03/06/24

Strona A, strona B nr 100: Podsumowanie TransPortu Literackiego 29

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

 

„Na festi­wa­lach Biu­ra Lite­rac­kie­go nie­po­strze­że­nie zacie­ra­ją się role, wszy­scy ‘uczą się’ od sie­bie nawza­jem. Jak nazwać taką wspól­no­tę? Nie znaj­du­ję lep­sze­go sło­wa niż ‘wraż­li­wość’. Festi­wal w takiej for­mu­le jest dra­ma­tycz­nie ‘nie na cza­sie’. Któż bowiem dzi­siaj w sfe­rze publicz­nej prak­ty­ku­je ‘wraż­li­wość’, gdy liczy się jedy­nie bez­względ­na i pro­gra­mo­wo nie­wraż­li­wa ‘sku­tecz­ność’. Nic bar­dziej nie jest nasze­mu cza­so­wi potrzeb­ne jak to, co dzie­je się na festi­wa­lu Biu­ra. Bez tro­skli­wej i uważ­nej roz­mo­wy, bez waże­nia sło­wa, ‘nasze­go cza­su’ nie da się uzdro­wić”. W set­nym odcin­ku „Stro­ny A, stro­ny B” wra­ca­my do słów pro­fe­so­ra Tade­usza Sław­ka sprzed kil­ku lat, by spraw­dzić czy nadal prak­ty­ku­je­my w trak­cie Trans­Por­tu Lite­rac­kie­go w Koło­brze­gu „wraż­li­wość” i czy jeste­śmy pro­gra­mo­wo „nie na cza­sie”.

Spraw­dza­my to razem z: Julią Fie­dor­czuk, Bar­ba­rą Klic­ką, Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, Eli­zą Kąc­ką, Mag­da­le­ną Pytlak, Ingą Iwa­siów, Clau­dią Ruba­no­wicz, Ada­mem Fran­kie­wi­czem, Jaku­bem Czaj­ką, Alek­san­drą Kasprzak, Roma­nem Hone­tem, Grze­go­rzem Wró­blew­skim, Agniesz­ką Sma­rzew­ską, Gabrie­lą Bar, Macie­jem Wnu­kiem, Agniesz­ką Goł­kow­ską, Mał­go­rza­tą Domu­rat, Kasią Lie­brecht, Mile­na Sta­lusz­ką, Roma­nem Woj­cie­chow­skim, Jaku­bem Skrzy­wan­kiem, Aga­tą Dąbek, Karo­li­ną Kuran­do i Micha­łem Dzie­dzi­cem. Pomię­dzy wypo­wie­dzia­mi może­my usły­szeć frag­men­ty tego­rocz­nych festi­wa­lo­wych czy­tań z muzy­ką Mali­ny Mide­ry. Zaczy­na­ją: Ola Lewan­dow­ska, Roman Honet, Prze­my­sław Owcza­rek, Grze­gorz Wró­blew­ski, Alek­san­dra Kasprzak, Julia Jan­kow­ska i Łukasz Woź­niak. Koń­czą: Dimi­tyr Kena­row, Doire­ann Ní Ghrío­fa, Kata­rzy­na Szau­liń­ska, Justy­na Bar­giel­ska oraz Hiro­mi Itō.