02/04/25

Strona A, strona B nr 116: Smak detalu

Artur Burszta

Strona cyklu

Strona A, strona B
Artur Burszta

Menadżer kultury i społecznik.

Odtwarzacz plików dźwiękowych

 

W 116. odcin­ku „Stro­ny A, stro­ny B” podró­żu­je­my przez lite­rac­kie obra­zy, któ­re z nie­zwy­kłą pre­cy­zją reje­stru­ją ulot­ne momen­ty, emo­cje i sytu­acje. Tema­tem prze­wod­nim jest „Smak deta­lu” – opo­wieść o czte­rech książ­kach, róż­nią­cych się for­mą i sty­lem, ale połą­czo­nych wspól­ną cechą: mistrzow­skim uchwy­ce­niem tego, co drob­ne i pozor­nie nie­istot­ne, a zara­zem klu­czo­we dla całej histo­rii.

W Też się o cie­bie boję Miry Sucho­wiej­ko zmy­sło­we opi­sy cia­ła sta­ją się klu­czem do zro­zu­mie­nia cho­ro­by, lęków i kon­fron­ta­cji z sys­te­mem. Poetyc­ka dokład­ność w uka­zy­wa­niu deta­li codzien­no­ści w Sie­dem­dzie­siąt sie­dem Pio­tra Som­me­ra anga­żu­je nas do wspól­ne­go wędro­wa­nia przez pamięć, w któ­rej „ser­ce opu­ku­je świat”, a czas sta­je się miej­scem spo­tka­nia prze­szło­ści z teraź­niej­szo­ścią.

Ida Bör­jel w Tele­fo­nie do domu wni­kli­wie prze­kształ­ca roz­mo­wy wojen­ne w język poetyc­ki, odsła­nia­jąc bru­tal­ność i absurd kon­flik­tów. Z kolei Pozy­tyw­ki i marien­bad­ki Andrze­ja Sosnow­skie­go to zbiór wier­szy i próz, któ­re ucie­ka­ją od kon­wen­cji, wybu­cha­ją i roz­pra­sza­ją się, wymu­sza­jąc na czy­tel­ni­ku nową for­mę lek­tu­ry, wykra­cza­ją­cą poza tra­dy­cyj­ne ocze­ki­wa­nia.

W stro­nie muzycz­nej dzie­więć nowych płyt. Każ­da z nich to sta­ran­nie skon­stru­owa­na prze­strzeń, w któ­rej drob­ne, nie­mal nie­do­strze­gal­ne szcze­gó­ły two­rzą peł­nię emo­cji i wra­żeń. W audy­cji oprócz tego kolej­ne bar­dzo waż­ne festi­wa­lo­we infor­ma­cje, tym razem doty­czą­ce podró­żo­wa­nia do Koło­brze­gu, trans­por­tu do Rogo­wa oraz roz­po­czę­tych wła­śnie zajęć w Pra­cow­niach.


Posłu­chaj poprzed­nich odcin­ków o nowych książ­kach Biu­ra Lite­rac­kie­go 

Stro­na A, stro­na B nr 114: Języ­ki pamię­ci

▪ Mag­da­le­na GENOW: Zło­dziej­ka matek, Per­ri­ne LE QUERREC: War­gli­fy, Piotr MATYWIECKI: Epi­ka

Stro­na A, stro­na B nr 112: Toż­sa­mość

▪ Adam JAWORSKI: Baśń o zwich­nię­ciu sta­wu bio­dro­we­go, Mar­ta CARNICERO Her­nanz: Matriosz­ki, Lau­ra OSIŃSKA: Jaw

Stro­na A, stro­na B nr 110: Par­ce­le ze słów

▪ Łukasz WOŹNIAK: Umal­mu, Ser­hij ŻADAN: Skryp­ny­ków­ka,  Mar­cin SENDECKI: Węgier­skie morze

Stro­na A, stro­na B nr 107: Odkry­wa­nie wie­lo­znacz­no­ści 

▪ Alek­san­dra GÓRECKA: Regu­ła trzech, Jon FOSSE: Pies i anioł, Krzysz­tof JAWORSKI: Jak pisa­łem powieść kry­mi­nal­ną (w tym bied­nym kra­ju)

Stro­na A, stro­na B nr 106: Koniec lite­ra­tu­ry

▪ Maciej WNUK: Miej­sca odle­głe, Anto­ni­na TOSIEK: żer­twy, Jerzy JARNIEWICZ: Prze­zro­cza. Roz­mo­wy z Jerzym Jar­nie­wi­czem, Ezra POUND: Wier­sze, poema­ty i pie­śni

Stro­na A, stro­na B nr 105: Co dalej?

▪ Jakub BELINA-BRZOZOWSKI: cór­ka tań­czy, Jakub PSZONIAK: Kar­ni­ster, Boh­dan ZADURA: Zmia­na cza­su

Stro­na A, stro­na B nr 103: Kasprzak, Siw­czyk, Róże­wicz

▪ Alek­san­dra KASPRZAK: Wydrąż mi rodzi­nę w serze, Krzysz­tof SIWCZYK: Na prze­cię­ciu arte­rii, Tade­usz RÓŻEWICZ: Wier­sze ostat­nie