Strona A, strona B nr 95: Co po naborze?
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Kilka dni temu zakończył się dwudziesty piąty nabór do projektów wydawniczych, edukacyjnych i szkoleniowych towarzyszących festiwalowi TransPort Literacki 29. Trwa weryfikacja zgłoszeń, ale już teraz można powiedzieć, że zostanie pobity ubiegłoroczny wynik, kiedy to zarejestrowaliśmy pół tysiąca zgłoszeń. Między 6 a 9 czerwca w Kołobrzegu w 32 Pracowniach z zajęć skorzysta około czterystu osób. W tym po raz pierwszy w Pracowni dramatu. Powrócą także zajęcia dla bibliotekarek i bibliotekarzy.
W audycji szczegółowo opowiadam o tym, co dalej ze zgłoszeniami, czego się spodziewać, na co przygotować, jak będzie przebiegać i kiedy zakończy się wybór finalistek i finalistów oraz uczestniczek i uczestników Pracowni, kto będzie podejmować decyzje, w jaki sposób ogłosimy wyniki, kiedy wystartują zajęcia online, jakie zmiany nastąpią w Połowie i co to takiego Pracownie przed debiutem. Tłumaczę, dlaczego nie będziemy zaraz po wyborze publikować list finalistów i finalistek. Wspominam o osobach prowadzących, zdradzam, kto dołączył do naszego teamu.
Najciekawsze wydają się jednak wiersze i autokomentarze do dwóch kolejnych festiwalowych premier – „truli” Joanny Mueller i „Kryptodomu” Katarzyny Szaulińskiej. Dla osób, które przesłały swoje zgłoszenia w naborze, mamy specjalny prezent, o którym opowiada Aleksandra Szymańska. I wreszcie tradycyjnie słuchamy premierowych płyt (The Smile, Hizbut Jámm, Jozep Obol, Nailah Hunter, Future Islands i Lee „Scratch” Perry) i zapowiedzi nowości (Billy Joel, Kim Gordon, Yaya Bey, Aziza Brahim).
Jeśli spodobała Ci się dzisiejsza audycja, to posłuchaj jej raz jeszcze i podaj ją dalej!