recenzje / ESEJE

„Szturm na Pałac Zimowy”

Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną Jerzego Jarniewicza.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W pane­lu dys­ku­syj­nym Miłość jest per­ma­nent­ną rewo­lu­cją, zor­ga­ni­zo­wa­nym w ramach festi­wa­lu Mani­fe­sta­cje Poetyc­kie 2011, Jerzy Jar­nie­wicz nazwał miłość dąże­niem do anar­chii. Prze­ciw­sta­wiać mia­ła­by się ona hie­rar­chiom, zależ­no­ściom, prze­mo­cy i domi­na­cji. W meta­fo­rycz­nym skró­cie poeta mówił o miło­ści jako „sztur­mie na Pałac Zimo­wy”. W swo­jej naj­now­szej poetyc­kiej książ­ce Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jar­nie­wicz nie wspo­mi­na już co praw­da o tej meta­fo­rze, mimo to mam wra­że­nie, że szturm na róż­ne inne pała­ce, pla­ce, mia­sta i uli­ce wła­śnie trwa.

Bo mia­sta, hote­le, foto­gra­fie i fil­my to pod­sta­wo­wa sce­ne­ria tego tomu. Pod­sta­wo­wa jest w nim tak­że miłość, ero­tycz­na fascy­na­cja, cie­le­sna bli­skość dwój­ki boha­te­rów. Gdy­by dorzu­cić jesz­cze muzy­kę – na przy­kład takie kawał­ki, jak Love Is Strong The Rol­ling Sto­nes czy Love Is Blind­ness U2, o któ­rych autor nie wspo­mi­na, ale któ­re są sły­szal­ne w jego książ­ce, jak wie­le innych dźwię­ków („Co niewyobrażalne/ było do oglą­da­nia i zabra­ło mi sen. Może dlatego/ stresz­czam ci w łóż­ku pio­sen­ki z koń­ca lat sześćdziesiątych/ i robię się nad ranem taki jakiś sło­ny”) – wów­czas sce­ne­ria spo­tka­nia życia, cia­ła i mia­sta sta­nie się w mia­rę kom­plet­na.

Miło­sne frag­men­ty roz­mów, wyznań i przy­po­mnień prze­pla­ta­ją się tutaj z wyda­rze­nia­mi poli­tycz­ny­mi, miłość „dzie­je się” nie na ich tle, ani w prze­rwie „dzia­nia się” świa­ta, ale przy jego nie­ustan­nej asy­ście. Dla­te­go pew­ne­go rodza­ju „zda­rze­nio­wość” cha­rak­te­ry­zu­je tę książ­kę, choć nie doty­czy jej w spo­sób cał­ko­wi­ty: szyb­kość, nawet momen­tal­ność zmian jest tu bar­dzo waż­na, waż­niej­sze wyda­ją mi się jed­nak róż­ne­go rodza­ju zawie­sze­nia per­cep­cji, emo­cji, wraż­li­wo­ści i zmy­słów. Wąt­ki miło­sne raz „wynu­rza­ją” się na powierzch­nię opo­wie­ści o zamiesz­kach w Egip­cie, rocz­ni­cy zama­chów ter­ro­ry­stycz­nych na Word Tra­de Cen­ter, „prze­strze­lo­nej”, nor­we­skiej wyspie, innym razem zani­ka­ją.

Moż­na się zasta­na­wiać, czy fak­tycz­nie książ­ka Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną przy­no­si miło­sne histo­rie, być może jej histo­rie są o czymś innym niż o miło­ści: może bar­dziej o Kada­fim ucie­ka­ją­cym przed roz­wście­czo­nym tłu­mem, o kra­kow­skim wie­czo­rze Zadie Smith, o polo­wa­niu na Assan­ge­’a, o mastur­bu­ją­cej się Juliet­te Bino­che. Wprost o nie­moż­li­wo­ści usta­le­nia hie­rar­chii zda­rzeń, wąt­ków, moty­wów Jar­nie­wicz mówi w dwóch wier­szach: ini­cjal­nym i fina­ło­wym. Ich boha­ter, rudy chło­piec sie­dzą­cy na mur­ku przed szko­łą – zara­zem ale­go­ria histo­rii, zmia­ny, jak i figu­ra zatrzy­ma­nia, zasty­gnię­cia – una­ocz­nia przede wszyst­kim swo­bo­dę ruchu, ów anar­chi­stycz­ny wymiar języ­ka, któ­ry nie godzi się na podzia­ły prze­strze­ni wyni­ka­ją­ce z rygo­ru wła­dzy, funk­cji pod­po­rząd­ko­wa­nia, domi­na­cji jed­nych nad inny­mi. Gdy więc Jar­nie­wicz poka­zu­je jed­no (łóż­ko w hote­lu, kol­czy­ki, skrzy­pią­cą win­dę, ręcz­nik pod uda­mi), rów­no­cze­śnie na coś inne­go zwra­ca naszą uwa­gę. Niby naj­wię­cej tu o miło­ści, ale co z tego? Pra­wie wszyst­kie książ­ki poetyc­kie Jar­nie­wi­cza były do tej pory książ­ka­mi o miło­ści (a tak­że języ­ku, toż­sa­mo­ści, eks­po­zy­cji „Ja”, prze­szło­ści i zakli­na­niu cza­su), być może w ogó­le pra­wie wszyst­kie książ­ki są książ­ka­mi o miło­ści, być może ta, któ­ra jest o miło­ści w spo­sób naj­bar­dziej dosłow­ny, o miło­ści wca­le nie jest. O czym zatem? O prze­pły­wie życia, dro­bia­zgach i deta­lach, któ­re pobu­dza­ją język, krą­że­niu „złych” obra­zów prze­mo­cy, uważ­no­ści patrze­nia, któ­ra pro­wa­dzi do zaciem­nie­nia obra­zu.

Jest więc tak: razem z parą kochan­ków wcho­dzi­my do mia­sta, oglą­da­my fil­my i śle­dzi­my naj­now­sze infor­ma­cje, dez­orien­tu­ją nas napi­sy rekla­mo­we, neo­ny, afi­sze; nie­ustan­nie jeste­śmy „wyrzu­ca­ni” z oswo­jo­nej, zna­jo­mo zapi­sa­nej prze­strze­ni: obce języ­ki, szyb­ki obrót obra­zów, per­spek­ty­wy róż­nych miejsc (Skan­dy­na­wia, Łódź) zmie­nia­ją nasze usy­tu­owa­nie wobec świa­ta i usy­tu­owa­nie boha­te­rów wobec sie­bie; widzi­my wszyst­kie te miej­sca tak­że wte­dy, gdy boha­te­ro­wie ślep­ną, sły­szy­my ich wyzna­nia, gdy oni sami głuch­ną, a ich sło­wa wypa­da­ją z ryt­mu, dźwię­ki uwal­nia­ją się z wię­zów muzy­ki, obra­zy wypa­da­ją poza kadr.

Jed­nak takich „wypad­ków” (wypad­nięć boha­te­rów z norm i usta­lo­nych porząd­ków) jest w tym zbio­rze nie­wie­le, zda­rza­ją się, co praw­da, ale nie decy­du­ją one o cha­rak­te­rze poka­zy­wa­nej przez Jar­nie­wi­cza rze­czy­wi­sto­ści. Jeśli mówić o niej, to w try­bie para­dok­su i tau­to­lo­gii, a nie ano­ma­lii. Rze­czy­wi­stość (miło­sna i spo­łecz­na) czę­sto się tu „zawie­sza”: moż­li­wo­ści zmy­słów wyzna­cza­ją zresz­tą jej ramy, choć nie ma ona cen­trum ani kra­wę­dzi. Parze hote­lo­wych kochan­ków, swe­go rodza­ju pasa­że­rów w cza­sie, przy­da­rza­ją się halu­cy­na­cje, dana jest im czy­sta poten­cjal­ność, a zara­zem ogra­ni­czo­ny w swo­jej mate­rial­no­ści kon­kret, jakim jest szcze­gół topo­gra­fii, deta­licz­ność obra­zu, jed­no­krot­ność dźwię­ku. To wła­śnie z deta­licz­nych uwag, mimo­cho­dem rzu­co­nych spo­strze­żeń, szcze­gó­łów narzu­ca­ją­cych się swo­ją sen­su­al­no­ścią Jar­nie­wicz budu­je prze­strzeń w Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną. Na chwi­lę, oczy­wi­ście, tau­to­lo­gicz­ną i uto­pij­ną – żad­nych hie­rar­chii i żad­nej pew­no­ści, któ­ry z poka­zy­wa­nych ele­men­tów jest akcy­den­tal­ny, a któ­ry istot­ny. Uważ­ność, sprzy­ja­ją­ca zawie­sze­niom per­cep­cji, budu­je tu naj­pierw efekt reali­zmu, spe­cy­ficz­ne­go doku­men­tu, archi­wum doznań, ale jest tak­że odpo­wie­dzial­na za roz­pro­sze­nie uwa­gi, za nie­zdol­ność (i nie­chęć) boha­te­rów do jakiej­kol­wiek syn­te­zy.

W per­spek­ty­wie anar­chi­stycz­nych pobu­dek miło­snych naj­waż­niej­sze jest to, że gest gro­ma­dze­nia (wybo­ru, selek­cji) obra­zów, miga­wek ze świa­ta, wra­żeń i wyznań u Jar­nie­wi­cza bywa sze­ro­ki. Autor Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną pró­bu­je nie odci­nać kon­stru­owa­ne­go przez sie­bie frag­men­tu prze­strze­ni od sze­ro­kie­go pola (tzw. tła) wizu­al­ne­go i aku­stycz­ne­go, jakim jest świat bodź­ców, infor­ma­cji i komu­ni­ka­tów. Sztur­mu­je sam mecha­nizm per­cep­cji: po łaci­nie per­cep­cja ozna­cza „chwy­ta­nie”, „bra­nie w nie­wo­lę”, to jed­no­cze­sność prze­ję­cia się czymś i pomi­nię­cia cze­goś inne­go. Dla­te­go jed­nym z naj­moc­niej zaak­cen­to­wa­nych gestów wymie­rzo­nych w Pałac Zimo­wy sta­je się w zbio­rze atak na dys­cy­pli­no­wa­nie widzenia/słyszenia.

O autorze

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Powiązania

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Aż pęknie jej serce*

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Uzależnienia

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Zmienne kadry

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Jerze­go Jar­nie­wi­cza Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Nike w kawałkach

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­sza „Nike w kawał­kach” z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej