13/12/21

Kartoteka 25: Portrety (13)

Elżbieta Lempp

Strona cyklu

Kartoteka 25: Portrety
Elżbieta Lempp

ur. w 1957 r. w Będzinie. Fotografka z zamiłowania, slawistka z wykształcenia. Fotografuje od połowy lat 80. XX wieku. Głównie ludzi kultury, w szczególności pisarzy, którym poświęciła album Krajobrazy literackie. Fotografia 1985‒2007 / Literary Landscapes. Photography 1985-2007 z posłowiem Marka Bieńczyka (Universitas, Kraków 2009). Ponadto wydała: Rozbiórka (Biuro Literackie 2007), Wielka ciekawość (BoSz 2006). Współpracuje z wydawnictwami literackimi oraz portalami internetowymi www.culture.pl oraz www.instytutksiazki.pl. Jej prace ukazują się w licznych pismach, gazetach i periodykach. Wystawia w kraju i zagranicą.

Cze­ka­jąc na Toma­sza Różyc­kie­go we wrze­śniu 2003 roku przy księ­gar­ni Liber na Kra­kow­skim Przed­mie­ściu, wstą­pi­łam do środ­ka, gdzie zna­la­złam naj­now­szy tomik poety Świat i Anty­świat. Do wybra­ne­go na zdję­cia miej­sca na uni­wer­sy­tec­kim dzie­dziń­cu mie­li­śmy kil­ka kro­ków, księ­gar­nia jest tuż przy wej­ściu głów­nym.


Justy­na Bar­giel­ska zosta­ła pierw­szą (obok poety z Nie­miec) sty­pen­dyst­ką powo­ła­ne­go do życia wio­sną 2013 roku Sty­pen­dium im. Albrech­ta Lemp­pa. Na poet­kę zwró­ci­łam uwa­gę kil­ka lat wcze­śniej, ale dopie­ro we wrze­śniu 2013 roku umó­wi­łam się z nią na zdję­cia na war­szaw­skim Tar­cho­mi­nie. Chcia­łam robić por­tre­ty sty­pen­dy­stom, pra­gnę­łam utrwa­lić twa­rze pisa­rzy, z któ­ry­mi Albrecht tak lubił współ­pra­co­wać, spo­ty­kać się, roz­ma­wiać.