debaty / wydarzenia i inicjatywy

Jednak radosne

Anita Jarzyna

Głos Anity Jarzyny w debacie "Dożynki 2008".

strona debaty

Dożynki 2008

Orga­ni­za­to­rzy tego­rocz­nej edy­cji festi­wa­lu Port Wro­cław rzu­ca­ją hasło prze­wod­nie: „Zaczy­tać się na zabój”; wolę jed­nak zaczy­ta­nia miło­sne, jak u Calvi­no i Aude­na, i jesz­cze kil­ku bli­skich lek­tu­ro­fio­łów, miło­śni­ków, wolę zaczy­ta­nia oca­la­ją­ce życie, eufo­rycz­ne, zaczy­ta­nia z ryzy­kiem, o któ­rym Roland Bar­thes mówił, że „nie moż­na pisać o tym, co się kocha”.

W ostat­nich mie­sią­cach nowe książ­ki (choć nie wyobra­żam sobie inne­go czy­ta­nia ich, niż na prze­mian z tymi star­szy­mi) przede wszyst­kim zno­wu mnie cie­szy­ły, nowe tomy Róże­wi­cza, Miło­będz­kiej (tak­że mądre ese­je tej autor­ki, jej dru­ga „duża” mała książ­ka) i Szym­bor­skiej; zna­ko­mi­ty zbio­rek Rado­sła­wa Kobier­skie­go (Lacri­mo­sa) czy Dom pod świa­do­mo­ścią Pio­tra Mit­zne­ra; cie­szy­ły nawet, kie­dy nie­po­ko­iły, jak anto­lo­gia Słyn­ni i świet­ni (tu zwłasz­cza przed­mo­wy redak­to­rów i opra­co­wa­ne przez nich kry­te­ria dobo­ru auto­rów), jak – nowe tyl­ko w pol­sz­czyź­nie – prze­kład Pro­ce­su pió­ra Jaku­ba Ekie­ra czy Sie­dem szki­ców Vir­gi­nii Woolf (ta książ­ka oka­zu­je się nie­for­tun­nym skrzy­żo­wa­niem koniecz­no­ści publi­ko­wa­nia każ­de­go dro­bia­zgu autor­ki z wydaw­ni­czym mar­ke­tin­giem), ale już Mię­dzy akta­mi nie wywo­ła­ło wąt­pli­wo­ści, cze­kam teraz na zapo­wia­da­ne tłu­ma­cze­nie Poko­ju Jaku­ba. Cie­szy mnie moż­li­wość towa­rzy­sze­nia tym, któ­rzy zmie­nia­ją się i tym, któ­rzy upar­cie (na szczę­ście) pozo­sta­ją sobą, jak Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki w Pio­sen­ce o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach. Zamknę tu to nie­kom­plet­ne wyli­cze­nie, zale­d­wie począ­tek, żeby tak­że wspo­mnieć o czy­ta­niu piszą­cych o czy­ta­niu i wyda­nej ostat­nio kry­tycz­no­li­te­rac­kiej, ale (już) z histo­rycz­nym odde­chem (zro­zu­mia­łym przy oma­wia­niu poezji ostat­nich dwóch dekad), książ­ki Paw­ła Próch­nia­ka pt.Wier­sze na wie­trze.

Oczy­wi­ście (tra­dy­cyj­nie) są powo­dy do nie­za­do­wo­le­nia, szki­ce, recen­zje nie­rzad­ko za dłu­go cze­ka­ją w kolej­ce w cza­so­pi­smach lite­rac­kich, wśród któ­rych bra­ku­je rze­tel­ne­go dwu­ty­go­dni­ka, a Inter­net jako wia­ry­god­na prze­strzeń do wypo­wie­dzi kry­tycz­nej dopie­ro zdo­by­wa zaufa­nie czy­tel­ni­ków i auto­rów – te sta­łe (nie­ste­ty) moty­wy kry­tycz­no­li­te­rac­kich pod­su­mo­wań doty­czą zja­wisk, któ­re dobrym książ­kom i czy­ta­niu cza­sa­mi (cza­sa­mi tyl­ko na chwi­lę) szko­dzą.

Nie­za­leż­nie od ety­mo­lo­gii, dożyn­ki są jed­nak rado­snym świę­tem. Może dla­te­go ta wypo­wiedź jest tro­chę odmo­wą dia­gno­zy.

O AUTORZE

Anita Jarzyna

Urodzona w 1984 roku. Doktor habilitowana, profesor w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii UŁ, wykładowczyni Wydziału Artes Liberales na kierunku antropozoologia. Badaczka literatury, głównie poezji XX-wiecznej, interpretatorka. W obszarze jej zainteresowań znajdują się ekokrytyka, studia nad zwierzętami oraz studia nad Zagładą. Autorka książek „Pójście za Norwidem” (w polskiej poezji współczesnej), Lublin 2013, Imaginauci. Pismo wyobraźni w poezji Bolesława Leśmiana, Józefa Czechowicza, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Nowaka, Łódź-Kraków 2017 oraz Post-koiné. Studia o nieantropocentrycznych językach (poetyckich), Łódź 2019; współredaktorka i redaktorka kilku numerów tematycznych czasopism („Poznańskie Studia Polonistyczne”, „Polonistyka”, „Polonistyka. Innowacje”, „Tekstualia”, „Narracje o Zagładzie”, „Czas Kultury”) oraz tomów zbiorowych, w tym: T. Nowak, Spowiedź wyobraźni (szkice i rozmowy), Kraków 2014. Publikowała m.in. w czasopismach „Colloquia Litteraria”, „Czas Kultury”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, „Pamiętnik Literacki”, „Porównania”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, „Przestrzenie Teorii”, „Slavia Occidentalis”, „Wielogłos” oraz monografiach zbiorowych. Stypendystka m.in. Funduszu im. Rodziny Kulczyków, Funduszu im. Profesora Władysława Kuraszkiewicza; wyróżniona Medalem Młodej Sztuki w dziedzinie literatura (2015) oraz Nagrodą Naukową Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego (2016).