Biurowe książki roku 2013
Przemysław Rojek
Wprowadzenie do debaty "Biurowe książki roku 2013".
strona debaty
Kończący się rok w Biurze Literackim obfitował w szereg ważnych wydarzeń. Najistotniejsze było dla nas jednak wydawanie ambitnej literatury – poezji i prozy, dzieł polskich i tłumaczonych, szkiców i dokonań z pogranicza sztuki słowa i obrazu. Co z naszych zeszłorocznych trzydziestu czterech propozycji najbardziej przypadło Państwu do gustu?
Czy były to kolejne tomy przypominające wielkich klasyków (Jarosława Iwaszkiewicza, Anny Kamieńskiej, Anny Świrszczyńskiej), czy może raczej mocne głosy debiutantów (Martyny Buliżańskiej, Szymona Słomczyńskiego)? A może największym wydarzeniem był trzeci i czwarty tom dzieł zebranych (z nieznanymi i niepublikowanymi utworami) Tymoteusza Karpowicza?
Które z przekładowych książek będą miały szansę na nagrodę w Gdyni (Ilse Aichinger, W.H. Audena, Jorie Graham, Herty Müller), a które Angelusa (Ołeksandra Irwanćia, Andrieja Lubki)? Jakie wrażenie zrobiły na nas inne książki z serii „Proza”? Arabskie (Hasana Blasima i Rabiego Dżabira), amerykańskie (Edmunda White’a), czy równie ciekawe polskie (Andrzeja Falkiewicza i Krzysztofa Jaworskiego)?
A może jeszcze coś innego? Śmiała inicjatywa docenienia literackiej wartości tekstów piosenek (Bartka „Fisza” Waglewskiego, Krzysztofa „Grabaża” Grabowskiego, Lecha Janerki)? Pierwszy Biurowy komiks z wierszami uczestników legendarnego cyklu „Barbarzyńcy i nie”? Albo kolejny almanach „Połowu” z wierszami najciekawszych autorów przed debiutem?
A może piękna refleksja o literaturze i macierzyństwie zamknięta w szkicach Joanny Mueller? Sześć godzin lekcyjnych o poezji Andrzeja Sosnowskiego albo myśli do słów Piotra Matywieckiego? I wreszcie premierowe książki z serii „Poezje” (Justyny Bargielskiej, Wojciecha Bonowicza, Jacka Dehnela, Bogusława Kierca, Ryszarda Krynickiego, Grzegorza Kwiatkowskiego i Filipa Zawady)?
Proszę opowiedzieć nam o swoich ulubionych książkach wydanych przez Biuro w 2013 roku. Chętnie usłyszymy też – jeśli Państwo wolą – opowieści o jednej konkretnej książce, a nawet o jednym wierszu (bo być może zdarzyło się i tak, że to właśnie tych kilka, kilkanaście linijek – i niewiele więcej – zrobiło na Państwu szczególnie mocne wrażenie).
A jakby ktoś chciał się podzielić refleksją o swoim spotkaniu z jednym zdaniem zapisanym prozą, jednym celnym rozpoznaniem odnalezionym w którymś tomie szkiców – również będzie to dla nas cenne. Podobnie uważnie będziemy słuchać tych z Państwa, którzy podejmą się bardziej syntetycznego omówienia jakiejś ogólniejszej tendencji, którą zauważacie Państwo w praktyce wydawniczej Biura.
W pokornym przeświadczeniu, że nie jesteśmy doskonali, wdzięczni będziemy również za wszelkie uwagi krytyczne. Proszę pamiętać, że swoimi głosami wpływają Państwo na nasze myślenie o tym, co warto (i czego nie warto) wydawać w przyszłości. Wszystkich też zachęcamy do głosowania w prowadzonej równolegle sondzie, w której wybieramy Biurową książkę 2013 roku.
O AUTORZE
Przemysław Rojek
Nowohucianin z Nowego Sącza, mąż, ojciec, metafizyk, capoeirista. Doktor od literatury, nauczyciel języka polskiego w krakowskim Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, nieudany bloger, krytyk literacki. Były redaktor w sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego, laborant w facebookowym Laboratorium Empatii, autor – miedzy innymi – książek o poezji Aleksandra Wata i Romana Honeta.