasz na portal www.nostalgia.pl. Też tam czasem bywam, dlatego chciałem zapytać, które zakładki na tej stronie otwierasz z największą nostalgią?
Hehe, z nostalgią (sic!) przypominam sobie nasze sopockie, wariackie gadanie o dobranockach, zabawach, książkach, baśniach, powiedzeniach, a nawet wyzwiskach z dzieciństwa – to był prawdziwy wehikuł czasu, aż dziw, że stamtąd wróciliśmy!
Otwieranie zakładek na portalu nostalgia.pl to jest jak otwieranie puszeczek Pandory – nigdy nie wiesz, jakie wspomnienia z nich znienacka wyskoczą i w jaki rejon twojej teraźniejszości ugodzą. Teraz pławię się w dzieciństwie bezkarnie, bo mogę się schować za córką – pokazuję jej (albo zamierzam pokazać) O czym szumią wierzby, Strachy na lachy, Panią Łyżeczkę i wiele innych. Obie nas ostatnio zachwycił Kiwaczek (po rosyjsku Cziburaszka) – tej bajki nie pamiętam z dzieciństwa, ale na Krymie, gdzie spędzałam wakacje, Cziburaszkę można było spotkać na każdym kroku. Ostatnio wracam też do Cudownej podróży (zarówno książki, jak i filmu), odkryłam na nowo Muminki (a właściwie tak naprawdę dotarłam do nich pierwszy raz, bo w dzieciństwie ich nie rozumiałam i nie znosiłam), czekam na okazję, kiedy będę mogła przeczytać mojej córce Niekończącą się opowieść, Serce Amicisa, Piotrusia Pana, no i oczywiście Alicję (na razie Maria z pasją układa puzzle z Alicją, Marcowym Zającem i Szalonym Kapelusznikiem w rolach głównych). Dzwonnika z Notre-Dame już właściwie poznała (w okrojeniu, rzecz jasna), choć nie wiem, czy Hugo to dobry autor na ten wiek, mnie samej nieco zwichnął dzieciństwo, do dziś trudno mi patrzeć na świat inaczej niż przez pryzmat Nędzników.
I tak polała się nostalgia jak lugola na me dzieciństwo sielskie, anielskie… Uczciwie przyznam, że boję się tak „nostalgikować” we własnych wierszach, chociaż uwielbiam, kiedy inni poeci (jeśli wiesz, co chcę powiedzieć, hehe) robią to w swojej poezji. Ale czasem i ja się skuszę.
Jako redaktorka, jako czytelniczka, autorka szkiców i recenzji znajdujesz się chyba dość blisko liryki współczesnej. Przeszłości już nie zmienimy, ale może podsunęłabyś mi jakieś debiuty do etapów biurowego projektu obejmujących kolejne lata?
Żeby rzetelnie odpowiedzieć na to pytanie, musiałabym zrobić porządną kwerendę po ostatniej dekadzie, a bez niej wolę się w ogóle nie odzywać. Ale wiem, kto byłby poetyckim debiutem numer jeden w roku 2009 – Bianka Rolando i jej Biała książka. To niesamowita rzecz, dawno nikt tak świetnie – i w sposób tak wspaniale „nieadekwatny” – nie wszedł w poezję jak właśnie ona. Mam nadzieję, że zostanie doceniona, ja jestem jej wielką fanką.
Na zakończenie dajmy na zapowiedzi. Co przygotowujesz dla czytelników w jakimś tam, powiedzmy, bliższym albo odleglejszym czasie?
Powoli domykam dwie rzeczy. Z jednej strony, książkę eseistyczną, z tekstami pisanymi przez ostatnich kilka lat, które ułożyłam w jako taką całość. Miałaby się nazywać Stratygrafie i w pewien sposób pokazywałaby moje patrzenie na poezję z punktu widzenia różnych metafor organizujących, które były dla mnie w tym czasie ważne – takich jak anamorfoza czy właśnie stratygrafia. A z drugiej strony, kończę pisać książkę poetycką, dla której słowem-kluczem, prócz „utraty” i „czułości”, jest tytułowa „wylinka”. A raczej „wylinki”, bo liczbę pojedynczą zarezerwowała sobie rumuńska pisarka Simona Popescu, do której przecudnej książki się w tym tomie jakoś tam odwołuję – choćby dlatego, że wbrew nostalgicznemu przykazaniu Popescu: „Dzieciństwo, moja miłości, musisz ustąpić”, będzie to tomik o dzieciństwie, a także dlatego, że bliskie mi jest jej patrzenie na własną osobę jako na zbiór kilkunastu matrioszkowych dziewczynek i kobiet, które się wzajemnie wspierają, ale też wypierają, kłócą, ale z tej kłótni szyją kolorowy „patrzwork”, które do siebie nie przystają, a mimo to tworzą zgodną układankę, gdzie każdy element znajduje sobie „jedynie własne” miejsce. Chciałabym obie rzeczy zamknąć na początku przyszłego roku i zabrać się za coś zupełnie nowego.
