książki / POEZJE

Połów. Poetyckie debiuty 2017

Grzegorz Smoliński

Jan Rojewski

Katarzyna Szweda

Krzysztof Schodowski

Maciej Konarski

Nina Manel

Patryk Kosenda

Paulina Pidzik

Paweł Bień

Przemysław Suchanecki

Fragmenty almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku, a w wersji elektronicznej 23 kwietnia 2019 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Paweł Bień

[Oglądałem telewizję]

Oglą­da­łem tele­wi­zję – poka­zy­wa­li woj­nę na Ukra­inie
i blon­dyn­kę. wszy­scy łama­li się gestem pojed­na­nia.

jej brat spa­lił się w samo­cho­dzie, przed domem.
jej pies mer­da chwac­ko ogo­nem, przed kame­rą.


[Szalenie on się jej spodobał]

Sza­le­nie on się jej spodo­bał, sza­le­nie,
i to pierw­szym wej­rze­niem. stał
tam, może tro­chę bar­dziej w kącie.

on w przed­miej­skim twe­edzie.
– pano­wie pro­szą panie!
ona w grosz­kach, w pąsach.

i ona rosła zachwy­ta­mi, odde­chem,
już ponad. już, już. i on pod­niósł rękę,
i pową­chał się pod pachą.


[Innym znów razem siedzieliśmy]

Innym znów razem sie­dzie­li­śmy
na pumek­so­wej ska­le, licząc jeżow­ce.
oczy mie­li­śmy dzi­kie od nudy i morza.

wie­dzie­li­śmy, że przy­wo­ła­nie z pamię­ci
będzie nowym stwo­rze­niem, osob­nym
poro­wa­tym kamie­niem liza­nym przez fale.


Nina Manel

Czerwone i czarne

Odwró­co­ny as trefl ozna­cza śmierć w rodzi­nie,

ozna­cza stan czu­wa­nia. Mówisz: woda
dooko­ła wie­ży nie dopu­ści wro­gów.
Mówię: woda dooko­ła wie­ży
nie dopu­ści życia – cho­ciaż ryba pły­wa,
dale­ko ma do trwa­nia, kie­dy wnet zaką­szę.

Naj­bar­dziej lubię czy­tać, szu­kać słów
jak ekwi-poten-cjal­ność. Naj­bar­dziej lubię gięt­kie
racjo-nali-zacje. Pod­no­szę się i patrzę:
napuch­nię­ta woda, śnię­te ryby na dnie.
Schy­lić się – pod­nieść wszel­kie
sta­ny alar­mo­we.

Odwró­co­ny as trefl ozna­cza śmierć w rodzi­nie.


Ordnung muss sein, myśli zimno Lola Kittinger

Lola Kit­tin­ger jest posta­cią auty­stycz­ną,
opar­tą twar­do na fak­tach. Kon­tak­ty wzro­ko­we
nie są tak istot­ne jak e‑mailowe. Okrą­głe zda­nia,
samo­gło­ski w koron­kach, spół­gło­ski w jedwa­biach.
Wystu­ku­je dłu­gie jak Maka­ron Lubel­ski komen­ta­rze

na temat wier­szy i zda­rzeń w świe­cie lite­rac­kim.
Nikt tego nie czy­ta, bo są dziw­ne, albo czy­ta
i myśli „idiot­ka”. Lola ma masę przy­ja­ciół
z por­ta­lu fryzjerpolski.pl, oglą­da fotecz­ki,
omi­ja­jąc twa­rze. Jako bez­na­mięt­ny embrio­nik,

ssa­ła każ­dy palec dokład­nie dzie­więć minut,
czter­dzie­ści dzie­więć sekund, żeby wszyst­ko
było w porząd­ku, naj­le­piej alfa­be­tycz­nym.
Póź­niej zabaw­ki ukła­da­ła we wstę­gę Mobiu­sa.

Lola Kit­tin­ger widzi ludzi bez oczu i ust.
Nawet faj­nie wyglą­da­ją. Inte­re­su­ją­ce są
pod­bród­ki. Opo­wia­da o nich godzi­na­mi,
tak samo o che­mii orga­nicz­nej i hafto­wa­niu
jele­ni na ryko­wi­sku. Wyrów­nu­je reak­cje,
miny mno­ży razy dwa albo nie robi wca­le.
Lola Kit­tin­ger

jest nie do zdar­cia. Suczy­sko. Trwa w sta­gna­cji,
porów­ny­wal­nie do Ścia­ny Pła­czu, jogi­nów,
kor­ków na Mary­nar­skiej i ludzi przy­ła­pa­nych
na oglą­da­niu „Ukry­tej Praw­dy”. Chy­ba, że przy­pad­kiem

zro­bi coś nie­pa­rzy­stą ilość razy.


New Romantic

Emo­cja to jed­nak męż­czy­zna – widzę oczy:
biał­ka jak dys­ko­te­ko­we kule, źre­ni­ce zamknię­te
jak wej­ście do pochwy nie­let­niej dziew­czyn­ki;
całość tak samo wraż­li­wa na dotyk.

I mówi tele­wi­zja: deka­da ejti­sów spuch­nię­ta bar­wa­mi
niby balon od helu – błysz­czą­cy, a pusty. Jak czło­wiek
– umie­ra tra­gicz­nie, bądź przez śmierć natu­ral­ną.

Widzę: wkła­dy do apa­ra­tów były czar­no-bia­łe
w więk­szo­ści gospo­darstw domo­wych. Nosi­li­śmy
szma­ty, byli­śmy zim­ni jak nóż pato­lo­ga. Patrzysz:
balon pęka i sta­je się tru­chłem. Tele­wi­zja kła­mie.


Maciej Konar­ski

Teologia stosowana

zwi­nię­te dni i rozejm po wiel­kich bitwach na dywa­nie,
bo cia­ła z pla­sti­ku stra­ci­ły ran­gę. zwar­te były sale,
żar gnieź­dził się wte­dy w żarów­kach. popo­łu­dnia­mi
kate­che­zy, prze­ku­pie­ni bierz­mo­wa­niem kle­pa­li­śmy pacierz.

szep­ta­li­śmy naboż­nie, lecz szyb­ko, w śle­pych kuch­niach,
gdzie bla­ty są lep­kie i nie kle­ją się sło­wa.
tyl­ko szum świe­tló­wek – migo­ta­nie komór,
gdy się zmie­nia­ją godzi­ny przy­jęć.

moment był dusz­ny jak podział zygo­ty,
kie­dy z wody żywo­ta pobie­ra­li­śmy prób­ki.
tyl­ko zamie­szać, spoj­rzeć pod świa­tło i przejść

od błęd­nych dia­gnoz do zwarć na sty­kach,
aż w żar­ni­ku dostrze­że się układ dro­bin,
nimb zyska fizycz­ny sens.


Neosecesja / Nie o secesji

(I)

wciąż odle­gła, gnie się w roz­sz­cze­pio­nym świe­tle,
a sen jesz­cze skro­pli­ną, dżdży i spły­wa po szyi
w bluszcz, owi­ja cia­ło niby macie­rzyń­stwo
i chciał­bym złu­dze­nia, że geo­me­tria nie ma ska­zy,

gdy co dzień jest tra­co­na w jedzą­cej cokol­wiek,
wpa­trzo­nej w zawie­sze­niu, nie dla uwiecz­nie­nia
w sce­nie rodza­jo­wej. przez zby­tek czu­ło­ści
w ruchu widel­ca, odla­ne­go zgrub­nie z poli­pro­py­le­nu,

chciał­bym złu­dze­nia ska­zy już poza geo­me­trią.
z per­spek­ty­wy, jaką zapew­nia mi rząd
pod­miej­skich gara­ży z rzę­dem latarń, myślę o wykre­sach
i obna­ża się trend w prze­bie­gu krzy­wej.

a ona, na powrót sen­na, zgrzeb­nie się okry­wa,
powta­rza bez­wied­nie jed­no tyl­ko sło­wo,

(II)

któ­re ością w gar­dle
pora­sta, robiąc uży­tek z nega­tyw­nej prze­strze­ni.


Płyn nie

dopu­ścić i zamiesz­kać. roz­pu­ścić, zamie­szać i zażyć.
cia­ło jesz­cze w ciszy, jesz­cze cie­szy,
jesz­cze jak na dnie naczy­nia
pomię­dzy okiem a wydat­nym kształ­tem

zewnę­trza. już całe dnie
nie zni­ka gry­mas po tam­tej oso­bie,
choć dane prze­cież było > łącze­nie gsm <
jak temu ziom­ko­wi, któ­ry kie­dyś nie wró­cił

z tri­pa. sto­su­nek tle­nu do azo­tu prze­ra­sta
mój sto­su­nek do tle­nu, jego tonu, do okrę­gu,
któ­ry węglem stoi, za węgłem leży.

oddać nie mniej, niż zabrać.
ceza­ro­wi, co cesar­skie,
stre­fie – co deok­sy­ry­bo­nu­kle­ino­we.


Patryk Kosen­da

mroczna strona przemysłu rybnego

Macie rację, pano­wie, macie
wiel­kie ser­ce.
Aga­ta Jabłoń­ska, „Pierw­szy wiersz bez tytu­łu”

[ahoj sza­now­na kawa­le­rio]
na dzi­siej­szym zebra­niu fin­gu­je­my chmur­ne kore­la­ty
pro­szą się żeby je wytre­so­wać
przede wszyst­kim zawsze rzu­caj pierw­szy tym
co chciał­byś mieć pod ręką lep­kim kamie­niem calo­wym
odle­głość rośnie mię­dzy wer­sa­mi tak oznaj­mia pismo
któ­re drze­my na rów­ne kawa­łecz­ki i wyrzu­ca­my w butel­ce po oran­ża­dzie
do osza­la­łe­go oce­anu na naszą mia­rę.

nie jest pan siew­cą w naszym typie.
nie jest pan sie­cią na naszą marę.
dale­ko panu do roz­kle­ko­ta­nej węd­ki
nie roz­pu­ścił pan nawet zarze­wia pomy­słu
pan w pust­ce widzi szan­sę
a za to gro­zi
bez­lud­ność.

to pogłaszcz­my się pomy­le­ni po czu­pryn­kach
oddaj­my głos na rybę któ­ra połknę­ła jona­sza
jest doświad­cze­nie jest histo­ria
prze­cież led­wo co unik­nę­ła paszcz­ki
lewia­ta­na facet zawsze potem zarze­kał się
że nie żywi ura­zy i jaro­szy sza­nu­je.

ja ika­ra nie widzia­łam nie wiem co dalej
że przyj­dzie kolej­ny obraz jego upad­ku
wiersz któ­ry pod­wa­ży swo­je pra­wo do bycia.

[to za naszą dumę kawa­le­rio jest powo­dem do dumy
za nie­roz­wią­za­nie roz­wią­zal­ne­go za odcie­nie mrzo­nek
hej ho do dna cała naprzód]


modlitwa o brak ironii

1. niech adap­tu­ją:

zakon szpe­ra­czy pod­nie­cał się z
pre­cy­zją miej­skie licho przy­po­mi­na o
obo­wiąz­ku posia­da­nia tajem­nic w
koń­cu trze­ba sobie posma­gać
żad­nych poha­ra­ta­nych wymy­słów.

2. wypro­sto­wa­na wróż­da:

jago­do­wy śro­dek sąsia­do­bój­czy.

3. niech ratu­ją:

zamknię­ci na mięk­ko w kap­su­le
anty­lo­so­wej malu­je­my pętel­ką
cza­sem tyl­ko głu­szec znaj­dzie się
po dru­giej stro­nie.

4. rachu­nek za malut­kie koro­na­cje zakrze­pów:

nie­spła­co­na rata­mor­ga­na
gruz to osob­ny pro­blem
jesz­cze nie pró­bo­wa­łem nie być
mutan­tem to ty jesteś lalecz­ką ludu.

po szy­mo­nie
został słup
prze­fil­truj
ten wiersz
obraz­ko­wo.


pięciokąty i sześciokąty

Czy chce pani zaku­pić jakąś twarz?

niech nawet wypły­nie teraz liry­ka miło­sna wszyst­kich wod­nych łami­straj­ków czy rum wpy­cha­ny w ich roz­mon­to­wa­ne gar­dła zacho­wu­je swo­je war­to­ści odżyw­cze cze­ka­nie to świa­dec­two cho­ro­by więc nie wie­my i pły­nie­my słu­cha­jąc zna­ków dym­nych.

na miej­scu zasta­li­śmy kla­sycz­ne roz­dwo­je­nie kaź­ni wszę­dzie wala­ły się slo­ga­ny było to na czyjś spo­sób strasz­ne ale nie w two­jej este­ty­ce pew­nie byś tupa­ła w rytm masz­tu ze śmie­chu zaczę­ła­byś się tarzać po bocia­nim gnieź­dzie zacie­ra­jąc śla­dy pamię­ci zbio­ro­wej kator­gi i kata śpie­wa­ła­byś bel­la gial­lo bel­la wyma­chu­jąc mod­nie ręka­mi jak sta­ry papież tech­nicz­nie dla­te­go nie pły­wasz do wezwań pod naszą obro­nę.

cho­ler­nie kan­cia­sta sza­lu­pa.

Ofia­ra: Vay­sha
Imię mat­ki: Vor­ge­schich­te
Imię ojca: Nachge­schich­te
Motyw: awans z epi­zo­du na dru­gi plan
Cena twa­rzy:


Pau­li­na Pidzik

(prawo lasu)

pra­wo tego miej­sca jest pro­ste

cia­ła nale­żą do zie­mi wyło­wio­ne spod kry złe
sny rze­ki dusze kur jastrzę­bi

pró­bu­je­my prze­ła­mać różo­wy opła­tek kar­mić
hostią zwie­rzę­ta wyrwać ze szpo­nów tego krę­gu choć­by
przez pierw­szeń­stwo cię­cia choć­by przez pierw­szeń­stwo
krwi jarzę­bat­kę zano­si­my do gniaz­da już zamglo­ną cie­pło
szyb­ciej ucho­dzi z cia­ła niż ręka doty­ka noża

pamię­taj co zabie­ra las to lasu


(rana) +

zda­je się że tak trze­ba robić

idzie­my do gra­ni­cy lasu ojciec poka­zu­je mi miej­sce krwa­wią­ce
jeży­ny dotąd mil­czał o nim łopa­ta lek­ko wcho­dzi w zie­mię
jak pal­ce w roz­dra­pa­ną bli­znę kar­mi­my jesz­cze cie­płym cia­łem
duszę wyry­wa­ją pta­ki nim zbie­rze się w nas
ciem­ne zasy­pu­je­my pospiesz­nie

rana w zie­mi jest chu­da
ale się zmiesz­czę


(bolesne)

zno­wu wra­ca­my do tych miejsc
kru­chej zie­mi pośrod­ku sosen gęste­go chło­du
bia­łych prze­ście­ra­deł kora­li­ków różań­ców szep­tów szkli­stych lęków

podob­no krę­gi na naszej rze­ce coraz szer­sze wcho­dzi­my
w tajem­ni­ce już za gra­ni­cą zmy­słów

odma­wia­my tyl­ko bole­sne


(wieczne)

może jeśli jeste­śmy to z tych dotknięć chło­du
lęku pul­su­ją­ce­go jak deszcz na przed­nów­ku

pije­my wodę z prze­bi­tych boków brzóz z ran
chry­stu­so­wych wytry­ska­ją­cych źró­de­łek rzek
pod­skór­ne­go krwio­bie­gu

na zdro­wie wiecz­ne spo­czy­wa­nie
w nie­po­ko­ju zie­mi


Janek Rojew­ski

[Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie]

Pierw­si ludzie miesz­ka­li w doli­nie i pew­nie gdy­by
zna­li to sło­wo nazwa­li­by ją Pol­ską
żyli pod drze­wem z któ­re­go zry­wa­li owo­ce kobie­ty
zbyt dłu­go trzy­ma­ły w ustach sok z wino­gron malo­wa­ły
nim sie­bie i wnę­trza domostw w tym cza­sie męż­czyź­ni
wcho­dzi­li w nie bez pyta­nia skry­ci pod sier­ścią nocy

