wywiady / o pisaniu

Jakby w kamieniu

Patryk Czarkowski

Roman Honet

Z Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Roman Honet: Z jed­nej stro­ny w swo­ich wier­szach mówisz cicho, to zna­czy dla mnie twój głos czę­ścio­wo tak brzmi: szept do bli­skiej oso­by. Z dru­giej: włą­czasz się do powszech­nej roz­mo­wy o lite­ra­tu­rze, w któ­rej już dużo zosta­ło powie­dzia­ne. Tak czy­tam choć­by two­je nawią­za­nie do zna­ne­go wier­sza Róże­wi­cza. Zabra­nie gło­su w dys­ku­sji może rów­nież ozna­czać, że chce się dys­ku­sję zakoń­czyć. Jak na to patrzysz: któ­re tema­ty w pol­skiej liry­ce uznał­byś za wyczer­pa­ne, a któ­re – prze­ciw­nie, wyma­ga­ją słów?

Patryk Czar­kow­ski: Nie mam pew­no­ści… masz na myśli „War­ko­czyk”? Ja sądzę, że tej dys­ku­sji nie da się zakoń­czyć. I tego tema­tu szyb­ko nie wyczer­pie­my. I nie dla­te­go, że o Szoa „nie wol­no zapo­mnieć”. Może wła­śnie wol­no. Ale nie o tym… Nie wyczer­pie­my, bo per­spek­ty­wa się zmie­nia. Pięk­no, wiel­kość, praw­da wier­sza Róże­wi­cza pole­ga na tym, że ten „mysi ogo­nek” mógł nale­żeć np. do córecz­ki jakie­goś jego star­sze­go kole­gi. Albo do zna­nej mu – choć spo­ro młod­szej – dziew­czy­ny. Mógł napraw­dę! To go doty­czy­ło bez­po­śred­nio. A gdy­bym ja to napi­sał, był­by to – może nie pusty – ale jed­nak: tyl­ko efekt; taki… ot, wzru­sza­ją­cy doda­tek. W ogó­le wąt­pli­we, czy mógł­bym, czy dał­bym sobie pra­wo – taki napis… Więc mój wiersz jest o czymś innym. Ma inną per­spek­ty­wę. I za trzy­dzie­ści lat, rodzą­cy się dziś w jakiejś Wól­ce Ple­bań­skiej poeta, będzie miał jesz­cze inną per­spek­ty­wę. Być może: nie­wy­obra­żal­nie inną. Więc z tymi tema­ta­mi to jest trud­na spra­wa. Odru­cho­wo chcia­łem powie­dzieć, że czło­wiek. Że czło­wiek jest takim nie­wy­czer­pa­nym tema­tem; bo się zmie­nia. Nie wiem, czy się ze mną zgo­dzisz, ale wyda­je mi się, że nasza ewo­lu­cja bar­dzo przy­spie­szy­ła gdzieś w począt­kach XIX wie­ku. A od – powiedz­my – 25–35 lat to już jest coś nie­mal nama­cal­ne­go. Ale to głu­pia odpo­wiedź, bo nicze­go nie roz­strzy­ga. Zmie­nia się wszyst­ko wokół nas. Przy­ro­da… jest podob­no coś takie­go jak eko­po­ezja… Swo­ją dro­gą – kto wymy­śla te nazwy? I po co?! Może więc raczej odwrot­nie – pisać o tym, co nie­zmien­ne? Bóg? Ale to też nie takie pew­ne; nie tak zno­wu sta­łe. Ten Chry­stus; paru­zja.

No wła­śnie. To raczej środ­ki, języ­ki się zuży­wa­ją – nie tema­ty. Ale tu się otwie­ra ogrom­ny pro­blem for­my. Nie tyle: „o czym?”, ile: „jak?” nie pisać. Mnie np. kom­plet­nie nie inte­re­su­je uży­wa­nie mniej lub bar­dziej rygo­ry­stycz­nych, okre­ślo­nych form wier­sza. Te wszyst­kie sone­ty, okto­sty­chy, haiku… A to, że trzy­na­sto­zgło­sko­wiec; a to, że rymy oka­la­ją­ce… „A że nie wia­do­mo dla­cze­go…”

Ale to jest temat, o któ­rym boję się mówić… Bo to we mnie nie­ustan­nie pra­cu­je, pul­su­je już od dobrych kil­ku lat. Jak to jest, że np. w malar­stwie rygor mnie pocią­ga, a w poezji odpy­cha?… Nie wiem. Tu oczy­wi­ście poja­wia się pyta­nie: co się rozu­mie przez „rygor”? Bo rygo­rem może być dopro­wa­dza­nie wier­sza nad prze­paść; desty­lo­wa­nie; jak­by w kamie­niu – rzeź­bie­nie wier­sza. I na ten rygor ja się godzę. Ale to jest docie­ra­nie do sen­su; kształ­to­wa­nie sen­su. A nie: wle­wa­nie sen­su w kształt… Roz­ga­da­łem się, a nie wiem, czy na temat…

Róże­wicz, tak się utar­ło, pisał po Oświę­ci­miu, owszem, ale załóż­my, że teraz poeci piszą przed Oświę­ci­miem, a Róże­wicz nawet o tym nie wie. Zresz­tą nie musi: Róże­wi­cza holo­kaust – jak słusz­nie zauwa­ży­łeś – mógł doty­czyć bez­po­śred­nio, roz­gry­wał się rów­no­le­gle z jego życiem. Może pro­blem tkwi w tym, że oni sami – z róż­nych powo­dów cią­gle zapa­trze­ni w prze­szłość – nie wie­dzą? Obu­dzi­łeś we mnie taką myśl: obec­nie widzę, że Szoa wyko­rzy­stu­ją pisa­rze, nie mam na myśli histo­ry­ków, któ­rzy rów­nie dobrze mogli­by pisać o ofia­rach Kon­ga kró­la Leopol­da. Oni o holo­kau­ście nie zaświad­cza­ją ze wzglę­du na czas, kie­dy się uro­dzi­li – oni go obsłu­gu­ją: ze wzglę­du na popu­lar­ność. Tu moż­na zapy­tać: wprost: czy nie mój czas jest rze­czy­wi­ście na tyle waż­ny, żebym mógł prze­śle­pić swój? Nie mówię o two­im nawią­za­niu, mówię o zja­wi­sku, o ile je dostrze­gasz, może to ja nie­do­brze patrzę. Zwłasz­cza że sam wspo­mi­na­łeś o szyb­ko­ści zmian, żeby nie roz­dra­biać się na tech­no­lo­gię, naukę itp., nazwij­my je cało­ścio­wy­mi, zatem czy ty w swo­ich wier­szach chciał­byś mówić o tych zmia­nach? Zasłu­gu­ją na sło­wo? W koń­cu doty­czą cię bez­po­śred­nio…

Zasłu­gu­ją na sło­wo. I mam kil­ka wier­szy, któ­re o tych, sze­ro­ko rozu­mia­nych, zmia­nach mówią. Naj­czę­ściej o lęku przed nimi; albo o bez­rad­no­ści. Mówią o tzw. nowych tech­no­lo­giach, o abor­cji, o Chry­stu­sie ze Świe­bo­dzi­na. „chry­stus w środ­ku pola-/ świa­to­wid czy bałwan/ prze­sta­je być Sło­wem”. Ale tych wier­szy jest rze­czy­wi­ście nie­wie­le. Nato­miast jesz­cze o Zagła­dzie… Myślę, że to jest nie­praw­do­po­dob­nie skom­pli­ko­wa­na sytu­acja, skom­pli­ko­wa­ny układ zależ­no­ści i odnie­sień. Ta popu­lar­ność Zagła­dy jako tema­tu… Ten rodzaj mody… Zga­dzam się. Nie­ste­ty. Mówię „nie­ste­ty” bo to i okrop­ne i żało­sne. Ale tu pew­nie war­to było­by zapy­tać o przy­czy­ny. Tzn.: czy to nie jest, u nie­któ­rych, jakieś pod­skór­ne, nie­świa­do­me szu­ka­nie w sobie żydow­sko­ści. A po dru­gie: to jest temat już tak zbru­ka­ny… W sen­sie zaga­da­nia, bana­łów, babra­nia się we wspól­nym „smut­nym” błot­ku – a jed­no­cze­śnie cią­gle jesz­cze nie­prze­pra­co­wa­ny… Że doma­ga się inter­pre­ta­cji; albo rein­ter­pre­ta­cji. Jak ja czy­tam wywiad, jaki prze­pro­wa­dził kie­dyś w „Kwar­tal­ni­ku Arty­stycz­nym” ze Ste­fa­nem Chwi­nem Grze­gorz Kali­now­ski; albo szkic Chwi­na z ostat­nie­go nume­ru tego pisma – to wra­ca do mnie nadzie­ja, wra­ca prze­ko­na­nie, że są jesz­cze ludzie myślą­cy odważ­nie i nie tyl­ko sze­ro­ko, ale w głąb rze­czy. A do tego wszyst­kie­go docho­dzi jesz­cze trze­ci pro­blem. Może jest tak, że pisa­rze pomi­ja­ją swo­ją teraź­niej­szość, z takich samych powo­dów, z któ­rych – gdy­by pisa­li „o” lite­ra­tu­rze – byli­by raczej histo­ry­ka­mi niż kry­ty­ka­mi lite­rac­ki­mi. To kwe­stia może tro­chę reflek­su, może radze­nia sobie z bra­kiem dystan­su… Wiesz, mnie kie­dyś Marek Skwar­nic­ki mówił: pisz o tych pro­ble­mach, jakie masz – z pra­cą, że stu­dia nic nie dają itp. A ja sobie myślę, że to są rze­czy przej­ścio­we – niech gaze­ty o tym piszą. Rozu­miesz. Że gdy­bym był dzien­ni­ka­rzem, felie­to­ni­stą… To jest kwe­stia dobo­ru gatun­ku. I jak wspo­mnia­łeś Kon­go… Ja pra­cu­ję ostat­nio nad zbio­rem takich kró­ciut­kich opo­wia­dań – i tam poru­szam pro­blem swo­jej pra­cy i pro­blem Korei Pół­noc­nej i tego jak wpły­wa na mnie – pod­kre­ślam: wpły­wa, cią­gle! – PRL. Ale pro­za to inny żywioł. Mój wiersz – na razie – nawet nie jest w sta­nie o tym pomy­śleć; o pra­cy, o IV RP etc. Bo to by trze­ba było reani­mo­wać Nową Falę – pew­nie z jej iro­nią. A ja iro­nii się boję. Iro­nia to nie­wo­la, to język nie­wol­ni­ków. I oni tak mówi­li; i bar­dzo słusz­nie – wszyst­ko się zga­dza. From­mow­ska Woj­na w czło­wie­ku – nekro­fi­lia i bio­fi­lia. Ja Kry­nic­kie­go tak czy­tam – w znacz­nym stop­niu przez From­ma. On ma zresz­tą pięk­ny wiersz „Czy­ta­ją From­ma”. Wszyst­ko się zga­dza – upodle­nie, uprzed­mio­to­wie­nie czło­wie­ka przez tota­li­ta­ry­zmy.

Albo trze­ba było­by jakimś prze­pra­co­wa­nym, prze­krę­co­nym bru­lio­nem… Któ­ry, o czym ci kil­ka tygo­dni temu wspo­mnia­łem, odrzu­ci­łem już na samym począt­ku swo­ich poszu­ki­wań wzor­ców. Oni mi się wte­dy dość spodo­ba­li, ale – może wła­śnie dla­te­go – z miej­sca wie­dzia­łem, że to nie ta dro­ga. Hm… Tro­chę trud­no mi odpo­wie­dzieć na two­je pyta­nie, bo tu wcho­dzą w grę bar­dzo sub­tel­ne róż­ni­ce. I docho­dzą coraz to nowe wąt­ki. Bo już z tego, co powie­dzia­łem, wyni­ka, że ja może iro­nię w pro­zie dopusz­czam… Mnie same­go to dzi­wi. Gdy­byś prze­czy­tał kil­ka tych opo­wia­da­nek, to pew­nie w życiu nie pomy­ślał­byś, że to ja mogłem je napi­sać. Nie wiem – może jest w tym coś ze „zni­ża­nia świę­tej mowy”. W tym sen­sie, że poezja jest bar­dziej ze sfe­ry sacrum niż pro­za. A dla­cze­go? Może wyni­ka z naj­głęb­szych pokła­dów. Może jest jak pro­ces wydo­by­cia. War­stwy, war­stwy. Ja drą­żę tune­le, a ktoś wcho­dzi, świe­ci sobie (jak ma czym) maca, oce­nia, wydo­by­wa.

Wspo­mi­na­jąc o malar­stwie, powie­dzia­łeś o rygo­rze. Któ­rzy mala­rze są dla cie­bie rygo­ry­stycz­ni? Pomi­ja­jąc regu­ły z pod­ręcz­ni­ków do histo­rii sztu­ki: w jaki spo­sób – na wła­sny uży­tek – roz­róż­niasz rygor od spon­ta­nicz­no­ści?

Rygo­ry­stycz­ny był Pol­lock; rygo­ry­stycz­ny był Nowo­siel­ski. Rygo­ry­stycz­ny jest praw­do­po­dob­nie Adam Wsioł­kow­ski. Świa­do­mie wymie­niam ludzi two­rzą­cych w XX (XXI) wie­ku. I celo­wo – bar­dzo róż­nych. Rygor to dla mnie nało­że­nie na sie­bie pęt. Pęt, któ­re mnie usu­wa­ją z dzie­ła. Ale! Ale nie są tema­tem tego dzie­ła; nie zasła­nia­ją go! Nie widzę ich. To bar­dzo waż­ny waru­nek. Para­dok­sal­nie: pra­ce wła­śnie takich twór­ców są nie do pomy­le­nia z inny­mi. Wie­my od razu, kto to nama­lo­wał. I to jest kolej­na tajem­ni­ca.

W życiu moż­na zaj­mo­wać się wie­lo­ma rze­cza­mi. Dla­cze­go, zamiast na przy­kład pograć sobie w „Dia­blo” III, piszesz wier­sze?

Nigdy nie gra­łem w „Dia­blo”… (Wiem – to nie do pomy­śle­nia). Ale to oczy­wi­ście tyl­ko figu­ra… Myślę, że dzię­ki pisa­niu, moż­na posta­wić wię­cej pytań. I to jest dla mnie klu­czo­we. A poza wszyst­kim… Jest tu jed­nak jakiś ele­ment… wewnętrz­ne­go przy­mu­su; potrze­by. Nie wiem skąd się bie­rze – ale jest.

Zostaw­my więc pisar­skie przy­mu­sy, potrze­by, dys­cy­pli­ny i satys­fak­cje. „Dia­blo” rów­nież włóż­my mię­dzy lżej­szą część naszej roz­mo­wy, ale mimo to chcia­łem zapy­tać, czy spo­ty­kasz się z sobą tak­że w świe­cie nie­zwią­za­nym ze sztu­ką? Tak bywa: jeden czło­wiek lubi cho­dzić na mecze i pisać, dru­gi całe życie budu­je wokół pisa­nia: obaj mogą być świet­ny­mi pisa­rza­mi, dla sztu­ki to bez zna­cze­nia. A może nie?

Tak, spo­ty­kam się. Ale nie na zasa­dzie hob­by. Spo­ty­kam się ze sobą głów­nie w górach. Ale w ogó­le – w związ­ku z… żywio­ła­mi. Obse­syj­nie lubię ogień. I lubię zie­mię; w sen­sie grun­tu, pia­sku… Doty­kać – czy sucha, czy chłod­na, czy mięk­ka. I ten ogień i zie­mia to są takie dwa żywio­ły bez­piecz­ne. Nie­zwy­kle waż­ny jest dla mnie wiatr – ale bar­dzo mnie nie­po­koi; i wzru­sza. A wody się boję. Cią­gnie mnie do niej, ale się jej boję. No i tak to wyglą­da, że cza­sem sobie sie­dzę na tra­wie i eks­cy­tu­ję się jak głu­pek… Że to źdźbło ma taki kolor, a tam­to inny. Że zoba­czy­łem muchę, któ­ra cała była w kolo­rze rdzy. Taka wła­ści­wie bru­nat­na. (Potem się dowie­dzia­łem, że po pro­stu jest taki gatu­nek)…

A czy dla sztu­ki to bez zna­cze­nia? Bez zna­cze­nia – w tym sen­sie, że każ­da potwo­ra znaj­dzie… Ale już na kształt sztu­ki, to ma – moim zda­niem – ogrom­ny wpływ. Przy­kła­dem niech tu będzie poezja Andrze­ja Sosnow­skie­go i to, co mówi on o archi­wum, podró­żach itd.

„Mów praw­dę” – zapi­sa­łeś w wier­szu. Moc­na dekla­ra­cja. Chcia­łem zapy­tać, co to dla cie­bie zna­czy: praw­da w wier­szu?

To jest ogrom­ny pro­blem i nie wiem, czy będę umiał powie­dzieć coś sen­sow­ne­go. Wła­ści­wie „praw­da w wier­szu” to to samo, co poza wier­szem. (O ile oczy­wi­ście nie myślisz o – po pro­stu – uży­ciu sło­wa „praw­da” w wier­szu…). Nie jestem zwo­len­ni­kiem oddzie­la­nia tego, co „lite­rac­kie”, od tego, co „życio­we”. Bli­sko mi do twier­dze­nia, że takie oddzie­la­nie jest bzdur­ne. „Praw­da w wier­szu” jest wte­dy, kie­dy wiersz „dzia­ła”. Nie chcę powie­dzieć, że ona się w wier­szu wyda­rza. Wła­ści­wie – ona się w wier­szu przy­da­rza. Moż­na pró­bo­wać ją do wier­sza prze­nieść. Prze­tłu­ma­czyć na wiersz. Ale to się dzie­je na eta­pie powsta­wa­nia tek­stu. Zasie­wa się. I jeśli ziar­no będzie zdro­we, nie tra­fi na ska­łę i w pobli­żu zabrak­nie głod­nych pta­ków, to…

Ale po napi­sa­niu… Wiersz to już świat. Jak czło­wiek, patyk i obraz. Nie uwa­żam wier­sza za coś „meta-”. Wiersz nie jest meta­tek­stem rze­czy­wi­sto­ści. Jest jej czę­ścią. I praw­da w nim wystę­pu­je tak samo, jak w niej.

Wobec tego na ile two­je wier­sze mają pod­sta­wy bio­gra­ficz­ne, cho­dzi mi o pewien wymiar pocho­dzą­cy z obser­wa­cji, powsta­ją­cy pod wpły­wem impul­su, któ­ry przy­cho­dzi raczej wte­dy, gdy idziesz po uli­cy, niż gdy sia­dasz do pisa­nia?

Funk­cjo­nu­ją wła­ści­wie tyl­ko w tym wymia­rze. To wszyst­ko jest: z uli­cy, z łóż­ka… Nie wol­no mi kła­mać. Co inne­go kon­fa­bu­la­cja, na któ­rą nie ma się wpły­wu. I to jest bar­dzo inte­re­su­ją­cy temat. Nie­po­ko­ją­cy i inte­re­su­ją­cy. Ale wra­ca­jąc do tych impul­sów… Cza­sa­mi przy­da­rza­ją się na dłu­go przed powsta­niem wier­sza. Ale to potem mdli, albo ogłu­sza. Albo fizycz­nie, dosłow­nie zatrzy­mu­je. Aż dopro­wa­dza do pisa­nia. To są bar­dzo bio­lo­gicz­ne, fizjo­lo­gicz­ne rela­cje, reak­cje.

Czy zmia­ny, o któ­rych mówi się w związ­ku z poko­le­niem „bru­lio­nu”, ta – w naj­więk­szym skró­cie – pry­wat­ność zastę­pu­ją­ca powin­ność, są dla cie­bie jakimś punk­tem odnie­sie­nia, czy może już histo­rią lite­ra­tu­ry?

„Bru­lion” to była reak­cja – może nie­co zbyt histe­rycz­na. Ale ja się im nie dzi­wię. „Tu” się im już ule­wa­ło, „tam” się zachły­snę­li… I uda­ło się wpu­ścić nie­co świe­żo­ści. Uda­ło? Nie wiem. Mam też wąt­pli­wo­ści, czy ta opo­zy­cja: pry­wat­ność-powin­ność jest obli­ga­to­ryj­na. Jeśli już się nią posłu­ży­my, to ja sta­ję po stro­nie pry­wat­no­ści z natu­ry rze­czy. O tym wspo­mnie­li­śmy już trosz­kę wcze­śniej. Tyl­ko że nie muszę pisać, że wsta­łem o 9:05 i spóź­ni­łem się na „4”, w dro­dze do S., żeby to był wiersz oso­bi­sty i współ­cze­sny. Ja prze­pra­szam. Bo kogo to wła­ści­wie inte­re­su­je. I prze­cież jak ten nie­szczę­sny O’Ha­ra pisał coś tam o jakiejś tam kawiar­ni, to chy­ba nie po to, żeby jej zro­bić rekla­mę, i nie, bo to kogoś inte­re­su­je – tyl­ko wła­śnie prze­ciw­nie. „Wiem, że gów­no was obcho­dzę, ale ja sie­bie obcho­dzę naj­bar­dziej”. Czy nie? Czy ja się mylę?

No i mamy: „nicze­go o nas nie ma w kon­sty­tu­cji” – wspa­nia­łe. I prze­cież póź­niej (i już innym języ­kiem): „ja niko­go nie lubię oprócz sie­bie”. I o to tu cho­dzi, a nie o cyfer­ki. I niby to tru­izm – tyl­ko jakoś w wier­szach tej świa­do­mo­ści nie widać.

Dzię­ku­ję za roz­mo­wę.

I ja – bar­dzo ci dzię­ku­ję.

O autorach i autorkach

Patryk Czarkowski

Urodzony w 1982 roku w Białej Podlaskiej, poeta; publikował w „8. Arkuszu Odry”, „Frazie”, „Kwartalniku Artystycznym”, „Podlaskim Kwartalniku Kulturalnym” i „Zeszytach Literackich”. Laureat Połowu 2012. Stypendysta Fundacji Grazella im. Marii Anny Siemieńskiej (2013). Laureat Nagrody Poetyckiej im. Anny Świrszczyńskiej (Kraków 2015), dzięki której ukazał się jego debiutancki tomik wierszy Precyzja roślin (Universitas 2015). Mieszka w Krakowie.

Roman Honet

Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).

Powiązania

pamięć niczyja, ciało moje

nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Roman Honet

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

żal, może on

nagrania / transPort Literacki Resina Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki żal, może on z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli ewangeliści przed hotelem Puro

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Raczej szarpnięcie niż chwyt

wywiady / o książce Roman Honet Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

nagrania / stacja Literatura Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki Pamięć roz­ma­wia z wia­trem z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pamięć roz­ma­wia z wia­trem Roma­na Hone­ta, któ­ra wkrót­ce uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Trzeba walczyć do końca

wywiady / o pisaniu Robert Rybicki Roman Honet

Zapis roz­mo­wy Roma­na Hone­ta z Rober­tem Rybic­kim, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poezja z nagrodami: świat był mój

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Roman Honet odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki świat był mój, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 kwiet­nia 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 5 grud­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

rzeczy używane

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Roman HONET

nagrania / między wierszami Roman Honet

Pro­gram tele­wi­zyj­ny „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Roma­nem Hone­tem.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Poczucie łączności

wywiady / o książce Joanna Roszak Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Przy­szli nie­do­ko­na­ni, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 5 lute­go 2018 roku.

Więcej

W literaturze zawsze zostaje się w tyle

wywiady / o książce Jakub Winiarski Roman Honet

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki ciche psy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

matka współczesna

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ciche psy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

jabłonie

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Ciche psy (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Ciche psy (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Milczenie, powrót, śmierć, dzieciństwo

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce baw się roz­ma­wia Grze­gorz Cze­kań­ski.

Więcej

otworzyłem sen nie mój, lato 1991. golden boy

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­szy „otwo­rzy­łem sen nie mój” i „lato 1991. gol­den boy” z tomu baw się, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie 9 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

Otworzyłem sen nie mój

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

baw się

nagrania / między wierszami Roman Honet

Joan­na Orska, Agniesz­ka Wol­ny-Ham­ka­ło i Rado­sław Wiśniew­ski o czwar­tym tomie poetyc­kim Roma­na Hone­ta; roz­mo­wa z Auto­rem oraz klip do wier­sza „Koro­na” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się (2008). Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Port Wro­cław 2009: wypo­wie­dzi Dariu­sza Nowac­kie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Dar­ka Fok­sa, Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / ESEJE Roman Honet

Recen­zja Roma­na Hone­ta z książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Opisywanie pobytów w kolejnych systemach wartości i systemach obłudy

recenzje / ESEJE Roman Honet

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Roma­na Hone­ta Nie łączyć, nie dzie­lić – o poezji Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / o książce Artur Burszta Roman Honet

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kiem 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Myśląc o zmienności

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

miesiąc nieśmiertelnych

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Żeby wrzał

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Pieśń o powrotach, całości i częściach

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Komentarz do wiersza „nikt nie zaśnie”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój

Więcej

Gorycz bliskości niechcianej

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce świat był mój roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

O wierszu „pytanie”

recenzje / KOMENTARZE Patryk Czarkowski

Autor­ski komen­tarz Patry­ka Czar­kow­skie­go do wier­sza „pyta­nie”.

Więcej

Spacerów jestem głodny, niech zima się skończy!

wywiady / o pisaniu Maciej Kulis Roman Honet

Z Macie­jem Kuli­sem o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Macieja Kulisa

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Kuli­sa.

Więcej

O wierszach Patryka Czarkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Patry­ka Czar­kow­skie­go.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Nie łączyć, nie dzielić

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Roman Honet współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kami­la Bre­wiń­skie­go, Macie­ja Bur­dy, Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia i Grze­go­rza Jędr­ka.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Esej Roma­na Hone­ta towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

„dla mgły, dla pustyni”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „dla mgły, dla pusty­ni” z książ­ki pia­te kró­le­stwo, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 27 stycz­nia 2013 roku.

Więcej

„ptak już nigdy”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „ptak już nigdy” z książ­ki pią­te kró­le­stwo.

Więcej

To ja posadziłem palmy i wybrałem małpy

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce pią­te kró­le­stwo roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

O poezji Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O poezji Sławomira Elsnera

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Boha­ter Elsne­ra przy­po­mi­na czło­wie­ka znaj­du­ją­ce­go się na skra­ju wyczer­pa­nia, zatem jeśli mia­ła tu miej­sce kon­fron­ta­cja, to wła­śnie jego zmu­szo­no do kapi­tu­la­cji. Do życia uta­jo­ne­go: na dnie, w piw­ni­cy…

Więcej

O poezji Konrada Góry

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Poeta, któ­ry mówi swo­ją praw­dę, nie ma potrze­by oglą­da­nia się wstecz, nie pro­wa­dzi go koniecz­ność kon­fron­to­wa­nia swo­je­go komu­ni­ka­tu wobec inne­go.

Więcej

Czuję się zdecydowanie nieświadomy swojego pisania

wywiady / o pisaniu Roman Honet Tomasz Pułka

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Toma­szem Puł­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 kwiet­nia 2010 roku.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

O poezji Roberta Rybickiego

recenzje / ESEJE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O wierszach Urszuli Kulbackiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Wyda­je mi się, że w wier­szach Kul­bac­kiej szcze­gól­nie waż­ne jest nie­prze­rwa­ne zacho­wy­wa­nie czuj­no­ści, tyle że powo­dy tego sta­nu – odwrot­nie niż w poprzed­nim wypad­ku – prze­nio­sły się z ludzi, (któ­rzy, ile­kroć by się w liry­ce Kul­bac­kiej nie spo­tka­li, nie­mal zawsze krzy­czą, prze­kli­na­ją, narze­ka­ją) na rze­czy mar­twe i dla­te­go teraz nawet w zetknię­ciu z nimi trze­ba zdać się na obse­syj­ną ostroż­ność…

Więcej

O wierszach Martyny Buliżańskiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Buli­żań­ska pisze non­sza­lanc­ko, ale to typ non­sza­lan­cji, któ­ry odno­si się nie do igno­ran­cji, ale do waria­cji powsta­łych dzię­ki jako­ści wyko­na­nia.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Dąbrowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Krzysz­tof Dąbrow­ski ujął mnie swo­ją zachłan­no­ścią na życie. Na świat. Prze­ni­ka­ją­ca pazer­ność. Żar­li­wość. Nie­ocze­ki­wa­ne, bła­he zda­rze­nie, przy­pad­ko­wy epi­zod potę­gu­je głę­bię tego nie­na­sy­ce­nia.

Więcej

O wierszach Dominika Piotra Żyburtowicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Dale­ko – to mia­ra z nasze­go świa­ta, mogły­by dosko­na­le wid­nieć na niej dokład­niej­sze i wymier­niej­sze stop­nie, ale tu nie cho­dzi o rachu­nek, ale o wysła­nie pew­ne­go sygna­łu: moż­li­wość osta­tecz­ne­go zni­we­cze­nia – może bez­pow­rot­nej śmier­ci, może roz­sta­nia na zawsze – zosta­je wyklu­czo­na.

Więcej

Połów 2010 okiem Romana Honeta

wywiady / o książce Roman Honet

Cza­sem tra­fia­ły się zesta­wy ory­gi­nal­ne, świad­czą­ce o goto­wo­ści, ale tak­że o zdol­no­ści do pod­ję­cia ryzy­ka przez auto­ra, zda­rza­ło się to spo­ra­dycz­nie, zresz­tą nie spo­dzie­wa­łem się odwrot­nych pro­por­cji, i to wła­śnie owe zesta­wy sta­no­wi­ły dla mnie punkt odnie­sie­nia…

Więcej

Poeci na nowy wiek. Suplement

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Kie­ro­wa­ło mną wyłącz­nie prze­ko­na­nie, że wier­sze przy­wo­ła­nych auto­rów, to, co wnie­śli oraz wnieść mogą do liry­ki pol­skiej, doma­ga się – z racji mojej roli w całym pro­jek­cie – zde­cy­do­wa­nej reak­cji.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2009

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2009. Wśród wyróż­nio­nych: Wal­de­mar Jocher, Mał­go­rza­ta Leb­da, Joan­na Lech, Dawid Majer, Agniesz­ka Mira­hi­na, Tere­sa Radzie­wicz, Bian­ka Rolan­do, Anna Wie­ser.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2008

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2008. Wśród wyróż­nio­nych: Szy­mon Bira, Mar­cin Czer­ka­sow, Sła­wo­mir Elsner, Kon­rad Góra, Iwo­na Kac­per­ska, Iza­be­la Kaw­czyń­ska, Grze­gorz Kwiat­kow­ski, Moni­ka Mosie­wicz, Kami­la Paw­luś, Boh­dan Sła­wiń­ski.

Więcej

Poeci na Nowy wiek. Rocznik 2007

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2007. Wśród wyróż­nio­nych: Kami­la Janiak, Prze­my­sław Owcza­rek, Mar­cin Per­kow­ski, Jakub Przy­by­łow­ski, Jaro­sław Spu­ła, Julia Szy­cho­wiak i Marek Woj­cie­chow­ski.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2005

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2005. Wśród wyróż­nio­nych: Mag­da­le­na Komoń, Bar­tosz Kon­strat, Szcze­pan Kopyt, Piotr Kuśmi­rek, Piotr Mierz­wa, Artur Nowa­czew­ski, Dariusz Pado, Justy­na Rad­czyń­ska, Dag­ma­ra Suma­ra, Anna A. Toma­szew­ska, Adam Zdro­dow­ski.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2004

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2004. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Deh­nel, Tomasz Ger­szberg, Tomasz Jam­ro­ziń­ski, Roman Kaź­mier­ski, Joan­na Wajs.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2003

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2003 (Justy­na Bar­giel­ska, Juliusz Gabry­el, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joan­na Muel­ler, Robert Rybic­ki, Rado­sław Wiśniew­ski), towa­rzy­szą­ce pro­jek­to­wi „Poeci na nowy wiek”.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2002

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2002. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Bie­rut, Ryszard Chło­pek, Grze­gorz Gie­drys, Mał­go­rza­ta Jur­czak, Tobiasz Mela­now­ski, Anna Pie­ka­ra, Paweł Sar­na, Mar­cin Siwek.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2001

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2001. Wśród wyróż­nio­nych: Mar­cin Cec­ko, Agniesz­ka Kuciak, Paweł Lek­szyc­ki, Piotr Macie­rzyń­ski, Mar­cin Ożóg, Edward Pase­wicz, Michał Sobol, Mał­go­rza­ta Sochoń.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2000

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2000. Wśród wyróż­nio­nych: Woj­ciech Brzo­ska, Julia Fie­dor­czuk, Krzysz­tof Gedroyć, Anna Pod­cza­szy, Adam Plusz­ka.

Więcej

Żadnego pokolenia nie było

wywiady / o książce Roman Honet

Jeśli ist­nie­je coś takie­go, jak poezja rocz­ni­ków 70., to moż­na być nawet kró­lo­wą angiel­ską, ale lepiej się z tym nie obno­sić, żeby nie wzbu­dzać zain­te­re­so­wa­nia psy­chia­trów. Ale ja tam nie wiem, czy ist­nie­je…

Więcej

[dzień na wyścigach. rzeka niosąca kubły], echa jednego głosu

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Natych­mia­sto­we roz­strzy­gnię­cia w pisa­niu cza­sem są dla mnie rów­no­cze­śnie tak osta­tecz­ne, że sto­ję wobec koniecz­no­ści uzna­nia ich za nie­na­ru­szal­ne, choć powsta­ły za moją przy­czy­ną.

Więcej

O baw się

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Komen­ta­rze Joan­ny Muel­ler, Kon­ra­da Woj­ty­ły, Macie­ja Mila­cha, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Jaku­ba Mom­ry, Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Wysokie obroty

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Po dziesiątym

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

O dwóch królewnach

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2012” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2013.

Więcej

Kołowanie

recenzje / ESEJE Paweł Dunin-Wąsowicz

Recen­zja Paw­ła Duni­na-Wąso­wi­cza z książ­ki Połów poetyc­kie debiu­ty 2012 .

Więcej

O wierszu „I. Orzełek. Zabij mi jakiegoś Żyda”

recenzje / KOMENTARZE Seweryn Górczak

Komen­tarz Sewe­ry­na Gór­cza­ka do wier­sza „I. Orze­łek. Zabij mi jakie­goś Żyda”.

Więcej

O wierszu „Dom / Rtęć / Skrzydła”

recenzje / KOMENTARZE Piotr Nita

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Nity do wier­sza „Dom / Rtęć / Skrzy­dła”.

Więcej

O wierszu „pytanie”

recenzje / KOMENTARZE Patryk Czarkowski

Autor­ski komen­tarz Patry­ka Czar­kow­skie­go do wier­sza „pyta­nie”.

Więcej

O wierszu „przestrzenny”

recenzje / KOMENTARZE Oliwia Betcher

Autor­ski komen­tarz Oli­wii Bet­cher do wier­sza „prze­strzen­ny”.

Więcej

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o wier­szach Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Papier­skie­go.

Więcej

Spacerów jestem głodny, niech zima się skończy!

wywiady / o pisaniu Maciej Kulis Roman Honet

Z Macie­jem Kuli­sem o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Macieja Kulisa

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Kuli­sa.

Więcej

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o „apokaliptycznych apokryfach” Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 o wier­szach Sewe­ry­na Gór­cza­ka.

Więcej

„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Oli­wii Bet­cher.

Więcej

O wierszach Patryka Czarkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Patry­ka Czar­kow­skie­go.

Więcej

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joan­na Muel­ler współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kata­rzy­ny Kacz­ma­rek, Macie­ja Taran­ka i Joan­ny Żab­nic­kiej.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

W omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

„Każde ma na szyi psa”, czyli o nowej książce Romana Honeta

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Kędzierska

Recen­zja Kata­rzy­ny Kędzier­skiej z książ­ki Roma­na Hone­ta świat był mój.

Więcej

Kłębowiska sensu

recenzje / ESEJE Jerzy Madejski

Recen­zja Jerze­go Madej­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła we wrze­śniu 2014 roku się w mie­sięcz­ni­ku „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 9 lip­ca 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Świat był mój

recenzje / ESEJE Roksana Obuchowska

Recen­zja Rok­sa­ny Obu­chow­skiej z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 12 listo­pa­da 2014 roku na na stro­nie inter­ne­to­wej DOKiS: Dol­no­ślą­ska Kul­tu­ra i Sztu­ka.

Więcej

Jaki jest świat według Romana Honeta?

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w lip­cu 2014 roku w Kie­lec­kim Maga­zy­nie Kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

Intymna tanatologia serca

recenzje / ESEJE Marianna Kijanowska

Recen­zja Marian­ny Kija­now­skiej z książ­ki ali­cja Roma­na Hone­ta.

Więcej

Genetycznie sensualna fantazja Honeta

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na por­ta­lu wywrota.pl.

Więcej

Ręce i psy. O przywracaniu ciała w poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Jacek Mączka

Recen­zja Jac­ka Mącz­ki z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

„Ostre fale głęboko w nas” — obrazy przejścia w piątym królestwie Romana Honeta

recenzje / ESEJE Monika Kocot

Recen­zja Moni­ki Kocot z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

Ewangelia odwrócona

recenzje / IMPRESJE Magdalena Rabizo-Birek

Esej Mag­da­le­ny Rabi­zo-Birek towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta.

Więcej

Można znaleźć siebie

recenzje / ESEJE Magdalena Bartnik

Recen­zja Mag­da­le­ny Bart­nik z pią­te­go kró­le­stwa Roma­na Hone­ta.

Więcej

Podróż pośmiertna

recenzje / ESEJE Andrzej Franaszek

Recen­zja Andrze­ja Fra­nasz­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czarne Tęcze

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta.

Więcej

O wierszach Patryka Czarkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Patry­ka Czar­kow­skie­go.

Więcej

piąte królestwo – pięć uwag

recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr Śliwiński

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Śli­wiń­skie­go do książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 stycz­nia 2011 roku.

Więcej

Dlaczego potrzebny jest nam Honet?

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta.

Więcej

Nowe sposoby

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Widzenie księdza Romana? Antologia Poeci na nowy wiek

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Dwadzieścia dwa

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Jeśli zabawa, to własnym kosztem

recenzje / ESEJE Marta Baron

Recen­zja Mar­ty Baron z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Zabawy Honeta

recenzje / ESEJE Alina Świeściak

Recen­zja Ali­ny Świe­ściak z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Robię rock’n’rolla w pustce i kostnicach

recenzje / ESEJE Sylwia Omiotek

Recen­zja Syl­wii Omio­tek z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Honet „dziecko” i dzieci Honeta – nieustanna mediacja

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej