05/02/25

Strona A, strona B nr 112: Tożsamość

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury i społecznik.

Odtwarzacz plików dźwiękowych

 

Dzi­siaj pre­mie­ro­we książ­ki, któ­re uka­zu­ją trud­ne dro­gi boha­te­rek i boha­te­rów poszu­ku­ją­cych miło­ści oraz toż­sa­mo­ści w świe­cie zdo­mi­no­wa­nym przez róż­ne odmia­ny prze­mo­cy. Wszyst­kie zmu­sza­ją do reflek­sji nad tym, kim jeste­śmy i jak w obli­czu róż­nych, w tym trau­ma­tycz­nych prze­żyć może­my stwo­rzyć sie­bie na nowo. Łączy je pyta­nie o to, co tak napraw­dę kształ­tu­je naszą toż­sa­mość. Jak prze­szłość, rela­cje i doświad­cze­nia wpły­wa­ją na naszą teraź­niej­szość?

Baśń o zwich­nię­ciu sta­wu bio­dro­we­go Ada­ma Jawor­skie­go to debiut, w któ­rym poezja spo­ty­ka bru­tal­ną rze­czy­wi­stość, a toż­sa­mość sta­je się wal­ką z pamię­cią o prze­mo­cy i tęsk­no­tą za bli­sko­ścią.

Mar­ta Car­ni­ce­ro Her­nanz w Matriosz­kach uka­zu­je dwa róż­ne świa­ty, ale wspól­ne ścież­ki dwóch kobiet nazna­czo­ne są rów­nie wiel­ką trau­mą. Obie boha­ter­ki muszą odna­leźć sie­bie w rela­cjach, któ­re nie­ustan­nie zde­rza­ją je z prze­szło­ścią pozo­sta­wia­ją­cą ślad na ich toż­sa­mo­ści.

Z kolei w tomie Jaw Lau­ry Osiń­skiej obser­wu­je­my codzien­ną miłość dwóch kobiet. Jej peł­ne spek­trum, od chwil wznio­słych po zwy­kłe rytu­ały, two­rzy prze­strzeń do roz­wa­żań nad rela­cja­mi, któ­re poma­ga­ją prze­trwać.

Czas też na powrót do poezji Krzysz­to­fa Siw­czy­ka – świet­ną oka­zją jest wzno­wie­nie sied­miu ksią­żek auto­ra: od legen­dar­ne­go debiu­tu Dzi­kie dzie­ci po tom Cen­trum likwi­da­cji szkód. Siw­czyk, łącząc psy­cho­lo­gię i filo­zo­fię, sta­wia pyta­nia o to, co napraw­dę defi­niu­je nas jako jed­nost­ki.

Oprócz tego pod­su­mo­wa­nie zakoń­czo­ne­go wła­śnie nabo­ru do 20. edy­cji Poło­wu oraz waż­ne infor­ma­cje doty­czą­ce 30. edy­cji festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki. Jeśli cho­dzi o część ilu­stra­cyj­ną, to poprzez osiem płyt wybra­nych spo­śród kil­ku­set luto­wych pre­mier spró­bu­je­my dać świa­dec­two teraź­niej­sze­go cza­su. To będzie nie tyl­ko wybór róż­nych brzmień, ale też postaw wobec świa­ta, świa­do­ma gra z for­mą, któ­ra mówi wię­cej, niż moż­na wyra­zić sło­wa­mi.


Posłu­chaj poprzed­nich odcin­ków o nowych książ­kach Biu­ra Lite­rac­kie­go 

Stro­na A, stro­na B nr 110: Par­ce­le ze słów

▪ Łukasz WOŹNIAK: Umal­mu, Ser­hij ŻADAN: Skryp­ny­ków­ka,  Mar­cin SENDECKI: Węgier­skie morze

Stro­na A, stro­na B nr 107: Odkry­wa­nie wie­lo­znacz­no­ści 

▪ Alek­san­dra GÓRECKA: Regu­ła trzech, Jon FOSSE: Pies i anioł, Krzysz­tof JAWORSKI: Jak pisa­łem powieść kry­mi­nal­ną (w tym bied­nym kra­ju)

Stro­na A, stro­na B nr 106: Koniec lite­ra­tu­ry

▪ Maciej WNUK: Miej­sca odle­głe, Anto­ni­na TOSIEK: żer­twy, Jerzy JARNIEWICZ: Prze­zro­cza. Roz­mo­wy z Jerzym Jar­nie­wi­czem, Ezra POUND: Wier­sze, poema­ty i pie­śni

Stro­na A, stro­na B nr 105: Co dalej?

▪ Jakub BELINA-BRZOZOWSKI: cór­ka tań­czy, Jakub PSZONIAK: Kar­ni­ster, Boh­dan ZADURA: Zmia­na cza­su

Stro­na A, stro­na B nr 103: Kasprzak, Siw­czyk, Róże­wicz

▪ Alek­san­dra KASPRZAK: Wydrąż mi rodzi­nę w serze, Krzysz­tof SIWCZYK: Na prze­cię­ciu arte­rii, Tade­usz RÓŻEWICZ: Wier­sze ostat­nie