Kolejne książki wierszem z Pracowni Biura Literackiego
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
W poniedziałek 28 lutego o 23:59 finał trwającego pięć miesięcy naboru do projektów wydawniczych Biura Literackiego 2022. Przez cztery ostatnie tygodnie w „Stronie A, stronie B” „Spełnialiśmy marzenia o własnej książce”, poznawaliśmy „Prozatorskie nowości” i „Poetyckie debiuty”. Dzisiaj czas na „Kolejne książki wierszem”. Wraz z Przemysławem Suchaneckim podejmujemy pracę nad postrzeganą rzeczywistością, nad doświadczającym podmiotem i wreszcie nad językiem, który próbuje to wszystko objąć. Z Karoliną Sałdecką sprawdzamy kto śpiewa pieśni o codziennym zniewoleniu, o biedzie, obojętności i przemocy, które dotykają nas na skrzyżowaniu tras, klas, ras, przekonań, wyznań i miejsc pochodzenia. Z Marcinem Mokrym inicjujemy formalne ryzyko, natężenie znaczeń, spięcie językowych odległości, odchylenie myśli od normy, tak by metaforyczny przekaźnik mógł znowu zaiskrzyć.
Muzyczny rozkład jazdy taki sam jak poprzednio, czyli dwanaście piosenek. Cztery tematyczne trójki. Tym razem mocno zróżnicowane, chwilami przewidywalne, bo ukazały się nowe płyty odkrytych w tej audycji twórców, chwilami zaskakujące, bo to przecież podcast, który zagłębia bardzo odległe obszary. Spodziewajcie się: Animal Collective, Black Country New Road, Caroline Polachek, Grażyny Bacewicz & Petera Jablonskiego, Lucius, Modern Nature, Oki, Park Jiha, Solo Gemini, Spółdzielnii Muzycznaej Contemporary Ensemble, The Smile i Yeule. Po pierwszej, drugiej i trzeciej trójce spotkania z Przemkiem, Karoliną i Marcinem. Także z czytaniami okraszonymi muzyką, coś co cenicie, o czym piszecie na ab@biuroliterackie.pl. Choć znaczna część kawałków będzie mocno stonowana, najlepiej do słuchania późnym wieczorem, to i tak nie będzie ciszy.