14/11/21

Raport o stanie nagród literackich w Polsce

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

Czy potrzeb­ne są nam jesz­cze nagro­dy lite­rac­kie? Czy w zna­czą­cy i trwa­ły spo­sób zmie­nia­ją one pozy­cje wyróż­nia­nych auto­rek i auto­rów? Czy te same oso­by powin­ny zasia­dać jed­no­cze­śnie w dwóch i wię­cej gre­miach przy­zna­ją­cych nagro­dy? Czy nale­ży wypła­cać finan­so­we gra­ty­fi­ka­cje z tytu­łu nomi­na­cji? Na te i inne pyta­nia odpo­wia­da „Raport o sta­nie nagród lite­rac­kich w Pol­sce”.

Swój udział w jego powsta­niu ma trzy­dziest­ka lau­re­atek i lau­re­atów oraz nomi­no­wa­nych do naj­waż­niej­szych wyróż­nień lite­rac­kich w Pol­sce, któ­rzy poświę­ci­li swój czas na odpo­wie­dzi na powyż­sze pyta­nia. W gro­nie eks­per­tek i eks­per­tów wypo­wia­da­ją­cych swo­je opi­nie zna­leź­li się: Anna Cie­plak, Rafał Het­man, Jerzy Jar­nie­wicz, Zbi­gniew Machej i Jakub Skur­tys. Wszyst­kim dzię­ku­ję za udzie­lo­ną pomoc.

Całość roz­po­czy­na­ją archi­wal­ne wypo­wie­dzi pre­zy­den­tów Gdań­ska, Wro­cła­wia i Gdy­ni – Paw­ła Ada­mo­wi­cza, Rafa­ła Dut­kie­wi­cza i Woj­cie­cha Szczur­ka – z 2008 roku, dzię­ki cze­mu może­my przy­po­mnieć sobie, z jakich powo­dów powsta­wa­ły nagro­dy oraz jakie nadzie­je towa­rzy­szy­ły tym decy­zjom, a tak­że zadać po bli­sko czter­na­stu latach pyta­nia o to, czy te „dłu­go­ter­mi­no­we inwe­sty­cje” speł­ni­ły swo­je ocze­ki­wa­nia i co dalej robić z nagro­da­mi.


 

Posłu­chaj tak­że „Rapor­tu o sta­nie poezji pol­skiej na świe­cie” (czę­ści pierw­szej i dru­giej) oraz innych debat i dys­ku­sji podej­mo­wa­nych w ramach „Stro­ny A, stro­ny B”.