07/05/21

Hista & her sista

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Dzi­siaj nie będzie tak wie­lu gości jak przed tygo­dniem. Wte­dy mogli­śmy usły­szeć aż pięć róż­nych gło­sów. Dzi­siaj będzie jeden. Taki, któ­ry star­cza za pięć, sześć i wię­cej osób. Będzie jed­na boha­ter­ka wszyst­kie­go – Joan­na Muel­ler. Poroz­ma­wia­my o książ­ce „Hista & her sista”, któ­ra podej­mu­je temat kobie­cej histe­rii, poję­tej jako narzę­dzie słu­żą­ce do kon­tro­lo­wa­nia i dys­cy­pli­no­wa­nia kobiet.

Wspar­cie two­rzyć będą pio­sen­ki. Prze­waż­nie kobie­ce, z histo­ria­mi i histe­ria­mi, z dora­sta­niem w prze­mo­co­wej rodzi­nie, doświad­cze­niem odrzu­ce­nia przez naj­bliż­szych z powo­du toż­sa­mo­ści sek­su­al­nej. Ponow­nie doce­ni­my kra­jo­we eks­pe­ry­men­ty muzycz­ne, bada­nie prze­strze­ni i szu­ka­nie gło­sów. Nie­mal w cało­ści odda­my ante­nę artyst­kom: nie­za­leż­nym, coraz bar­dziej wybi­ja­ją­cym się na arty­stycz­ną nie­pod­le­głość.

Na pyta­nie, co dalej ze Sta­cją Lite­ra­tu­ra i towa­rzy­szą­cy­mi jej Pra­cow­nia­mi, spró­bu­je­my odpo­wie­dzieć za tydzień. Wte­dy też pod­su­mu­je­my dys­ku­sję „Nowe języ­ki poezji”. Pod­ca­stu słu­cha coraz wię­cej osób. To już nie są set­ki, ale tysią­ce odtwo­rzeń. Jeśli dzi­siaj przy gło­śni­kach też są nowe oso­by, to każ­dą z nich witam z osob­na w naszym gro­nie. I wszyst­kim życzę dwóch dobrych godzin. Posta­ram się, żeby nie był to stra­co­ny czas.