Strona A, strona B nr 100: Podsumowanie TransPortu Literackiego 29
Artur Burszta
Strona cyklu
Strona A, strona BArtur Burszta
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
„Na festiwalach Biura Literackiego niepostrzeżenie zacierają się role, wszyscy ‘uczą się’ od siebie nawzajem. Jak nazwać taką wspólnotę? Nie znajduję lepszego słowa niż ‘wrażliwość’. Festiwal w takiej formule jest dramatycznie ‘nie na czasie’. Któż bowiem dzisiaj w sferze publicznej praktykuje ‘wrażliwość’, gdy liczy się jedynie bezwzględna i programowo niewrażliwa ‘skuteczność’. Nic bardziej nie jest naszemu czasowi potrzebne jak to, co dzieje się na festiwalu Biura. Bez troskliwej i uważnej rozmowy, bez ważenia słowa, ‘naszego czasu’ nie da się uzdrowić”. W setnym odcinku „Strony A, strony B” wracamy do słów profesora Tadeusza Sławka sprzed kilku lat, by sprawdzić czy nadal praktykujemy w trakcie TransPortu Literackiego w Kołobrzegu „wrażliwość” i czy jesteśmy programowo „nie na czasie”.
Sprawdzamy to razem z: Julią Fiedorczuk, Barbarą Klicką, Grzegorzem Kwiatkowskim, Elizą Kącką, Magdaleną Pytlak, Ingą Iwasiów, Claudią Rubanowicz, Adamem Frankiewiczem, Jakubem Czajką, Aleksandrą Kasprzak, Romanem Honetem, Grzegorzem Wróblewskim, Agnieszką Smarzewską, Gabrielą Bar, Maciejem Wnukiem, Agnieszką Gołkowską, Małgorzatą Domurat, Kasią Liebrecht, Milena Staluszką, Romanem Wojciechowskim, Jakubem Skrzywankiem, Agatą Dąbek, Karoliną Kurando i Michałem Dziedzicem. Pomiędzy wypowiedziami możemy usłyszeć fragmenty tegorocznych festiwalowych czytań z muzyką Maliny Midery. Zaczynają: Ola Lewandowska, Roman Honet, Przemysław Owczarek, Grzegorz Wróblewski, Aleksandra Kasprzak, Julia Jankowska i Łukasz Woźniak. Kończą: Dimityr Kenarow, Doireann Ní Ghríofa, Katarzyna Szaulińska, Justyna Bargielska oraz Hiromi Itō.