Drze­wo pło­nę­ło doty­kiem pio­ru­na zwia­sto­wa­ło
roz­wo­dy i kuchen­ki mikro­fa­lo­we odkryw­szy cie­pło
zasy­pia­li uczy­li się marzyć
szu­ka­ło ich wte­dy trzech myśli­wych mar­twy zając
zgra­ja psów zwie­sza­ła pyski ze szczy­tu Gie­won­tu

zie­mia w któ­rej pocho­wał bra­ta mia­ła smak popio­łu
dzie­ciom kaza­no trzy­mać wdo­wę żeby bóg nie usły­szał lamen­tu
dół zasy­pa­no kamie­nia­mi jeden kamień nosił śla­dy krwi
myśli­wi widzie­li to ode­szli byli już nie­przy­dat­ni

taka jest kosmo­go­nia tej kra­iny ale nigdzie jej nie zapi­sa­no
taka jest kosmo­go­nia tej kra­iny ale ja o tym nie wiem
myję z bab­cią naczy­nia w kuch­ni i śpie­wam pio­sen­ki z „Ziar­na”
kred­ka­mi rysu­ję po ścia­nie w salo­nie coś jak­by
czte­ry byki czar­ną kro­wę kil­ko­ro ludzi pod nimi
kościół i super­mar­ket


Teraz kończę wiek ucznia. Gdzie się podziały obrazy z tamtych lat?

Ale jaka to wie­dza sko­ro już zapo­mnia­łem
wido­ku kobiet i męż­czyzn
prze­ci­ska­ją­cych się przez obrę­cze
kil­ku pod­sta­wo­wych dat
oraz w któ­rej szu­fla­dzie trzy­ma­ła cukier­ki

W ogro­dzie pło­nę­ło drze­wo pozna­nia
pan­na mło­da usia­dła pod koro­ną
ojciec zabrał syna na wzgó­rze
wier­ci­ła się cze­ka­ła na ich powrót

do sto­łu poda­no owsian­kę i chleb

zabrał bara­na żeby mło­dy się nie domy­ślił
pro­sił żeby coś go przed tym powstrzy­ma­ło
nie­bo było czar­ne. Mil­cza­ło
następ­ne­go dnia pisa­ły o tym gaze­ty

ale jaka to wie­dza sko­ro nie wiem co z nią zro­bić
ale jaka to wie­dza sko­ro nie umiem jej wyko­rzy­stać
bez­rad­nie walę ręko­ma w rysun­ki na ścia­nie
w myśli­wych Kos­sa­ka i w świę­tą rodzi­nę


Teraz zaczynam wiek wojownika

ale z czym miał­bym wal­czyć sko­ro wszyst­ko jest nie­wi­dzial­ne
ale z czym miał­bym wal­czyć sko­ro spło­nę­ły obra­zy

spo­tka­łem jakiś czas temu star­ca z La Man­chy
rodzi­na umie­ści­ła go w domu opie­ki
dawa­łem mu ząb­ki z czosn­ku żeby mógł się popi­sy­wać
żar­to­wa­li­śmy z jego sztucz­nej szczę­ki ze służ­by zdro­wia
z tego że u Szek­spi­ra zawsze poja­wia się pies żeby roz­ła­do­wać napię­cie


Krzysz­tof Scho­dow­ski

chłopiec z burzy i pleśni

są noce gdy zaostrza się pamięć przy­wo­łu­je biel. wybie­ga ze mnie
mały chło­piec z pod­cię­ty­mi żyła­mi. z książ­ki wysu­wa się list:

chciał­bym żebyś miał ślad. korzy­staj z tego.

korzy­staj.

dro­ga mię­dzy wsią a mia­stem – przej­ście gdzie obce będzie oswo­jo­ne.
powo­li potęż­nie­je lato: wio­sną 1888 wyja­dę do arles. zwró­cę twarz
ku słoń­cu. na trzy noce ugrzę­znę w barze przy 30 pla­ce lamar­ti­ne.
opi­szę co zasta­łem a widzia­łem męż­czyzn zamknię­tych w cia­łach
ogo­ło­co­nych przez głód nocy i kobie­ty zaci­śnię­te
nad kie­lisz­ka­mi absyn­tu. stół bilar­do­wy

gazo­we lam­py – dzi­kie kadzi­dła
nasą­cza­ne kon­tra­stem.

miej­sce gdzie moż­na się zruj­no­wać zwa­rio­wać lub popeł­nić zbrod­nię.
kel­ner ubra­ny w śnieg (ale śnieg ma tutaj posmak murar­ki) wycze­ku­ją­cy
by zerwać smycz popro­wa­dzić coraz niżej i zło­żyć w embrion.
pozwo­lić sko­nać pośród ścian jak ropie­ją­ce rany.
niech się przy­zwy­cza­ją – mówi patrząc w oczy – dla­te­go sufit
w zie­le­niach jak świe­żo prze­sy­py­wa­ny piach. albo ina­czej:

tra­fi­łem przy­pad­kiem w ten zaką­tek pol­skie­go kra­ju mię­dzy auto­stra­dy
tra­sy szyb­kie­go ruchu i roz­le­głe pastwi­ska. uskok w poło­wie dro­gi gdy tra­ci­li­śmy
zasięg – krót­ka chwi­la na nie­śmier­tel­ność. pamię­tam las pierw­szy splot dło­ni;
nazy­wa­no mnie vin­cent – chło­piec z burzy i ple­śni. wysta­wio­no waliz­ki na mróz.
w nich: prze­wią­za­ne gaze­ta­mi mię­so ołów­ki oraz nie­wy­raź­ne szki­ce
kil­ka zdjęć któ­re każą tęsk­nić. więc przy­sze­dłem do cie­bie nagle oswo­iłem
ramio­na i lęk zaczął się ukła­dać w ogień –

pierw­szą w sobie ciszę.


ciężki. nienazwany.

dla Ł.K.

odu­rza­ją­ce są noce w two­ich ustach i godzi­ny zasznu­ro­wa­ne
pal­ca­mi. obło­ki wcho­dzą przez okna – ście­lą się gęsto. samot­nie.
odwie­dzi­łem mat­kę i odsze­dłem w sen w daw­nym poko­ju. budzi­łem się
kil­ka razy bo zno­wu przy­cho­dzi­łeś i nio­słeś w darze popiół i wil­goć
aż ze ścian zaczę­ła odpa­dać far­ba. wiel­kie bia­łe pła­ty rwa­ły się

jak skó­ra. lśni­ły w świe­tle latar­ni. na oślep wycią­ga­łem ramio­na
lecz chwy­ta­łem wyłącz­nie powie­trze i zaczął wra­stać we mnie
obraz: w szkol­nej pra­cow­ni roz­pię­te płót­no pnie się pod ręka­mi –
ten por­tret w mil­cze­niu zro­dzo­ny dla cie­bie. od tam­tej chwi­li
pie­lę­gnu­ję w sobie pokarm. cięż­ki. nie­na­zwa­ny.


wypełnia pokoje

opu­ści­łem dom pełen mgły i ruszy­łem w podróż przez kolej­ne ramio­na ple­cy mię­dzy uda prze­zna­czo­ne z natu­ry

dla kogoś inne­go a jed­nak coś nie pozwa­la­ło prze­stać i powo­li obra­sta­łem igli­wiem w któ­rym pomiesz­ki­wa­ło robac­two z oko­lic żołąd­ka za każ­dym razem kie­dy wcho­dzi­łem w gorą­ce cia­ła kie­dy pod­da­wa­łem się wsty­dli­wej nago­ści i czer­pa­łem

radość kie­dy speł­nio­ny łapa­łem oddech i sznu­ro­wa­łem pal­ce z obcy­mi pal­ca­mi two­ja gło­wa poja­wia­ła się zawsze obok kamien­na ale rów­nie speł­nio­na wybie­ga­łem wte­dy z roz­grza­nej poście­li wprost na lodo­wa­ty deszcz by pozbyć się tej cho­ro­bli­wej mgły

zapa­chu co ude­rza do gło­wy jak metal i przy każ­dym ruchu coraz gło­śniej i gło­śniej –
pro­mie­niu­je jak księ­życ zale­wa oczy mle­kiem mat­ki wypeł­nia poko­je śnie­giem


Grze­gorz Smo­liń­ski

(M)

Roz­my­cie tła roz­my­cie w ruchu, w tle (powtórz
roz­my­cie cia­ła jak ruchu) na źre­ni­cy

skur­cze świa­tła czu­łe jak two­je „kocham” (zło­żo­ne „tu”
niech będą linie w struk­tu­rę podziel­ne), osob­ne

jest to, co ode­szło, co odwró­co­ne wzdłuż prze­cię­cia
na talii, jak sznu­rów­ka prze­wią­za­na wokół spodni,
a kie­dy nic się nie wyda­rzy dwa razy, odwróć
w poprzek cia­ło: na pię­cie, „pię­tą”

użyj do ryt­mu

ryt­mu użyj do ryt­mu.


(o)

Prze­ciw­cia­łem

paję­cza­ka ali­te­ra­cja aż do wyczer­pa­nia kwia­tów
w każ­dym pod­rzęd­nym poko­ju – dwa sło­wa aż po skraj
ali­te­ra­cji, na gra­ni­cy wiersza/
linij­ki ali­te­ra­cja aż do redun­dan­cji oka:
ali­te­ra­cja ali­te­ra­cji prze­ciw­cia­łem paję­cza­ka. Sie­cią
zawie­szo­ną o pazno­kieć wymie­rzam stąd dotąd –
linij­ką urwa­ną
na pół aż do enu­me­ra­cji lini­jek na gra­ni­cy wiersza/
sie­ci jako mia­ry sie­ci, do reflek­su światła//

słoń­ca.


(ś)

Jaśmin będzie mi świa­teł­kiem, usko­kiem w danych ty

była­byś, jeśli­by cień twój opa­dał desz­czem, dźwię­kiem
jak wagą – i nie będzie uży­ta waga ina­czej niż do ryt­mu, nie­me­go
„o” w tem­po, co gdy mnie zada­ne, minie.//

Jaśmin będzie ci świa­teł­kiem, usko­kiem w danych
był­by, jeśli­by cień twój opa­dał desz­czem, dźwię­kiem
jak wagą – i nie będzie uży­ta waga ina­czej niż do ryt­mu, nie­me­go
„o” w tem­po, co gdy tobie zada­ne, minie.


Prze­my­sław Sucha­nec­ki

Wtracenie

porwał mnie nurt
uru­cho­mi­łem plik uszko­dzo­ny
w miej­scu gdzie
kąpię się w śnia­da­nio­wych płat­kach

otwo­rzy­łem poma­rań­czę peł­ną soku
minę­ło wie­le cza­su i
stłu­kłem kop­nia­kiem tale­rzyk z popio­ła­mi

po pro­stu porwał mnie nurt
ograł mnie przód
odję­ło mi mowę


Wykładnia

popatrz,
jak dzie­li idiom:

moje dło­nie już nie cier­pią dnia, bo
się
roz­lał

popatrz na to,
co łączy:

uli­cą co dzień idzie nie­zna­jo­my,
któ­ry wyzna­cza mi rytm,

i na to, że czy­tam coś, cze­go nie rozu­miem w przed­dzień
roz­pa­du, ale zro­zu­miem, gdy nadej­dzie,
to i jesz­cze wię­cej


Skup uwagi

postrze­gam, nie prze­strze­gać
poda­ję, nie pod­da­wać

próż­nię kor­ne­go żywio­łu

uchwyć chwyt, jego darń, bo
zadry mają się ku

skup za
zuży­tą soczew­ką

byłem wewnątrz emi­sji, po niej nie ma mistrzów


Kata­rzy­na Szwe­da

-na pograniczu-

księ­ży­ców­ka leje się z nie­ba
stru­mie­niem takim co u nas za domem
wyry­wa się brze­gom z objęć lodu

leje się w gar­dła któ­rych cichy beł­kot
nie zazna pocie­sze­nia w tych gar­ba­tych stro­nach

zmo­czo­ne pie­lu­chy zawi­sły na sznu­rze
od zeszłe­go lata i tak schną od nowa
odci­śnię­te na nich twa­rze sta­rych matek

odża­ło­wa­ne dzie­ci idą wprost do nie­ba

gęsie­go
gęsie­go
gęsię­go

nie­od­ża­ło­wa­ne stra­szą wró­ble w polach


-przedostatnie pożegnanie-

gdy mi się opa­trzy ten dębo­wy padół
mar­two­ta któ­ra nie gro­zi wiecz­no­ścią
pój­dę i nas wyspo­wia­dam
bo grzech był wspól­ny

za las sobie pój­dę

a ta sukien­ka któ­ra w sza­fie cze­ka
załóż ją teraz choć to nie oka­zja
za las pój­ście

żało­bę moż­na upra­wiać zawcza­su
tak samo jak inne gatun­ki miło­ści

ciśnij przed sie­bie cięż­ką gru­dę zie­mi
patrz jak się roz­ła­zi
gli­nia­ny począ­tek


-bosorka*-

chu­da kura chu­dy rosół
tłu­sta kura tłu­sty rosół
chu­da kura chu­dy rosół
tłu­sta kura tłu­sty rosół

pię­cior­nik kurze zie­le
wypo­wie­dzia­ne zosta­ło prze­klę­cie
urok rzu­co­ny i się kro­wy juchą doją

polną dro­gą do wsi idą mamu­ny i zmo­ry

cza­row­ny­cia ycia ycia
nie­chaj będzie pochwa­lo­ny

utnij w staj­ni żabie nogę
żeby w tłu­mie ją roz­po­znać
sta­ra baba mle­ko psu­je
może zechce pójść do czor­ta

polną dro­gą do wsi idą bohy­ny i zmo­ry

cza­row­ny­cia ycia ycia
nie­chaj będzie pochwa­lo­ny

* z łem­kow­skie­go cza­row­ni­ca

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry

 

belka_1

O autorach i autorkach

Grzegorz Smoliński

Urodzony w 1991 roku, pochodzi z Wrocławia. Wziął udział w Połowie w 2012.

Jan Rojewski

Studiuje w Instytucie Kultury Polskiej UW, publikował w "Arteriach", "Odrze", "Nowych Peryferiach", "Gazecie Wyborczej". Był nominowany w OKP im. Jacka Bierezina, laureat konkursu im. Rafała Wojaczka. Mieszka w Warszawie.

Katarzyna Szweda

Poetka, fotografka, tłumaczka. Wychowywała się w Beskidzie Niskim na Wrzosowej Polanie. Autorka tomu Bosorka (Biuro Literackie, 2020), za który została nominowana do Nagrody Literackiej im. Wiesława Kazaneckiego, Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w kategorii debiut. Wyróżniona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureatka sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie 2022.

Krzysztof Schodowski

ur. w 1983 roku. Współautor książki poetyckiej AltissimumAbiectum(2012) stworzonej z poetą Karolem Samselem; jego prace znalazły się także w zbiorze wierszy Jerzego Beniamina Zimnego Hotel Angleterre oraz w antologii Miłość w czterdziestu siedmiu pozycjach Poetów Po Godzinach (2013). Ilustrator serii Powrót do Karczewskiej: Listy do Seweryna (2012), Odejście (2013), Spacer w alei parkowej (2014), Tragedia prowincjonalna. Rezerwat (2017). Zdobywca Nagrody Głównej wraz z poetą Kacprem Płusą za tom Wiersze na żółtym papierze (2015) w VIII Ogólnopolskim Konkursie na Autorską Książkę Literacką w Świdnicy. Publikował także w kwartalniku literacko-artystycznym Arteriei gazecie literackiej Migotaniaoraz w kwartalniku literacko-artystycznym Elewator. Silnie związany ze Stowarzyszeniem Promocji Sztuki Łyżka mleka z Kalisza. Uczestnik wielu wystaw, m.in. w Warszawie, Olsztynie, Kaliszu, Koszalinie, Krakowie, Szczecinie, Łodzi i Poznaniu, a także w Irlandii. Jego wiersze publikowane były w "Zeszytach poetyckich", "Helikopterze" oraz w "biBLiotece" Biura Literackiego. Laureat Połowu 2017. Mieszka w Warszawie.

Maciej Konarski

urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.

Nina Manel

Poetka. Mieszka w Krakowie.

Patryk Kosenda

Ur. 1993, współzałożyciel i redaktor „Stonera Polskiego" – magazynu artystycznego łączącego praktykę awangardową, psychodeliczną i aktywistyczną. Autor dwóch książek poetyckich: Robodramy w zieleniakach (Korporacja Ha!art, 2019) oraz Największy na świecie drewniany coaster (Fundacja KONTENT, 2021). Laureat Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO 2021. Początkujący grechuciarz.

Paulina Pidzik

urodziła się 9 maja 1986 roku w Częstochowie. wychowała pomiędzy lasem a rzeką. od czasu studiów mieszka w Krakowie. prawniczka. pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą autonomii pacjenta. poetka. autorka tomu (wejście w las), Kontent, 2019. fotografuje otworkowo. ratowniczka kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Paweł Bień

Urodzony w 1994. Absolwent MISH Uniwersytetu Wrocławskiego (tytuł licencjata), student MISH Uniwersytetu Warszawskiego (studia magisterskie). Pola zainteresowań: antropologia gestu i wizualności, pamięć zbiorowa, kultura II Rzeczpospolitej. Skrzypek amator. Dwukrotny stypendysta artystyczny Prezydenta Wrocławia, laureat kilkunastu nagród poetyckich. Przed debiutem książkowym. Mieszka w Warszawie.

Przemysław Suchanecki

Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie

Powiązania

„śniło mi się, że wojna była niczyja”

recenzje / IMPRESJE Klaudia Pieszczoch Paulina Pidzik

Impre­sja Pau­li­ny Pidzik i Klau­dii Piesz­czoch na temat poezji Nata­lii Szum­nej, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

(miejsca ich jesiony)

nagrania / transPort Literacki Paulina Pidzik Resina

Czy­ta­nie z książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) z udzia­łem Pau­li­ny Pidzik w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

zemla vulgaris

nagrania / stacja Literatura Katarzyna Szweda Resina

Czy­ta­nie z książ­ki zemla vul­ga­ris z udzia­łem Kata­rzy­ny Szwe­dy w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Roman Honet

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

„odśmierć mnie znajdź szczelinę”

recenzje / ESEJE Klaudia Pieszczoch Paulina Pidzik

Impre­sja Pau­li­ny Pidzik i Klau­dii Piesz­czoch na temat poezji Marii Rości­szew­skiej, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Historia jednego wiersz: naturalne wezbranie

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ska impre­sja Kata­rzy­ny Szwe­dy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Pozwolić starej rzece wyschnąć, a zużytemu językowi zamilknąć

wywiady / o książce Katarzyna Szweda Marlena Niemiec

Roz­mo­wa Mar­le­ny Nie­miec z Kata­rzy­ną Szwe­dą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

zemla vulgaris (2)

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

zemla vulgaris

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Do znikania

wywiady / o książce Katarzyna Szaulińska Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Pau­li­ną Pidzik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: (pinus sylvestris)

recenzje / KOMENTARZE Paulina Pidzik

Autor­ski komen­tarz Pau­li­ny Pidzik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

O

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki O z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

miejsca ich jesiony (2)

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

W pracy nad tekstem pisarz/arka jest zawsze sam/a

debaty / ankiety i podsumowania Nina Manel

Odpo­wie­dzi Niny Manel na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

miejsca ich jesiony

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Kubą Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Miro­na Bia­ło­szew­skie­go Z dnia robię noc, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Produkcja czułej osoby

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Tom­kiem Gro­mad­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Komu­nizm, gów­no i może cię kocham, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lute­go 2022 roku.

Więcej

Bosorka

nagrania / stacja Literatura Katarzyna Szweda

Czy­ta­nie z książ­ki Bosor­ka z udzia­łem Kata­rzy­ny Szwe­dy w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Schodzenie ze szlaku

wywiady / o książce Michał Mytnik Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Micha­ła Myt­ni­ka z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Paradoksy i zderzenia czołowe

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach cyklu „Wiersz w dro­dze”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki O, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

O

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Narowisty koń poezji polskiej

wywiady / o książce Anna Adamowicz Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz i Patry­ka Kosen­dy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Cały glob dżemu, czyli tricki jowialnie prowadzące story

wywiady / o książce Michał Mytnik Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Micha­łem Myt­ni­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki hood­shit (grip­ta­pe), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2021 roku.

Więcej

Wtracenie

nagrania / stacja Literatura Przemysław Suchanecki

Czy­ta­nie z książ­ki „Wtra­ce­nie” z udzia­łem Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Hakować własne oprogramowanie, wgrywać wirusa schematom

wywiady / o książce Agata Puwalska Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Aga­tą Puwal­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Dedykuję na prawo i lewo

wywiady / o książce Agata Jabłońska Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Aga­tą Jabłoń­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki dla moich dziew­czyn, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Scena jest cierpliwa, wiersz ma mniej litości

wywiady / o książce Antonina Tosiek Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Anto­ni­ną Tosiek, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze jej książ­ki sto­ry­tel­ling, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wierny jak wiersz

wywiady / o książce Antonina Tosiek Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Anto­ni­ny Tosiek z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 1 Bosorka

nagrania / między wierszami Katarzyna Szweda

Pierw­szy odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

guajira

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

„wysiedlam się szybciej niż oni”

wywiady / o książce Agata Puwalska Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Aga­ty Puwal­skiej z Kata­rzy­ną Szwe­dą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Bosorka

utwory / zapowiedzi książek Katarzyna Szweda

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Śliczni chłopcy, garbate wampiry

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Ikonoklazm

nagrania / stacja Literatura Jan Rojewski

Czy­ta­nie z książ­ki Iko­no­klazm z udzia­łem Jana Rojew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

O niezgodzie w literaturze

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Kon­ra­da Góry, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Jana Rojew­skie­go, Beaty Sta­siń­skiej i Mag­da­le­ny Riga­mon­ti w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Empatyczny sadyzm

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

EBA

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [2]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wtracenie [1]

utwory / zapowiedzi książek Przemysław Suchanecki

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Wszystkie hańby pracują

utwory / premiery w sieci Patryk Kosenda

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Patry­ka Kosen­dy Wszyst­kie hań­by pra­cu­ją. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Niną Manel towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Polarkoller

recenzje / KOMENTARZE Nina Manel

Autor­ski komen­tarz Niny Manel, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Nauczki przyrodnicze

utwory / premiery w sieci Maciej Konarski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Macie­ja Konar­skie­go Naucz­ki przy­rod­ni­cze. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Mitologia posiadania synów

utwory / premiery w sieci Krzysztof Schodowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go Mito­lo­gia posia­da­nia synów. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Bosorka

utwory / premiery w sieci Katarzyna Szweda

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Transparty

utwory / zapowiedzi książek Nina Manel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Trans­par­ty Niny Manel, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Pokładanie

utwory / premiery w sieci Przemysław Suchanecki

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go Pokła­da­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Biedny chrześcijanin patrzy na „złotopolskich”

wywiady / o książce Jan Rojewski Radosław Jurczak

Roz­mo­wa Rado­sła­wa Jur­cza­ka z Janem Rojew­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Iko­no­klazm Jana Rojew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 grud­nia 2018 roku.

Więcej

(we krwi)

utwory / premiery w sieci Paulina Pidzik

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Pau­li­ny Pidzik. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­ni pierw­szej książ­ki 2018”.

Więcej

Ikonoklazm (2)

utwory / zapowiedzi książek Jan Rojewski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Iko­no­klazm Jana Rojew­skie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 grud­nia 2018 roku.

Więcej

Ikonoklazm (1)

utwory / zapowiedzi książek Jan Rojewski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Iko­no­klazm Jana Rojew­skie­go, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 grud­nia 2018 roku.

Więcej

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konar­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szwe­dą, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

-na pograniczu-

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel roz­ma­wia z Grze­go­rzem Smo­liń­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

zimniej

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Schodowski

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pytania, które mnie frapują

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Kasi Szwe­dy z Janem Rojew­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autor­ski komen­tarz Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Grze­go­rza Smo­liń­skie­go z Patry­kiem Kosen­dą, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / o pisaniu Nina Manel Paweł Bień

Roz­mo­wa Paw­ła Bie­nia z Niną Manel, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”

Więcej

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go z Paw­łem Bie­niem, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Spadanie z poczucia pewności

recenzje / KOMENTARZE Paweł Bień

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ołtarz wypełniony przesterowanym smutkiem

utwory / premiery w sieci Krzysztof Schodowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

Nowa Faza*

wywiady / o książce Jakub Nowacki Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jaku­bem Nowac­kim na temat alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Nierozerwalny element krajobrazu

wywiady / o pisaniu Katarzyna Szweda Maciej Konarski

Maciej Konar­ski roz­ma­wia z Kata­rzy­ną Szwe­dą, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

-na pograniczu-

recenzje / KOMENTARZE Katarzyna Szweda

Autor­ski komen­tarz Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Więcej szperania

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Przemysław Suchanecki

Jan Rojew­ski roz­ma­wia z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wtrącenie

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Prawo

recenzje / KOMENTARZE Przemysław Suchanecki

Autor­ski komen­tarz Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby wiersz był bryłą (którą i tak będzie jako wiersz)

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Nina Manel

Nina Manel roz­ma­wia z Grze­go­rzem Smo­liń­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Kontynuacja się zgubi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Smoliński

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

zimniej

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Schodowski

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pytania, które mnie frapują

wywiady / o pisaniu Jan Rojewski Katarzyna Szweda

Roz­mo­wa Kasi Szwe­dy z Janem Rojew­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Na pohybel obrazom – o wierszach Jana Rojewskiego

recenzje / IMPRESJE

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Świę­te obra­zy Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwsi ludzie mieszkali w dolinie

recenzje / KOMENTARZE Jan Rojewski

Autor­ski komen­tarz Jana Rojew­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Zaangażowanie we własne dukanie

wywiady / o pisaniu Grzegorz Smoliński Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Grze­go­rza Smo­liń­skie­go z Patry­kiem Kosen­dą, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Z ana­lo­go­wych remi­sji Lucju­sza Blan­cju­sza Patry­ka Kosen­dy, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Posłuchaj, to o tobie

wywiady / o pisaniu Maciej Konarski Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Macie­jem Konar­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dla zrozumienia istoty laktacji

recenzje / KOMENTARZE Maciej Konarski

Autor­ski komen­tarz Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Słowa zostaną żyjącym

wywiady / o pisaniu Nina Manel Paweł Bień

Roz­mo­wa Paw­ła Bie­nia z Niną Manel, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Żeby został jakiś obmyślony kształt

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paweł Bień

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go z Paw­łem Bie­niem, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Świę­to ofia­ro­wa­nia Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Spadanie z poczucia pewności

recenzje / KOMENTARZE Paweł Bień

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

Żywe ciało, tkanki martwe

recenzje / ESEJE Łukasz Kraj

Recen­zja Łuka­sza Kra­ja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Pozdrawiam mokrych ludzi przyszłości. Na marginesie O Przemysława Suchaneckiego

recenzje / ESEJE Dawid Kujawa

Recen­zja Dawi­da Kuja­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki O Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recen­zja Joan­ny Muel­ler, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kata­rzy­ny Szwe­dy Bosor­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Ballady z pogranicza

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pogra­ni­cza Kata­rzy­ny Szwe­dy, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat zesta­wu wier­szy Poza geo­me­trią Macie­ja Konar­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Pierwszy krok

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Świę­to ofia­ro­wa­nia Paw­ła Bie­nia, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej