07/03/22

O sytuacji pisarek i pisarzy z Ukrainy

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

O tym, jak wal­czą, tak­że sło­wem, auto­rzy i autor­ki z Ukra­iny. O tym, kto został w Ukra­inie, a komu uda­ło się wyje­chać. A tak­że o tym, jak świat poma­ga dzi­siaj pisar­kom oraz pisa­rzom i jak powi­nien poma­gać im za chwi­lę, by uchro­nić ukra­iń­ską kul­tu­rę. I jesz­cze o tym, co dotąd zna­czy­ło być ukra­iń­skim twór­cą na emi­gra­cji, a co zna­czyć może za chwi­lę. Pięć roz­mów z Natal­ką Śnia­dan­ko, Wasy­lem Mach­no, Kata­rzy­ną Jaku­biak, Poli­ną Justo­wą i Boh­da­nem Zadu­rą o wal­ce dobra ze złem, sile i nadziei oraz rozu­mie­niu woj­ny.

Ta „Stro­na A, stro­na B” mia­ła być w cało­ści poświę­co­na pod­su­mo­wa­niu pię­cio­mie­sięcz­ne­go nabo­ru do pro­jek­tów wydaw­ni­czych Biu­ra Lite­rac­kie­go, któ­re po raz pierw­szy swój finał mają mieć w Koło­brze­gu. Te infor­ma­cje też są w tym odcin­ku, ale nie­co póź­niej i w skró­co­nej for­mie, wraz z waż­ny­mi festi­wa­lo­wy­mi komu­ni­ka­ta­mi. Całość uzu­peł­nia­ją pio­sen­ki, te nowe, z któ­rych dochód zasi­la kon­ta orga­ni­za­cji poma­ga­ją­cym Ukra­inie, ale tak­że trzy inne, w tym ta, któ­ra już sześć­dzie­siąt lat temu opi­sa­ła anty­bo­ha­te­ra ostat­nich wyda­rzeń.

Idzie ona tak:

Mistrzu wojen­nych gier
ty, co budu­jesz broń
co budu­jesz myśliw­ce
co budu­jesz stos bomb
co za biur­kiem się kry­jesz
co za murem masz dom
wiedz, na wskroś cię przej­rza­łem
na nic maska i schron