Fragment książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku, a w wersji elektronicznej 6 sierpnia 2020 roku.
idź do Polski. Synkowy to łan, gdzie gore ugór,
na święto uświęconą kość:
w urzędzie katastralnym dla Styks-
‑Fabryczna podomykał sprawy nadobecny brat.
I dobrze mi, dobrze mi nocą,
gdy płaczem się tuli po gwałt surowo
moją skrupiałą krew, Kainowy mój
szpik, wyjebany wspólny front.
I dobrze, dobrze mi w domu,
pod który podkładam papier
moich gejów i genów, Cyganek,
Treblinek, wesoło, wesoło!
Prace
Figura ślepego kamerzysty. Krzyk i jego brak zdrobnienia.
Toksyna, płacz śliną.
Na końcu kabla nie czeka żaden Tezeusz.
Tajenie prawdy.
Kostka wyrzucająca rękę do założonego wyniku.
Przystępowanie, przystąpienie
oczu do gasnących
płomieni.
Syk snu pijanego z rozbijanej głowy.
Ja omen.
Epigramat
Pozwoliwszy sobie zostać najsmutniejszym słowem w wierszu
Zamiast poszukać drugiego jednako mówiłeś do innych: że inni
Nie przyszli zwróciłeś się do przeszłych ci przeszli przez ciebie
Małpka i maska
z Anny Świrszczyńskiej
Płonie makak we fryturze palmowej.
Świecimy sobie jego oczami. Takt
nie pozwala prosić o łaskę
dla nędznej małpki o dzikim szlochu.
Ale
z tej małpki zostanie maska,
która na twarz wchodzi jak ulał:
małpka nie zginie całkiem bez śladu.
Wołamy Pana jej dzikim szlochem.
„ ”
Żyję któryś rok
w państwie zmarłych,
ale przeraził mnie dopiero wrak psa.
Przepalało się powietrze między nami
i modliłem się „kurwa” za „kurwą”
ten jeden raz tak naprawdę.
Święta
Święta, opasana kukurydzą,
kleistym nasieniem
kościoła pod rządami
Prawa i Sprawiedliwości,
pasywna w gwałcie zbiorowym, przekopana przez podwórza,
przewleczona przez ucho igielne z judasza w celi
Tomasza Komendy, niesiona prądem Wisło,
Wełtawo, Dunaju tłuszczu z chuja wieprza i macicy matki,
świnio, święta świnio ze świń, błogosławiony owoc
żywota twojego strach.
O autorze
Konrad Góra
ur. w 1978 r. Za tom Pokój widzeń(2011) nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Wydał również książki Requiem dla Saddama Husajna i inne wiersze dla ubogich duchem(2008), Siła niższa (full hasiok)(2012), Nie (2016) i Kalendarz majów (2019), który przyniósł mu nominację do Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Literackiej Nike. W 2020 r. ukaże się jego wybór wierszy Wojna (pieśń lisów). Autor wyboru wierszy Anny Świrszczyńskiej Kona ostatni człowiek. Mieszka w Ligocie Małej i lasach.
Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Rozmowa Aleksandra Trojanowskiego i Jakuba Sęczyka z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Konrada Góry Wojna (pieśni lisów), która ukazała się w Biurze Literackim 29 października 2020 roku.
Rozmowa Konrada Góry z Aleksandrem Trojanowskim, towarzysząca premierze książki Parkingi podziemne jako miasta spotkań, która ukazała się w Biurze Literackim 10 lutego 2020 roku.
Spotkanie z udziałem Ramiego Al-Aszeka, Konrada Góry, Filipa Łobodzińskiego, Jana Rojewskiego, Beaty Stasińskiej i Magdaleny Rigamonti w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Rozmowa Anny Adamowicz z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
Rozmowa Konrada Góry i Dawida Mateusza z Robertem Rybickim, towarzysząca premierze książki Podręcznik naukowy dla onironautów (1998–2018), wydanej nakładem Biura Literackiego 19 marca 2018 roku.
Zdobywca głównej nagrody w VI edycji konkursu „Nakręć wiersz”. Klip na podstawie wiersza Konrada Góry pod tytułem „Matki Boskiej Rzeźnej”.
Rozmowa Anny Adamowicz z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
Szkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
Poeta, który mówi swoją prawdę, nie ma potrzeby oglądania się wstecz, nie prowadzi go konieczność konfrontowania swojego komunikatu wobec innego.