Literatura jest odmianą grzyba
debaty / ankiety i podsumowania Radosław JurczakOdpowiedzi Radosława Jurczaka na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejFragment książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku, a w wersji elektronicznej 14 marca 2022 roku.
[z rozdziału Przyszłość:retake (zakłady holenderskie)]
matura 2k14, puste ręce roboty;
idziemy i jest nas pięciu, świat reaguje na dotyk,
i każdy – młody Russell, i każdy – Kendrick Lamar;
przed nami demon Laplace’a szkicuje trajektorię;
kto opowiedział wam przyszłość jak owoc nieznanej odmiany,
a jaka go zrywa konieczność? jest noc: poświata ekranu
odprowadza was w było, uważna i czuła na dotyk;
na dysku demon Laplace’a odprowadza was wzrokiem;
matura 2k14, biblią jest chyba Šalamun,
faustem Kendrick Lamar; ekrany są już na dotyk,
powietrze jeszcze na tlen; przed nami demon Laplace’a
odrysowuje mapę, płacze z każdego powodu;
że jeden z was, przynajmniej, będzie was kasował
w przyszłości zlepionej w kulkę odległą i zimną jak Mars;
że rosła wam wtedy przyszłość jak owoc nieznanej odmiany
i żaden nie miał pojęcia, i wszyscy mieliście czas;
noc jest, więc każdy – Šalamun, każdy – Kendrick Lamar;
za nami zerowe, przed nami dwudzieste, czas jest z brokatu,
łykana jest przestrzeń, demon Laplace’a wykreśla za nami powietrze;
kto opowiedział wam przyszłość jak owoc nieznanej odmiany,
a kto go podmienił na inny? kto was zamienił miejscami,
a kto podmienił miejsca? jaki w was myślał mechanizm,
a jaki znał trajektorie, czule podmieniał wam kroki?
co jeden to Kendrick Lamar, co przyszłość to pełna jak Mars,
co sen to lekki jak przyszłość; w noc jak w pokój z widokiem
idziemy i jest nas pięciu i cały świat działa na dotyk;
(jest noc i pięciu nas idzie i świat jest czuły na dotyk;
przed nami demon Laplace’a puste ma ręce roboty)
[z rozdziału Pornhub Elegies]
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, jakie cię niosą łącza,
a jakie autostrady? Gdzieś mi się podziała,
po jakich paskach postępu wyszłaś z tamtego pokoju,
jakimi serwerami z miasta, jeśli wyszłaś,
ze stanu Maine jesienią jak z pustej szklanej kulki,
tym zniknieniem swoim jakie karmisz kamery
jedenaście lat później? W ilu przeglądasz się lustrach
a na ilu mirrorach? Gdzieś mi się podziała,
ile zer i jedynek uniosłaś na rękach
a ile ciebie uniosło? Na ilu monitorach
już cię nie odzobaczą? Przez jedenaście lat streamu
jakie umarłym śnią się przywidzenia,
gdy trosk ciężary odrzucili z siebie?
Gdziekolwiek jest, jeśli jest, jak dawno zgubione hasło
do nieaktywnej subskrypcji, czy wróci tamto nagranie,
i na jakich serwerach, i czy będziesz na nim?
Chciałem dla ciebie wiersz i nie mam wiersza dla ciebie,
pełen niedowierzania jak usunięte ciasteczko.
[z rozdziału Przyszłość]
Najprościej w świecie: wykupić konto premium
w najdogodniejszym ze światów: zostać częścią zamienną,
wymienić się za całość. - Kalibruj, ściemnia się.
I będziesz bił walutę, kupował układy słoneczne
jak kruche zabawki ze sznurka i szkła. Ze świata wyjście
najprostsze w świecie: wykupić konto premium
tam, gdzie go wcześniej nie było; wyprofilować siatkówkę
na spektrum VIP-only, dłonie otulić siateczką sensorów
jak oparzenia bandażem. – Kalibruj, ściemnia się.
I będzie mieszkane pomiędzy, gdziekolwiek jest jakieś pomiędzy,
które się daje opłacić. I śmierci już więcej nie będzie,
najprościej w świecie: wykupisz konto premium
w najśmiertelniejszym ze światów; tkanki zapleciesz w warkoczyk
z węgla, kaprysu i krzemu, wysycisz jeden mechanizm
drugim, zmyślniejszym i gładszym. – Kalibruj, ściemnia się.
Co było zbitką neuronów, opuszcza zbitkę neuronów;
co było nieopłacone, daje się wreszcie opłacić
najprościej w świecie. Wykupić konto premium
w tym najlepszym ze światów.
- Kalibruj, ściemnia się.
[z rozdziału Dziesięć hymnów dla smutnych żab]
Let the app lead the way!
z materiałów reklamowych Ubera
Dokąd, zielona wstążko, przelew, a dokąd samochód?
Na ile wycenisz noce i jaką je miarką odmierzasz?
Jakie i w ilu dzielnicach dzisiaj podświetlasz drogi?
Na ile wycenisz noce i jaką je miarką odmierzasz,
skąd znasz dzielnice i drogi, jaka dyktuje ci sieć?
Skąd znasz walutę i stawkę, głęboko w kodzie dwójkowym
jakie indie utulasz i jakie znasz ukrainy?
Skąd znasz dzielnice i drogi, jaka dyktuje ci sieć
nazwiska i rejestracje, w jakich z nią mówisz językach?
(na ile wycenisz noce i jaką je miarką odmierzysz,
i komu, zielona wstążko, drogę, a komu czas?)
[z rozdziału Przyszłość]
dla Janka Rojewskiego
Którzy będą handlować wodą i rudą krzemu,
męscy i archaiczni jak gaz ziemny i złoto,
na drobnej czerwonej kropce stłoczeni jak w sercu pożaru,
złapani w obiektyw jak w sondę i przesyłani na Ziemię
jak próbki marsjańskiej skały, czekają w równym szeregu.
Którzy będą handlować wodą i rudą krzemu,
obdarzani kredytem posłusznym i rozłożystym
jak para skrzydeł lub żagiel, pewniejszym i większym od Ziemi,
na małej czerwonej kropce zamknięci jak w oku pożaru,
wynagradzani hajsiwem mnogim jak galaktyki,
czekają w równym szeregu słuchając świergotu dronów,
męscy i archaiczni. Jak gaz ziemny i złoto
od dawna nieznani na Ziemi: nazwiska jak rasy zwierząt
wymarłych przed stuleciem, twarze jak z pierwszej konkwisty,
na zimnej czerwonej kropce zmieszczone jak w oku pożaru.
Noszący broń i dolary, czekają w równym szeregu
którzy będą handlować wodą i rudą krzemu:
męscy i archaiczni jak gaz ziemny i złoto,
na drobnej czerwonej kropce stłoczeni jak w sercu pożaru.
[z zakończenia]
z Dylana Thomasa
I śmierć nie będzie rządzić nami,
martwi i nadzy jako żywi
u stóp i łokci nosić będą gwiazdy,
u stóp i łokci nosić będą memy, u stóp
i łokci nosić będą kotki pusheenki, nosić
będą światło, błękitne światło z tabletów, z
monitorów, smartfonów, żółte światło z ekranów z filtrem
błękitu, zarastające oczy światło Youtube’a oglądanego nocą w łóżku, miarowo
taktowane światło gier zręcznościowych w autobusach z pracy, i śmierć
nie będzie rządzić nami,
i wszystkie japońskie czternastolatki z Tumblra i wszyscy
oglądający je czterdziestosiedmioletni łotewscy mechanicy kolejowi u stóp i łokci
nosić będą gwiazdy,
i milion anonków z 4chana marzących o sezonach, kasztelach, zupełnie innych tęczach
i mocniejszych kartach graficznych u stóp i łokci
nosić będzie gwiazdy, i śmierć nie będzie rządzić nami,
zapełni światło, zaleje, zapcha wszystkie 1024 serwerownie Pornhuba, wszystkie
2048 serwerowni youtube’a, każde nagranie z egzekucji zamieni
w losowy filmik z kotkiem w ultraHD, każde nagranie Jordana Petersona
w jedenastogodzinny cover Franka Sinatry na wydrążonych słodkich ziemniakach,
zapełni, zaleje światło
i śmierć nie będzie rządzić nami,
i przemienione będą wszystkie całodobowe transmisje z maratonów
panierowania mango,
wszyscy menedżerowie średniego i wyższego szczebla ze Skype’em wdrukowanym pod
powieki, martwi i nadzy jako memy, i osłoni ich światło, i napełni ich światło, i napełni
ich światło, u stóp i dłoni nosić będą światło, i filtrów
błękitu już nie będzie, i śmierć nie będzie rządzić nami,
i śmierć nie będzie rządzić nami,
i śmierć nie będzie rządzić nami,
ur. w 1995 r.. Poeta, laureat XXI Konkursu im. J. Bierezina. Debiutował tomem Pamięć zewnętrzna (Dom Literatury w Łodzi / Tłocznia Wydawnicza Ach Jo 2016), za który otrzymał Nagrodę Poetycką „Silesius”. Studiuje filozofię i matematykę. Jego kolejna publikacja ukaże się nakładem Biura Literackiego jeszcze w tym roku. Mieszka w Warszawie.
Odpowiedzi Radosława Jurczaka na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejCzytanie z książki Zakłady holenderskie z udziałem Radosława Jurczaka w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejSzósty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejDrugi odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejAutorski komentarz Radosława Jurczaka, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukaże się Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Radosława Jurczaka z Janem Rojewskim, towarzysząca wydaniu książki Ikonoklazm Jana Rojewskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 17 grudnia 2018 roku.
WięcejSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Radosław Jurczak, Dawid Mateusz, Magdalena Pułka i Karolina Felberg-Sendecka.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRadosław Jurczak odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Pamięć zewnętrzna, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 24 stycznia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z książki Pamięć zewnętrzna, zarejestrowany podczas festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Radosława Jurczaka.
WięcejCzytanie z książki Zakłady holenderskie z udziałem Radosława Jurczaka w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejDrugi odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejAutorski komentarz Radosława Jurczaka, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukaże się Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
WięcejRozmowa Dawida Mateusza z Radosławem Jurczakiem, towarzysząca wydaniu książki Radosława Jurczaka Zakłady holenderskie, która ukazała się w Biurze Literackim 18 listopada 2020 roku.
Więcej