29/01/21

Gdzie jest poezja

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Dzi­siaj szu­kać będzie­my poezji. Na nowych pły­tach, w poli­tycz­nych wystą­pie­niach, a tak­że w czte­rech książ­kach debiu­tan­tów z Biu­ra Lite­rac­kie­go: Micha­ła Myt­ni­ka, Aga­ty Puwal­skiej, Kata­rzy­ny Szwe­dy i Anto­ni­ny Tosiek – lau­re­ata i lau­re­atek ubie­gło­rocz­ne­go pro­jek­tu Pierw­sza książ­ka.

Nie będzie­my zaj­mo­wać się wier­szem „The Hill We Climb” Aman­dy Gor­man, ale zada­my pyta­nie, czy moż­li­wy był­by u nas podob­ny występ poet­ki lub poety, nie­daw­nej debiu­tant­ki lub debiu­tan­ta. Przy­gląd­nie­my się tak­że „Alter­na­tyw­nej liście lek­tur dla dzie­ci i mło­dzie­ży” oraz temu jak dzi­siaj pisze się książ­ki z poezją.

Co dowo­dzą „Hood­shit”, „haka!”, „Bosor­ka” i „sto­ry­tel­ling” a tak­że „dla moich dziew­czyn” Aga­ty Jabłoń­skiej, „Nebu­la” Anny Ada­mo­wicz i „Zakła­dy holen­der­skie” Rado­sła­wa Jur­cza­ka, któ­ry­mi zaj­mie­my się w tej audy­cji nie­ba­wem? Odpo­wiedź na to i kil­ka innych, mam nadzie­ję rów­nie cie­ka­wych pytań tak­że w dzi­siej­szym odcin­ku.

Ci któ­rzy słu­cha­ją pod­ca­stu z uwa­gi na muzy­kę też nie powin­ni być zawie­dze­ni. Zagląd­nie­my na nowe pły­ty: Cerys Mat­thews, R.A.P. Fer­re­iry, Sle­aford Mods, a tak­że Nan­gi, Kur­kie­wi­cza, Pra­cza­sa, Rafa­ela, Rat Kru i Ryszar­da Lubiec­kie­go. Posłu­cha­my też pierw­szą pio­sen­ką Jaku­ba Sko­ru­py oraz czy­ta­nia Kata­rzy­ny Szwe­dy i Anto­ni­ny Tosiek z Wacła­wem Zim­plem.