recenzje / IMPRESJE

Co ciekawiło mnie u Seamusa Heaneya, kiedy zaczynałem go tłumaczyć?

Piotr Sommer

 Fragment posłowia do książki Seamusa Heaneya Kolejowe dzieci.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Cie­ka­wi­ło mnie, zwłasz­cza z począt­kiem lat sie­dem­dzie­sią­tych, cze­mu to Heaney zawdzię­cza, już wte­dy cał­kiem pokaź­ną, repu­ta­cję. Wyda­wa­ło mi się, że naj­lep­szy jest w jego poko­le­niu Derek Mahon. Heaney był na moje ucho „dru­gi” albo „trze­ci”, a jego sztan­da­ro­we i naj­chęt­niej wte­dy prze­dru­ko­wy­wa­ne wier­sze z dwóch pierw­szych ksią­żek – Death of a Natu­ra­list (1966) i Door into the Dark (1969) – takie jak „Dig­ging”, „Fol­lo­wer”, a nawet „Bogland”, kie­dy je już jako tako zro­zu­mia­łem (to jest, prze­tłu­ma­czy­łem), budzi­ły we mnie wąt­pli­wo­ści. Powo­dem był pewien rodzaj sen­ty­men­tów, czy wręcz nie­ja­ki sen­ty­men­ta­lizm i nad­mier­na, jak mi się wyda­wa­ło, dekla­ra­tyw­ność. W innych wier­szach, opi­su­ją­cych odcho­dzą­ce w prze­szłość wiej­skie zatrud­nie­nia albo meto­dy pra­cy, nastrój miał coś z nostal­gii i sie­lan­ki. W Pol­sce wpi­sy­wa­ły się one na dobit­kę w nurt naszej „lite­ra­tu­ry wiej­skiej”, co wów­czas było nie­mal syno­ni­mem lite­ra­tu­ry fał­szy­wie zaan­ga­żo­wa­nej i nazbyt moc­no wspie­ra­nej przez ofi­cjal­ną poli­ty­kę kul­tu­ral­ną, by chcia­ło się taki kon­cept wiej­sko­ści obda­rzyć zaufa­niem. Angielsz­czy­zna nato­miast – zwłasz­cza angielsz­czy­zna „ofi­cjal­na”, prze­sy­co­na realia­mi i eto­sem mid­dle class – prze­cho­dzi­ła z koń­cem lat sześć­dzie­sią­tych coś w rodza­ju moral­no-spo­łecz­nej czkaw­ki. Kry­ty­ce doskwie­rał brak lite­ra­tu­ry poka­zu­ją­cej kawa­łek „praw­dzi­we­go życia”, dają­cej się w dodat­ku czy­tać z pożyt­kiem i przy­jem­no­ścią, rów­nież w szko­le. A tu nagle – w jed­nym poko­le­niu – takie zatrzę­sie­nie poetów „ple­bej­skich”: Dunn ze swo­ją „Ter­ry Stre­et” i mia­stem Hull, Har­ri­son ze „Szko­łą elo­kwen­cji” i mia­stem Leeds, i Heaney ze swo­ją far­mą i okrę­giem Der­ry. Wydru­ko­wa­łem z tam­tych prze­kła­dów tyl­ko kil­ka – mię­dzy inny­mi „Strze­cha­rza”, któ­ry po angiel­sku nazy­wa się „That­cher”, „Śmierć natu­ra­li­sty” („Death of a Natu­ra­list”), „Następ­cę” („Fol­lo­wer”), „Wyję­te­go spod pra­wa” („The Outlaw”), „Opo­wia­da­nie żony” („The Wife­’s Tale”) – ale więk­szość, z prze­kła­do­we­go punk­tu widze­nia, i tak tro­chę przed­wcze­śnie. Moja nie­pew­ność nie stop­nia­ła nawet wów­czas, kie­dy uzna­łem, że dużo lepiej tych wier­szy nie prze­ło­żę. Sub­stan­cję wąt­pli­wo­ści ilu­stru­je już pierw­szy dys­tych wier­sza „Kopać” („Dig­ging”) -

Pomię­dzy kciu­kiem a wska­zu­ją­cym pal­cem
tkwi przy­sa­dzi­ste pió­ro; jak splu­wa w gar­ści.

- od któ­re­go zaczy­nał się debiu­tanc­ki tomik Heaneya. Przy pew­nej empa­tii miesz­kań­ca PRL‑u dla pisa­rza, miesz­ka­ją­ce­go wte­dy jesz­cze w Irlan­dii Pół­noc­nej (Heaney prze­niósł się na sta­łe do Repu­bli­ki w roku 1972) i nale­żą­ce­go do „kato­lic­kiej mniej­szo­ści”, jego dekla­ra­cja i porów­na­nie budzi­ły we mnie mie­sza­ne uczu­cia. Acz chy­ba i dziś, wbrew doko­nu­ją­cej się w tam­tych dwóch linij­kach „mili­ta­ry­za­cji” świa­ta (w ogó­le zna­mien­nej dla wcze­sne­go języ­ka poetyc­kie­go Heaneya), czy­tam tę „splu­wę w gar­ści” przede wszyst­kim jako świa­dec­two deter­mi­na­cji, i bez­rad­no­ści, poza­li­te­rac­kiej.

[…]

O autorze

Piotr Sommer

Urodzony 13 kwietnia 1948 roku w Wałbrzychu. Poeta, redaktor, tłumacz. Autor kilkunastu książek własnych i kilkunastu przekładowych. Tłumaczył poetów amerykańskich, angielskich, irlandzkich, szkockich i polskich. Od 1976 roku do 2022 pracował w redakcji „Literatury na Świecie”. Mieszka pod Warszawą.

Powiązania

Słoń i kwiat

dzwieki / WYDARZENIA Brian Patten Piotr Sommer

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Pio­tra Som­me­ra pod­czas Por­tu Wro­cław 2010.

Więcej

Piosenka dni i nocy

dzwieki / WYDARZENIA Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Piotr Sommer

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Pio­tra Som­me­ra i Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Dziecinada

dzwieki / WYDARZENIA Piotr Sommer Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Zbi­gnie­wa Mache­ja i Pio­tra Som­me­ra pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Autoportret

dzwieki / WYDARZENIA August Kleinzahler Piotr Sommer

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Augu­sta Kle­in­zah­le­ra i Pio­tra Som­me­ra pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

O krok od nich

dzwieki / WYDARZENIA Piotr Sommer

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Pio­tra Som­me­ra pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Tribute to D. J. Enright

dzwieki / WYDARZENIA D.J. Enright Piotr Sommer

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go pamię­ci D.J. Enri­gh­ta pod­czas Por­tu Legni­ca 2003.

Więcej

Wąskie gardło klepsydry

wywiady / o pisaniu Jerzy Jarniewicz Mark Ford Piotr Sommer

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Pio­tra Som­me­ra z Mar­kiem For­dem opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Długie powroty D. J. Enrighta. Fragmenty posłowia Piotra Sommera

recenzje / KOMENTARZE Piotr Sommer

Frag­ment posło­wia Pio­tra Som­me­ra do książ­ki Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2008 roku.

Więcej

Książkę się wznawia

recenzje / KOMENTARZE Piotr Sommer

Frag­ment wstę­pu Pio­tra Som­me­ra do dru­gie­go wyda­nia Zapi­sów roz­mów.

Więcej

Kawa po irlandzku

recenzje / ESEJE Paweł Sarna

Recen­zja Paw­ła Sar­ny z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Przed słowem: Kamienie w strumieniu, pismo na piasku

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Żarłoczna panna P.

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Sztuka tracenia

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Przed snem Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Gdzie indziej jest teraz

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki Zapi­sy roz­mów Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Wspólnota niebywała

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Człowiek, my, nasza prawda

recenzje / IMPRESJE Piotr Matywiecki

Recen­zja Pio­tra Maty­wiec­kie­go z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

U boku dni

recenzje / ESEJE Grzegorz Jankowicz

Recen­zja Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Czas przeszły, czas teraźniejszy

recenzje / ESEJE Mateusz Kotwica

Recen­zja Mate­usza Kotwi­cy z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Wyrazy, co mają wciąż wyrażać trwanie

recenzje / ESEJE Jakub Ekier

Recen­zja Jaku­ba Ekie­ra z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Okienne lustra Piotra Sommera

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Amerykanie według Sommera

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej