debaty / ankiety i podsumowania

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 2

Adam Poprawa

Głos Adama Poprawy w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.

strona debaty

Poetycka książka trzydziestolecia: wprowadzenie

1. Jacek Pod­sia­dło, Włos Bre­gu­eta, WBPi­CAK, Poznań 2016.

No cóż, gdy­bym miał przy oka­zji wska­zać naj­więk­sze­go spo­śród żyją­cych pol­skich poetów, to był­by nim wła­śnie Jacek Pod­sia­dło. Naj­mniej oczy­wi­sty w histo­rii tutej­szej poezji XX i XXI wie­ku w tym sen­sie, że trud­no wyzna­czyć dlań gene­alo­gię, co świad­czy o szcze­gól­nie wyso­kiej ory­gi­nal­no­ści. Żywio­ło­wość, kunszt i auto­bio­gra­fizm – a czy­ta się wier­sze tak­że po to, żeby się w nich jakoś tam porów­naw­czo zoba­czyć. Nie na zasa­dzie, czy jestem podob­ny do boha­te­ra, ale co ten poeta mówi waż­ne­go o życiu – i co dla mnie z tego wyni­ka. I z tym wszyst­kim cudow­ny humor wier­szy Pod­sia­dły, nie­sa­mo­wi­ta iro­nia, a tak­że – co tu dużo gadać – praw­da.

2. Sta­ni­sław Barań­czak, Podróż zimo­wa. Wier­sze do muzy­ki Fran­za Schu­ber­ta, Wydaw­nic­two a5, Poznań 1994.

Genial­ny poeta, w ogó­le. A ten tom war­to czy­tać tak­że jak­by na prze­kór, to zna­czy bio­rąc w nawias całą olśnie­wa­ją­cą wir­tu­oze­rię (na ile to oczy­wi­ście wyko­nal­ne). Tam głę­bo­ko cho­wa się po-roman­tycz­ny i po-egzy­sten­cja­li­stycz­ny iro­nicz­ny bun­tow­nik, bar­dzo kon­kret­ny, wła­śnie egzy­sten­cjal­ny, poznań­sko-peere­low­ski i ame­ry­kań­ski.

3. Boh­dan Zadu­ra, Krop­ka nad i, Biu­ro Lite­rac­kie, Wro­cław 2014.

Poezja codzien­na, kro­ni­kar­ska, a zara­zem lirycz­na i nie­jed­no­znacz­na. Wspa­nia­łe pod­ję­cie tra­dy­cji frasz­ki i afo­ry­zmu; do napi­sa­nia pozo­sta­je zresz­tą histo­ria arcy­dzieł krót­kiej poetyc­kiej for­my: Kocha­now­ski – Lec – Zadu­ra. A zara­zem od cza­su do cza­su poèmes en pro­se lub tek­sty nie­le­d­wie epic­kie, jak przej­mu­ją­cy, w jakimś sen­sie – nihi­li­stycz­ny (?) „Pierw­szy od 1963 roku wiersz bez papie­ro­sów”. Tak jak do dziś, a może zwłasz­cza współ­cze­śnie, nie­po­koi kan­ta­ta „Komm, du süße Todes­stun­de” (BWV 161).

O AUTORZE

Adam Poprawa

(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.

Inne głosy w debacie