recenzje / IMPRESJE

Definiując poezje

Adam Poprawa

Esej Adama Poprawy towarzyszący premierze książki zbierane, gubione (1960-2010) Krystyny Miłobędzkiej.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W spo­sób szcze­gól­ny na to pyta­nie odpo­wia­da każ­dy dobry poeta. Odpo­wiedź ta, rzecz jasna, zawar­ta jest nie tyl­ko w utwo­rach opa­trzo­nych tytu­łem „Ars poeti­ca” czy też w innych utwo­rach trak­tu­ją­cych o sztu­ce i sen­sie skła­da­nia wer­sów. Każ­dy dobry wiersz jest poważ­ną pró­bą spro­sta­nia nasze­mu pyta­niu – ponie­waż każ­dy z nich jest pono­wio­nym tru­dem zde­fi­nio­wa­nia poezji.

Zasad­ni­cze pyta­nie o poezję nader wyraź­nie uobec­nia się w pisar­stwie poetów zwa­nych nowa­tor­ski­mi lub poszu­ku­ją­cy­mi (powta­rzam jed­nak: jest to pyta­nie doty­czą­ce tak­że i innych spo­so­bów poezjo­wa­nia). Taką poet­ką jest Kry­sty­na Miło­będz­ka. Jej pro­gram odczy­tać moż­na mię­dzy inny­mi w „notat­ce” roz­po­czy­na­ją­cej jeden z utwo­rów tomu Pamię­tam. Zapi­sy sta­nu wojen­ne­go: „(…) zapi­sać sie­bie cie­bie, nie­bie­skie dary z Pary­ża, mar­ga­ry­nę z ciem­nym sło­necz­ni­kiem wysta­ną w koście­le, zapach ukrad­kiem poda­wa­nych kar­tek (zawsze pach­ną aku­rat tym prosz­kiem do pra­nia któ­ry jest w sprze­da­ży), „moja kocha­na, kie­dyś to się uda””.

Jest to więc pro­gram wręcz mak­sy­ma­li­stycz­ny: zapi­sać wszyst­ko. Jed­nak­że: j a k  zapi­sać? Przy­wo­ła­ny frag­ment łączy naj­bar­dziej zasad­ni­cze pro­ble­my z naj­bar­dziej drob­ny­mi przed­mio­ta­mi. Głos poet­ki łączy się z gło­sa­mi innych. Zapi­sa­ny jest – tak to okre­ślę – pospiesz­nym wer­se­tem, cha­rak­te­ry­stycz­nym dla twór­czo­ści Miło­będz­kiej. Ów pośpiech nie ozna­cza bynaj­mniej – jak by się mogło z pozo­ru wyda­wać – bru­lio­no­wej nie­dba­ło­ści. Prze­ciw­nie. To efekt wyra­fi­no­wa­nej mody­fi­ka­cji wiel­ce prze­cież tra­dy­cyj­ne­go poetyc­kie­go wzor­ca, jakim jest wer­set. Ale bo też doj­rza­łe nowa­tor­stwo nie sta­no­wi nigdy lek­ce­wa­żą­ce­go a efek­ciar­skie­go ponie­cha­nia tra­dy­cji. Jest dzie­łem wyni­ka­ją­cym z indy­wi­du­al­ne­go tej­że tra­dy­cji prze­my­śle­nia. Wer­set biblij­ny respek­to­wał ludz­ki oddech. Wer­set Miło­będz­kiej powsta­je w tym odde­chu i nie­ustan­nie do nie­go powra­ca.

„Pamię­tam” to „zapi­sy sta­nu wojen­ne­go”. Był to okres szcze­gól­ne­go nasi­le­nia zbio­ro­wych emo­cji. Dla poezji Miło­będz­kiej jest to, jak wol­no przy­pusz­czać, czas inten­sy­fi­ka­cji ludz­kie­go doświad­cze­nia. Jej książ­ka zapi­su­je owe doświad­cze­nia, jest rów­nież pod­ję­ciem pró­by ich rozu­mie­ją­ce­go opi­su. (Leszek Sza­ru­ga twier­dzi, że poet­ce uda­ło się w tych wier­szach uchwy­cić doświad­cze­nie, „któ­re pró­bo­wa­no oddać w set­kach i tysią­cach socjo­lo­gicz­nych, histo­rycz­nych czy poli­to­lo­gicz­nych ana­liz”.) Tomik jest reflek­sją autor­ki zmie­rza­ją­cą do okre­śle­nia tak sie­bie samej, jak i każ­de­go z nas. W jed­nym z utwo­rów powia­da poet­ka: „włą­czyć: wszyst­kich”. Inny koń­czy się – peł­nią­cy­mi funk­cje samo­dziel­nych wer­sów – sło­wa­mi „osobno/ razem”. Jesz­cze inny pro­wo­ku­je do pyta­nia: co to zna­czy: „jesteś my”?

Miło­będz­ka mówi o gra­ni­cach pomię­dzy jed­nost­ką a zbio­ro­wo­ścią. Prze­kra­cza te gra­ni­ce dzię­ki oca­la­niu wła­snej indy­wi­du­al­no­ści. Moż­na by powie­dzieć, że wie­le jej wier­szy poświę­co­nych zosta­ło rela­cjom mię­dzy­ludz­kim – gdy­by nie to, że słów­ko „mię­dzy” zbyt moc­no pod­kre­śla oddzie­le­nie. Spró­bu­ję więc powie­dzieć, że poezja ta trak­tu­je o rela­cjach pośró­dludz­kich.

„dro­ga od cie­bie do mnie/ ode mnie do ciebie/ uśmiech nad prze­pa­ścią”. Mię­dzy tobą i mną – tak czy­tał­bym ten wiersz – jest prze­paść. Uśmiech oka­zu­je się uciecz­ką ukry­wa­ją­cą moją i two­ją klę­skę – prze­gra­ną nie­moż­li­we­go zbli­że­nia. Ale uśmiech w tym wier­szu ozna­czać może rów­nież akt afir­ma­cji: jeśli ja jestem, aby – i jeśli ty jesteś, aby – przy­jąć dar dro­gi.


Tekst opu­bli­ko­wa­ny na łamach „Wie­czo­ru Wro­cła­wia” (40/1993). Dzię­ku­je­my za udo­stęp­nie­nie mate­ria­łu.

O autorze

Adam Poprawa

(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.

Powiązania

Zahaczyła się chwila

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Z dnia robię noc Miro­na Bia­ło­szew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Drugi, a dokładnie czwarty Dylan Łobodzińskiego

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­kra­czam Rubi­kon Boba Dyla­na w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

W owalu cyklonu, w oku stadionu

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

John Lennon ścichapęk

wywiady / o książce Adam Poprawa Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Ada­ma Popra­wy z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Joh­na Len­no­na Prze­stwo­rzo­ne rze­czy, w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, któ­rą uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 30 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 2

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Po sobie

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Adam Popra­wa, juror Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius, odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Po sobie Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Elementy osnowy pajęczyny

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Taran­tu­la Boba Dyla­na w prze­kła­dzie Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

Wysokie morza

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Emilia próbuje, ale nie pojmuje

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

13 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Prosty liryk

wywiady / o książce Adam Poprawa Marcin Sendecki

Roz­mo­wa Ada­ma Popra­wy z Mar­ci­nem Sen­dec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki W, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Przemyt mroku

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki wizyj­na Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pieśni naiwności i dopieszczenia

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

12 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Historia spóźnionego tytułu

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Autor­ski komen­tarz Ada­ma Popra­wy do prze­kła­du Epi­fa­nii Jame­sa Joyce’a, wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 23 sierp­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 27 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Debiut po debiucie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nia autor­skie „Debiut po debiu­cie” z udzia­łem Ada­ma Popra­wy, Tade­usza Dąbrow­skie­go, Bron­ki Nowic­kiej i Arka­diu­sza Żychliń­skie­go w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Profesja afektowanej skromności

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

11 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Przyziemna metafizyka

wywiady / o książce Adam Poprawa Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Ada­mem Popra­wą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Epi­fa­nie Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2016 roku.

Więcej

Niedomknięte arcydzieło

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Frag­ment posło­wia do książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Czekając na żonę porucznika Columbo

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

6 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Uroić łezkę w specyficznym klimacie

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

5 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Kochanka Norwida

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Szkic Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kochan­ka Nor­wi­da Euge­niu­sza Tka­czy­szyn-Dyc­kie­go.

Więcej

Wiersze mieszkalne W. H. Audena

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki W podzię­ko­wa­niu za sie­dli­sko W.H. Aude­na.

Więcej

Pięć tez o Tadeuszu Piórze

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Adam Popra­wy z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Gdzie indziej jest teraz

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki Zapi­sy roz­mów Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Raczej się zbarbaryzowało, ogólnie

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Okienne lustra Piotra Sommera

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Y=

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Dochodzenie do wiersza

recenzje / ESEJE Leszek Szaruga

Recen­zja Lesz­ka Sza­ru­gi z książ­ki zbie­ra­ne, gubio­ne Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Językowi dać nowy język

recenzje / ESEJE Jacek Hindiuk

Recen­zja Jac­ka Hni­diu­ka z książ­ki zbie­ra­ne, gubio­ne (1960–2010) Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Po krzyku, przed wierszem. O zapisach poetyckich Krystyny Miłobędzkiej

recenzje / ESEJE Katarzyna Kuczyńska-Koschany

Recen­zja Kata­rzy­ny Kuczyń­skiej-Koscha­ny z książ­ki Zbie­ra­ne, gubio­ne Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej