Jestem, Język, Poems
nagrania / wydarzenia Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego i Julii Szychowiak podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejPremiera książki Andrzeja Sosnowskiego Taxi.
Dziewczynka z zapałkami wybiera się w daleką podróż
samolotem, jednak natychmiast odbierają jej zapałki.
Przecież nie wolno palić. I cóż teraz po dziewczynce?
Dziewczynka, ma się rozumieć, po prostu bez zapałek,
podobnie jak zapałki pozostają sobą bez dziewczynki.
Ale ja tutaj przewiduję straszliwe katastrofy, zresztą
troszeczkę jak Trakl. Tytułowa koleżanka w postaci
okrojonej, bez właściwości, które pięknie same
zajmą się sobą w ogniu innej bajki… i co dali?
W eterze
wszystkie wiadomości służą elementarnym pokrzepieniom,
że mamy podobny odsłuch reakcji na sekundę. Cięcie.
Tytuł schodzi z afisza, afisz schodzi z tynku.
Eter gra ze sobą w marienbadki.
Marienbadki może objaśni nam Tadeusz.
Ja jednak chciałem o czymś zupełnie innym.
Mianowicie,
jeszcze przypominam sobie sen, w którym były gruszki
albo igraszki nad zimnym jeziorem, oraz dzikie róże
i łabędzie – w sumie taka jesiennie programowa podaż
piękna, bo to był naturalnie poetycki sen. I teraz tak,
Weh mir. Dalsze obrazy urwały się z choinki i potłukły.
Prezent masz pod tą kupką szkła, która jest jak śnieg.
Więc spróbujmy wypełnić aplikację. To błąd,
ale gwiżdżemy na błędy. I wtedy błędy przybiegają
i odbiegają jak niepyszne, wzniecając tumany kurzu,
całymi stadami, bez inkryminowanego przewodnika.
A potem zanikają w istocie jako gatunek wymarły.
A człowiek dziś, cóż, bez filmu, bez radia, bez gazety.
Człowiek pełen różnych monotonnych właściwości.
Mówisz ty, mówię ja, dzięcielina pała
i sprawdzają się najpiękniejsze metafory.
Sklepy robią się przestronniejsze niż lotniska.
Bohr? Speer. Spójrz na te sklepienia, firmamenty.
Wielka bania z poezją. Chwytliwa drezdenka.
Piersi wolności w epokowych reklamówkach
jakby specjalnie wyprofilowane pod Bohdana.
A tu jest papuga w odbiorniku i naśladuje kantorek.
Proszę o troje paciorek. Proszę o troje paciorek.
Coś mi świta.
Life’s a gas, nucisz i śmiejesz się do świętojańskich stoisk.
I do mean babe, odpowiadam, bo nie jesteśmy tacy młodzi.
Musimy od kogoś pożyczyć na papugę.
Telewizor podrzucimy w domu dziecka.
Najlepiej jest jednak zaatakowane przedmioty spalić.
Wydłubiemy ze środka papugę, sprzedamy kantorek,
sprzedamy paciorek, sprzedamy kontenerek szkiełek,
złotych nitek, miedzianych drucików, zielonego pierza,
taśmy magnetycznej z kontyngentem szlagierów… i
banieczka? A jednak skrzynia z papugą zaczyna nam
ewoluować, demoniczne biureczko strzela szufladkami.
Kołatek wyrywa się na wolność!
Więc hop na kołatka
i chodu.
A gdyby wcale nie można było się pokazać od…
z żadnej strony? Jaka piękna szkoda zachodu,
dewaluacja światła, luster, migawek, czasu
kantowanego, brzemiennego w spoty. Pan kret,
koledzy. Nawet on ma swoją dynamiczną stronę,
która demonizuje bliskich nieprzyjaciół. Niestety.
Trzymając z kretem i nie tylko w duchu
z kretem, osowiałym ciałem, ciepłym, cierpkim ciałem
zasysając tleny i bezustannie buldożerując, wymiatając
serwy, gejzery, krótkie piłeczki powietrza, negocjując
w sprawach apatii, mchu i tego jednego
jedynego korytarza eksterytorialnego
i bezwizowego, lekko, dywersyjnie licząc
we do this, we do that, krecie, gdy kret jest nagi i nie słucha,
dwa takie lite soprany, źle pokonfigurowawszy? Wstyd,
kaputt, „do łezki łezka” na bankietach i na mostach, skoro
cokolwiek pisze, guzik życie?
I kto nam to mówi? Kto tak płacze?
Pani du Deffand? Pani de Lespinasse?
To mówisz, że życie porzuca nas tak doskonale
robiąc z nas znawców i autorów życia. Znaczy,
coś za coś. Twoje CV ciągle nabiera rumieńców,
pewno zrealizujesz się bez reszty wszędzie.
My będziemy cię czytać. Konając ze śmiechu?
Płacząc rzewnymi łzami nad twoją prezentacją
dla dobra śledztwa. Jest coś, czego nie wiem?
Wątek nitki bez kłębka. Kłębek, żadnej nitki
w zasięgu pola, wzroku. W odległej krainie
daliśmy ci but szczęścia. Diamentowy trep.
Teraz śpiewaj sobie jak chcesz, bo jak zwał, tak zwał
mówi lud i ma rację. Kłębek, farsa nitki.
Czarodziejskie na lipie czarnoleskiej lampki,
flaszka pod ławeczką, fajeczka, ogóreczek?
Środki rozczulające. Ciemna gra za płotem.
Żucie trawki z żubrówki, czekaj tatka latka
jak detektyw czeka na dreszczyk lepszej sprawy
skarżąc się na „temperaturę życia”, gdy unosi fiolkę
z laudanum do światła, które jest w odwrocie
w instalacjach z fajeczki, w nieważkości skrzypiec.
Takie wędrujące sprawy
Zamarły w szkiełku naszego mędrca między odległymi a nowymi czasy.
Istota rzeczy stała się uchwytna
Lecz gdyby owa uchwytność mogła przynieść korzyść
Wówczas ogół spraw musiałby jawić się inaczej
Najdawniejszymi czasy, zanim dzieci zaczęły bawić się w soczewkę.
Wtedy nie było pożaru wizji dymu wiedzy
O szkiełku serca krojącym świat na podpłomyki.
Obraz świata leżał jak ściółka na niedźwiedziu.
Dzisiaj bywa tak samo na odludziu
Jak gdyby człowiek zawsze tęsknił do rodzinnej gwary
A jednak każda gawra jest w zasadzie blokowiskiem.
Wdzięczne znaczenia zaczęły mrowić się pod słońcem
Które usiłowano nakłonić do bezruchu i wzruszenia
Aby mogło wyrobić sobie poważny dyskurs i opinię.
Tymczasem wcale nie jest jeszcze za wcześnie, żeby zgasło,
Należy kształtować najczystszą czerń sekundując uzurpacjom nieba.
Czy grozi to utratą ciepła, kaźnią w ciemni?
Obraz śpi w ciemni, tak jak niedźwiedź
Udaje, że śpi.
A jednak bawiąc się onegdaj w pożar lasu
Marząc o „szynce” z niedźwiedzich łap przy bezdymnym ognisku w świecie Maya
Zapragnął wrócić do najdawniejszych spiżarni.
W puszczy właśnie budziły się olśnione driady a sikawki niepohamowanej straży
Zalewały go zbyteczną i zawstydzającą pianą.
Chłopiec nie rozstawał się ze szkiełkiem, tak jak Newton
Liczył planetarne akweny i posyłał słońcu nienawistne uśmiechy chłopięcości,
Ponieważ słońce nigdy nie lituje się nad wodą.
Szkiełko chłopca nie pojmowało nocnych mgieł.
Pomysł polegał na tym, żeby pożar matecznikowego lasu spowodował deszcz
Z permanentnej chmury, zero słońca. Chłopiec tak jakby spadł na ziemię.
Teraz w zaprzyjaźnionym obejściu wspina się na szalonego byka i rozgląda,
Oczyma wyobraźni widzi bezsłoneczny potop i niczym sama Europa umyka
Ale z wielkim płaczem, bo wie
Że byk to typ podstawiony jako symbol słońca.
Kiedy dzisiaj jego siwe włosy
Dłużej i poważniej konwersują z księżycem, nie ma już dla niego gatunku.
Mniejsza, że słońce nie odpuszcza i wszetecznie poniewierają się symbole,
Bo mniejsza o resztki z pańskiego stołu, gdyż dzięki nim powodzi się la siesta,
Ale dreszcz o północy jest tyleż rozproszony, co realny.
Kiedy ten dreszcz przenika aż pod serce, krótki krzyk
Podrywa wody do ucieczki: dość tego mizdrzenia się i uniwersalnych zależności, może być
jedna parująca rzeka wpuszczona w bułkę mroku.
Raz moje dzieciństwo szło przez pola z psem, słowami Tadeusza Nowaka, ale wszędzie
widziałem tylko powierzchnię Marsa w nocy oceanów.
Czerwona planeta była przeraźliwie sterana i czarna,
A potem coraz czarniejsza, aż w końcu padałem w stóg siana zdruzgotany jak Nerval.
Dzisiaj przykładam sobie fasetki węgla do oczu
I patrzę na pochylone głazy sfotografowane przez rozbrajający pojazd.
„Literatura na Świecie” nr 6/1997
Witrażyku
Azali martwi cię ów zamaszysty przybój mroku
Wszakże nie ma dla ciebie barw w moim świetle, jedynie en grisaille.
Nawet jeśli postawić przed tobą telewizor, z tyłu zwinny laser, to co,
Co zamajaczy w ołowianym powietrzu katedry?
Logo śmierci.
Dominuje hiperfragment błyskawica
Jak siwa mąka tryskająca z oczodołów upiornego młynarza, o tak, konkretnego
Czarnego Młynarza, który nadbiega od strony Czarnego Młyna w województwie
pomorskim.
Zła wiatrownica
Nie daje rady i trzeba pracować najdyskretniej w mikrotonach
Whisky
W arteria aspera pali jak siekiera, więc
Trzeba łyczek wody. Zbliża się kelnerka,
Ta kelnerka, która miała się za garkotłuka dobrego do brudnej ścierki i szklanki
jest dziś jak transgresywna Salmakis
I spełnia swoje najskrytsze marzenie, jej usta pełne niegazowanej wody łączą
się bezpośrednio z przełykiem pacjenta
I nie chce za to grisbi, nie.
Nosze świecą alchemicznym blaskiem
Ludzie zabierają się na kolację z pogotowiem
Żyjemy
Są pierwsze aresztowania
Kelnerka do niczego się nie przyzna jej fartuszek unosi się niezwykle wysoko
Wszystko uczestniczy w zaćmieniu.
Śpijcie w niszy bez secesji światła
Witrażyku
W czarnej emalii dajcie horrendalny kadr
Whisky
Czy koledzy wyjeżdżają już na wczasy
Musimy jedynie włożyć nasze pludry
Jeszcze ostatnie podrygi pasażera
O świcie idziemy na plażę śledzić kruki
Lecz znajdujemy różowosinego topielczyka,
Po prawdziwe są też skołowane kruki.
Morze wyrzuca też lodówkę,
Możemy klecić sobie kosmos do wieczora.
W kulturalnym ośrodku aż do białych łez szaleje groźny chaos czarnego humoru.
Bursztyny strumieniami sypią się na stoliki, podfruwają płomykówki, niedopałki.
Ale zawsze o którejś tam godzinie
Ale takie niepokojące ciche kroki
Na dachu i cienie rozpostartych dłoni na ścianach,
Draga strachu, która wydobywała nas z dzieciństwa.
Ostatnie słowa mówią nam figury;
Jakby bardziej wiotkie i przezroczyste niż na wczorajszym posiedzeniu.
Penultima jest jak tabletka węgla w celofanie
A co do innych rzeczy, to nuda coraz bardziej przypomina hipermarket,
Klimatyzowany; zarazem jak Isidore Ducasse w demencji.
Całość ogarnia roztargnienie;
Autko ucieka do przedpokoju, nie zdążysz przed odchyleniem wyjściowych drzwi;
Za sylwetką przeważa kolor żółty.
Poeta, tłumacz. Pracownik redakcji "Literatury na Świecie". Laureat nagród: im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1992), Fundacji Kultury (1994 i 1999), Kościelskich (1997), "Odry" za całokształt twórczości (1998), Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2008) oraz Nagrody Literackiej Gdynia – specjalne wyróżnienie (2011). Mieszka w Warszawie.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego i Julii Szychowiak podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejZapis rozmowy z udziałem Julii Fiedorczuk, Jolanty Kowalskiej, Kuby Mikurdy, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejCzytanie z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza, Andrzeja Sosnowskiego i Anny Wasilewskiej podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Elżbiety Siweckiej, Andrzeja Sosnowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2008.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Wojciecha Bonowicza, Andrzeja Sosnowskiego i Julii Szychowiak podczas Portu Wrocław 2008.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Andrzeja Sosnowskiego podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Tomasza Majerana, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas Portu Literackiego 2004.
WięcejFragment zapowiadający książkę Elizabeth Bishop Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejFragment zapowiadający książkę Elizabeth Bishop, Amerykańska Szkoła Pisania. Szkice i opowiadania, w tłumaczeniu, wyborze i opracowaniu Andrzeja Sosnowskiego, Marcina Szustra, Juliusza Pielichowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Andrzeja Sosnowskiego podczas Portu Legnica 2003.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego, opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejZapis całego spotkania Marka Forda, Stephena Romera, Jerzego Jarniewicza i Andrzeja Sosnowskiego podczas festiwalu Port Legnica 2002.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Andrzeja Niewiadomskiego i Andrzeja Sosnowskiego podczas Portu Legnica 2001.
WięcejZapis rozmowy Andrzeja Sosnowskiego z Marcinem Świetlickim opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejEsej Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący premierze książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop, w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejSiódmy odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza Elizabeth Bishop „The Map”.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do książki Sylwetki i cienie, która ukazała się w Biurze Literackim 6 grudnia 2012 roku, a w wersji elektronicznej 24 października 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejO twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
WięcejFragment zapowiadający książkę Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop, w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejFragment koncertu Andrzeja Sosnowskiego oraz The Chain Smokers w ramach festiwalu Port Wrocław 2007.
WięcejJerzy Jarniewicz i Andrzej Sosnowski zdradzają, z której strony nadchodzi inspiracja dla wiersza.
WięcejFragment zapowiadający książkę Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop, w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejPodsumowanie projektów edukacyjnych 2007/2008, podczas którego uczestnicy spotkań z Andrzejem Sosnowskim zaprezentowali publiczności swoje wiersze.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejWiersz z tomu Po tęczy, zarejestrowany podczas spotkania „Samochód na babilońskich numerach” na festiwalu Port Wrocław 2008.
WięcejSpotkanie „Jeden akapit” wokół książki Kochając Henry’ego Greena w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego z udziałem Marcina Sendeckiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejWykład Andrzeja Sosnowskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2007/2008.
WięcejFragment koncertu Andrzeja Sosnowskiego oraz The Chain Smokers z okazji wydania płyty Trackless – Port Wrocław, 15 kwietnia 2007 roku.
WięcejWiersz z tomu Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi, zarejestrowany podczas festiwalu Port Wrocław 2005.
WięcejWiersz z tomu Dożynki (1987–2007), zarejestrowany podczas festiwalu Port Wrocław 2006.
WięcejProgram telewizyjny „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Andrzejem Sosnowskim.
WięcejWiersz Andrzeja Sosnowskiego z tomu poems, zarejestrowany podczas spotkania „Jestem, język, poems” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejAnna Podczaszy i Andrzej Sosnowski mówią o brzmieniu, rytmie i melodii wiersza.
WięcejCzwarty odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza „The Return” Ezry Pounda.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.
WięcejCo poezji po wulgaryzmach? Odpowiadają Wojciech Wilczyk, Marcin Świetlicki, Darek Foks i Andrzej Sosnowski.
WięcejDrugi odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza „Mapa pogody” Jarosława Iwaszkiewicza.
WięcejSzósty odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza Adama Mickiewicza ”[Śniła się zima. Ja biegłem w szeregu]”.
WięcejAudycja radiowa Piotra Kempy.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Dom bez kantów” z Andrzejem Sosnowskim, Tadeuszem Piórą i Fantomasem w ramach 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.
WięcejPiąty odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza „Płyn Lugola” Bohdana Zadury.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e‑booka pt. Życie na Korei, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.
WięcejArchiwalne nagranie z udziałem Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejTrzeci odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza „Powojenne wezwanie” Tadeusza Peipera.
WięcejWiersze z książki Po tęczy. Fragment spotkania autorskiego w ramach 13. festiwalu literackiego Port Wrocław 2008.
WięcejPierwszy odcinek cyklu, w którym Andrzej Sosnowski omawia wers z wiersza „Lot” Adama Ważyka.
WięcejWiersz Andrzeja Sosnowskiego z książki Stancje.
WięcejWiersz Andrzeja Sosnowskiego z książki Zoom.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do wiersza „Hegel” z książki Dom ran, która ukazała się 9 lutego 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejO książce Dom ran Dawid Bujno rozmawia z Andrzejem Sosnowskim.
WięcejKomentarz Andrzeja Sosnowskiego, tłumacza książki Johna Cage’a do utworu „45′ dla prelegenta”.
WięcejKomentarze Johna Ashbery’ego, Andrzeja Sosnowskiego, Justyny Sobolewskiej, Kuby Mikurdy oraz Adama Zdrodowskiego.
WięcejNota Andrzeja Sosnowskiego o wierszach Michała Piętniewicza.
WięcejAndrzej Sosnowski o wierszach z książki senne porządki Jakuba Wojciechowskiego.
WięcejKomentarze Wojciecha Bonowicza, Piotra Kępińskiego, Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do wierszy z książki Po tęczy.
WięcejKomentarze Andrzeja Sosnowskiego i Grzegorza Olszańskiego.
WięcejKomentarze Bartłomieja Majzla, Andrzeja Sosnowskiego, Adama Wiedemanna.
WięcejRozmowa Kuby Mikurdy z Andrzejem Sosnowskim.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do książki Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi.
WięcejRozmowa Andrzeja Sosnowskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Klasyk na luzie. Rozmowy z Bohdanem Zadurą, wydanej w Biurze Literackim 15 września 2011 roku.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do wierszy z książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007).
WięcejRozmowa Kuby Mikurdy z Andrzejem Sosnowskim.
WięcejAutorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego do wierszy „Wiersz (Trackless)”, „Dalekowidz”, „Tańczące maleństwa” z książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007).
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Andrzeja Sosnowskiego podczas Portu Legnica 2003.
WięcejRecenzja Grzegorza Jankowicza z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejFragment posłowia Grzegorza Jankowicza do książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2023 roku.
WięcejEsej Aliny Świeściak towarzyszący premierze książki Sylwetki i cienie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 6 grudnia 2012 roku, a w wersji elektronicznej 24 października 2018 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa towarzysząca premierze książki Po tęczy Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 17 września 2007 roku, a w wersji elektronicznej 12 lutego 2018 roku.
WięcejSzkic Julii Fiedorczuk poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Małgorzaty Angielskiej z książki Andrzeja Sosnowskiego Dom ran, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym „Projektor”.
WięcejRecenzja Grzegorza Tomickiego z książki Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim Grzegorza Jankowicza.
WięcejEsej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Stare śpiewki Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Mai Staśko o twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Jerzego Madejskiego towarzyszący premierze książki Sylwetki i cienie Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Inez Okulskiej z książki Sylwetki i cienie Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Pawła Mackiewicza z książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w książce Pisane osobno. O poezji polskiej lat pierwszych (WBPiCAK, Poznań 2010).
WięcejRecenzja Marcina Jaworskiego z książki Dożynki (1987–2003) Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Marty Koronkiewicz z książki Dożynki (1987–2003) Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w książce Wiersze na głos. Szkice o twórczości Andrzeja Sosnowskiego (WBPiCAK, Poznań 2011).
WięcejRecenzja Inez Okulskiej z książki Poems Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w marcu 2010 roku na łamach „Czasu Kultury”.
WięcejEsej Agaty Bielik-Robson towarzyszący premierze książk poems Andrzeja Sosnowskiego,
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa z książki poems Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Michała Gustowskiego z książki Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim Grzegorza Jankowicza.
WięcejRecenzja Krzysztofa Hoffmanna z książkiTrop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim Grzegorza Jankowicza.
WięcejRecenzja Konrada Wojtyły z książki Trop w trop Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Tadeusza Pióry o książce Konwój. Opera Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Julii Fiedorczuk towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Adama Wiedemanna towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Recenzja Jacka Gutorowa z książki Po tęczy Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Pawła Mackiewicza, Kuby Mikurdy, Igi Noszczyk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejNota Jacka Gutorowa o książce Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejNota Pawła Mackiewicza o książce Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRozmowa Kuby Mikurdy z Karolem Pęcherzem o płycie Trackless Andrzeja Sosnowskiego & Chain Smokers.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Julii Fiedorczuk z książki Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejEsej Kuby Mikurdy towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Kuby Mikurdy z książki Nouvelles Impressions d’Amerique Andrzeja Sosnowskiego
WięcejRecenzja Grzegorza Jankowicza z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej