05/02/21

Ludzie listy piszą

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Spo­ty­ka­nie numer trzy­dzie­ści. Cytu­jąc kla­sy­ka „Nie będzie słów, jasnych jak miedź, jak drzwi kościo­ła. Nie będzie świę­ta, nie będzie­my jeść cia­stek”. Ale mikro­fo­ny nie zawio­dą! Odpo­wiem na kil­ka­na­ście pytań doty­czą­cych pro­jek­tów Biu­ra i tego­rocz­nych Pra­cow­ni Sta­cji Lite­ra­tu­ra.

Każ­dy piszą­cy ocze­ku­je, że jego pro­po­zy­cja wysła­na do wydaw­nic­twa będzie prze­czy­ta­na z uwa­gą. A jak to wyglą­da napraw­dę? Czy moż­na dwa razy debiu­to­wać?  Kie­dy samo­dziel­nie wyda­na publi­ka­cja uzna­wa­na jest za książ­kę, a kie­dy nie?

Zagram też dzie­sięć pio­se­nek. Wyna­le­zi­ska. Coś co w tej audy­cji lubi­my naj­bar­dziej. Arlo Parks, Bil­ly Noma­tes, Black Coun­try New Road, Che­ek­fa­ce, Kra­ft­fut­ter­mi­schwerk, Via­gra Boys, a tak­że Alfah Fem­mes, Mala Her­ba i Rena­ta Lewan­dow­ska.

Nie­omal wszyst­kie z płyt, jakie uka­zy­wa­ły się pod koniec poprzed­nie­go i na począt­ku obec­ne­go roku. Kil­ka z ostat­nich dni, a nawet godzin. I jesz­cze jed­na nie­spo­dzian­ka z limi­to­wa­nej, wyda­nej w ilo­ści 8147 egz. małej pły­ty. Już na samym począt­ku!

Spodo­ba­ła Ci się „Stro­na A, stro­na B”? Posłu­chaj wcze­śniej­szych audy­cji o tego­rocz­nych pro­jek­tach wydaw­ni­czych Biu­ra Lite­rac­kie­go: „Wydaj książ­kę”, „Gdzie jest poezja” oraz „Co nowe­go w Biu­rze w 2021 roku”.