Bukiet kwiatów, albo zbitek przekleństw
Julia Fiedorczuk
Głos Julii Fiedorczuk w debacie "Książka 2008".
strona debaty
Książka 2008Wskazanie: Marcin SENDECKI Trap
Jestem przeciwna wszelkiego rodzaju rankingom i zestawieniom, jeśli chodzi o wiersze. Nie wierzę w to, że pewne książki są obiektywnie rzecz biorąc ważniejsze od innych. No chyba, że o wartości książki miałaby kiedyś zdecydować historia, ale nie oszukujmy się, historia raczej nie interesuje się wierszami. Co zapewne wychodzi na zdrowie i historii, i wierszom, nawet tym, które z konieczności lub wyboru interesują się historią.
Znam tylko niewielką część książek poetyckich, które ukazały się w 2008 roku. Ale i spośród tej ograniczonej liczby nie umiałabym wybrać tej jednej, która bardziej niż inne zasługuje na wyróżnienie. Opowiem zatem o jednym wierszu, z którym żyłam przez pewien czas w ciągu 2008 roku i było to pożycie udane, a nawet owocne.
Wierszem tym jest „Wiązanka” Marcina Sendeckiego (z tomu Trap). Dlaczego akurat „Wiązanka”? Ano dlatego, że może chodzić o bukiet kwiatów albo zbitek przekleństw i obydwa te sensy znajdują odzwierciedlenie w wierszu, który brzmi tak, jak brzmi współczesny świat. Ze względu na ostatni wers („chciałem powiedzieć to i to, i to”), który jest jednym z najzwięźlejszych i najprawdziwszych opisów działań poety, jakie ostatnio sformułowano. Ze względu na to, że wiersz bierze na warsztat serię wyjałowionych długim, automatycznym nadużywaniem sformułowań (przychodzą do głowy reklamy, jakieś druczki, formularze) i zwraca im życie.
Ze względu na bardzo ładne aluzje do utworów lirycznych Andrzeja Sosnowskiego (słyszę echa „Białego szaleństwa”). Ze względu na możliwość wielopoziomowego odczytania (noc w barze, sytuacja człowieka bombardowanego „atrakcyjnymi ofertami”, tak zwana „kondycja ludzka” w ogóle). I wreszcie, bo tak. Bo niektóre wiersze wpadają w ucho i trwale zapisują się w pamięci i to jest właśnie jeden z takich wierszy.
O AUTORZE
Julia Fiedorczuk
Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.