21/05/21

Co dalej ze Stacją Literatura?

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Za nami bar­dzo dziw­ny tydzień. Radość z licz­nych nomi­na­cji dla wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim ksią­żek, z nagro­dy Sile­sius za cało­kształt twór­czo­ści dla Ryszar­da Kry­nic­kie­go, ale też zada­wa­ne od ponie­dział­ku pyta­nie: co dalej ze Sta­cją Lite­ra­tu­ra? Dosta­li­śmy bowiem tyl­ko wspar­cie na ten rok, a nie – jak poprzed­nio – na trzy lata, i jak­by tego było mało, osta­tecz­na kwo­ta jest o poło­wę mniej­sza niż ta, o któ­rą wnio­sko­wa­li­śmy. Na pyta­nie o przy­szłość festi­wa­lu odpo­wie­my – po kil­ku dniach szu­ka­nia roz­wią­zań – w tym odcin­ku audy­cji.

Potrze­bu­je­my nor­mal­no­ści. Dla­te­go dzi­siaj poetyc­ka, roz­pa­lo­na słoń­cem i wypeł­nia­ją­ca spo­ko­jem opo­wieść o tym, co się dzie­je, gdy wyry­wa­my się z codzien­nych uwi­kłań i mie­lą­cych nas try­bów ruty­ny, kie­dy piesz­czo­cie życia sta­wia­my jedy­nie naj­mniej­szy opór i prze­sta­je­my być zależ­ni od fal innych niż te, któ­re i tak zawsze mamy w sobie. Czte­ry per­spek­ty­wy „Naj­słab­sze­go opo­ru” przed­sta­wią: autor­ka (Adda Djørup), tłu­macz­ka (Bogu­sła­wa Sochań­ska), redak­tor­ka (Joan­na Muel­ler) i pierw­sza czy­tel­nicz­ka (Alek­san­dra Byr­ska).

Bez naj­mniej­sze­go opo­ru zagra­my też dwa­dzie­ścia jeden pio­se­nek. Nowych, dopie­ro co wyda­nych lub opu­bli­ko­wa­nych. Lista uwzględ­nia nastę­pu­ją­cych wyko­naw­ców: Afro Yaqui Music Col­lec­ti­ve, Bebe Rexha, Car­sie Blan­ton, Ethel Cain feat. Lil Aaron, Gary Moore, Kal­bells, Maris­sa Nad­ler, Mary­ol­kah, Nwan­do Ebi­zie, Ove, Pla­stic, Pro­col Harum, Sam­bar, Sook-Yin Lee And Adam Lito­vitz, Sophia Ken­ne­dy, St. Vin­cent, Teke::Teke, The Black Keys, The Coral, Vau­dou Game, Yarol Poupaud.

Zachę­cam tra­dy­cyj­nie do słu­cha­nia poprzed­nich odcin­ków. Dzi­siaj szcze­gól­nie tych, któ­rych boha­ter­ka­mi są pre­mie­ro­we książ­ki: „Hista & her sista”, „Wido­ki wyma­zy” i „Ostat­nia wol­ność”. No i wróć­cie do „Stro­ny A, stro­ny B” za tydzień, w pią­tek o 20:00. Wte­dy nie będzie­my już pytać: „Co dalej ze Sta­cją Lite­ra­tu­ra?”, ale powie­my sobie: „Co na Sta­cji Lite­ra­tu­ra 26”. Trzy­maj­cie też za nas kciu­ki, cze­ka nas bar­dzo pra­co­wi­ty tydzień. Musi­my w sie­dem dni zro­bić to, co nor­mal­nie robi się przez kil­ka mie­się­cy!