18/06/21

Poezja jest wszędzie

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Dzi­siaj audy­cja, któ­rą – mam nadzie­ję – zapa­mię­ta­cie na dłu­go i będzie­cie do niej czę­sto wra­cać. Wszyst­ko za spra­wą gościa, któ­re­go nazwi­ska nie będę tutaj zdra­dzał. Roz­mo­wa zosta­nie zilu­stro­wa­na czte­re­ma wier­sza­mi, taki­mi, co wgnia­ta­ją w fotel. Muzycz­nie też będzie ina­czej. Języ­ki będą cał­ko­wi­cie obce. Kra­je, z jakich pocho­dzą muzy­cy, nie­któ­rym mogą wydać się zaska­ku­ją­ce. Są to: Izra­el, Maro­ko, Nige­ria, Paki­stan, Rosja, Togo, Tune­zja i Tur­cja.

Dość kon­se­kwent­nie reko­men­du­ję w tej audy­cji muzycz­ne rejo­ny, któ­re ktoś mógł­by uznać za pobo­cza, mar­gi­ne­sy. Nic bar­dziej błęd­ne­go! Są to coraz bar­dziej cen­tral­ne, obo­wią­zu­ją­ce w głów­nych nur­tach dźwię­ki. O festi­wa­lu nie­wie­le będzie­my już mówić, bo wszyst­ko zosta­ło powie­dzia­ne. Tych, któ­rzy nie słu­cha­li poprzed­nich odcin­ków, zachę­cam do nad­ro­bie­nia zale­gło­ści. Wszyst­kie 49 naszych spo­tkań moż­na zna­leźć w Maga­zy­nie Lite­rac­kim biBLio­te­ka.