23/02/22

Kolejne książki wierszem z Pracowni Biura Literackiego

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

W ponie­dzia­łek 28 lute­go o 23:59 finał trwa­ją­ce­go pięć mie­się­cy nabo­ru do pro­jek­tów wydaw­ni­czych Biu­ra Lite­rac­kie­go 2022. Przez czte­ry ostat­nie tygo­dnie w „Stro­nie A, stro­nie B” „Speł­nia­li­śmy marze­nia o wła­snej książ­ce”, pozna­wa­li­śmy „Pro­za­tor­skie nowo­ści” i „Poetyc­kie debiu­ty”. Dzi­siaj czas na „Kolej­ne książ­ki wier­szem”. Wraz z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim podej­mu­je­my pra­cę nad postrze­ga­ną rze­czy­wi­sto­ścią, nad doświad­cza­ją­cym pod­mio­tem i wresz­cie nad języ­kiem, któ­ry pró­bu­je to wszyst­ko objąć. Z Karo­li­ną Sał­dec­ką spraw­dza­my kto śpie­wa pie­śni o codzien­nym znie­wo­le­niu, o bie­dzie, obo­jęt­no­ści i prze­mo­cy, któ­re doty­ka­ją nas na skrzy­żo­wa­niu tras, klas, ras, prze­ko­nań, wyznań i miejsc pocho­dze­nia. Z Mar­ci­nem Mokrym ini­cju­je­my for­mal­ne ryzy­ko, natę­że­nie zna­czeń, spię­cie języ­ko­wych odle­gło­ści, odchy­le­nie myśli od nor­my, tak by meta­fo­rycz­ny prze­kaź­nik mógł zno­wu zaiskrzyć.

Muzycz­ny roz­kład jaz­dy taki sam jak poprzed­nio, czy­li dwa­na­ście pio­se­nek. Czte­ry tema­tycz­ne trój­ki. Tym razem moc­no zróż­ni­co­wa­ne, chwi­la­mi prze­wi­dy­wal­ne, bo uka­za­ły się nowe pły­ty odkry­tych w tej audy­cji twór­ców, chwi­la­mi zaska­ku­ją­ce, bo to prze­cież pod­cast, któ­ry zagłę­bia bar­dzo odle­głe obsza­ry. Spo­dzie­waj­cie się: Ani­mal Col­lec­ti­ve, Black Coun­try New Road, Caro­li­ne Pola­chek, Gra­ży­ny Bace­wicz & Pete­ra Jablon­skie­go, Lucius, Modern Natu­re, Oki, Park Jiha, Solo Gemi­ni, Spół­dziel­nii Muzycz­na­ej Con­tem­po­ra­ry Ensem­ble, The Smi­le i Yeu­le. Po pierw­szej, dru­giej i trze­ciej trój­ce spo­tka­nia z Prze­mkiem, Karo­li­ną i Mar­ci­nem. Tak­że z czy­ta­nia­mi okra­szo­ny­mi muzy­ką, coś co ceni­cie, o czym pisze­cie na ab@biuroliterackie.pl. Choć znacz­na część kawał­ków będzie moc­no sto­no­wa­na, naj­le­piej do słu­cha­nia póź­nym wie­czo­rem, to i tak nie będzie ciszy.