Kira Pietrek, poetka przebrana za publicystkę
Piotr Śliwiński
Głos Piotra Śliwińskiego w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
strona debaty
Nowy (polski) głos w EuropieNie ma co ukrywać: kreślę tych parę zdań w momencie, w którym lider jest już znany. Konrad Góra to świetny poeta, żaden tam młody, żadna nadzieja, przyszłość i poklepywanie po plecach, po prostu szczery talent, inteligencja i urzekająca wrażliwość w jednym. „Gilgamesz on the Road”, czyli literatura, mitologia i homo viator w formie na tyle pojemnej, by zawrzeć, przetrawić i w znacznym stopniu przekroczyć swoje własne widzialne i zrazu podniecające retoryki. Jest w tym podobny, owszem, do Wojaczka, ale nosi też w sobie Miłosza.
Jednak głos oddam na Kirę Pietrek, gdyż nie przestaję myśleć o sposobie, w jaki to, co trywialne, pozostając trywialnym, staje się zdumiewające. W jej wierszach jest niedużo wiersza, sztuki, sztuczki, emfazy, a przecież w rezultacie okazują się one poezją bardziej niż większość znanych mi wierszy. Poezją, czyli nie (tylko) gestem społecznym, lecz również zakwestionowaniem obrazu bycia jako gestu i obrazu.
O AUTORZE
Piotr Śliwiński
profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej UAM. Krytyk literacki, redaktor, badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor książek, m.in. Awangarda przedwojenna, Kraków 2004; Po całości. Szkice, punkty, Poznań 2016 ‒ razem z K. Hoffmannem i M. Jaworskim, a także redaktor blisko dwudziestu książek na temat poezji współczesnej (ostatnio Jakieś rozwiązania. Szkice o poezji (nie tylko) najnowszej, Poznań 2016).