02/06/22

Pisz, tłumacz i czytaj

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

W dzi­siej­szym odcin­ku „Stro­ny A, stro­na B” roz­mo­wy o Pra­cow­niach Trans­Por­tu Lite­rac­kie­go 27 z udzia­łem Anny Ada­mo­wicz, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Mał­go­rza­ty Naroż­nej i Dariu­sza Bugal­skie­go. Poroz­ma­wia­my o trwa­ją­cych nabo­rach do pię­ciu nowych grup, umo­wach, któ­re regu­lu­ją uczest­nic­two w warsz­ta­tach, a tak­że o dzie­wię­ciu gru­pach otwar­tych wier­szem i pro­zą. Dowie­my się, ile napły­nę­ło zgło­szeń w kon­kur­sie inspi­ro­wa­nym bal­la­da­mi i roman­sa­mi Ada­ma Mic­kie­wi­cza. Spraw­dzi­my też, czy są jesz­cze wol­ne miej­sca w festi­wa­lo­wym hote­lu oraz w auto­bu­sach, a tak­że jak wyglą­da rezer­wo­wa­nie wej­śció­wek na wyda­rze­nia.

Muzycz­nie rów­nież będzie aktu­al­nie i też na jeden temat. Prze­ana­li­zu­je­my, czym jest we współ­cze­snej muzy­ce „Myśle­nie bez gra­nic”. Znacz­na część wyko­naw­ców wyszu­ka­nych do tego odcin­ka spo­śród tych, któ­rzy wyda­li w ostat­nich tygo­dniach swo­je nowe, a cza­sa­mi nawet pierw­sze pły­ty, w taki wła­śnie spo­sób pod­cho­dzi do muzy­ki. Arty­ści ci za nic mają powin­no­ści i ogra­ni­cze­nia. Wszyst­ko, co wyda­rzy się w tym odcin­ku, pomo­że nam w przy­go­to­wy­wa­niu się do wrze­śnio­we­go festi­wa­lu, zarów­no w ramach Pra­cow­ni, jak i głów­nych wyda­rzeń, a tak­że fina­ło­wych „Roz­mów na koniec” – w „Myśle­niu bez gra­nic” w obsza­rze lite­ra­tu­ry, ale rów­nież w naszym codzien­nym życiu.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go