Dziękuję za rozmowę.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).
Czytanie z książki pamięć niczyja, ciało moje z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejDwudziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejCzytanie z książki żal, może on z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta, towarzyszący premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejCzytanie z książki Pamięć rozmawia z wiatrem z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Pamięć rozmawia z wiatrem Romana Honeta, która wkrótce ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejZapis rozmowy Romana Honeta z Robertem Rybickim, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRoman Honet odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki świat był mój, wydanej w Biurze Literackim 28 kwietnia 2014 roku, a w wersji elektronicznej 5 grudnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejProgram telewizyjny „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Romanem Honetem.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Kacper Bartczak, Martyna Buliżańska, Roman Honet, Szymon Słomczyński i Maciej Jakubowiak.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejRozmowa Jakuba Winiarskiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki ciche psy, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki ciche psy, wydanej w Biurze Literackim 21 sierpnia 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejWiersz z książki baw się. Klip zrealizowany w ramach konkursu „Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejFragment zapowiadający książkę Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2017 roku.
WięcejFragment książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
WięcejZ Romanem Honetem o książce baw się rozmawia Grzegorz Czekański.
WięcejKomentarz Romana Honeta do wierszy „otworzyłem sen nie mój” i „lato 1991. golden boy” z tomu baw się, który ukazał się nakładem Biura Literackie 9 czerwca 2008 roku.
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejJoanna Orska, Agnieszka Wolny-Hamkało i Radosław Wiśniewski o czwartym tomie poetyckim Romana Honeta; rozmowa z Autorem oraz klip do wiersza „Korona” w reżyserii Anny Jadowskiej.
WięcejWiersz z książki baw się (2008). Klip zrealizowany w ramach konkursu „Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Romana Honeta z książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Romana Honeta Nie łączyć, nie dzielić – o poezji Szymona Domagały-Jakucia.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejNiepublikowany wiersz Romana Honeta.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
WięcejWiersz z książki baw się (2008).
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejKomentarz Romana Honeta do wiersza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój.
WięcejZ Romanem Honetem o książce świat był mój rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Maciejem Kulisem o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Kulisa.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejZ Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Patryka Czarkowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejRedaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
WięcejRoman Honet współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Kamila Brewińskiego, Macieja Burdy, Szymona Domagały-Jakucia i Grzegorza Jędrka.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejEsej Romana Honeta towarzyszący premierze książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza „dla mgły, dla pustyni” z książki piate królestwo, wydanej nakładem Biura Literackiego 27 stycznia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza „ptak już nigdy” z książki piąte królestwo.
WięcejZ Romanem Honetem o książce piąte królestwo rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejBohater Elsnera przypomina człowieka znajdującego się na skraju wyczerpania, zatem jeśli miała tu miejsce konfrontacja, to właśnie jego zmuszono do kapitulacji. Do życia utajonego: na dnie, w piwnicy…
WięcejPoeta, który mówi swoją prawdę, nie ma potrzeby oglądania się wstecz, nie prowadzi go konieczność konfrontowania swojego komunikatu wobec innego.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejZ Julią Szychowiak rozmawia Roman Honet
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Tomaszem Pułką, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim 8 kwietnia 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydane w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejWydaje mi się, że w wierszach Kulbackiej szczególnie ważne jest nieprzerwane zachowywanie czujności, tyle że powody tego stanu – odwrotnie niż w poprzednim wypadku – przeniosły się z ludzi, (którzy, ilekroć by się w liryce Kulbackiej nie spotkali, niemal zawsze krzyczą, przeklinają, narzekają) na rzeczy martwe i dlatego teraz nawet w zetknięciu z nimi trzeba zdać się na obsesyjną ostrożność…
WięcejBuliżańska pisze nonszalancko, ale to typ nonszalancji, który odnosi się nie do ignorancji, ale do wariacji powstałych dzięki jakości wykonania.
WięcejKrzysztof Dąbrowski ujął mnie swoją zachłannością na życie. Na świat. Przenikająca pazerność. Żarliwość. Nieoczekiwane, błahe zdarzenie, przypadkowy epizod potęguje głębię tego nienasycenia.
WięcejDaleko – to miara z naszego świata, mogłyby doskonale widnieć na niej dokładniejsze i wymierniejsze stopnie, ale tu nie chodzi o rachunek, ale o wysłanie pewnego sygnału: możliwość ostatecznego zniweczenia – może bezpowrotnej śmierci, może rozstania na zawsze – zostaje wykluczona.
WięcejCzasem trafiały się zestawy oryginalne, świadczące o gotowości, ale także o zdolności do podjęcia ryzyka przez autora, zdarzało się to sporadycznie, zresztą nie spodziewałem się odwrotnych proporcji, i to właśnie owe zestawy stanowiły dla mnie punkt odniesienia…
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt „Połów 2010”.
WięcejKierowało mną wyłącznie przekonanie, że wiersze przywołanych autorów, to, co wnieśli oraz wnieść mogą do liryki polskiej, domaga się – z racji mojej roli w całym projekcie – zdecydowanej reakcji.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2009. Wśród wyróżnionych: Waldemar Jocher, Małgorzata Lebda, Joanna Lech, Dawid Majer, Agnieszka Mirahina, Teresa Radziewicz, Bianka Rolando, Anna Wieser.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2008. Wśród wyróżnionych: Szymon Bira, Marcin Czerkasow, Sławomir Elsner, Konrad Góra, Iwona Kacperska, Izabela Kawczyńska, Grzegorz Kwiatkowski, Monika Mosiewicz, Kamila Pawluś, Bohdan Sławiński.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2007. Wśród wyróżnionych: Kamila Janiak, Przemysław Owczarek, Marcin Perkowski, Jakub Przybyłowski, Jarosław Spuła, Julia Szychowiak i Marek Wojciechowski.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2006.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2005. Wśród wyróżnionych: Magdalena Komoń, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Piotr Kuśmirek, Piotr Mierzwa, Artur Nowaczewski, Dariusz Pado, Justyna Radczyńska, Dagmara Sumara, Anna A. Tomaszewska, Adam Zdrodowski.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2004. Wśród wyróżnionych: Jacek Dehnel, Tomasz Gerszberg, Tomasz Jamroziński, Roman Kaźmierski, Joanna Wajs.
WięcejGłos Romana Honeta w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2003 (Justyna Bargielska, Juliusz Gabryel, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joanna Mueller, Robert Rybicki, Radosław Wiśniewski), towarzyszące projektowi „Poeci na nowy wiek”.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2002. Wśród wyróżnionych: Jacek Bierut, Ryszard Chłopek, Grzegorz Giedrys, Małgorzata Jurczak, Tobiasz Melanowski, Anna Piekara, Paweł Sarna, Marcin Siwek.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2001. Wśród wyróżnionych: Marcin Cecko, Agnieszka Kuciak, Paweł Lekszycki, Piotr Macierzyński, Marcin Ożóg, Edward Pasewicz, Michał Sobol, Małgorzata Sochoń.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2000. Wśród wyróżnionych: Wojciech Brzoska, Julia Fiedorczuk, Krzysztof Gedroyć, Anna Podczaszy, Adam Pluszka.
WięcejPodsumowanie debaty „Poeci na nowy wiek”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejJeśli istnieje coś takiego, jak poezja roczników 70., to można być nawet królową angielską, ale lepiej się z tym nie obnosić, żeby nie wzbudzać zainteresowania psychiatrów. Ale ja tam nie wiem, czy istnieje…
WięcejNatychmiastowe rozstrzygnięcia w pisaniu czasem są dla mnie równocześnie tak ostateczne, że stoję wobec konieczności uznania ich za nienaruszalne, choć powstały za moją przyczyną.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejKomentarze Joanny Mueller, Konrada Wojtyły, Macieja Milacha, Bartosza Sadulskiego, Jakuba Momry, Bartłomieja Majzla.
WięcejDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejZapis rozmowy Romana Honeta z Robertem Rybickim, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejBohater Elsnera przypomina człowieka znajdującego się na skraju wyczerpania, zatem jeśli miała tu miejsce konfrontacja, to właśnie jego zmuszono do kapitulacji. Do życia utajonego: na dnie, w piwnicy…
WięcejPoeta, który mówi swoją prawdę, nie ma potrzeby oglądania się wstecz, nie prowadzi go konieczność konfrontowania swojego komunikatu wobec innego.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejZ Julią Szychowiak rozmawia Roman Honet
WięcejRecenzja Pawła Kaczmarskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Tomaszem Pułką, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim 8 kwietnia 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydane w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRecenzja Marcina Jurzysty z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRoman Honet – redaktor tomu, który dokonał wyboru poetów i ich utworów – zaprezentował dwadzieścia jeden sylwetek poetów, których zdaje się łączyć jedynie zawarty w tytule akt mianowania. Jednakże wybór składający się zawsze w zbiór zachęca przynajmniej do postawienia pytania o możliwe powinowactwa…
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejKierowało mną wyłącznie przekonanie, że wiersze przywołanych autorów, to, co wnieśli oraz wnieść mogą do liryki polskiej, domaga się – z racji mojej roli w całym projekcie – zdecydowanej reakcji.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2009. Wśród wyróżnionych: Waldemar Jocher, Małgorzata Lebda, Joanna Lech, Dawid Majer, Agnieszka Mirahina, Teresa Radziewicz, Bianka Rolando, Anna Wieser.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2008. Wśród wyróżnionych: Szymon Bira, Marcin Czerkasow, Sławomir Elsner, Konrad Góra, Iwona Kacperska, Izabela Kawczyńska, Grzegorz Kwiatkowski, Monika Mosiewicz, Kamila Pawluś, Bohdan Sławiński.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2007. Wśród wyróżnionych: Kamila Janiak, Przemysław Owczarek, Marcin Perkowski, Jakub Przybyłowski, Jarosław Spuła, Julia Szychowiak i Marek Wojciechowski.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Poeci na nowy wiek
WięcejSzkic Ryszarda Chłopka o poezji Tomasza Pułki.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2006.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2005. Wśród wyróżnionych: Magdalena Komoń, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Piotr Kuśmirek, Piotr Mierzwa, Artur Nowaczewski, Dariusz Pado, Justyna Radczyńska, Dagmara Sumara, Anna A. Tomaszewska, Adam Zdrodowski.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2004. Wśród wyróżnionych: Jacek Dehnel, Tomasz Gerszberg, Tomasz Jamroziński, Roman Kaźmierski, Joanna Wajs.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2003 (Justyna Bargielska, Juliusz Gabryel, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joanna Mueller, Robert Rybicki, Radosław Wiśniewski), towarzyszące projektowi „Poeci na nowy wiek”.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2002. Wśród wyróżnionych: Jacek Bierut, Ryszard Chłopek, Grzegorz Giedrys, Małgorzata Jurczak, Tobiasz Melanowski, Anna Piekara, Paweł Sarna, Marcin Siwek.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2001. Wśród wyróżnionych: Marcin Cecko, Agnieszka Kuciak, Paweł Lekszycki, Piotr Macierzyński, Marcin Ożóg, Edward Pasewicz, Michał Sobol, Małgorzata Sochoń.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2000. Wśród wyróżnionych: Wojciech Brzoska, Julia Fiedorczuk, Krzysztof Gedroyć, Anna Podczaszy, Adam Pluszka.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Katarzyny Kędzierskiej z książki Romana Honeta świat był mój.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejRecenzja Jerzego Madejskiego z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała we wrześniu 2014 roku się w miesięczniku „Nowe Książki”.
WięcejRecenzja Krzysztofa Sztafy z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 9 lipca 2014 roku na stronie Literatki.com.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Roksany Obuchowskiej z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 12 listopada 2014 roku na na stronie internetowej DOKiS: Dolnośląska Kultura i Sztuka.
WięcejRecenzja Dominika Borowskiego z książki świat był mój Romana honeta, która ukazała się w lipcu 2014 roku w Kieleckim Magazynie Kulturalnym „Projektor”.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejRecenzja Marianny Kijanowskiej z książki alicja Romana Honeta.
WięcejRecenzja Marcina Sierszyńskiego z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się na portalu wywrota.pl.
WięcejRecenzja Jacka Mączki z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
WięcejRecenzja Moniki Kocot z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
WięcejEsej Magdaleny Rabizo-Birek towarzyszący premierze książki świat był mój Romana Honeta.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Magdaleny Bartnik z piątego królestwa Romana Honeta.
WięcejRecenzja Andrzeja Franaszka z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejAutorski komentarz Piotra Śliwińskiego do książki piąte królestwo Romana Honeta, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 stycznia 2011 roku.
WięcejRecenzja Michała Larka z książki piąte królestwo Romana Honeta.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Pawła Kaczmarskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRecenzja Marcina Jurzysty z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejRecenzja Marty Baron z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Aliny Świeściak z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Sylwii Omiotek z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Przemysława Owczarka z książki baw się Romana Honeta.
Więcej