recenzje / ESEJE

Żarłoczna panna P.

Agnieszka Wolny-Hamkało

Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi Piotra Sommera.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Bran­żo­we powie­dze­nie gło­si, że w każ­dym kra­ju, nie­za­leż­nie od jego wiel­ko­ści, ist­nie­je oko­ło pię­ciu­set odbior­ców poezji. Pro­ble­my poetów są wszę­dzie na świe­cie z grub­sza takie same.

Kło­pot z ludź­mi ze śro­do­wi­ska poetyc­kie­go pole­ga na tym, że na poezji nie da się zaro­bić pie­nię­dzy – mówi Pio­tro­wi Som­me­ro­wi Al Alva­rez, słyn­ny bry­tyj­ski redak­tor i poeta, we wzno­wio­nym po ćwierć­wie­czu zbio­rze roz­mów z poeta­mi bry­tyj­ski­mi.

Som­me­ro­wi uda­ło się w cie­ka­wy spo­sób oddać świa­do­mość egzy­sten­cjal­ną poety współ­cze­sne­go, bez wzglę­du na kraj czy krąg kul­tu­ro­wy, z któ­re­go się wywo­dzi. Co w grun­cie rze­czy łączy poetów pol­skich i bry­tyj­skich, wszyst­kich poetów współ­cze­snych w ogó­le? Po pierw­sze, brak pro­por­cji pomię­dzy emo­cjo­nal­nym zaan­ga­żo­wa­niem w pisa­nie a mil­cze­niem kry­ty­ki i obo­jęt­no­ścią cza­so­pism (nie tyl­ko bran­żo­wych). Po dru­gie, zma­ga­nia z mecha­ni­zma­mi ryn­ku książ­ki, na przy­kład kiep­ską dys­try­bu­cją. Hur­tow­ni­cy nie są zain­te­re­so­wa­ni tomi­ka­mi poezji (tak­że w Pol­sce nie­któ­rzy wydaw­cy poezji sprze­da­ją książ­ki wyłącz­nie przez inter­net). Dla­te­go Som­me­ro­we Wywia­dy moż­na czy­tać nie tyl­ko jako prze­ni­kli­wy obraz współ­cze­snej poezji bry­tyj­skiej, ale jako zbiór istot­nych gło­sów mówią­cych o poezji w ogó­le – tak­że w szer­szym kon­tek­ście języ­ka i kul­tu­ry.

Som­mer pyta bry­tyj­skich poetów o kate­go­rie oce­ny wier­sza. Dobry wiersz – czy­li jaki? Świet­ny tech­nicz­nie? Zdy­scy­pli­no­wa­ny? Spój­ny, zamknię­ty? A może opo­wia­da­ją­cy wzru­sza­ją­cą histo­rię albo w mig chwy­ta­ją­cy język uli­cy? Pro­gre­syw­ny czy tra­dy­cyj­ny? A może wzru­sza­ją­cy? Jeśli wiersz jest w jakiś spo­sób dobry, to się poru­sza, jest w nim jakiś kawał życia, czło­wiek sły­szy, jak on się prze­su­wa, taki wiersz robi róż­ne rze­czy – mówi Alva­rez. Ian Hamil­ton za dobry uwa­ża tekst zdy­scy­pli­no­wa­ny, tech­nicz­nie świet­ny, a jed­no­cze­śnie żar­li­wy, bez­po­śred­ni i pełen napię­cia. Podob­nie jak u nas, na Wyspach kry­ty­ko­wa­no poezję salo­no­wą i nie­ja­sne usta­la­nie hie­rar­chii, dys­ku­to­wa­no o wyż­szo­ści wier­sza wol­ne­go nad tek­stem z metrum. Te spo­ry do dzi­siaj nie wyga­sły.

Wszy­scy, któ­rzy czy­tu­ją wier­sze, wie­dzą, jak ogrom­ne zna­cze­nie mia­ły prze­kła­dy poetów bry­tyj­skich, któ­re lata temu zro­bi­ła gru­pa poetów i tłu­ma­czy sku­pio­na wokół „Lite­ra­tu­ry na Świe­cie”. Mię­dzy inny­mi Piotr Som­mer, Jerzy Jar­nie­wicz, Boh­dan Zadu­ra, Andrzej Sosnow­ski czy Jacek Guto­row. Zaszcze­pio­na w ten spo­sób dyk­cja kapi­tal­nie odświe­ży­ła naszą poezję. Oka­za­ło się nagle, że wiersz może mówić współ­cze­snym języ­kiem, a poeta może opo­wia­dać o współ­cze­snym świe­cie, o czub­ku swo­je­go buta albo poraż­ce na wyści­gach kon­nych, a nie o prze­strze­ni, meta­fi­zy­ce i Panu Bogu. I nie­ko­niecz­nie musi mówić „z wyso­ko­ści”.

Wywia­dy moż­na też czy­tać jako opo­wieść o kom­plek­sach – poezji wobec świa­ta rze­czy­wi­ste­go, Bry­tyj­czy­ków wobec Ame­ry­ka­nów, Ame­ry­ka­nów wobec Euro­pej­czy­ków, bia­łe­go „wol­ne­go” wier­sza wobec poezji metrum, i odwrot­nie. Z roz­mów łatwo wycie­ka­ją anty­pa­tie i anta­go­ni­zmy poetów, małe zawi­ści i wiel­kie spo­ry. Ludzie, któ­rzy żyją poezją, bywa­ją wyjąt­ko­wo suro­wi, bo pisa­nie to dla nich spra­wa cał­kiem poważ­na, a nie miłe i roz­wi­ja­ją­ce zaję­cie, któ­re­mu moż­na odda­wać się po pra­cy.

Poezja to żar­łocz­na pan­na, któ­ra potra­fi opę­tać do szczę­tu i któ­rej trze­ba oddać wszyst­ko. Dla­te­go na pierw­szy plan wybi­ja­ją się gorącz­ko­wa pasja i żar­li­wość piszą­cych, ich peł­ne zanu­rze­nie w lite­rac­kim świe­cie. Nawet kie­dy poeci migru­ją na obrze­ża Lon­dy­nu, kry­ją się na pro­win­cji, wyru­sza­ją w podróż dooko­ła świa­ta – trzy­ma­ją rękę na pul­sie. A zatem, jak pisał Miłosz: Odwiedź­my poetę / W jego dom­ku na tro­chę wybla­kłym przed­mie­ściu, / Gdzie hodu­je kró­li­ki, przy­rzą­dza nalew­ki / I nagry­wa na taśmę her­me­tycz­ne wier­sze.


Tekst opu­bli­ko­wa­ny na łamach „Gaze­ty Wybor­czej”. Dzię­ku­je­my za udo­stęp­nie­nie mate­ria­łu.

O autorze

Agnieszka Wolny-Hamkało

Urodzona 24 lutego 1979 roku we Wrocławiu. Poetka, publicystka. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką” i „Lampą”. Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Po zjedzeniu możesz przeżyć moje życie

debaty / ankiety i podsumowania Agnieszka Wolny-Hamkało

Odpo­wie­dzi Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Kariera poetę zabija

wywiady / o pisaniu Agnieszka Wolny-Hamkało Brian Patten

Roz­mo­wa Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z Bria­nem Pat­te­nem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Bachanalia w przedsionku wiersza

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało

Nota Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Od pieśni do skowytu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ro, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Mniej, więcej

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Bogu­sła­wa Kier­ca, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Ustaleniach z Maastricht

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Jac­ka Bie­ru­ta, Karo­la Pęche­rza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Poprawinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Grzelec Agnieszka Wolny-Hamkało

Komen­ta­rze Ada­ma Grzel­ca, Roma­na Kaź­mier­skie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Nieprzyzwoite skupienie na sobie

wywiady / o książce Agnieszka Wolny-Hamkało Artur Burszta

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Agniesz­ką Wol­ny-Ham­ka­ło, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ani mi się śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2005 roku.

Więcej

pruć, kolęda, no i (nie zaczyna się)

recenzje / KOMENTARZE Agnieszka Wolny-Hamkało

Autor­ski komen­tarz Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło do wier­szy z książ­ki Gospel, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Książkę się wznawia

recenzje / KOMENTARZE Piotr Sommer

Frag­ment wstę­pu Pio­tra Som­me­ra do dru­gie­go wyda­nia Zapi­sów roz­mów.

Więcej

Gdzie indziej jest teraz

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki Zapi­sy roz­mów Pio­tra Som­me­ra.

Więcej