23/01/23

Jak zostaje się pisarzem

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

A jed­nak spo­ty­ka­my się jesz­cze raz w stycz­niu. 79. odci­nek „Stro­ny A, stro­ny B” powstał pod wpły­wem Waszych listów oraz pytań i raz jesz­cze trak­tu­je o pro­jek­tach wydaw­ni­czych Biu­ra Lite­rac­kie­go, do któ­rych nabór zamy­ka­my już za kil­ka dni. Tym razem mowa będzie o tym, jak trud­no w Pol­sce zostać pisa­rzem i pisar­ką.

Czy pad­nie rekord licz­by zgło­szeń? Stro­nę pro­jek­tów odwie­dzi­ło już pra­wie dzie­sięć tysię­cy osób. Wpi­sy na Face­bo­oku i Insta­gra­mie zoba­czy­ło bli­sko sto tysię­cy odbior­ców. Poprzed­nie odcin­ki nasze­go pod­ca­stu zano­to­wa­ły tysięcz­ne wyni­ki. Skąd tak duże zain­te­re­so­wa­nie?

Być może dzie­je się tak dla­te­go, że w cza­sach kry­zy­su, któ­ry dotknął tak­że bran­żę wydaw­ni­czą, ofi­cy­ny wyda­ją głów­nie te książ­ki, któ­re gwa­ran­tu­ją zysk lub co naj­mniej zwrot ponie­sio­nych kosz­tów, a wie­le auto­rek i auto­rów sły­szy ze stro­ny wydaw­nictw odmo­wę lub nie sły­szy nic.

Jeśli chcesz się dowie­dzieć wię­cej o tym, co fak­tycz­nie dzie­je się z pro­po­zy­cja­mi sła­ny­mi do ofi­cyn, a przy oka­zji usły­szeć, dla­cze­go Biu­ro orga­ni­zu­je po raz dwu­dzie­sty czwar­ty swój otwar­ty nabór, na czym on pole­ga i dla­cze­go war­to z nie­go sko­rzy­stać, to ten odci­nek jest dla Cie­bie.


>  Posłu­chaj 74. odcin­ka „Wydaj książ­kę w Biu­rze Lite­rac­kim”
>  Posłu­chaj 78. odcin­ka „Czas na Twój debiut”
>  Poznaj wszyst­kie tego­rocz­ne pro­jek­ty
>  Wyślij swo­je zgło­sze­nie 
>  Dołącz do Trans­Por­to­wej gru­py